ارائه چارچوبی برای بازاریابی دیجیتال در کارآفرینی کشاورزی

نوع مقاله : علمی-مروری

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد توسعه روستایی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 استادیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

چکیده

چکیده
توسعه بازاریابی دیجیتال در دهه‌های اخیر ساختار بسیاری از مشاغل را با تغییر روبه رو کرده و به توسعه فعالیت‌های کارآفرینی و نوآوری در مشاغل کمک کرده است. با شیوع کووید 19 در جهان، توجه به بازاریابی دیجیتال بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. اگرچه بازاریابی دیجیتال در سال‌های اخیر تأثیر گسترده‌ای بر فعالیت‌های تولیدی کشاورزان داشته است، با این حال بسیاری از کشاورزان از خدمات آن محروم هستند. ارائه مدل‌هایی برای بازاریابی دیجیتال در کارآفرینی کشاورزی می‌تواند در کاهش موانع کشاورزان در شبکه تجارت دیجیتال مورد توجه برنامه‌ریزان قرار گیرد. لذا مقاله حاضر با هدف ارائه چارچوبی برای بازاریابی دیجیتال در کارآفرینی کشاورزی و با روش مرور ادبیات پیشین انجام گرفت. بررسی‌ها نشان داد مدل بازاریابی دیجیتال محصولات کشاورزی شامل کارآفرین کشاورزی، فرآیند کارآفرینی و اکوسیستم کارآفرینی است. ویژگی‌ها و مهارت‌های کارآفرینانه طیفی از ویژگی‌های فردی تا صلاحیت‌ها و شایستگی‌ها را شامل شده و به عنوان موتور محرکه فرد عمل می‌کند. فرآیند کارآفرینی که تغییر در فرآیندهای موجود جهت دیجیتالی شدن را در برمی‌گیرد بر دیجیتالی‌ ‌سازی کسب و کار، محصول‌رسانی دیجیتال، بازاریابی و تبلیغات دیجیتال تأکید داشته و به منابع لازم برای استفاده از خدمات دیجیتال و آموزش و اطلاع‌رسانی برای افزایش مهارت‌های بازاریابی دیجیتال نیاز دارد. اکوسیستم کارآفرینی شامل زمینه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی یک جامعه است که بر یک کسب و کار تأثیر می‌گذارد و حمایت‌های محیطی، ساختارهای نهادی، و زیرساخت‌ها را در برمی‌گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Provide a framework for digital marketing in agricultural entrepreneurship

نویسندگان [English]

  • Fariborz Karamifard 1
  • Farahnaz Rostami 2
  • SHahpar Geravandi 2
1 M.Sc Student of Rural Development, Department of Agricultural Extension and education, College of Agriculture, Razi University, Kermanshah, Iran
2 Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and education, College of Agriculture, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

Abstract
The development of digital marketing in recent decades has changed the structure of many businesses and has helped to develop entrepreneurial activities and business innovation. With the spread of Covid 19 around the world, attention to digital marketing has become increasingly important. Although digital marketing has had a far-reaching impact on farmers' productive activities in recent years, many farmers are still deprived of its services. Providing models for digital marketing in agricultural entrepreneurship can be considered by planners in reducing barriers for farmers in the digital trade network. . Therefore, the present article was conducted with the aim of providing a framework for digital marketing in agricultural entrepreneurship using the previous literature review method. Studies have shown that the digital marketing model of agricultural products includes the agricultural entrepreneur, the entrepreneurial process and the entrepreneurial ecosystem. Entrepreneurial traits and skills include a range of personal characteristics to competencies and competencies and act as the driving force of the individual. The entrepreneurial process, which involves changing existing processes for digitalization, emphasizes business digitalisation, digital product delivery, marketing, and digital advertising, and provides the resources needed to use digital services and education and information. Needed to enhance digital marketing skills. The entrepreneurial ecosystem includes the social, cultural, economic, and political context of a society that affects a business and includes environmental support, institutional structures, and infrastructure

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Digital Marketing
  • Entrepreneurship
  • Agricultural Products
  • Information and Communication Technology
  1. اسماعیلی اول، محمد.، محبوبی، محمدرضا.، شهبازی، اسماعیل.، و کرمی دهکردی، اسماعیل. 1393. بازاریابی اینترنتی و خدمات کشاورزی تحت وب، گامی برای کارآفرینی در بخش کشاورزی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 1(2): 42-31.

    1. ارفعی، عزیز.، محمدی، رستگار.، و اکبری، پیــمـان. 1395. ارائه الگوی مفهومی برای عوامل مؤثر در ایجاد موفقیت کارآفرینی الکترونیکی (مطالعه موردی: شرکت­های کارآفرینی الکترونیک). مطالعات اقتصـاد، مدیریت مالی و حسابداری، 2(2): 28-11.
    2. ایمانی، ع.، حسینی فر، ا.، و مبارکی، م. 1396. تـأثیـر شبکه­های اجتماعی بر کارآفرینی دیجیتالی در شرکت‌های دانش بنیان. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 6(22): 22-1.
    3. حسینی، میزرا حسن. 1391. انتخاب و بکار گیری مدل مناسب برای بازاریابی الکترونیکی محصولات پائین دستی پتروشیمی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، 11(33): 48-37.
    4. تواضعی­فر، اسما.، شیهکی تاش، مهیم.، و کشاورز، سهیلا. 1398. شناسایی پیشران­های مؤثر بر کارآفرینی دیجیتال در کسب وکارهای کوچک و متوسط با رویکرد فراترکیب. سیاست نامه علم و فناوری، 9(3): 71-61.
    5. توسلی، بهاره.، خلیفه سلطانیان، فرشته­السادات.، چیذری، محمد.، و پزشکی­راد، غلامرضا. 1386. بررسی وضعیت و تنگناهای بازاریابی محصولات کشاورزی ایران. ششمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران، مشهد.
    6. ثقفی، مهدی.، پوریوسف، اعظم.، و انارکی، رعـنا. 1393. بررسی تاثیر تجارت الکترونیک بر رشد کارآفرینی دیجیتال،کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مدیریت کسب و کار، تبریز.
    7. روشندل اربطانی، ط.، و مقیمی، س.، و میناوند، م.، و خواجه ییان، د. 1391. چارچوبی برای تجاری سازی نوآوری­های دیجیتال در شرکت­های کارآفرین رسانه­ای ایران (مطالعه­ای چند موردی). مدیریت بازرگانی (دانش مدیریت)، 4(11): 88-71.
    8. علیدوستی، سیروس. 1389. عوامل مؤثر بر توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی در شرکت های کوچک و متوسط. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 25 (شماره ۳ -پیاپی ۶۱).
    9. کاظمی، ابراهیم. 1398. تاثیرمدیریت تجارت دیجیتال و نقش فناوری اطلاعات بر تجارت الکترونیکی. چهارمین همایش بین­المللی مهنــــدسی برق، علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، همدان، https://civilica.com/doc/989949
    10. کشاورز، سهیلا.، تقوا، محمدرضا.، و کرد، حامد. 1398. شناسایی پیشران­های موفقیت کارآفرینی دیجیتالی با رویکرد فراترکیب. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 7(3): 172-149.
    11. مرادی، علی. 1399. نقش شبکه­های اجتماعی در شکل‌گیری هراس اجتماعی و تغییر سبک زندگی ناشی از ویروس کرونا(مطالعه موردی شهر کرمانشاه). انتظام اجتماعی، 12(2): 148-123.
    12. موحدی، رضا. 1394. راه­اندازی کســب و کــارهـای الکترونیکی در کشاورزی. نشریه کارآفرینی دانشگاه گرگان، 2(3): 42-23.
    13. Ayush, G., Gowda, R., and Rakshith Gowda, K.M. 2020. A Study on Impact of COVID-19 on Digital Marketing. Conference: Impact of COVID 19 on various areas of global Economy, science and humanities At: Gondwana University, gadcchiroli, Maharashtra, India
    14. Balkrishna, B.B., and Deshmukh, A.A. 2017. A Study on Role of Social Media in Agriculture Marketing and its Scope. Global Journal of Management and Business Research: E Marketing, 17 (1): 32-36.
    15. Dash, G., and Chakraborty, D. 2021. Digital Transformation of Marketing Strategies during a Pandemic: Evidence from an Emerging Economy­­­­ during COVID-19. Sustainability, 13(12): 6735.
    16. Dwivedi, Y.K., and et al. 2021. Setting the future of digital and social media marketing research: Perspectives and research propositions. International Journal of Information Management, 59.
    17. Ghezzi, A., and Cavallo, A. 2018. Agile Business Model Innovation in Digital Entrepreneurship: Lean Startup Approaches. Journal of Business Research, 110: 519-537.
    18. Haleem, Abid, Javaid, Mohd., and Vaishya, Raju. 2020. Effects of COVID 19 pandemic in daily life. Current Medicine Research and Practice, 10(2): 78-79.
    19. Liu, Fu-Shan. 2003. E-Commerce in Taiwan’s Agricultural Marketing. Farmers’ Service Department, Taipei, Taiwan ROC.
    20. Mueller, Rolf A.E. 2001. E-Commerce and Agricultural Commodity Markets: E-Commerce and Entrepreneurship in Agricultural Markets. American Journal of Agricultural Economics83(5): 1243-1249.
    21. NZIER (New Zealand Institute of Economic Research). 2000. E-commerce and its Projected Impacts on Agriculture. Ministry of Agriculture and Forestry, Nixon, Chris reviewed by Alex Sundakov and John Feil.
    22. Prayoga, K., Raya, A., and Subejo, S. 2019. Young Farmers and Digitalization: From Price Taker to Price Maker. The 10th IGSSCI (International Graduate Students and Scholars’ Conference in Indonesia) new media and the changing social landscape of contemporary societies: How are new
      media reshaping the whole aspects of life of contemporary societies?. At: Universitas Gadjah Mada. 181-188.
    23. Satalkina, Liliya., and Steiner, Gerald. 2020. Digital Entrepreneurship and its Role in Innovation Systems: A ystematic Literature Review as a Basis for Future Research Avenues for Sustainable Transitions. Sustainability, 12(7): 2764.
    24. Strzębicki, 2015. The Development of Electronic Commerce in Agribusiness – The Polish Example. Procedia Economics and Finance, 23: 1314-1320.
    25. Su, L., Peng, Y., Kong, R., and Chen, Q. 2021. Impact of E-Commerce Adoption on Farmers’ Participation in the Digital Financial Market: Evidence from Rural China. J. Theor. Appl. Electron. Commer. Res. 16: 1434–1457.
    26. Tom, T., and Kamal CH, R. 2019. A Study on Problems and Factors in fluencing online Shopping among Rural Youth. Gujarat Research Society, 21(9): 226-234.
    27. Turban, Efraim., Outland, Jon., King, David., Lee, Jae Kyu., Liang, Ting-Peng., Turban, Deborrah C. 2018. Electronic Commerce 2018 A Managerial and Social Networks Perspective, Ninth Edition.
    28. Verhoef, Peter. C., and Bijmolt, Tammo. 2019. Marketing perspectives on digital business models: A framework and overview of the special issue. International Journal of Research in Marketing, 36(3): 341-349.