بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و گرایش به کارآفرینی با نقش میانجی هوش‌ فرهنگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار ،گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی پردیسان، فریدونکنار،ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی، موسسه آموزش عالی پردیسان، فریدونکنار،ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی پردیسان، فریدونکنار،ایران.

چکیده

امروزه، کارآفرینی نقش بسیار مهمی در دستیابی به توسعه اقتصادی در شهرها دارد و از طریق اجرای راهبرد توسعه اقتصادی، شرایط مطلوبی برای مدیریت شهری فراهم می‌کند. هدف پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و گرایش ‌به کارآفرینی با نقش میانجی هوش فرهنگی در شهرداری اصفهان بوده ‌است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و با روش توصیفی- پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری تحقیق، کلیه کارکنان اداری به تعداد 200 نفر بودند. حجم نمونه مطابق جدول کرجسی ‌و مورگان 127 نفر تعیین شد اما جهت افزایش دقت، به 132 نفر ارتقاء یافت و از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، سه پرسشنامه‌ استاندارد تعدیل یافته سرمایه اجتماعی، گرایش به کارآفرینی و هوش فرهنگی بود. تحلیل داده‌ها در قسمت توصیفی با آزمون‌های فراوانی، میانگین، انحراف معیار و واریانس با نرم‌افزار SPSS26 و در قسمت استنباطی با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار Smart PLS3 انجام شد. نتایج تحلیل داده‌ها نشان دادند بین سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشت. بین هوش فرهنگی و گرایش به کارآفرینی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشت. بین سرمایه اجتماعی و گرایش به کارآفرینی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشت. همچنین نتایج، نقش میانجی هوش فرهنگی در رابطه بین سرمایه اجتماعی و گرایش به کارآفرینی را تأیید کردند. در نهایت مشخص شد برای بهبود گرایش به کارآفرینی در شهرداری‌ها، تقویت مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی مهم است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship Between Social Capital and Entrepreneurship Orientation with the Mediating role of Cultural Intelligence

نویسندگان [English]

  • Hamid Rezaei 1
  • Soroush Rafieeyan 2
  • Seyed Mehdi Khakzadian 3
1 Assistant Professor of Management, Higher Education Institution of Pardisan, Fereydunkenar, Iran.
2 Master of Entrepreneurship Student, Pardisan Institute of Higher Education, Fereydoonkanaar, Iran.
3 Assistant Professor of Management, Higher Education Institution of Pardisan, Fereydunkenar, Iran.
چکیده [English]

Today, entrepreneurship plays an important role in achieving economic development in cities, and provides favorable conditions for urban management through the implementation of economic development strategy. This study was conducted aimed to investigate the relationship between social capital and entrepreneurship orientation with the mediating role of cultural intelligence in Isfahan Municipality. This study was an applied study in terms of the purpose and has been conducted through descriptive-survey method. The statistical population of the study was all administrative staff that was 200 people. The sample size was 127 people according to Krejcie and Morgan Table, but to increase the accuracy, it was increased to 132 people and simple random sampling method was used. Data collection tools were three standard modified questionnaires of social capital, tendency to entrepreneurship and cultural intelligence. Data analysis was performed in the descriptive part with frequency, mean, standard deviation and variance tests with SPSS26 software and in the inferential part; it was performed with structural equation modeling with Smart PLS3 software. The results of data analysis showed that there was a positive and significant relationship between social capital and cultural intelligence. There was a positive and significant relationship between cultural intelligence and entrepreneurship orientation. There was a positive and significant relationship between social capital and entrepreneurship orientation. The results also confirmed the mediating role of cultural intelligence in the relationship between social capital and entrepreneurship. Finally, it was found that strengthening the components of social capital and cultural intelligence is important to improve entrepreneurship in municipalities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Capital
  • Entrepreneurship Orientation
  • Cultural Intelligence
  • Isfahan Municipality
  1. افشار، س.1393. تحلیل جامعه‌شناختی رابطه سرمایه اجتماعی با هوش فرهنگی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز. مطالعات جامعه شناسی، 7 (25): 39-57.
  2. اکبریان رونیزی، س.، رضاعلی، م.، و چهارراهی، ذ. 1396. تحلیل وضعیت سرمایه اجتماعی شهری (مطالعه موردی: شهر استهبان). مطالعات برنامه‌ریزی سکونتگاه‌های انسانی، 12 (2): 375- 389.
  3. برجسته، ر.، و توکلی، م. 1397. تاثیر هوش فرهنگی و ابعاد آن بر گرایش کارآفرینی با نقش میانجی‌گری قصد کارآفرینانه در هنرجویان هنرستان‌های دخترانه دولتی شهرستان محمودآباد. سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش.
  4. بهلولی، ن.، جباری خامنه‌ای، ح.، تیرآبادی، ع.، و تیرآبادی، پ. 1397. تاثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد شرکت از طریق قابلیت بازاریابی با نقش تعدیلی منابع بازاریابی. فصلنامه چشم انداز حسابداری و مدیریت، 1 (5): 41-62.
  5. خسروی‌پور، ب.، تیموری کوهسار، ز.، و پورفاتح، ن. 1397. رابطه میان هوش فرهنگی و گرایش کارآفرینی کارشناسان شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای کشاورزی استان گلستان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 10 (46): 3-15.
  6. خلود، م.، و نصیری‌نیا، د. 1396. بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی با هوش فرهنگی در کارکنان آموزش و پرورش شهر آبادان. کنفرانس ملی تحقیقات علمی جهان در مدیریت، حسابداری، حقوق و علوم اجتماعی.
  7. دانشیار، ک.، و عمرانی، ب. 1395. فضای سبز، مدیریت شهری، توسعه پایدار. کنفرانس بین‌المللی عمران، معماری، مدیریت شهری و محیط زیست در هزاره سوم.
  8. رجبی فرجاد، ح.، و معدن کار، ر. 1398. تأثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی ظرفیت سازمانی (مورد مطالعه: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد). فصلنامه مدیریت استاندارد و کیفیت، 9 (33): 23-34.
  9. سلاجقه، س.، و اشرف‌زاده، ا. 1393. بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با اثربخشی سازمانی در مرکز آموزشی درمانی بیمارستان شفا شهر کرمان. فصلنامه مدیریت سرمایه اجتماعی، 1 (1): 64-43.
  10. کمالیان، ا.، بهاروند، ف.، زارع علمی، ن.، و گوران، م. 1393. مدل معادلات ساختاری رابطه میان هوش فرهنگی و گرایش کارآفرینانه. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 7 (23): 89-106.
  11. مختاری بایع کلایی، م.، و حیدری، ح. 1396. تببین موانع و فرصت‎های کارآفرینی سازمانی در شهرداری‌ها. دومین همایش بین‌المللی انسجام مدیریت و اقتصاد در توسعه.
  12. موسوی میرکلایی، س. 1399. بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی وکارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: اداره پست استان مازندران). رهیافتی در مدیریت بازرگانی، 1 (1): 66-83.
  13. موسوی، ا.، رجوعی، م.، و غیور باغبانی، م. 1398. تأثیر گرایش به کارآفرینی و یادگیری و خودکارآمدی کارآفرینانه بر عملکرد کسب و کار. مدیریت سلامت، 32 (4): 72-85.

14.Amjad, A., and Sania, Y. 2019. Social capital and entrepreneurial intention: empirical evidence from rural community of Pakistan. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9 (64):2-13.

15.Antonic, B., and Hisrich, R.D. 2003. Clarifying the intrapreneurship concept. Journal of Small Business and Enterprise Development, 10 (1): 7-24.

16.Earley, P. C., and Ang, S. 2003. Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. Stanford. CA7 Stanford Business Books.

17.Ernita, A., Firmansyah, A., and Tri, M. 2021. Entrepreneurship attitude of managers, member participation, and cooperative performance: Evidence from Indonesia. Management Science Letters, 10 (1): 1719-1728.

18.Fakhrerad, P. 2018. Recognition of the relationship between social capital and cultural intelligence among employees of Tehran Abfar Company, Amazonia - Investiga, 7 (16):184-195.

19.Krejcie, R.V., and Morgan, D.W. 1970. Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement, 30 (3): 607-610.

20.Leonidas, A., and Vassillis, M. 2007. Entrepreneuial behavior in the Greek public sector,international. journal of Entrepreuoal behavior and Research, 13 (13): 23-54.

21.Mahfud, T., Mochamad, B., Putu, S., and Yogianam, M. 2020.The influence of social capital and entrepreneurial attitudeorientation on entrepreneurial intentions: the mediating role ofpsychological capital. European Research on Management and Business Economics, 26 (1): 33-39.

22.Nahapiet, J., and Ghoshal, s. 1998. Social Capital, Intellectual capital & the organizational advantage. Academy of management Review, 23 (2): 242-260.

23.Nakhaei, A., Hadavi, F., Talebpour, M., and Farahani, A. 2013. The relationship between cultural intelligence and its dimensions with organizational entrepreneurship. Advances in Environmental Biology, 7(8): 1348-1355.

24.Niehm, L.S., Hurst, J.L., Son, J., Fiore, A.M., and Sadachar, A. 2013. Entrepreneurial marketing: Scale development and validation in the small firm context. Proceeding of Conference on Apparel, Events and Hospitality Management, United States, Iwoa University, 1- 6.

25.Peterson B .2004.Cultural intelligence : A gude to working with people from other cultures. Yurmouth,ME . Intercultural Press.

26.William Prado, H. 2006. The Relationship between Cultural Intelligence and Perceived Environmental Uncertainty. PhD University of Phoenix.

27.Tatarko, A., and Schmidt, P. 2016. Individual social capital and the implementation of entrepreneurial intentions: The case of Russia. Asian Journal of Social Psychology.19 (1): 76–85.