تحلیل شایستگی‌های کارآفرینانه‌ی زنان روستایی هدفِ طرح منارید در کرمانشاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد ، گروه ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 استادیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

چکیده

متنوع‌سازی منابعِ درآمدی خانوارهای روستایی از طریق توانمندسازی آنها برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید و پرورش شایستگی‌های کارآفرینانه‌ی آن به عنوان یکی از راهبردهای حفاظت از محیط زیست شناخته شده است. بر این اساس، «دفتر عمران سازمان ملل متحد» و «تسهیلات جهانی محیط زیست» اقدام به اجرای طرح منارید با هدف تقویت توانمندی‌های کارآفرینانه‌ی روستاییان در مناطق مختلف جهان کرده‌اند. یکی از از گروه‌های هدف این طرح، زنان روستایی بخش بیلوار در استان کرمانشاه بود. اما این‌که پروژه‌ی مذکور به توسعه‌ی کدام شایستگی‌های کارآفرینانه در جامعه‌ی هدف نایل گشته، هنوز به روشنی پاسخ داده نشده است. از این‌رو، هدف این پژوهش تحلیل شایستگی‌های کارآفرینانه‌ی زنان روستایی هدف این طرح در استان کرمانشاه بود. مشارکت کنندگان در پژوهش شامل 17 تن از زنان کارآفرین هدف طرح بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدف‌مند و از نوع ارجاع زنجیره‌ای تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار تجزیه و تحلیل داده‌ها، تکنیک تحلیل مضمون بود. روایی درونی ابزار پژوهش از طریق اعتباریابی توسط اعضا و فرآیند مثلث‌سازی و روایی خارجی از راه تکنیک حداکثر تنوع در انتخاب نمونه‌ها تأیید شد. یافته‌ها نشان داد که شایستگی‌های کارآفرینانه‌ی زنان مورد مطالعه در سه مضمون محوری شایستگی‌های محیطی، شایستگی‌های فردی، و شایستگی‌های کسب منابع قابل طبقه‌بندی هستند و هر یک از آنها، دارای مضامین سازمان‌دهنده و پایه‌ای دیگری می‌باشند. در نهایت، روابط بین شایستگی‌های سه‌گانه‌ی استخراج شده، در قالب یک مدل نظری ارائه شد و راه‌کارهای مترتب بر آن در قالب پیشنهادهایی کاربردی برای تقویت شایستگی‌های کارآفرینانه‌ی زنان روستایی ارائه گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing rural women’s entrepreneurial competences: case study of MENARID project in Kermanshah province

نویسندگان [English]

  • Susan Nourbakhsh 1
  • Laleh Salehi 2
1 1. M.Sc. student of sustainable agricultural extension and education, agriculture extension & education department, college of agricultural and natural resources, Razi University, Kermanshah, Iran
2 Assistant professor, Agricultural Extension and Education Department, College of Agriculture & Natural Resources, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

Empowering and diversifying rural household income are recognized as vital strategies to protect of natural resources and decreasing environmental degradation, which can be achieved through fostering entrepreneurial competencies among stakeholders. Accordingly, the United Nation Development Program (UNDP) and the Global Environment Facility (GEF) implemented the MENARID project to achieving this goal. One of the grate target communities of the project were rural women. However, the question of what entrepreneurial competencies have been developed in the target stakeholders has not yet been answered. Therefore, the purpose of this study was to analyzing the entrepreneurial competences of the rural women in Bilavar district, Kermanshah, Iran. 17 entrepreneurs were selected as sample using purposeful sampling method until achieving to theoretical saturation. Internal and external validity respectively were achieved using triangulation process and maximum variation technique in sample selection. Findings showed that the expanded entrepreneurial competencies could be classified into three central themes: environmental competencies, personal competencies, and resource acquisition capabilities. Finally, the relationships between the extracted triple competences were presented in the form of a theoretical model as well as suggestions were presented for fostering entrepreneurial competencies in rural women.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial competences
  • environmental degradation
  • MENARID project
  • rural women
  • content analyzing
  1. حسینی، ط.، و لشگرآرا، ف. 1393. شناسایی عوامل موثر بر توسعه مهارت‌ها کارآفرینی در تعاونی های زنان روستایی استان فارس. پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی،2 (26): 33-13.
  2. زبیدی، ط.، یعقوبی، ج.، و یزدان پناه، م. 1400. بررسی روش‌های سازگاری روستاییان با کم‌آبی در استان خوزستان: کاربرد نظریه بنیانی. پژوهشهای روستائی، 12(2): 257-246.
  3. طبیب‌زاده، م.، و لشگرآرا، ف. 1392. شناسایی الزامات توسعه مهارت‌ها کارآفرینی زنان روستایی استان قم. پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، 6 (4):72-61.
  4. فولادیان، م.، کیانی، ب.، و کریمیان، ع. ا. 1395. اثر پروژه منارید در توانمندسازی و جلب مشارکت زنان روستایی ( مطالعه موردی : روستای کوکوییه شهرستان بهاباد استان یزد ). ششمین همایش سراسری کشاورزی و منابع طبیعی پایدار، تهران، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار-موسسه آموزش عالی مهر اروند.
  5. کرمی، م.، آگهی، ح.، و صالحی، ل. 1398. تأثیر اعتبارات بانک کشاورزی بر کیفیت زندگی روستاییان شهرستان زنجان: یک تحلیل کیفی. پژوهش‌های روستائی، 10 (4): 633-614.

 

  1. Abedi Ja’fari, H., Taslimi, M.S., Faghihi, A., and Sheikhzade, M. 2011. Thematic analysis and thematic networks: a simple and efficient method for exploring patterns embedded in qualitative data municipalities. Strategic Management Thought, 5(2): 151-198.
  2. Al‐Jinini, D.K., Dahiyat, S.E., and Bontis, N. 2019. Intellectual capital, entrepreneurial orientation, and technical innovation in small and medium‐sized enterprises. Knowledge and Process Management, 26(2): 69-85.
  3. Al Mamun, A., and Fazal, S.A. 2018. Effect of entrepreneurial orientation on competency and micro-enterprise performance. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship.
  4. Anthopoulou, T. 2010. Rural women in local agrofood production: Between entrepreneurial initiatives and family strategies. A case study in Greece. Journal of Rural Studies, 26(4): 394-403.
  5. Ataei, P., Karimi, H., Ghadermarzi, H., and Norouzi, A. 2020. A conceptual model of entrepreneurial competencies and their impacts on rural youth's intention to launch SMEs. Journal of Rural Studies, 75: 185-195.
  6. Bastié, F., Cieply, S., and Cussy, P. 2013. The entrepreneur’s mode of entry: the effect of social and financial capital. Small Business Economics, 40(4): 865-877.
  7. Bauman, A., and Lucy, C. 2021. Enhancing entrepreneurial education: Developing competencies for success. The International Journal of Management Education, 19(1): 100293.
  8. Bell, R., and Bell, H. 2020. Applying educational theory to develop a framework to support the delivery of experiential entrepreneurship education. Journal of Small Business and Enterprise Development, 27 (6): 987-1004.
  9. Bhoganadam, S.D., and Rao, N.S. 2017. Issues and challenges faced by small and medium entrepreneurs in automobile sector-a study at vijayawada region. International Journal of Management Research and Reviews, 7(7): 759-780.
  10. Bird, B. 2019. Toward a theory of entrepreneurial competency. In Seminal ideas for the next twenty-five years of advances. Emerald Publishing Limited.
  11. Bizri, R. M. 2017. Refugee-entrepreneurship: A social capital perspective. Entrepreneurship and Regional Development, 29(9-10): 847-868.
  12. Cole, R.A., and Sokolyk, T. 2018. Debt financing, survival, and growth of start-up firms. Journal of Corporate Finance, 50: 609-625.
  13. de Guimaraes, J.C.F., Severo, E.A., and de Vasconcelos, C.R.M. 2018. The influence of entrepreneurial, market, knowledge management orientations on cleaner production and the sustainable competitive advantage. Journal of Cleaner Production, 174: 1653-1663.
  14. Emami, A., and Klein, P. G. 2020. The entrepreneurial propensity for market analysis and the intention-action gap. International Journal of Entrepreneurial Venturing, 12(3): 303-320.
  15. Fichter, K., Fuad-Luke, A., Hjelm, O., Klofsten, M., Backman, M., Bergset, L., Bienkowska, D., Clausen, , Geier, J., and Hirscher, A. 2016. SHIFTing the support of entrepreneurship in eco-innovation. Summary of results and recommendations from the Eco-Innovera project SHIFT. Berlin, Helsinki, Linköping University: SHIFT.
  16. Fox, J., Pittaway, L., and Uzuegbunam, I. 2018. Simulations in entrepreneurship education: Serious games and learning through play. Entrepreneurship Education and Pedagogy, 1(1): 61-89.
  17. Ganle, J.K., Afriyie, K., and Segbefia, A.Y. 2015. Microcredit: Empowerment and disempowerment of rural women in Ghana. World Development, 66: 335-345.
  18. Gast, J., Gundolf, K., and Cesinger, B. 2017. Doing business in a green way: A systematic review of the ecological sustainability entrepreneurship literature and future research directions. Journal of Cleaner Production, 147: 44-56.
  19. Hajizadeh, A., and Valliere, D. 2021. Entrepreneurial Foresight: discovery of future opportunities. Futures, 135: 102876.
  20. Han, W., Zhang, X., and Zhang, Z. 2019. The role of land tenure security in promoting rural women’s empowerment: Empirical evidence from rural China. Land Use Policy, 86: 280-289.
  21. Hwang, W.-S., Choi, H., and Shin, J. 2020. A mediating role of innovation capability between entrepreneurial competencies and competitive advantage. Technology Analysis and Strategic Management, 32(1): 1-14.
  22. Ismail, M., and Zainol, F. A. 2018. A review on the evolution and definition of entrepreneurial marketing. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(5): 649-663.
  23. Klewitz, J., and Hansen, E.G. 2014. Sustainability-oriented innovation of SMEs: a systematic review. Journal of Cleaner Production, 65: 57-75.
  24. Li, X., Yang, H., Jia, J., Shen, Y., and Liu, J. 2021. Index system of sustainable rural development based on the concept of ecological livability. Environmental Impact Assessment Review, 86: 106478.
  25. Long, T.B., Looijen, A., and Blok, V. 2018. Critical success factors for the transition to business models for sustainability in the food and beverage industry in the Netherlands. Journal of Cleaner Production, 175: 82-95.
  26. Lüdeke‐Freund, F. 2020. Sustainable entrepreneurship, innovation, and business models: Integrative framework and propositions for future research. Business Strategy and the Environment, 29(2): 665-681.
  27. McKelvie, A., Wiklund, J., McMullen, J.S., and Palubinskas, A.P. 2020. A Dynamic Model of Entrepreneurial Opportunity: Integrating Kirzner’s and Mises’s Approaches to Entrepreneurial Action. Quarterly Journal of Austrian Economics, 23(3-4): 499-541.
  28. Moroz, P.W., and Hindle, K. 2012. Entrepreneurship as a process: Toward harmonizing multiple perspectives. Entrepreneurship theory and Practice, 36(4): 781-818.
  29. Põder, A., Lemsalu, K., Nurmet, M., and Lehtsaar, J. 2019. Entrepreneurship education, entrepreneurship competencies and entrepreneurial activities of alumni: A comparison between the engineering and other graduates of Estonian University of Life Sciences, Agronomy Research, 17 (6): 2399-2416.
  30. Poria, Y., Reichel, A., and Brandt, Y. 2011. Dimensions of hotel experience of people with disabilities: an exploratory study. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 23 (5): 571-591.
  31. Postuła, A., and Majczyk, J. 2018. Managers and leaders in need of entrepreneurial ompetences. Entrepreneurial Business and Economics Review, 6(1): 91-103.
  32. Ritchie, J., Lewis, J., Nicholls, C. M., and Ormston, R. 2013. Qualitative research practice: A guide for social science students and researchers. Sage Publication.
  33. Ruszczyk, H.A., Upadhyay, B.K., Kwong, Y.M.C., Khanal, O., Bracken, L.J., Pandit, S., and Bastola, R. 2020. Empowering women through participatory action research in community-based disaster risk reduction efforts. International Journal of Disaster Risk Reduction, 51: 101763.
  34. Sallam, A.A., Ghamdhan, A.M., and Junoh, M.Z.B.M. 2019. The Effect of Social Capital, Human Capital on Social Entrepreneurial Orientation among Undergraduate Students: Entrepreneurial Awareness as a Mediator. American Based Research Journal, 80 (03): 42-59.
  35. Santos, S.C., Morris, M.H., Caetano, A., Costa, S.F., and Neumeyer, X. 2019. Team entrepreneurial competence: multilevel effects on individual cognitive strategies. International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 25 (6): 1259-1282.
  36. Seikkula-Leino, J., and Salomaa, M. 2020. Entrepreneurial Competencies and Organisational Change—Assessing Entrepreneurial Staff Competencies within Higher Education Institutions. Sustainability, 12(18): 7323.
  37. Stenholm, P., and Nielsen, M.S. 2019. Understanding the emergence of entrepreneurial passion: The influence of perceived emotional support and competences. International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 25 (6): 1368-1388.
  38. Tehseen, S., Ahmed, F.U., Qureshi, Z.H., Uddin, M.J., and Ramayah, T. 2019. Entrepreneurial competencies and SMEs’ growth: the mediating role of network competence. Asia-Pacific Journal of Business Administration, 11 (1): 2-29.
  39. Terán-Yépez, E., Marín-Carrillo, G.M., del Pilar Casado-Belmonte, M., and de las Mercedes Capobianco-Uriarte, M. 2020. Sustainable entrepreneurship: Review of its evolution and new trends. Journal of cleaner production, 252: 119742.
  40. Testa, R., Galati, A., Schifani, G., Di Trapani, A.M., and Migliore, G. 2019. Culinary tourism experiences in agri-tourism destinations and sustainable consumption—understanding Italian tourists’ Motivations. Sustainability, 11(17): 4588.
  41. Vuorio, A.M., Puumalainen, K., and Fellnhofer, K. 2018. Drivers of entrepreneurial intentions in sustainable entrepreneurship. International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 24 (2): 359-381.
  42. Zainol, N.R., and Al Mamun, A. 2018. Entrepreneurial competency, competitive advantage and performance of informal women micro-entrepreneurs in Kelantan, Malaysia. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 12 (3): 299-321.
  43. Zhao, H., Seibert, S.E., and Lumpkin, G.T. 2010. The relationship of personality to entrepreneurial intentions and performance: A meta-analytic review. Journal of Management, 36(2): 381-404.