گرایش کارآفرینانه در بین دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی‌ارشد بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 استادیار بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

یکی از اقدامات مؤثر برای کاهش نگرانی از موضوع بیکاری، پرورش گرایش و مهارت‌های کارآفرینی در دانشجویان است. هدف از مطالعه حاضر، واکاوی گرایش کارآفرینانه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز است. جامعه آماری در این پژوهش توصیفی، کل دانشجویان دانشکده کشاورزی (1874 نفر) بوده که طبق روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌‌ای، نمونه‌ی 365 نفره انتخاب و از طریق پرسشنامه‌، اطلاعات لازم جمع‌آوری شد. روایی صوری و پایایی پرسشنامه به ترتیب توسط اساتید بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز و انجام یک مطالعه راهنما از 30 دانشجوی خارج از نمونه اصلی (دامنه‌ی ضرایب آلفای متغیرها بین 76/0 تا 91/0) مورد تأیید قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS26 و آمارهای توصیفی و استنباطی مورد سنجش قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر از نظر انواع مهارت‌های اشتغال‌پذیری، گرایش کارآفرینانه و تمایل به راه‌اندازی کسب‌وکار تفاوتی وجود ندارد. اما نتایج مقایسه‌ی بین دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی کارشناسی، کارشناسی‌ ارشد و دکتری تفاوت معناداری را از لحاظ، شرکت در کارگاه‌های مهارتی، برخورداری از مهارت‌های اشتغال‌پذیری و گرایش کارآفرینانه نشان داد؛ به‌طوری‌که میانگین متغیرها در دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی بالاتر از کارشناسی بود. همچنین، پاسخگویان از لحاظ میزان گرایش کارآفرینانه و تمایل به راه‌اندازی کسب‌وکار به گروه‌هایی (کم، متوسط، زیاد) طبقه‌بندی شدند که تفاوت‌هایی بین پاسخگویان با سطوح مختلف گرایش و تمایل از لحاظ میزان مهارت‌های سه‌گانه اشتغال‌پذیری، میزان شرکت در کارگاه‌های مهارتی، تجربه‌ی شرکت در استارتاپ مشاهده شد. در نهایت، راهکارهای پیشنهادی در راستای ارتقای سطح گرایش کارآفرینانه و سطح مهارت اشتغال‌پذیری دانشجویان ارائه شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Entrepreneurial Orientation of the Students of School of Agriculture at Shiraz University

نویسندگان [English]

  • Marzieh Gholami 1
  • Mahsa Fatemi 2
1 Department of Agricultural Extension and Education, School of Agriculture, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 Department of Agricultural Extension and Education, School of Agriculture, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

Entrepreneurship skills development is an effective action in order to reduce unemployment concerns. Analysis of entrepreneurial orientation of the students of School of Agriculture at Shiraz University was the main aim of the study. A total students of the School of Agriculture (1874 individuals) were considered as research population and a sample of 365 students was selected through stratified random sampling for data collection in this descriptive study using survey. Face validity and reliability of the questionnaire were confirmed by a panel of professors in the Department of Agricultural Extension and Education of Shiraz University as well as conducting a pilot study in 30 students out of the main sample (Cronbach`s alpha: 076-0.91). Data was analyzed using SPSS26 and different descriptive and inferential statistics. Findings revealed there was not any differences between female and male students as any kinds of employability skills, entrepreneurial orientation and their tendency to starting a business. But it could be seen some statistical differences among the students of different levels of bachelor, master and Ph.D. in terms of skill workshop attendance, employability skills and entrepreneurial orientation, that the variables mean was higher in graduate students than the bachelors. Also, the respondents were categorized due to their entrepreneurial orientation and tendency to starting a business which indicate differences between groups in terms of the triple employability skills, skill workshops attendance as well as startup experience. Finally, some suggested strategies were provided in order to improve the entrepreneurial orientation and employability skills of the students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Employability
  • Entrepreneurial orientation
  • Tendency to starting a business
  • Internship
  • Shiraz University
  1. بادزبان، ف.، رضائی‌مقدم، ک. و فاطمی، م. 1399الف. کارآفرینی در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط زنان روستایی استان فارس: کاربرد مقیاس تاب‌آوری در طول عمر کسب‌وکار. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 7 (13): 12-23.
  2. بادزبان، ف.، رضائی‌مقدم، ک.، فاطمی، م. 1399ب. آموزش کارآفرینی و تأثیر آن بر کسب‌وکارهای زنان روستایی. فصلنامه علمی-پژوهشی کارافن، 17 (3): 69-84.
  3. بارانی، ش.، زرافشانی، ک.، دل‌انگیزان، س. و حسینی‌لرگانی، م. 1389. تأثیر آموزش کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه پیام نور: رویکرد مدل‌سازی معادله ساختاری. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزی عالی، 57: 85-105.
  4. حسینی‌نیا، غ.، مقدس فریمانی، ش. و جعفری ،ا. 1396. تأثیر گرایش کارآفرینانه شرکت‌های تعاونی تهیه و تولید نهاده‌ها وادوات کشاورزی بر عملکرد آن‌ها: با در نظر گرفتن نقش تعدیل‌گری گرایش به بازار. فصلنامه تعاون و کشاورزی، 6 (22): 1-35.
  5. خوشنویسان، ف.، و نصر، ا.، نیستانی، م. و شریف، م. 1395. بررسی نیاز آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه قابلیت‌های عام اشتغال‌زای موردانتظار کار با رویکرد کارآفرینی: یافته‌های یک مطالعه آمیخته. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 26:68-84.
  6. زهیری، ح.، امیرحسینی، ز. و فریدچهر، ا. 1395. تأثیر قابلی‌ های بازاریابی، نوآوری و گرایش کارآفرینانه از طریق متغیر شبکه اجتماعی بر عملکرد. .فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، 7 (23): 45-60.
  7. سعیدی‌رضوانی، م.، محمدحسین‌زاده، م. و باغگلی، ح. 1389. سرنوشت شغلی فارغ‌التحصیلان دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روان‌شناسی، 11 (2): 57-86.
  8. شادفر، ح.، لیاقتدار، م.ج. و شریف، م. 1390. بررسی میزان انطباق برنامه‌ی درسی رشته مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی با نیازهای دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 62: 123-146.
  9. شریفی ‌اسدی ‌ملفه، ف.، خراسانی، ا.، فتحی ‌واجارگاه، ک. و صالحی ‌عمران، ا. 1398. تعیین مؤلفه‌های اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان دانشگاهی با رویکرد آمیخته اکتشافی. دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه‌ی درسی، 7 (13): 29-52.
  10. عبدالوهابی، م.، رومیانی، ی. و ظریف، س. 1392. بررسی مهارت‌های اساسی دانشجویان در عصر جهانی شدن. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 70: 51-74.
  11. علم‌بیگی، ا. 1394. گرایش به راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی بر پایه شور و شوق کارآفرینانه دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 34: 79-89.
  12. مرکز آمار ایران. 1397. گزارش مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری. بازیابی شده از: http://www.amar.org
  13. وطن‌خواه، ن. و رضائی‌مقدم، ک. 1394. شناخت روحیه کارآفرینی دانشجویان: مورد مطالعه دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز. علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 11 (1): 52-79.

14.Alibaygi, A.H., Barani, S., Karamidehkordi, E. and Pouya, M. 2013. Employability determinants of senior agricultural students in Iran. Journal of Agricultural Science and Technology, 15: 673-683.

15.Atitsogbe, K.A., Mama, N.P., Sovet, L., Pari, P. and Rossier, J. 2019. Perceived employability and entrepreneurial intentions across university students and job seekers in Togo: The effect of career adaptability and self-efficacy. Frontiers in Psychology, 10: 1-14.

16.Bell, R. 2016. Unpacking the link between entrepreneurialism and employability: An assessment of the relation ship between entrepreneurial attitudes and likelihood of graduate employment in a professional field. Education and Training, 58 (1): 2-17.

17.Billing, D. 2003. Generic cognitive abilities in higher education: An international analysis of skills sought by  stakeholders. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 33 (3): 335-350.

18.Bosso, O., Fayolle, A. and Bouchard, V. 2009. Entrepreneurial orientation: The making of a concept. International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 10 (4): 313-321.

19.Clark, B.R. 2010. The entrepreneurship university demand and response: Theory and practice. Tertiary Education Management, 4 (1): 5-16.

20.Clausen, T. and Korneliussen, T. 2012. The relationship between entrepreneurial orientation and speed to themarket: The case of incubator firms in Norway.Technovation, 32 (9-10): 560-567.

  1. Covin, J.G. and Lumpkin, G.T. 2011. Entrepreneurial orientation theory and research: Reflections on a needed construct. Entrepreneurship Theory and Practice, 35 (5): 855-872.‏
  2. Hughes, M. and Morgan, R.A. 2007. Deconstructing the relationship betweeentrepreneurial orientation and business performance at the embryonic stage of firm growth. Industrial Marketing Management, 36: 651-661.
  3. Ibrahim, N.A. and Lucky, E.O. 2014. Relationship between entrepreneurial orientation, entrepreneurial skills, environmental factor and entrepreneurial intention among Nigerian students in UUM. Entrepreneurship and Innovation Management Journal, 2 (4): 203-213.
  4. Ismail, K., Anuar, M.A., Omar, W.Z., Aziz, A A., Seohod, Kh. and Akhtar, C.S. 2015. Entrepreneurial intention, entrepreneurial orientation of faculty and students towards commercialization. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 181: 349-355.

25.Jackson, D. 2015. Employability skill development in work integrated learning: Barriers and best practice. Studies in Higher Education, 40 (2): 350–367.

26.Jalali, Kh. 2004. Regulation of graduate employment of agricultural and natural resources. Quarterly Periodical of Agricultural Engineering System and Natural Resources, 2: 19-23.

27.Kantur, D. 2016. Strategic entrepreneurship: Mediating the entrepreneurial orientation performance link. Management Decision, 54: 24-43.

28.Krueger, N.F., Reilly, M.D. and Carsrud, A.L. 2000. Competing models of entrepreneurial intentions. Journal of Business Venturing, 15: 411-432.

  1. Madanoglu, M., Altinay, L. and Wang, X.L. 2016. Disentangling the effect of family involvement on innovativeness and risk taking: The role of decentralization. Journal of Business Research, 69 (5): 1796-1800.‏
  2. Moriano, J.A.L. and Gorgievski, M. 2007. Psychology of entrepreneurship: Research and reduction. Spain: UNED.
  3. Rezaei-Moghaddam, K. and Izadi, B. 2019. Entrepreneurship in small agricultural quick-impact enterprises in Iran: Development of an Index, effective factors and obstacles. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9 (17): 1-21.
  4. Rodrigo-Alarcón, J., García-Villaverde, P.M., Ruiz-Ortega, M.J. and Parra-Requena, G. 2017. From social capital to entrepreneurial orientation: The mediating role of dynamic capabilities. European Management Journal, 8: 1-15‏.

33.Sanz-Velasco, S.A. and Saemundsson, R. 2008. Entrepreneurial learning in academic spinoffs: A business model perspective. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 8 (1): 15-35.

34.Tajeddini, K. 2010. Effect of customer orientation and entrepreneurial orientation on innovativeness: Evidence from the hotel industry in Switzerland. Tourism Management, 31 (2): 221-231.

35.Voda, A.I. and Florea, N. 2019. Impact of personality traits and Entrepreneurship education on entrepreneurial intentions of business and engineering students. Sustainability, 11: 1-34.

33.Wales, W.J. 2016. Entrepreneurial orientation: A review and synthesis of promising research directions. International Small Business Journal, 34 (1): 3-15.

  1. Zhai, Y.M., Sun, W.Q., Tsai, S.B., Wang, Z., Zhao, Y. and Chen, Q. 2018. An empirical study on entrepreneurial orientation, absorptive capacity, and SMEs’ innovation performance: A sustainable perspective. Sustainability, 10: 1-