نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
2 دانشکده مدیریت کشاورزی- دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Value creation by university reflects both a kind of generational change and a reflection of a form of engagement with society. According to the conventional categorization, the generations of the university are categorized, as: (a) education (teaching)-oriented university, (b) research-oriented university, (c) entrepreneurial university, and (d) developmental university. In this regard, four generations of university engagement with the community include: (1) education, (2) education + research, (3) education + research + technology / entrepreneurship, and (4) full engagement or complete participation of the university in sustainable development are listed. This trend means adding some functions to the university and, as a result, defining processes and establishing structures for implementing these functions. Although, in terms of structural-functional balance; the addition of new functions in the universities has led to the formation of new structures in universities alongside the old structures that perform conventional functions. In most cases, old structures with no longer functions are not obliterated (by removing dysfunctional structures) or integrated with new structures (by merging of same-function structures). Therefore, instead of erasing or merging, new and old structures are rolled over, and if not lubricated through coordinated division of responsibilities or integrated strategic management, they will cause friction and will disrupt the moving of university machine. Overall, functional switching and performance evaluation of the university require institutional monitoring, evaluation and impact assessment based on representative index. This paper presents a comprehensive assessment framework and indicators of academic extension outreach as index of community-orientated and socially value- creating university.
کلیدواژهها [English]
10. شریفزاده، م. ش.، عبدالهزاده، غ.، عباسی، ل.، شریفی، م. 1398. الگوی مفهومی گسترش نمانام دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 48: 124-104.
11. شریفزاده، م. ش.، محمودی سرای، ع. 1394. عارضهیابی رویکرد میانرشتهای در آموزش عالی کشاورزی: مورد ترویج و آموزش کشاورزی. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 5 (10): 88-61.
12. عبداللهزاده، غ. شریفزاده، م.ش. ۱۳۹۹. زیستبوم کارآفرینی دانشگاهمحور در کشاورزی: چارچوبی برای مهندسی نهادی پژوهش، فناوری و آموزش عالی نوآفرین. گرگان: انتشارات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان.
13. شریفزاده، م.ش.، عبداللهزاده، غ.، نجفینژاد، ع. 1397. موردکاوی تجربه گذار به دانشگاه کارآفرین: دانشگاه بسان یک زیستبوم کارآفرینی خرد. کارآفرینی در کشاورزی، 5(2):33-69.
14. علیزاده، ن.، صدیقی، ح.، پزشکیراد، غ.، فراستخواه، م. 1396. تحلیل سازوکارهای تحولآفرینی آموزشی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 48 (1): 43-53.
15. غلامرضائی، س.، موحد محمدی،، ح.، اسدی، ع. و حسینی، س.م. 1386. سازوکارهای تقویت کارکرد خدمات برون رسانی آموزش عالی کشاورزی ایران در عرصه ترویج کشاورزی. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 5(2):45-56.
17. کلانتری، خ.، اسدی، ع. شعبانعلی فمی، ح.، عبدالهزاده، غ.، چوبچیان، ش.، رحیمزاده، م. ۱۳۸۵. اعتبارسنجی شاخصهای ترویجی بهمنظور رتبهبندی استانها از نظر فعالیتهای آموزشی- ترویجی. مجله کشاورزی؛ ۸(۲): ۵۷-۷۰.