تحلیل موانع کارآفرینی روستایی در شهرستان زابل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی- بازاریابی محصولات کشاورزی، دانشگاه زابل، زابل، ایران

چکیده

کارآفرینی روستایی راهکاری جهت توانمندسازی و ظرفیت‌سازی روستاییان و ابزاری مهم در رسیدن به توسعه پایدار روستایی است که موجب جلوگیری از مهاجرت و ثبات جمعیت روستایی می‌گردد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل موانع کارآفرینی روستایی شهرستان زابل صورت پذیرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل خانوارهای روستایی بخش مرکزی شهرستان زابل می‌باشد که از این میان 357 خانوار به‌عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار انجام پژوهش پرسشنامه می-باشد که روایی آن بر اساس نظرات اساتید دانشگاه تایید شد و پایایی آن با استفاده از ضریب کرونباخ 823/0 به دست آمد. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 24 و روش تحلیل عاملی اکتشافی تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد هشت عامل اکتشافی مربوط به موانع کارآفرینی در روستاهای شهرستان زابل عبارت‌اند از موانع اقتصادی، موانع نهادی، موانع زیرساختی، موانع علمی و آموزشی، موانع توسعه‌ای، موانع فنی، موانع اجتماعی و موانع ابزاری، که این عوامل 56 درصد از واریانس کل را تبیین نمودند. تاثیرگذار‌ترین موانع به ترتیب ضعف در شبکه بازاریابی (با میانگین 82/4)، عدم امنیت سرمایه‌گذاری منطقه موردنظر (با میانگین 74/4)، دور بودن از مرکز توجهات (با میانگین 49/4)، هزینه‌های سربار به دلیل بعد زیاد مسافت جهت تأمین مواد اولیه (با میانگین 47/4)، دور بودن از بازارهای اصلی (با میانگین 18/4)، عدم وجود زیرساخت‌های تولیدی (با میانگین 13/4) و ضعف مراکز آموزشی در توسعه علم و فناوری (با میانگین 08/4) بودند. ازاین‌رو به‌منظور به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود می‌توان با کمک دانشگاه‌ها و نخبگان علمی منطقه نسبت به برآوردن نیاز-های علمی و آموزشی در حوزه کارآفرینی مرتبط با کسب‌وکارهای منطقه اقدام نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of barriers to rural entrepreneurship in Zabol city

نویسندگان [English]

  • Majid Dahmardeh 1
  • Mojtaba Davarpanah 2
1 Assistant Professor of Agricultural Economics, Payam Noor University (PNU), Iran
2 PhD student in Agricultural Economics - Agricultural Products Marketing, Zabol University, Zabol, Iran
چکیده [English]

Rural entrepreneurship is a strategy for empowerment and capacity building of villagers and an important tool in achieving sustainable rural development that prevents migration and stabilizes the rural population. The aim of this study was to analyze the barriers to rural entrepreneurship in Zabol city. The statistical population of this study includes rural households in the central part of Zabol city. The research tool is a questionnaire whose validity was confirmed based on the opinions of university professors and its reliability was obtained using Cronbach's coefficient of 0.823. Data were analyzed by SPSS software version 24 and exploratory factor analysis method, development barriers, technical barriers, social barriers and instrumental barriers, which are 56 explained the percentage of total variance. The most effective barriers are weakness in the marketing network (with an average of 4.82), investment insecurity in the area (with an average of 4.74), distance from the center of attention (with an average of 4.49), overhead costs due to the large dimension Distance to supply raw materials (with an average of 4.47), distance from the main markets (with an average of 4.18), lack of production infrastructure (with an average of 4.13) and weakness of educational centers in the development of science and technology (with an average of 4.08). Therefore, in order to use the existing capacities, with the help of universities and scientific elites of the region, it is possible to meet the scientific and educational needs in the field of entrepreneurship related to the region's businesses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Barriers to entrepreneurship
  • rural economy
  • Business barriers
  • zabol city
  1. آنی، ن.، آجیلی، ع. ا.، عبدشاهی، ع. 1399. عوامل مؤثر بر توسعه و موانع بازدارنده کارآفرینی زنان روستایی. زن و فرهنگ، 44 (10): 70-61.

    1. احسانی­فر، ت.، رستمی، ف.، نادری، ن.، و رضایی، ب.موانع و راهکارهای توسعه کارآفرینی دربخش کشاورزی. کارآفرینی در کشاورزی، 3 (2): 15-1.
    2. افندی­زاده، ش.، و رحیمی، ا. م. ۱۳۸۹. مدل تحلیل عاملی برای انتخاب عوامل مؤثر بر تقاضای سفر با اتوبوس‌های بین‌شهری. پژوهشنامه حمل‌ونقل، 7 (1): 140-152.
    3. امیرپناهی، م.، طالب، م.، و میرزایی، ح. 1394. بازار مرزی و مناطق روستایی: بررسی نقش و جایگاه روستاییان در بازار مرزی شهرستان بانه. پژوهش­های روستائی، 6 (3): 515-544.
    4. انصاری، م.، و نبی­پورحقیقی، م. 1389. موانع توسعهکارآفرینی زنان کارآفرین. خردنامه همشهری، شماره3.
    5. تقدیسی، ا.، جمشیدی، ع.، و نجفی، م. 1395. بررسی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در تعاونی­هایتولید روستایی شهرستان اصفهان. پژوهش­های ترویجو آموزش کشاورزی، 9 (2): 72 -61.
    6. جعفری، ح. ع.، و حمیدی، ع. 1394. نقش بازارچه مرزی در ایجاد امنیت و قاچاق کالا در استان خراسان شمالی. فصلنامه علمی دانش انتظامی خراسان شمالی، 6 (2): 95-112.
    7. حسینی­نیا، غ.، و فلاحی، ه. 1396. عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی روستایی (نمونه مطالعه: مناطق روستایی شهرستان منوجان). پژوهش‌های روستایی، 8 (1): 25-35.
    8. خبرگزاری مهر. 1399. تحلیل نرخ بیکاری در استان سیستان و بلوچستان. ۹ آذر. com/xTd5J.
    9. خسروی­پور، ب.، آنی، ن.، آجیلی، ع. ا.، و عبدشاهی، ع. 1399. عوامل مؤثر بر توسعه و موانع بازدارنده کارآفرینی زنان روستایی. نشریه علمی زن و فرهنگ، 12 (44): 61-70.
    10. دلفانی، م.، حسین­پور، ا.، نجفی، ع.، و حسینی، س. م. 1397. بررسی و شناخت موانع و محدودیت‌های کارآفرینی در بخش کشاورزی. جغرافیا و روابط انسانی، 1 (1): 13-1.
    11. رستمی، م.، و ایمانی جاجرمی، ح. 1395. مطالعه بیکاری از نگاه بیکاران روستایی و پیامدهای آن (مطالعه موردی: روستای حسن‌آباد در شهرستان دلفان). توسعه اجتماعی، 11 (1): 73-102.
    12. رضایی، ب.، نجف­پور، ه.، و نادری، ن. 1396. موانع و راهکارهای توسعه کارآفرینی سبز در شهرستان کرمانشاه. اقتصاد فضا و توسعه روستایی، ۶ (۲۰): ۵۹-۷۸.
    13. طبیب­زاده، م.، و لشگرآرا، ف. 1392. شناساییالزامات توسعه مهارت‌های کارآفرینی زنان روستاییاستان قم. پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، 6 (4): 72-61.
    14. عنابستانی، ع.، و نامدار، م. 1396. مقایسه تطبیقی اثرات قاچاق کالا بر توسعه نواحی روستایی (موردپژوهی: مناطق تجاری ده­شیخ (فارس) و گچین (هرمزگان)). پژوهش­های روستایی، 8 (2): 227-211.
    15. کریم­زاده، م. 1398. بررسی موانع کارآفرینی زنان بلوچ شهرستان سراوان، مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان، 17 (2): 7-34.
    16. کهنه­پوشی، س.، و عنابستانی، ع. 1391. بررسی رابطه بین فاصله از مرز و میزان درآمد و اشتغال در قاچاق کالا (مطالعه موردی بخش خاو و میرآباد - مریوان). مطالعات و پژوهش‌های شهری منطقه­ای، 4 (15): 1-20.
    17. کیخاکهن، ج.، اکبری، م.، و حجازی، س. ر. 1399. شناسایی موانع توسعه کارآفرینی فناورانه منطقه‌ای (موردمطالعه: شهرستان سرباز). پژوهش‌های روستایی، 11 (1): 124-139.
    18. محمدی­تمری، ز.، رستگاری، ح.، و شریف‌زاده، م. 1398. غربالگری فازی و ارزیابی موانع و مشکلات کارآفرینی روستایی ایران. پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، 12 (1): 14-1.
    19. مرکز آمار ایران. 1395. نتایج کلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395: استان سیستان و بلوچستان.
    20. منصورفر، ک. 1387. روش­های پیشرفته آماری. چاپ دوم، انتشارات دانشگاه تهران؛ تهران.
    21. مهدی­پور، ف. 1394. شناسایی عوامل کلیدی توسعه مشاغل سبز بر اساس تجارب کشورهای پیشتاز، مجموعه مقالات اولین همایش ملی کارشایسته و مشاغل سبز، گیلان.
    22. یاسوری، م.، باسط­قرشی، م.، و وطن­خواه، ژ. 1394. تحلیل موانع و راهکارهای توسعه کارآفرینی زنانروستایی دهستان گوراب پس فومن. پژوهش‌هایروستایی، 6 (2): 342-323.
    23. Abuga, I., and Salahudeen mansur, M. 2017. Environmental Based Activities and Technology Entrepreneurship Growth in North Western Nigeria. KIU Journal of Social Sciences, 3: 1153-1162.
    24. Arbolino, R., Carlucci, F., Cirà, A., Ioppolo, G., and Yigitcanlar, T. 2017. Efficiency of the EU regulation on greenhouse gas emissions in Italy: The hierarchical cluster analysis approach. Ecological Indicators, 81: 115-123.
    25. Bharthvajan, R. 2014. Women Entrepreneurs and Problems of Women Entrepreneurs. International Journal of Innovative Research in Science. Engineering and Technology, 3 (9): 16104 -16110.
    26. Chakraborty, D. 2014. Socio-Economic Determinants of Growth of Rural Entrepreneurship in Sonitpur Distric of Assam- an Empirical Study. Journal of Behavioural Economics, Finance, Entrepreneurship. Accounting and Transport, 2 (1): 26-34.
    27. Deller, S., Kures, M., and Conroy, T. 2019. Rural entrepreneurship and migration. Journal of Rural Studies, 66: 30-42.
    28. Folmer, H., Dutta, S., and Oud, H. 2010. Determinants of Rural Industrial Entrepreneurship of Farmers in West Bengal: A Structural Equations Approach. International Regional Science Review, 33 (4): 367-396.
    29. Gregory, R. 2019. Financial openness and entrepreneurship. Research in international business and finance, 48: 48-58.
    30. Heilig, J. 2009. European rural development, Luxemburg: International Institute for Applied System Analysis, Australia.
    31. Ho, Y. P., and Wong, P. K. 2007. Financing, regulatory costs and entrepreneurial propensity. Small Business Economics, 28 (3): 187-204.
    32. Nazarov, M., Butryumova, N., and Sidorov, D. 2017. Development of technology entrepreneurship in a transition economy: An example of the Russian region with high scientific potential. Original scientific paper. available at: https://hrcak.srce.hr/ index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=276197.
    33. Pathak, S., Xavier-Oliveira, E., and Laplume André, O. 2013. Influ ence of intellectual property, foreign investment, and techno logical adoption on technology entrepreneurship. Journal of Business Research, 66 (10): 2090-2101.
    34. Sheikh Biglou, R., and Taqvaee, M. 2013. Assessing the level of de velopment of the country’s cities using multi-criteria deci sion-making methods. International Quarterly Journal of the Geographical Society of Iran, 39: 138-156.
    35. Taddeo, R., Simboli, A., Ioppolo, G., and Morgante, A. 2017. Industrial symbiosis, networking and innovation: The potential role of innovation poles. Sustainability, 9 (2): 1-17.
    36. Van Gelderen, M., Thurik, R., and Bosma, N. 2006. Success and risk factors in the prestartup phase. Small Business Economics, 26 (4): 319-335.
    37. Wennekers, A. R. M., and Thurik, A. R. 1999. Linking entrepreneurship and economic growth. Small Business Economics, 13 (1): 27–55.