بررسی رابطه انگیزه تحصیلی و قابلیت‌های کارآفرینی در بین دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس هنرستان‌های شهرستان گرگان، ایران

2 دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، ایران

3 کارشناس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، ایران

چکیده

امروزه با توجه به معضل بیکاری، دانشجویان نه تنها باید با کارآفرینی آشنا شوند، بلکه باید با کسب دانش، نگرش آنان نیز در تحصیل نسبت به رفتار کارآفرینان تقویت شود. در همین راستا، تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطۀ انگیزه تحصیلی دانشجویان با قابلیت‌های کارآفرینی آنان اجرا شده است. روش تحقیق از نوع توصیفی-کاربردی بوده و به صورت پیمایش پرسشنامه‌ای انجام گردید. روایی صوری و پایایی پرسشنامه به ترتیب با استفاده از دیدگاه کارشناسان و آزمون آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق را دانشجویان رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی دو استان گلستان و خراسان شمالی تشکیل دادند (3095=N) که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان، 350 نفر به‌عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که دانشجویان مقطع کارشناسی انگیزۀ تحصیلی بیشتری نسبت به سایر مقاطع تحصیلی دارند و دانشجویان کارشناسی ارشد از قابلیت‌های کارآفرینی بیشتری نسبت به سایر مقاطع تحصیلی برخوردارند. همچنین، در بین ابعاد پنج‌گانه قابلیت‌های کارآفرینی، دانشجویان در بُعد «عزم و اراده» نمرات بالاتری کسب کردند. تحقیق حاضر نشان داد که همبستگی مثبت و معنی‌داری بین انگیزه تحصیلی و قابلیت‌های کارآفرینی وجود دارد که بیانگر موفقیت بیشتر دانشجویان باانگیزه تحصیلی بالاتر در بهبود قابلیت‌های کارآفرینی است. ارتقاء انگیزه تحصیلی در بین دانشجویان و همسو نمودن برنامه‌های درسی با قابلیت‌های کارآفرینی از پیشنهادهای این تحقیق است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between Academic Motivation and Entrepreneurial Capabilities among Students

نویسندگان [English]

  • masoumeh amiri 1
  • ahmad abedi sarvestani 2
  • Mohammadreza Shahraki 3
1 Teacher of vocational schools in Gorgan city
2 Department of Agricultural Extension and Education, Gorgan University
3
چکیده [English]

Today, due to the problem of unemployment, students should not only be familiar with entrepreneurship, but also with the acquisition of knowledge, their attitude towards education should be strengthened towards the behavior of entrepreneurs. In this regard, the present study was conducted to investigate the relationship between students' academic motivation and their entrepreneurial abilities. The research method was descriptive-applied and was conducted as a questionnaire. The face validity and reliability of the questionnaire were confirmed using experts' views and Cronbach's alpha test, respectively. The statistical population of this study consisted of humanities students in Islamic Azad universities of Golestan and North Khorasan provinces (N= 3095) that using Krejcie-Morgan table, 350 people were studied as a sample size. The results showed that undergraduate students have more academic motivation than other graduates and graduate students have more entrepreneurial abilities than other students. Also, among the five dimensions of entrepreneurial capabilities, students scored higher in the "determination" dimension. The present study showed that there is a positive and significant correlation between academic motivation and entrepreneurial capabilities, which indicates the greater success of students with higher academic motivation in improving entrepreneurial capabilities. Promoting academic motivation among students and aligning curricula with entrepreneurial capabilities are some of the suggestions of this research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motivation
  • Entrepreneurship
  • Independence
  • Creativity
  1.  امینی، م.، تمنایی­فر، م.ر.، و غلامی علوی، ص.. ارزیابی قابلیت­های کارآفرینی دختران دانشجو. فصلنامه زن و جامعه، 3 (4): 137- 115.

    1. بدری، ا.، لیاقت­دار، م.ج.، عابدی، م.ر.، و جعفری، ا. 1385. بررسی قابلیت­های کارآفرینی دانشجویان دانشگاه اصفهان. فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 40: 90-73.
    2. روحی، ق.، آسایش، ح.، بطحایی، س.ا.، شعوری بیدگلی، ع.ر.، بادله، م.ت.، و رحمانی، ح. 1392. ارتباط خودکارآمدی و انگیزه تحصیلی در بین گروهی از دانشجویان علوم پزشکی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 8 (1): 51-45.
    3. زالی، م.ر.، مدهوشی، م.، و کردنائیج، ا. 1386. ارزیابی مشخصه­های کارآفرینی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه مازندران). فصلنامه مدرس علوم انسانی، 11 (55): 113- 81.
    4. شجاع‌قلعه دختر، ل.، رحیمیان، ح.، و جراحی، ل. 1393. ارزیابی میزان قابلیت­های کارآفرینی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 9 (3): 9-2.
    5. صالحی، م.، حاجی­زاد، م.، فلاح، ع.، و سلیم بهرامی، س.ح. 1389. بررسی عوامل مؤثر بر کاهش انگیزه تحصیلی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه­های آزاد اسلامی استان مازندران. فصلنامه علوم اجتماعی، 4 (9): 86- 73.
    6. عادلی ساردویی، م.، ظریفیان، ش.، احسانی، م.، و اکرمی، ا.ح. 1388. مقایسه قابلیت­ها و روحیه کارآفرینی مقاطع مختلف تحصیلی دانشجویان کشاورزی. اولین همایش ملی دانشجویی ترویج و آموزش کشاورزی: شیراز.
    7. علیخانی، م. ح. 1390. بررسی انگیزه­های تحصیلی دانشجویان نظامی مجتمع دانشگاهی امیرالمؤمنین (ع) و عوامل مؤثر بر آن. فصلنامه روانشناسی نظامی، 2 (6): 15-1.
    8. فرهنگ، ص.، و آقامحمدی، ع.). بررسی قابلیت­های کارآفرینی دانشجویان دانشگاه فنی بابل (نوشیروانی بابل). مجله پیک نور علوم انسانی، 7 (3): 126- 116.
    9. مکی­آل­آقا، ب.ز. 1386. نقش دانشگاه در توسعه کارآفرینی. فصلنامه اندیشه­های تازه در علوم تربیتی، 2 (4): 127- 115.
    10. مولودی، پ.، رستمی، خ.، فدایی نائینی، ع.ر.، محمدنیا، ح.، و رسول­زاده، ب. 1386. بررسی عوامل مؤثر در کاهش انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، 25 (1): 58- 53.
    11. نریمانی، م. 1372. ایجاد انگیزه در دانشجویان. نشریه پیوند، 155: 39-27.
    12. واحدی، ش.، اسماعیل­پور، خ.، زمان­زاده، و.، و عطایی‌زاده، ا. 1391. نیمرخ­های انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی: رویکرد فرد-محور. فصلنامه افق پرستاری، 1 (1): 46-36.
    13. Afzal, H., Ali, I., Khan, M.A., and Hamid, K. 2010. A study of university students’ motivation and its relationship with their academic performance. International Journalof Business and Management, 5 (4): 80-89.
    14. Ali, A., Topping, K.J., & Tariq, H.R. 2010. Entrepreneurial attributes among postgraduate students of a Pakistani university. US-China Education Review, 7 (5): 66-77.
    15. Aykol, S., & Gurbuz, G. 2008. Entrepreneurial intentions of young educated public in Turkey. Journal of Global Strategic Management, 4: 47-55.
    16. Babatunde, E.B., & Durowaiye, B.E. 2014. The impact of entrepreneurship education on entrepreneurial intentions among Nigerian underaduates. International Journal of Research in Humanities, Arts and Literature (IMPACT: IJRHAL), 2 (11): 15-26.
    17. Becker, D. 1997. The effects of choice on auditors' intrinsic motivation and performance. Behavioral Research in Accounting, 9: 1-19.
    18. Brockhaus, R.H. 1980. Risk taking propensity of entrepreneurs. Academy of Management Journal, 23 (3): 509-20.
    19. Cornilous, M.L. 1978. Influence on pupil performance educational research. J Educational Research, 2 (1): 90-94.
    20. Daniels, E. 2010. Creating motivating learning environment: what we can learn from researchers and students. English Journal, 100 (1): 25-29.
    21. Dean, R.J., and Dagostino, L. 2007. Motivational factors affecting advanced literacy learning of community college students. Community College Journal of Research andPractice, 31: 149-161.
    22. Dunn, C. 2004. Background of nascent entrepreneurs, Retrieved January 23
      2006, from: sbaer.uca.edu/research/icsb/2004/Papers%20pdf/010.pdf.
    23. Ekpoh, U.I., & Edet, A.O. (2011). Entrepreneurship education and career intentions of tertiary education students in akwa ibom and cross river states, Nigeria. International Education Studies, 4 (1): 172-178.
    24. Emmanuel, E.A., Dazala, I.U., and Daniel, J.D. 2012. Entrepreneurship education and attitude of undergraduate students to self-employment in mubi, Adamawa state, Nigeria. Journal of Education and Practice, 3 (8): 95-102.
    25. Fatimah, S.E., and Purdianto, A. 2020. Factors Affecting Entrepreneurial Interest Among Students in Higher Education. In 1st International Conference on Accounting, Management and Entrepreneurship (ICAMER 2019) (pp. 145-147). Atlantis Press.
    26. Ghazali, A., and Ghosh, B.C. 1995. The determinants of self-employment choice among university graduates in Singapore. International Journal of Management, 12 (1): 26-35.
    27. Gurol, Y., and Atsan, N. 2006. Entrepreneurial characteristics amongst university students: some insights for entrepreneurship education and training in Turkey. Education + Training, 48 (1): 25-38.
    28. Hall, C., and Sanders, M. 1997. Designing effective learning systems for management education. Academy of Management Journal, 40 (6): 1334-1368.
    29. Holmgren, C., From, J., Olofsson, A., Karlsson, H., Snyder, K., and Sundtröm, U. 2004. Entrepreneurship education: salvation or damnation?. International Journal of Entrepreneurship, 8: 55-71.
    30. Huang, T.H., Liu, U.C., and Shiu, C.Y. 2008. Construction of an online learning system for decimalnumbers through the use of cognitive conflict strategy. Computers & Education, 50: 61–76.
    31. Johnston, H.J. 2007. Enterprising tendencies of Guam-born business owners. University of Phoenix.
    32. Keat, O.Y., Selvarajah, C., and Meyer, D. 2011. Nclination towards entrepreneurship among university students: an empirical study of Malaysian university students. International Journal of Business and Social Science, 2 (4): 206-220.
    33. Khuong, M.N., and An, N.H. 2016. The factors affecting entrepreneurial intention of the students of Vietnam national university—a mediation analysis of perception toward entrepreneurship. Journal of Economics, Business and Management, 4 (2): 104-111.
    34. Kirkwood, J. 2007. Igniting the entrepreneurial spirit: is the role parents play gendered?. International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, 13 (1): 39-59.
    35. Koivisto, P., Vuori, J., and Vinokur, A.D. 2010. Transition to work: effects of preparedness and goal construction on employment and depressive symptoms. Journal of Research on Adolescence, 20 (4): 869-892.
    36. Krishna, S.M. 2013. Entrepreneurial motivation acase study of small scale entrepreneurs in Mekelle, Ethiopia. Journal of Business Management & Social Sciences Research (JBM&SSR), 2 (1): 2319-5614.
    37. Kristiansen, S., and Indarti, N. 2004. Entrepreneurial intention among indonesian and Norwegian students. Journal of Enterprising Culture, 12(1): 55-78.
    38. Kumara, S.P.A.P. 2012. Undergraduates intention towards entrepreneurship: empirical evidence from Sri-Lanka. Journal of Enterprising Culture, 20 (1): 105-118
    39. Locke, E.A., and Baum, J.R. 2007. Entrepreneurial motivation, In J. R. Baum, M. Frees, & R. A. Baron (Eds.), The psychology of entrepreneurship: 93-112.
    40. Lorrain, J., and Raymond, L. 2003. Young and older entrepreneurs: an empirical study of difference. Journal of Small Business Management, 8(4): 50-61.
    41. Nguyen, X.T. 2020. Factors affecting entrepreneurial decision of nascent entrepreneurs belonging generation Y in Vietnam. The Journal of Asian Finance, Economics, and Business, 7 (8): 407-417.
    42. Nsahlai, V.K., Zogli, L.J., Lawa, E., and Dlamini, B.I. 2020. Factors Influencing Entrepreneurial Intention: A Case of Students in a South African University. Academy of Entrepreneurship Journal, 26 (1): 1-10.
    43. Olufunso, F.O. 2010. Graduate entrepreneurial intentions in South Africa: motivations and obstacles. International Journal of Business and Management, 5 (9): 87-98.
    44. Oosterbeek, H., VanPraag, M., and Ijsselstein, A. 2010. The impact of entrepreneurship education on entrepreneurship skills and motivation. European Economic Review, 54: 442-454.
    45. Opoku-Antwi, G.L., Amofah, K., Nyamaah-Koffuor, K., and Yakubu, A. 2012. Entrepreneurial intention among senior high school students in the sunyani municipality. International Review of Management and Marketing, 2(4): 210-219.
    46. Othman, M.N., and Ghazali, E. 2005. Demographics and personal characteristics of urban Malaysian entrepreneurs: an ethnic comparison. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 5(5/6): 421-440.
    47. Parker, S.C. 2011. Intrapreneurship or entrepreneur-ship?. Journal of Business Venturing, 26 (1): 19-34.
    48. Raposo, M., and Do-Paço, A. 2011. Entrepreneurship education: relationship between education and entrepreneurial activity. Psicothema, 23 (3): 453-457.
    49. Rush, S., and Vitale, P.A. 1994. Analysis factors that place student atrisk. The Journal Of Educational Research, 4(3): 325-333.
    50. Samuel, Y.A., Ernest, K., and Awuah, J.B. 2013. An assessment of entrepreneurship intention among sunyani polytechnic marketing students. International Review of Management and Marketing, 3 (1): 37-49.
    51. Sánchez, J.C. 2010. Evaluation of entrepreneurial personality: factorial validity of entrepreneurial orientation questionnaire (COE). Revista Latinoamericana de Psicología, 42 (1): 32-52.
    52. Shane, S., Locke, E.A., and Collins, C.J. 2003. Entrepreneurial motivation. Human Resource Management Review, 13: 257-279.
    53. Simović, V. 2020. The Factors Affecting the level of Digital Entrepreneurial Competences of University Students. Economic Analysis, 53(2): 145-155.
    54. Stefanovic, I., Prokic, S., and Rankovic, L. 2010. Motivational and success factors of entrepreneurs:the evidence from a developing country. Zb. rad. Ekon. fak. Rij., 28 (2): 251-269.
    55. Tan, L.M., and Laswad, F. 2006. Students’ beliefs, attitudes and intentions to major inaccounting. Accounting Education: An International Journal, 15: 167–187.
    56. Unachukwu, G.O. 2009. Issues and challenges in the development of entrepreneurship education in Nigeria. An International Multi-Disciplinary Journal, 3 (5): 213-226.
    57. Venkatachalam, V.B., and Waqif, A.A. 2005. Outlook on integrating entrepreneurship in management education in India. Decision, 32 (2): 57-71.
    58. Veciana, J.M., and Aponte, M. 2005. University students' attitudes towards entrepreneurship: a two countries comparison. International Entrepreneurship and Management Journal, 1: 165-182.
    59. Vijaya, V., and Kamalanabhan, T.J. 1998. A scale to assess entrepreneurial motivation. Journal of Entrepreneurship, 7 (2):1-17.
    60. Wah, L.F., Yusuf, B.N.M., and Suanda, J. 2017. A study on factors affecting entrepreneurial intentions among students in higher education institutions in Northern Regions of Malaysia. International Journal of Information Technology and Business Management, 58 (1): 80-99.
    61. Wang, C.K., and Wong, P. 2004. Entrepreneurial interest of university students in Singapore. Technovation, 24: 163-172.
    62. Weinberg, D.B., Avgar, A.C., Sugrue, N.M., and Cooney-Miner, D. 2013. The importance of a high-performance work environment in hospitals. Health Services Research, 48 (1): 319-332.
    63. Zain, Z.M., Akram, A.M., & Ghani, E.K. 2010. Entrepreneurial intention among Malaysian business students. Canadian Social Science, 6 (3): 34-44.