موانع و مشکلات کسب و کارهای مبتنی بر تعاونی‌های دانشجویی کشاورزی: مطالعه‌ای پدیدارشناسانه در غرب کشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی‌ارشد، گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام.

2 دانشیار گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام،

3 استادیار گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام

چکیده

امروزه تعاونی‌ دانشجویی به‌عنوان رهیافتی برای آموزش و بهبود صلاحیت‌های کارآفرینانه دانشجویان مورد توجه قرار گرفته است. از آنجایی‌که شناسایی موانع و مشکلات تعاونی‌های دانشجویی نه تنها سبب تسهیل فرآیند توسعه این کسب و کارها می‌شود، بلکه می‌تواند به استقرار هر چه آسانتر این تعاونی‌ها در آینده نیز کمک کند. لذا، پژوهش حاضر با هدف پدیدارشناسی تجربیات دانشجویان در زمینه موانع و مشکلات تعاونی‌های دانشجویی کشاورزی در غرب کشور انجام شد. این پژوهش با استفاده از روش کیفی پدیدار شناسی انجام شده است که به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش کلایزی هفت مرحله‌ای بهره گرفته شد. مشارکت‌کنندگان در این مطالعه شامل تمام دانشجویان مشغول به کار در تعاونی‌های دانشجویی کشاورزی در غرب کشور بودند. نمونه‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف و گلوله برفی مجازی شناسایی شدند که با انجام 11 مصاحبه اشباع داده حاصل شد. داده‌های پژوهش از طریق مصاحبه نیمه‌ساختارمند جمع‌آوری شدند. برای اطمینان‌بخشی به یافته‌های پژوهش از معیارهای تأییدپذیری، اعتبارپذیری و انتقال پذیری بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که مشکلات درون سازمانی تعاونی‌های دانشجویی غرب کشور شامل: ناراحتی جسمی-روانی، مشکلات اقتصادی و مالی، ضعف دانش و اطلاعات عملی و احساس بی‌توجهی به دانشجو می‌باشند. افزون براین، براساس یافته‌های پژوهش مشکلات برون سازمانی تعاونی‌های دانشجویی عبارت از عدم حمایت دانشگاه از تعاونی، عدم حمایت نزدیکان و تلاطم‌های محیطی بودند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Obstacles and Problems of Businesses Based on Agricultural Student Cooperatives: A Phenomenological Study in the western of Iran

نویسندگان [English]

  • Seyyed Amin Mosavi Seresht 1
  • Homayoon Moradnejadi 2
  • Nematollah Shiri 3
1 Ilam University
2 Ilam University
3 Assistant Professor, Department of Entrepreneurship and Rural Development, Ilam University, Ilam, Iran.
چکیده [English]

Today, student cooperatives are considered as an approach to training and improving entrepreneurial competencies among students. Because identifying the barriers and problems of student cooperatives not only helps to develop these businesses now, but can also help to establish these cooperatives as easily as possible in the future. The present study was conducted with the aim of Phenomenology of students' experiences in the field of obstacles and problems of agricultural student cooperatives in the west of Iran. This research has been done using the qualitative method of phenomenology. In order to analyze the data, the Colaizzi's seven-step method was used. Participants in this study included students working in student cooperatives in the west of Iran. Samples were identified using purposive sampling method and virtual snowball, which was obtained by performing 11 data saturation interviews. Research data were collected through semi-structured telephone interviews. Verification, validity and transferability criteria were used to confirm the research data and findings. The results showed that the intra-organizational problems of students’ cooperatives include: physical and psychological discomfort, economic and financial problems, lack of knowledge and practical information and feelings of inattention to students. In addition, according to the research findings, the external problems of students’ cooperatives include: lack of university support for cooperatives, lack of support from relatives and environmental turmoil.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Student Cooperative
  • Agriculture
  • Entrepreneurship
  • Phenomenology
  1. اخوان کاظم، م.، و علی‌بیگی، ا. 1392. تشکیل تعاونی­های دانشجویی کشاورزی: قوت­ها، ضعف­ها، فرصت­ها و تهدیدها. تعاون و کشاورزی، 2 (8): 65-88.
  2. ادیب حاج باقری، م.، پرویزی، س.، و صلصالی، م. 1386. روش‌های تحقیق کیفی، چاپ اول، تهران، نشر و تبلیغ شریف.
  3. آدمی، ن.، و دباغ، ر. 1395. بررسی عوامل موثربرنوآوری و کارآفرینی شرکتی با مدل تعالی عملکرد EFQM درشرکت های تعاونی شهرستان ارومیه، اولین کنفرانس بین‌المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در مدیریت، حسابداری و اقتصاد، تهران، دفتر کنفدراسیون بین­المللی مخترعین جهان در ایران.
  4. پیروز، ا.، و قلی‌پور، س. 1397. عوامل موثر بر توسعه تعاونی‌های کشاورزی در شهرستان شبستر. تعاون و کشاورزی، 26: 128-103.
  5. رستمی، ف.، گراوندی، ش.، و زرافشانی، ک. 1390. پدیدارشناسی تجربیات دانشجویان در تاسیس کسب و کار (مطالعه موردی: دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه). توسعه کارآفرینی، 4(14): 87-105.
  6. زارعی، ق.، و طریقت مهربانی، ح. 1398. شناسایی و اولویت‌‌بندی عوامل موثر بر توسعه شرکت‌های تعاونی روستایی با استفاده از رویکرد ترکیبی در شهرستان سراب. پژوهش­های روستایی،10 (2): 158-169.
  7. عباسی، ب.، قلی‌پور، آ.، دلاور، ع.، و جعفری، پ. 1388. تحقیق کیفی پیرامون تأثیر رویکرد تجاری­سازی بر ارزش­های سنّتی دانشگاه. سیاست علم و فنّاوری، 2(2): 63-76.
  8. علی­بیگی، ا.، و سنجابی، س. 1398. بررسی عوامل موثر بر عضویت دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی در تعاونی دانشجویی. تعاون و کشاورزی، 8 (31): 123-144.
  9. گراوندی، ش.، و شمه‌کبودی، ف. 1399. مزایا و چالش­های تعاونی­های دانشجویی کارآفرین (مطالعه موردی تعاونی 4802 دانشگاه رازی)، تعاون و کشاورزی، 9 (33): 1-14.
  10. محمدی آلمانی، ا.، و پورناصرانی، ا. 1391. عوامل مؤثر بر گرایش دانشجویان به کارآفرینی (مطالعه موردی: دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت)، اولین همایش ملی بررسی راهکارهای ارتقاء مباحث مدیریت، حسابداری و مهندسی صنابع در سازمان­ها.
  11. مهری، ک.، ابراهیمی، م.، امینی بردپاره، ا.، و صفری، س. 1396. نظریه توسعه نیافتگی تعاونی­ها در ایران: استراتژی داده بنیاد، جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، 6 (1): 157-181.
  12. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل تعاون. 1398. پایگاه الکترونیک سازمان تعاون. قابل دسترس در HTTP://WWW.MCLS.GOV.IR.
  13. Iliopoulos, C., and Vladislav, V. 2018. Cooperative longevity: Why are so many cooperatives so successful? EconStor Open Access Articles, ZBW - Leibniz Information Centre for Economics, pages 1-8.
  14. Katajavuori, N., Lindblom-Ylänne, S., and Hirvonen, J. 2006. The Significance of Practical Training in Linking Theoretical Studies with Practice. Higher Education, 51 (3): 439–64. 
  15. Mazzarol, T., Clark, D., Reboud, S., and Elena, M.L. 2018. Developing a conceptual framework for the cooperative and mutual enterprise business model. Journal of Management & Organization, 24 (4): 551-581.
  16. Mathias, B.D., Huyghe, A., Frid, C.J., and Gallaway, T.L. 2017. An identity perspective on coopetition in the craft beer industry. Strategic management Journal, 39 (12): 3086-3115.
  17. Shaw, E., and Carter, S. 2007. Social entrepreneurship: theoretical antecedents and empirical analysis of entrepreneurial processes and outcomes. Journal of Small Business and Enterprise development, 14(3): 422-435.