نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1
دانشجوی دکتری مدیریت کارآفرینی، گروه کارآفرینی ، دانشکده مدیریت ، علی آباد کتول ، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول،ایران.
2
دکتری کارآفرینی ، گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی آزادشهر ، دانشگاه گنبد کاووس ، گنبد کاووس ،ایران.
3
استادیار گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت،علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول،ایران.
4
استادیار گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت، علی آباد کتول ،دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول،ایران.
چکیده
هدف این تحقیق طراحی الگوی توسعه کارآفرینی بینالمللی در کسبوکارهای دانش بنیان از طریق شناخت و اولویت بندی عوامل پیشبرنده آن است. به لحاظ فرآیند روششناسی این تحقیق در دو مرحله متوالی به انجام رسیده است. مرحله نخست این تحقیق با هدف شناسایی عوامل پیشبرنده بینالمللسازی در کسبوکارهای دانشبنیان مبتنی بر پارادایم تحقیق کیفی و با بهرهگیری از تکنیک گروههای کانونی و مصاحبه با 18 نفر از متخصصان به انجام رسیده است. همچنین در این مرحله، با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی به مقایسه زوجی چهار معیار کلیدی مؤثر در فرآیند بینالمللسازی و تعیین وزن معیارها پرداخته شده است. مرحله دوم نیز مبتنی بر راهبرد پیمایش برای گردآوری دادهها میباشد. ابزار تحقیق در این مرحله پرسشنامهای بود، که در راستای هدف کلی تحقیق و بر پایه نتایج مرحله اول تحقیق و همچنین تلفیق آن با پیشینه تحقیق تدوین شد. دادههای گردآوری شده در این مرحله با استفاده از تکنیک TOPSIS تحلیل شد. نتایج نشان داد که مهمترین معیار در فرآیند بینالمللیسازی کسبوکار عبارت است اهمیت هر کدام از اقدامات برای تکمیل زنجیره ارزش فناوری. همچنین مهمترین عوامل بر اساس تلفیق کلیه معیارها هم عبارت است ازداشتن تولید فناورانه و دارای قابلیت فروش در بازار بینالملل، رفع و کاهش تحریمهای مداوم، برخورداری نیروی انسانی شرکت از دانش فنی روز، رفع مشکلات نقل و انتقال پول و ارتباطات بانکی، محیط امن برای صادرات در مقصد و برخورداری زیرساختهای الکترونیکی برای تجارت بینالملل.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing a model for the development of international entrepreneurship in knowledge-based businesses
نویسندگان [English]
-
ali azimzadeh
1
-
hadi Sanaeepour
2
-
majid ashrafi
3
-
samereh shojaei
4
1
PhD Student in Entrepreneurship Management, Department of Entrepreneurship, Faculty of Management, Aliabad Katoul, Islamic Azad University, Aliabad Katoul,
2
PhD in Entrepreneurship, Department of Management, Azadshahr Faculty of Humanities, Gonbad Kavous University, Gonbad Kavous, Iran.
3
Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management, Aliabad Katoul, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
4
Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management, Aliabad Katoul, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study is to design a pattern for the development of international entrepreneurship in knowledge-based businesses by prioritize the drivers of internationalization. Methodologically current research was done in two continuous phase. First phase aimed to identify the driving factors of internationalization knowledge-based businesses based on qualitative research paradigm and focus group technique and interview 18 experts. Also in this phase using Analytical Hierarchical Process (AHP), four key factors for internationalization process and weighting these criteria. Second phase was based on survey approach to data gathering. The research tool at this stage was a questionnaire, which was developed in line with the overall purpose of the research and based on the results of the first stage of the research and also its integration with the research background. Date form this phase was analyzed and prioritized using TOPSIS technique. The results showed that the most important criterion in the process of business internationalization is the importance of each measure to complete the technology value chain. Also, the most important factors based on the combination of all criteria are having technological production and being able to sell in the international market, relieving and reducing continuous sanctions, the company's labour force having up-to-date technical knowledge, solving money transfer problems and banking transaction, safe environment for export in destination and having electronic infrastructure for international trade.
کلیدواژهها [English]
-
Internationalization
-
Entrepreneurship Development
-
Business Development