طراحی الگوی توسعه کارآفرینی بین المللی در کسب و کار های دانش بنیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت کارآفرینی، گروه کارآفرینی ، دانشکده مدیریت ، علی آباد کتول ، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول،ایران.

2 دکتری کارآفرینی ، گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی آزادشهر ، دانشگاه گنبد کاووس ، گنبد کاووس ،ایران.

3 استادیار گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت،علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول،ایران.

4 استادیار گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت، علی آباد کتول ،دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول،ایران.

چکیده

هدف این تحقیق طراحی الگوی توسعه کارآفرینی بین‌المللی در کسب‌وکارهای دانش بنیان از طریق شناخت و اولویت بندی عوامل پیش‌برنده آن است. به لحاظ فرآیند روش‌شناسی این تحقیق در دو مرحله متوالی به انجام رسیده است. مرحله نخست این تحقیق با هدف شناسایی عوامل پیش‌برنده بین‌الملل‌سازی در کسب‌وکارهای دانش‌بنیان مبتنی بر پارادایم تحقیق کیفی و با بهره‌گیری از تکنیک‌ گروه‌های کانونی و مصاحبه با 18 نفر از متخصصان به انجام رسیده است. همچنین در این مرحله، با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی به مقایسه زوجی چهار معیار کلیدی مؤثر در فرآیند بین‌الملل‌سازی و تعیین وزن معیارها پرداخته شده است. مرحله دوم نیز مبتنی بر راهبرد پیمایش برای گردآوری داده‌ها می‌باشد. ابزار تحقیق در این مرحله پرسشنامه‌ای بود، که در راستای هدف کلی تحقیق و بر پایه نتایج مرحله اول تحقیق و همچنین تلفیق آن با پیشینه تحقیق تدوین شد. داده‌های گردآوری شده در این مرحله با استفاده از تکنیک TOPSIS تحلیل شد. نتایج نشان داد که مهمترین معیار در فرآیند بین‏المللی‏سازی کسب‌وکار عبارت است اهمیت هر کدام از اقدامات برای تکمیل زنجیره ارزش فناوری. همچنین مهمترین عوامل بر اساس تلفیق کلیه معیارها هم عبارت است ازداشتن تولید فناورانه و دارای قابلیت فروش در بازار بین‌الملل، رفع و کاهش تحریم‌های مداوم، برخورداری نیروی انسانی شرکت از دانش فنی روز، رفع مشکلات نقل و انتقال پول و ارتباطات بانکی، محیط امن برای صادرات در مقصد و برخورداری زیرساخت‌های الکترونیکی برای تجارت بین‌الملل.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a model for the development of international entrepreneurship in knowledge-based businesses

نویسندگان [English]

  • ali azimzadeh 1
  • hadi Sanaeepour 2
  • majid ashrafi 3
  • samereh shojaei 4
1 PhD Student in Entrepreneurship Management, Department of Entrepreneurship, Faculty of Management, Aliabad Katoul, Islamic Azad University, Aliabad Katoul,
2 PhD in Entrepreneurship, Department of Management, Azadshahr Faculty of Humanities, Gonbad Kavous University, Gonbad Kavous, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management, Aliabad Katoul, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
4 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management, Aliabad Katoul, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to design a pattern for the development of international entrepreneurship in knowledge-based businesses by prioritize the drivers of internationalization. Methodologically current research was done in two continuous phase. First phase aimed to identify the driving factors of internationalization knowledge-based businesses based on qualitative research paradigm and focus group technique and interview 18 experts. Also in this phase using Analytical Hierarchical Process (AHP), four key factors for internationalization process and weighting these criteria. Second phase was based on survey approach to data gathering. The research tool at this stage was a questionnaire, which was developed in line with the overall purpose of the research and based on the results of the first stage of the research and also its integration with the research background. Date form this phase was analyzed and prioritized using TOPSIS technique. The results showed that the most important criterion in the process of business internationalization is the importance of each measure to complete the technology value chain. Also, the most important factors based on the combination of all criteria are having technological production and being able to sell in the international market, relieving and reducing continuous sanctions, the company's labour force having up-to-date technical knowledge, solving money transfer problems and banking transaction, safe environment for export in destination and having electronic infrastructure for international trade.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internationalization
  • Entrepreneurship Development
  • Business Development
  1. امین بیدختی، ع. ا.، و زرگر، س. م. 1390. بررسی موانع موجود در توسعه بنگاه­های کوچک و متوسط و ارائه چارچوب حمایت از این بنگاه­ها. فصلنامه کار و جامعه، 138 :34-48.
  2. امینی، ع.، و فتاحی، ح. ؤ. 1397. طراحی الگوی بین‌المللی­سازی بنگاه­های کوچک و متوسط در شرکت­های دانش­بنیان مبتنی بر نانو. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 10 (3): 603-583.
  3. زمانی، ا.، رحمتی، م. ح.، زندحسامی، ح.، و یزدانی، ح. ر. 1398. تحلیلی بر عوامل انگیزاننده و بازدارنده همکاری­های راهبردی بین­المللی شرکت­های دانش بنیان (مورد مطالعه: شرکت­های زیست فناور ایرانی و آلمانی). مدیریت کسب­و­کارهای بین المللی، 2(2): 145-169.
  4. غفاری، ح.، و دادگر، ز. 1399. بررسی عوامل موثر بر بین­المللی­شدن شرکت­های کوچک و متوسط (SMEها) در ایران. هفتمین کنفرانس بین­المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب­و­کار، تهران.
  5. نورا، ف.، و دیانت، م. 1395. کسب­و­کارهای دانش‌بنیان. همایش ملی شرکت­های دانش­بنیان فرصت­ها و چالش‌ها و نقش آن در توسعه کشور، چابهار.
  6. Aharoni, Y. 1966. The foreign investment decision process. Harvard University, Boston.
  7. Bell, J., McNaughton, R., Young, S., and Crick, D. 2003. Towards an integrative model of small firm internationalisation. Journal of International Entrepreneurship, 1(4): 339-362.‏
  8. Buckley, P.J., and Casson, M. 1976. The future of the multinational enterprise (Holms and Meier, London). Business & Economics, 102-116.‏
  9. Casillas, J.C., Moreno, A.M., Acedo, F.J., Gallego, M.A., and Ramos, E. 2009. An integrative model of the role of knowledge in the internationalization process. Journal of World Business, 44(3): 311-322.‏
  10. Ciravegna, L., Kundu, S.K., Kuivalainen, O., and Lopez, L.E. 2019. The timing of internationalization–Drivers and outcomes. Journal of Business Research, 105, 322-332.
  11. Craig C., Zafar, J., and Ahmed, U. 2012. Factors impacting international entrepreneurship in Malaysia. Journal of Small Business and Enterprise Development, 19(2): 229-245.
  12. Cyert, R.M., and March, J.G. 1963. A Behavioral Theory of the Firm. Prentice-Hall, Inc. Englewood Cliffs, NJ. Industrial Relations, 19(3): 409-417.‏
  13. Dichtl, E., Leibold, M., Köglmayr, H.G., and Mueller, S. 1984. The export-decision of small and medium-sized firms: A review. Management International Review, 24: 49-60.
  14. Dunning, J.H. 1977. Trade, location of economic activity and the MNE: A search for an eclectic approach. In The international allocation of economic activity (pp. 395-418). Palgrave Macmillan, London.‏
  15. Etemad, H. 2004. Internationalization of small and medium-sized enterprises: a grounded theoretical framework and an overview. Canadian Journal of Administrative Sciences, 21(1): 1-21.‏‏
  16. Gil-Pechuan, I., Exposito-Langa, M., and Tomas-Miquel, J.V. 2013. International entrepreneurship in SMEs: A study of influencing factors in the textile industry. International Entrepreneurship and Management Journal, 9(1): 45-57.‏
  17. Johanson, J., and Vahlne, J. E. 2017. The internationalization process of the firm—a model of knowledge development and increasing foreign market commitments (pp. 145-154). Routledge.‏
  18. Johanson, J., and Wiedersheim-Paul, F. 1975. The internationalization of the firm: Four Swedish cases. Journal of management studies, 12(3): 305-322.
  19. Johanson, J., and Mattsson, L.G. 1986. International marketing and internationalization processes – A network approach. In: Turnbull PW, Paliwada SJ (Ed), Research in International Marketing, Croom Helm, London, pp 234-265.
  20. Khalefa, M., Zhang, Y., Forrester, P., & El-Gohary, H. 2013. Factors Affecting International Entrepreneurship (IE) Performance: A Review of Literature. In The 36th ISBE Conference, Cardiff. Cardiff, UK., The Institute for Small Business and Entrepreneurship (ISBE).
  21. Kiederich, A. 2007. Investigating new technology based firm (NTBF) internationalization: the impact on performance, the process & the antecedents. Working Papers 2007005, University of Antwerp, Faculty of Business and Economics.
  22. Kiss, A.N., Danis, W.M., and Cavusgil, S. T. 2012. International entrepreneurship research in emerging economies: A critical review and research agenda. Journal of Business Venturing, 27(2): 266-290.‏
  23. Köhr, C.K., Camanzi, L., and Malorgio, G. 2018. Exploring structural and strategic correlates of difficulties in the internationalisation process of Italian wine SMEs. Wine Economics and Policy, 7(1): 13-23.‏
  24. Kuivalainen, O., Kyläheiko, K., Puumalainen, K., and Saarenketo, S. 2003. Knowledge-based view on internationalization: Finnish telecom software suppliers as an example. Management of Technology: Growth through Business, Innovation and Entrepreneurship, Pergamon Press, Oxford, 239-64.‏
  25. Lee, W. Y., and Brasch, J.J. 1978. The adoption of export as an innovative strategy. Journal of International Business Studies, 9(1): 85-94.‏
  26. Leonidou, L.C. 2004. An analysis of the barriers hindering small business export development. Journal of Small Business Management, 42(3): 279-302.‏
  27. Leonidou, L.C., Katsikeas, C.S., and Piercy, N.F. 1998. Identifying managerial influences on exporting: past research and future directions. Journal of International Marketing, 6(2): 74-102.‏‏
  28. Lindsay, V., Rod, M., and Ashill, N. 2017. Institutional and resource configurations associated with different SME foreign market entry modes. Industrial Marketing Management, 66: 130-144.‏
  29. McDougall, P.P., and Oviatt, B.M. 2000. International entrepreneurship: the intersection of two research paths. Academy of Management Journal, 43(5): 902-906.‏
  30. Mejri, K., and Umemoto, K. 2010. Small-and medium-sized enterprise internationalization: Towards the knowledge-based model. Journal of International Entrepreneurship, 8(2): 156-167.‏
  31. Moreira, M.R., Maia, M.A., Sousa, P.S., and Meneses, R.F.C. 2013. Factors influencing the internationalization of services firms: The case of design, engineering and architecture consulting firms. In International Conference on Exploring Services Science (pp. 246-262). Springer, Berlin, Heidelberg.‏
  32. Olson, H.C., and Wiedersheim-Paul, F. 1978. Factors affecting the pre-export behavior of Non-exporting Firms. In: Ghertman M., Leontiades J. (Ed) European Research in International Business, North-Holland Publishing Company, Amsterdam, New York, Oxford, pp 283-305.
  33. Prashantham, S., and Young, S. 2011. Post–entry speed of international new ventures. Entrepreneurship Theory and Practice, 35(2): 275-292.‏
  34. Rask, M., and Servais, P. 2015. Models of international entrepreneurship. In P. H. Andersen, J. Lauring, H. Kragh, & M. S. Linneberg (Eds. ), Preparing for the unexpected: Design of the future global enterprise (pp. 237-255). Copenhagen,
  35. Reid, S.D. 1981. The decision-maker and export entry and expansion. Journal of international business studies, 12(2): 101-112.‏ ‏
  36. Rose, R.C., Kumar, N., and Yen, L.L. 2006. The dynamics of entrepreneurs' success factors in influencing venture growth. Journal of Asia Entrepreneurship and Sustainability, 2(2): 1-22.‏
  37. Saarenketo, S., Puumalainen, K., Kuivalainen, O., and Kyläheiko, K. 2004. Dynamic knowledge-related learning processes in internationalizing high-tech SMEs. International Journal of Production Economics, 89(3): 363-378.‏
  38. Samiei Nasr, M., Aali, S., and Bafandeh Zendeh, A. 2011. A Model to Evaluate the Readiness of Iranian Enterprises to Gain Entry to International Market (The Most Locally Responsive Skills Required for Export Markets). Journal. Scientific Research, 10(6): 691-697.‏
  39. Seyoum, B. 2004. The role of factor conditions in high-technology exports: An empirical examination. The journal of high technology management research, 15(1): 145-162.‏
  40. Suh, Y., and Kim, M.S. 2014. Internationally leading SMES vs. internationalized SMES: evidence of success factors from South Korea. International Business Review, 23(1): 115-129.
  41. Thai, M.T.T. and Chong, L.C. 2008. Born-Global: the Case of Four Vietnamese SMEs. Journal of International Entrepreneurship, 6(2): 72-100.
  42. Ting, Z., Guijun, L., and Bojun, L. 2010. Importance export skills comparison in different export stages: an empirical study of Chinese firms. Journal of Chinese Economic and Foreign Trade Studies, 3(3): 204-220.
  43. Vernon, R. 1992. International investment and international trade in the product cycle. In International economic policies and their theoretical foundations (pp. 415-435). Academic Press.‏
  44. Walker, R.M., Damanpour, F., and Devece, C.A. 2011. Management innovation and organizational performance: The mediating effect of performance management. Journal of Public Administration Research and Theory, 21(2), 367-386.
  45. Wang, C.N., Nguyen, X.T., Le, T.D., and Hsueh, M.H. 2018. A partner selection approach for strategic alliance in the global aerospace and defense industry. Journal of Air Transport Management, 69: 190-204.
  46. Welch, L.S., and Luostarinen, R. 1988. Internationalization: evolution of a concept. Journal of General Management, 14(2): 34-55.‏
  47. Wiedersheim-Paul, F., Olson, H.C., and Welch, L.S. 1978. Pre-export activity: The first step in internationalization. Journal of International Business Studies, 9(1): 47-58.
  48. Williamson, O. 1975. Market and Hierarchies. Free Press, New York.
  49. Zucchella, A., Palamara, G., and Denicolai, S. 2007. The drivers of the early internationalization of the firm. Journal of World Business, 42(3): 268-280.‏