بررسی الگوی مزیت رقابتی پایدار بر اساس قابلیت های کارآفرینی فناورانه در شرکت‌های تعاونی صنایع لبنی استان های مازندران و گلستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری کارآفرینی، گروه کارآفرینی، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران

3 استادیار گروه مدیریت، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

چکیده

برای رقابت در یک بازار به شدت رقابتی که همواره محصولات و رقبای جدید پا به عرصه ظهور می‌گذارند، ایجاد نوآوری جهت بالا بردن سهم بازار، حفظ جایگاه سازمان در بین مشتریان و کسب مزیت رقابتی اهمیت می‌یابد. در واقع، مزیت رقابتی پایدار موقعیت بی‌نظیر یک سازمان در برابر رقبایش است که پیوسته در حال توسعه است. هدف از این پژوهش بررسی الگوی مزیت رقابتی پایدار بر اساس قابلیت‌های کارآفرینی فناورانه در شرکت‌های تعاونی صنایع لبنی استان‌های ‌ مازندران و گلستان بود. این پژوهش، به لحاظ روش یک تحقیق توصیفی– پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش را 150 نفر از مدیران شرکت های دارای کسب‌وکار نوپای فناور مرتبط با‌ بخش صنایع لبنی در استان‌های مازندران و گلستان تشکیل داد. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای بر اساس جدول نمونه‌گیری کرجسی و مورگان تعداد 108 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. به منظور آزمون فرضیات و ارزیابی مدل‌های تحقیق از نرم افزار Smart PLS3 بهره گرفته شد. نتایج نشان دادند قابلیت‌های کارآفرینی فناورانه (β=0/790)، شاملقابلیت‌های فردی (β=0/857)، مدیریتی (β=0/894)، استراتژی (β=0/803)، فنی (β=0/835)، محیطی (β=0/766)، بر مزیت رقابتی پایدار با ابعاد شرایط تقاضا (β=0/873)، عوامل درونی (β=0/883)، استراتژی و ساختار صنایع (β=0/798)، و صنایع پشتیبانی‌کننده (β=0/796)، تأثیر معناداری داشت. قابلیت‌های کارآفرینی فناورانه می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای مزیت رقابتی پایدار در صنایع محسوب شود. بنابراین با توجه به کارآفرینان و تقویت کارآفرینی فناورانه و ایجاد بستر مناسب برای توسعه آن، موجبات پیشرفت اقتصادی کشور به ویژه کشورهای در حال توسعه را فراهم نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the pattern of sustainable competitive advantage based on technological entrepreneurship capabilities in dairy industries cooperatives in Mazandaran and Golestan provinces

نویسندگان [English]

  • Hossein Delbazeh 1
  • Ehsan Sadeh 2
  • Abdolaziz Pagheh 3
1 Management,, Aliabad Katoul University, Aliabad Katoul, Iran
2 Associate Professor, Department of Management, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran
3 Assistant Professor of Management, Aliabadektol Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
چکیده [English]

To compete in a highly competitive market where new products and competitors are always emerging. it is important to innovate in order to increase market share, maintain the organization's position among customers and gain a competitive advantage. The purpose of this study is to investigate the model of sustainable competitive advantage based on technological entrepreneurship capabilities in dairy cooperatives in Mazandaran and Golestan provinces. This research is descriptive survey research in terms of method and applied in terms of purpose. The statistical population of this study included 150 managers of technology start-up companies related to the dairy industry in Mazandaran and Golestan provinces. Using a stratified random sampling method based on Krejcie and Morgan sampling table, 108 companies were selected as a statistical sample. In order to test the hypotheses and evaluate the research models, Smart PLS 3 software was used. The results show that technological entrepreneurial capabilities (β = 0.790), such as individual (β=0.857), managerial (β=0.894), strategic (β=0.803), technical (β=0.835), environmental (β=0.766) capabilities have a significant effect on sustainable competitive advantage with the dimensions of demand conditions (β=0.873), internal factors (β=0.883), strategy and structure of industries (β=0.798), and supporting industries (β=0.796). Technological entrepreneurship capabilities can be considered as one of the solutions for sustainable competitive advantage in the industry, so paying special attention to entrepreneurs and strengthening entrepreneurship, and creating a suitable environment for its development, is one of the tools of economic development of countries, especially developing countries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sustainable Competitive Advantage
  • Technological Entrepreneurial Capabilities
  • Individual Capability
  • Dairy Industry
  1. احمدیان، ع.، حاجی حسینی، ح. ا.، و برادران، م. ص. 1391. مقدمه‌ای بر کارآفرینی فناورانه در زیست فناوری. توسعه تکنولوژی صنعتی، 10 (20): 18-5.
  2. اکبرزاده، ز.، و صفایی قادیکانی، ع.ا. 1399. ارزیابی و تحلیل عملکرد- اهمیت اقدامات زنجیره تأمین لارج در صنایع لبنی (مورد مطالعه: شرکت لبنی کاله). مطالعات مدیریت صنعتی، 18 (57): 174-145.
  3. بلانچارد، ک.ا.، و گاتری، ا. 1391. مدیریت زمان: وقت­شناسی و هدفمندی، حکایت مدیران بی‌خیال (ترجمه: امینی، ف.ا). چاپ سوم، فرا. تهران.
  4. بلوچ، م.، حسین‌زاده، س.، و ذاکری، و. 1399. تأثیر کارآفرینی و مدیریت دانش بر مزیت رقابتی پایدار منطقه آزاد اروند با تأکید بر تولید پاک. چهارمین کنفرانس علمی دستاوردهای نوین در مطالعات علوم مدیریت، حسابداری و اقتصاد ایران، ایلام.
  5. پورسعید بناب، ز.، موسی خانی، م.، عرب سرخی، ا.، و محمدیان، ا. 1397. ارائه مدل بلوغ قابلیت نوآوری مبتنی بر دانش مشتری بر اساس روش فراترکیب. مدیریت اطلاعات، 4 (2): 109-89.
  6. حسین­زاده شهری، م.، و شاهینی، ص. 1397. تأثیر قابلیت پویا و قابلیت نوآوری بر مزیت رقابتی. کاوش­های مدیریت بازرگانی، 10 (19): 141-123.
  7. خوراکیان، ع.ر.، و رضوی­زاده، ف. 1396. بررسی نقش و جایگاه کارآفرینی استراتژیک در کسب مزیت رقابتی پایدار. سومین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و اقتصاد دانش بنیان با تأکید بر اقتصاد مقاومتی، تهران.
  8. رضائی، س.، و افشارنژاد، ع.ر. 1398. تاثیر هوش تجاری بر مزیت رقابتی پایدار با نقش میانجی گرایش کارآفرینانه. دومین کنفرانس بین المللی توسعه و ترویج علوم انسانی در جامعه، تهران.
  9. رضایی زیولایی، م.، و زندحسامی، ح. 1399. تأثیر مدیریت کیفیت (جنبه­های نرم و سخت) بر عملکرد نوآوری سازمان با نقش میانجی قابلیت نوآوری فناورانه و رفتار فعالانه کارکنان؛ مورد مطالعه: شرکت‌های دانش بنیان کشور. فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی، 18 (59): 262-219.
  10. رفیعی کرکوندی، ن.ا. 1398. ارتباط جهت گیری کارآفرینی، بازار، رویکردهای مدیریت دانش بر مزیت رقابتی پایدار با تولید پاک‌تر نخستین کنفرانس ملی محیط زیست سالم و توسعه پایدار در پرتو حقوق شهروندی چالش­ها و راهبردها، شیراز.
  11. رمضان پورنرگسی، ق.، داوری، ع.، و دهقان نجم‌آبادی، ع. 1396. بررسی نقش میانجی کارآفرینی فناورانه بر ارتباط بین سرمایه های فکری سازمان و مزیت رقابتی (مورد مطالعه: شرکت های مستقر در مراکز رشد شهر تهران). مدیریت توسعه فناوری، 5(1): 61-41.
  12. شیرازی، ح.، هاشم­زاده خوراسگانی، غ.ر.، رادفر، ر.، و ترابی، ت. 1398. نقش منابع سازمانی و قابلیت نوآوری در خلق مزیت رقابتی شرکت­های دانش­بنیان نوپا با تعدیل­گری عملکرد تجاری­سازی فناوری. مدیریت نوآوری، 7 (4): 134-115.
  13. قدس علوی، س.آ.، دیده خانی، ح.، و شریـف­زاده، م.ش. 1398. ارایه مدل مفهومی زنجیره تأمین کارآفرینانه با تاکید بر فناوری در صنایع لبنی-رویکرد دلفی فازی. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)، 50 (4): 817-803.
  14. کرباسی، ع.ر.، و گرگانی، ج.ا. 1393. واکاوی عملکرد تعاونی‌های لبنی در شهرستان آق قلا. تعاون و کشاورزی، 12: 112-97.
  15. کیگان، و. 1392. مدیریت بازاریابی جهانی (ترجمه ابراهیمی، ع.ح). دفتر پژوهش‌های فرهنگی. تهران.
  16. محمدپور، س.، و کمالیان، ا.ر. 1398. کارآفرینی استراتژیک: رویکردی نوین به سوی مزیت رقابتی پایدار. همایش ملی اقتصاد، مدیریت توسعه و کارآفرینی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی، زاهدان.
  17. محمدیان، ع.، هاشمی، س.ح.، و غلامی، ع.ا. 1399. بررسی تاثیر نوآوری بر ایجاد مزیت رقابتی پایدار مشتریان شرکت فرآورده‌های لبنی فجر شاهرود. چهارمین کنفرانس بین المللی چشم اندازهای نوین در حسابداری، مدیریت و کارآفرینی، تهران.
  18. مرتضوی، م.، رسولی قهرودی، م.، و رستمی، آ. 1395. برسی تأثیر نوآوری سازمانی و استراتژی عمومی رهبری هزینه بر عملکرد سازمان از طریق مزیت رقابتی. مدیریت توسعه و تحول، 27: 25-17.
  19. Arvidsson, R., Nguyen, D., and Svanström, M. 2015. Life cycle assessment of cellulose nanofibrils production by mechanical treatment and two different pretreatment processes. Environmental science & technology, 49(11): 6881-6890.‏
  20. Barney, J. 1991. Competitive Advantage. Journal of Management, 17(1): 99-120.‏
  21. Barney, J.B. 1996. The resource-based theory of the firm. Organization Science, 7 (5): 469-469.‏
  22. Bhardwaj, R.K., and Brooks, L.D. 1993. Dual betas from bull and bear markets: Reversal of the size effect. Journal of Financial Research, 16 (4): 269-283.‏
  23. Blanco, S. 2007. How techno-entrepreneurs build a potentially exciting future. Handbook of research on techno-entrepreneurship, 4(1): 3-25.‏
  24. Danneels, E. 2002. The dynamics of product innovation and firm competences. Strategic management journal, 23(12): 1095-1121.‏
  25. De Chabert, J.M. 1998. A model for the development and implementation of core competencies in restaurant companies for superior financial performance (Doctoral dissertation, Virginia Polytechnic Institute and State University).‏
  26. De Guimaraes, J.C.F., Severo, E.A., and De Vasconcelos, C.R.M. 2018. The influence of entrepreneurial, market, knowledge management orientations on cleaner production and the sustainable competitive advantage. Journal of Cleaner production, 174 (6): 1653-1663.
  27. De Toni, A., and Tonchia, S. 2003. Strategic planning and firms' competencies: Traditional approaches and new perspectives. International Journal of Operations & Production Management, 23(9): 947-976.‏
  28. Dorf, R.C., and Byers, T.H. 2005. Technology ventures. New York, NY: McGraw Hill.‏
  29. Grant, R.M., and Baden-Fuller, C. 1995. A knowledge-based theory of inter-firm collaboration. In Academy of management proceedings, 1995 (1): 17-21.‏
  30. Hair, J.F., Sarstedt, M., Hopkins, L., and Kuppelwieser, V.G. 2014. Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM): An emerging tool in business research. European Business Review, 26 (2): 106–121.
  31. Hsu, D.H. 2008. Technology-based entrepreneurship. Handbook of technology and innovation management, 1 (3): 367-388.‏
  32. Hwang, W.S., Choi, H., and Shin, J. 2020. A mediating role of innovation capability between entrepreneurial competencies and competitive advantage. Technology Analysis & Strategic Management, 32 (1): 1-14.
  33. Khouroh, U., Sudiro, A., Rahayu, M., and Indrawati, N. 2020. The mediating effect of entrepreneurial marketing in the relationship between environmental turbulence and dynamic capability with sustainable competitive advantage: An empirical study in Indonesian MSMEs. Management Science Letters, 10(3): 709-720.
  34. Kiyabo, K., and Isaga, N. 2020. Entrepreneurial orientation, competitive advantage, and SMEs’ performance: application of firm growth and personal wealth measures. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 9 (1): 1-15.
  35. Klein, P.G., and Klein, S.K. 2001. Do entrepreneurs make predictable mistakes? Evidence from corporate divestitures. The Quarterly Journal of Austrian Economics, 4 (2): 3–23 ‏
  36. Lee, J.S., and Hsieh, C.J. 2010. Research in relating entrepreneurship, marketing capability, innovative capability, and sustained competitive advantage. Journal of Business & Economics Research (JBER), 8(9): 109-120.
  37. Porter, M.E. 1980. Industry structure and competitive strategy: Keys to profitability. Financial analysts journal, 36(4): 30-41.‏
  38. Pratono, A.H., Darmasetiawan, N.K., Yudiarso, A., and Jeong, B.G. 2019. Achieving sustainable competitive advantage through green entrepreneurial orientation and market orientation. The Quarterly Journal of Austrian Economics, 17 (2): 1-15.
  39. Schumpeter, J.A., and Nichol, A.J. 1934. Robinson's economics of imperfect competition. Journal of political economy, 42 (2): 249-259.‏
  40. Strand, S. 2006. Patents as a source of sustainable competitive advantage. In Seminar in Business Strategy and International Business, Helsinki University of Technology, 9 (34): 20-34.‏
  41. Talebi, K., Rezazadeh, A., and Najmabadi, A.D. 2015. SME alliance performance: the impacts of alliance entrepreneurship, entrepreneurial orientation, and intellectual capital. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 24 (2): 187-207.