واکاوی کیفی ترجیحات شغلی وآموزش مهارت های شغلی در آموزش های کشاورزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.

چکیده

این پژوهش باهدف واکاوی کیفی ترجیحات شغلی و آموزش مهارت‌های شغلی در آموزش‌های کشاورزی و ارائه راهکارهای مناسب برای اشتغال پذیری دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام انجام شد. رویکرد پژوهش کیفی بوده و به‌طور مشخص از میان روش‌های کیفی از روش پدیدارشناسی بهره گرفته شد. مشارکت‌کنندگان در پژوهش تعداد 30 نفر از دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه ایلام بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختارمند بوده است. ملاک پایان نمونه‌گیری ، اشباع نظری داده‌ها بوده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از کدگذاری و مقوله‌بندی و استفاده از نرم‌افزار MAX-QDA نسخه 12 انجام شد. برای تأیید روایی و پایایی یافته‌ها از قابلیت اعتماد (دقیق بودن یافته‌ها از منظر پژوهشگر و مشارکت‌کنندگان پژوهش) استفاده شد. نتایج نشان داد که شغل دلخواه بیشتر دانشجویان مشارکت کننده در پژوهش، دولتی بوده است. همچنین از دیدگاه دانشجویان مشارکت کنندگان در پژوهش، ویژگی اقتصادی شغل بیشتر از سایر ویژگی ها شغل برای آنها اهمیت داشته است. نتایج نشان داد که دانشجویان برای انتخاب شغل به آموزش مهارت‌های کسب‌وکار، مهارت‌های روان‌شناختی کارآفرینانه، مهارت‌های موفقیت و مهارت‌های تخصصی و کاربردی رشته نیاز دارند. پیشنهاد می‌شود آموزش‌های مرتبط با حوزه کسب‌وکار و آشنایی با فرصت‌های شغلی، به‌طور جدی و حساب‌شده در برنامه‌های درسی دانشجویان قرار گیرد. همچنین مرکز مشاوره شغلی در دانشگاه ایلام راه‌اندازی شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Qualitative analysis of job preferences and training of job skills in agricultural education

نویسنده [English]

  • Homayoon Moradnezhadi
Associate Prof., Department of entrepreneurship and rural development, , Ilam, I.R. Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the concept of job and its characteristics and provide a suitable solution for employment of students in the Faculty of Agriculture, Ilam University. Qualitative research methodology and among the qualitative methods, phenomenological method has been used. Participants in the study were 30 agricultural students & faculty members of Ilam University who were purposefully selected and studied. Data collection tool was semi-structured interview. The criterion for the end of sampling was saturation data theoretical. Data analysis was performed using coding and categorization and using MAX-QDA software version 12. To confirm the validity and reliability of the findings, reliability (accuracy of the findings from the perspective of the researcher and participants) were used. The results showed that the preferred job of most of the students participating in the research was government. Also, from the students' point of view, the economic characteristics of the job were more important to them than other characteristics of the job. The results also showed that students need to learn business skills, entrepreneurial psychological skills, success skills, and specialized and applied skills to choose a job. It is suggested that business-related training and job opportunities be taken seriously and carefully in students' curricula. Also, a job counseling center should be set up at Ilam University.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Index Terms: business skills
  • Agriculture Students
  • government employment
  • Private Job
  1. آزاد فارسانی، ی.، فرح‌بخش، ک.، شفیع‌آبادی، ع.، سلیمی بجستانی، ح. و ربیعی، م. 1398. تجارب دانشجویان موفق از مسیر رشدی انتخاب شغل: یک پژوهش کیفی. مشاوره شغلی و سازمانی، 11(38): 83-102.
  2. آزاد، ی.، فرح‌بخش، ک.، شفیع‌آبادی، ع.، سلیمی بجستانی، ح. و ربیعی، م. 1397. نقش مهارت انتخاب شغل در انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه شهرکرد. فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 9(36): 51-75.
  3. اکبری، م.ر.، علم بیگی، ا. و موسوی، س.س. 1393. بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب شغل در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران (مطالعه موردی: دانشکده اقتصاد و توسعه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران). تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 45 (2): 331-323.
  4. امینی، ع. 1396. تحلیل اجمالی وضعیت بازار کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و ارائه اقدامات و راهکارهای لازم برای افزایش اشتغال آن‌ها. سازمان برنامه و بودجه کشور، امور اقتصاد کلان.
  5. ایرجی‌راد، ا. و ملک‌زاده نصرآبادی، ا. 1396. تأثیر آرزوهای شغلی از طریق یادگیری فردی بر انتخاب شغل دانشجویان رشته کشاورزی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 9 (40): 112-122.
  6. حسینی، س.ع. و خوئینی، م. 1399. نقش ارزش‌های فرهنگی در عوامل مؤثر بر انتخاب شغل در حرفه حسابداری. پژوهش‌های تجربی حسابداری، 10 (3): 55-80.
  7. دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه ایلام. 1400. گزارش دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه ایلام.
  8. درویشان، ع.، تسلیمی، م.س. و حکیم زاده، ر. 1398. طراحی مدل مهارت‌های اشتغال پذیری دانش‌آموختگان آموزش عالی کشور نمونه موردی: بنگاه‌های کوچک و متوسط استان تهران. دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 10(19): 7-39.
  9. رستگار خالد، ا. 1383. نقش خانواده در هدایت شغلی فرزند و شکل‌دهی به هویت کاری او (مورد: بررسی الگوی ترجیحات شغلی والدین تهرانی)، نشریه کار و جامعه، 56: 39-27.
  10. زونکر، و. جی. 1388. مشاوره شغلی، رویکرد کل‌نگر. ترجمه: علی‌محمد نظری. چاپ چهارم. تهران: انتشارات سمت.
  11. شعبانعلی فمی، ح. و شفیعی، ف. 1387. تحلیل نگرش دانشجویان دختر و پسر نسبت به رشته کشاورزی (مطالعه موردی: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران). 10 (1): 73-86.
  12. شفیع‌آبادی، ع. 1393. راهنمایی و مشاوره شغلی و نظریه‌های انتخاب شغل (با تجدیدنظر و اضافات). تهران: انتشارات رشد. چاپ بیست و سوم.
  13. شیربیگی، ن.، عزیزی، ن.ا. و بهرامی، ش. 1396. آناتومی مفهوم «دانش‌آموخته»: تحلیل کیفی برداشت و تجارب دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیأت علمی. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، ۲۳ (۲): ۲۵-۴۸.
  14. عزیزی خالخیلی، ط. و منتی­زاده، م. 1398. اشتغال دانش‌آموختگان بخش کشاورزی: تحلیل نگرش دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، ۶ (۱۲): ۲۲-۳۴.
  15. غلامی، ح. ا.، قاسمی، ج. و افضلی گروه، امیر. 1399. تحلیل اشتغال‌پذیری دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، ۷ (۱۳): ۱۱۴-۱۲۶.
  16. قاسمی، ز.، صفاری نیا، م. و فرح‌بخش، ک. 1390. اثربخشی آموزش هدف‌گذاری شغلی بر انتخاب شغل دانشجویان. مشاوره شغلی و سازمانی، 5 (8): 55-41.
  17. کریمی، ح. و عطایی، پ. 1399. تحلیل مهارت‌های کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی در دانشگاه زابل. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، ۷ (۱۴): ۲۱-۳۱.
  18. کریمی، س.، ملامیرزایی، ف. و موحدی، ر. 1395. تأثیر آموزش کارآفرینی و سودمندی آن بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه‌های غرب کشور. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 8 (38): 51-65.
  19. مشایخی، ب. و جلالی، ف. 1391. ارزش‌های فرهنگی و حاکمیت شرکتی. پژوهش‌های حسابداری، (4)51: 4-66.
  20. معمارپور، م.، بذرافکن، ل.، موسوی، ا. و وثوقی، م. 1392. عوامل مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان دندانپزشکی. آموزش در علوم پزشکی، (4)13: 260- 269.
  21. معیدفر، س. و ذهانی، ق.ع. 1384. بررسی میزان نارضایتی شغلی معلمان و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن (مطالعه موردی معلمان شهر نیشابور). جامعه‌شناسی ایران، (1)6: 150-135.
  22. موحدی، ر.، اکبری، ر. و یعقوبی فرانی، ا. 1389. راهکارهای بهبود وضعیت اشتغال دانش-آموختگان رشته‌های کشاورزی (مطالعه موردی دانشگاه بوعلی سینا همدان). پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، 3(4): 98-85.
  23. علیزاده، علی.، قوام، ابوالقاسم. و اخلاقی باقوجری، الهام. 1398. بررسی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان گروه‌ آموزشی زبان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد. زبان­شناسی و گویش­های خراسان، 2 (11): 160-141.
  24. مؤمنی مهموئی، ح.، کرمی، م. و مشهدی، ع. 1391. بررسی میزان آموزش مهارت‌های اشتغال‌زای مورد نیاز بازار کار در برنامه‌های درسی کارشناسی ناپیوسته حسابداری، مهندسی عمران و صنایع غذایی. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 9 (34): 60-72.
  25. میرزائی، ح.، اکبری، ح. و رفیعی، ع. 1396. نظام ترجیحات شغلی دانشجویان. جامعه‌شناسی نهادهای اجتماعی، 4(9): 129-154.
  26. نوروزی، ع.، روحانی، ح.، بخشی جهرمی، ا. و تیموری، م. 1397. عوامل مؤثر بر توسعه مهارت‌های کارآفرینی دانشجویان مراکز آموزش جهاد کشاورزی. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، ۵ (۹): ۱-۹.
  27. Abele, Andrea E., and Spurka, 2009. The longitudinal impact of self-efficacy and career goals on objective and subjective career successes. Journal of Vocational Behavior, 74(1): 62-53.
  28. Bandura, A. 1986. Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-hall.
  29. Bandura, A. 1997. Self-efficacy: The exercise of control. New York, NY: Witt Freeman and company.
  30. Berger, J.L., and D’Ascoli, Y. 2012. Becoming a VET teacher as a second career: Investigating the determinants of career choice and their relation to perceptions about prior occupation. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40(3): 317-341.
  31. Wright, B.E., Hassan, S., and Christensen, R.K. 2017. Job choice and performance: Revisiting core assumptions about public service motivation. International Public Management Journal, 20(1): 108-131.‏
  32. Cho, J., and Kim, H. 2016. Relations between Science Activities of STEAM and Job Choice on High School Students. In 2016 International Conference on Platform Technology and Service (PlatCon). 1-3.
  33. Creswell, J.W. 2012. Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson.
  34. Diekelmann, N.L., Allen, D., and Tanner, C. 1989. The NLN criteria for appraisal of Baccalaureate programs: a critical hermeneutic analysis. New York: National League for Nursing Press.
  35. Dunkin, R. 2000. Using phenomenography to study organizational change. In J.A. Bawden & E. Walsh (eds). Phenomenography, 137-152 Melbourne: RIMIT University Press.
  36. Eurico, S.T., da Silva, J.M. and do Valle, P.O. 2015. A model of graduates' satisfaction and loyalty in tourism higher education: The role of employability. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 16(1): 30–42.
  37. Glaser, B.G. 1978. Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded CA: Sociology Press Mill Valley.
  38. Han, S., Northoff, G., Vogeley, K., Wexler, B.E., Kitayama, S., and Varnum, M.E. 2013. A cultural neuroscience approach to the biosocial nature of the human brain. Annual Review of Psychology, 64: 335-359.
  39. Hirschi, , and Vondraceka. Fred, W. 2009. Adaptation of career goals to self and opportunities in early adolescence. Journal of Vocational Behavior. 75(2), 128-120.
  40. Holloway, I., and Wheeler, S. 2013. Qualitative Research for Nurses, 2nd Edit. Oxford, Blackwell Science, 623-647.
  41. Jorgensen, C.E. 1978. Job preferences: what makes a job good or bad? Journal of Applied Psychology, 63: 267-286.
  42. Jugović, I., Marušić, I., Pavin Ivanec, T. and Vizek Vidović, V. 2012. Motivation and personality of preservice teachers in Croatia. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40(3): 271-287.
  43. Knight, P, and York, M. 2004. Learning, Curriculum and Employability in Higher Education (First Published). Routledge Falmer: Taylor and Francis e-Library.
  44. Lent, R.W. Brown, S.D. and Hackett, G. 1994. Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45: 79- 122.
  45. Lin, E., Shi, Q., Wang, J., Zhang, S., and Hui, L. 2012. Initial motivations for teaching: Comparison between preservice teachers in the United States and China. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40(3): 227-248.‏
  46. E.A. 2002. Buliding a Practically useful theory of goal setting and task motivation. American Psychologist, 75: 705-717.
  47. Maxwell, G., Cooper, M., and Biggs, N. 2000. How people choose vocational education and training programs: social, educational and personal influences on aspiration, NCVER: 113.
  48. Paolillo, J.G., and Estes, R.W. 1982. An empirical analysis of career choice factors among accountants, attorneys, engineers, and physicians. Accounting Review, 4: 785–793.
  49. Phillips, J.M., and Gully, S.M. 2015. Multilevel and strategic recruiting: Where have we been, where can we go from here? Journal of Management, 41: 1416–1445.
  50. Savickas, M.L. 2003. Life portraits from Donald Super’s career pattern study, A paper presented at the congress of the international Association for education and vocational guidance. Retrieved March 1, 2008, from http://www.panorama.Ch/files/3254_savickas. Pdf.
  51. Swanson, J.L. and Fouad, N.A. 1999. Career theory and practice, Thousand oaks, CA: Sage.
  52. Umar, I. 2014. Factors influencing students’ career choice in accounting: The case of Yobe State University. Research Journal of Finance and Accounting, 5 (17): 59-62.