ارزیابی رابطه ویژگی‌های فردی و شخصیتی با رفتار کارآفرینانۀ زنان عضو تعاونی‌های روستایی مازندران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساری

2 اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان- اداره ترویج و مشارکت های مردمی

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

چکیده

فعالیت‌های کارآفرینی زنان نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی جامعه دارد. رفتار کارآفرینانه از مباحث مهم مبحث کارآفرینی است که به عوامل متعددی بستگی دارد. ویژگی‌های فردی و شخصیتی می توانند از عوامل مهم پیش‌بینی‌کننده رفتار کارآفرینانه زنان محسوب گردند. تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد فردی و شخصیتی زنان عضو تعاونی‌های روستایی با رفتار کارآفرینانۀ آن‌ها در استان مازندران انجام شده است. جامعه آماری در این تحقیق را 1396 نفر عضو 11 شرکت تعاونی فعال روستایی زنان تشکیل داده‌اند که 302 نفر از آن‌ها بر اساس جدول کرجسی- مورگان به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه محقق‌ساخته ابزار اصلی سنجش در تحقیق حاضر بود که روایی آن بر اساس نظرات اساتید دانشگاه و پایایی آن با محاسبۀ مقدار ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. یافته‌ها نشان داد، ویژگی‌های شخصیتی با ابعاد رفتار کارآفرینانه در سطح 99 درصد اطمینان رابطۀ مثبت و معنی‌داری دارد. به بیان دیگر، ویژگی‌های شخصیتی با ضریب همبستگی 799/0 در سطح 99 درصد اطمینان رابطۀ مثبت قوی و معنی‌داری با رفتار کارآفرینانه داشته است. از طرفی یافته‌ها حاکی از آن بود که آینده‌نگری، خلاقیت، میزان علاقه‌مندی به خوداشتغالی از ویژگی‌های شخصیتی قوی‌ترین رابطۀ مثبت و معنی‌دار را با رفتار کارآفرینانه زنان عضو تعاونی‌های روستایی داشته‌اند. همچنین نتایج نشان داد، بین متغیر درآمد ماهیانه با رفتار کارآفرینانه زنان مورد مطالعه در سطح 99 درصد اطمینان رابطۀ مثبت و معنی‌داری داشته است. بهبود و ارتقاء ویژگی‌های شخصیتی می تواند زمینه ساز ایجاد فرصتهایی در راستای تقویت رفتار کارآفرینانه زنان و ایجاد اشتغال در تعاونی‌ها تلقی گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating the relationship between personal and personality traits and entrepreneurial behavior of women members of rural cooperatives in Mazandaran

نویسندگان [English]

  • amir ahmadpour 1
  • Mohammad Reza Shahraki 2
  • Fatemeh Arab 3
1 Islamic Azad University, Sari Branch
2 Expert of the Department of Natural Resources and Watershed Management of Golestan Province, Iran
3 MSc. in Agricultural Extension and Education, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
چکیده [English]

Women's entrepreneurial activities play an important role in the economic growth and development of society. Entrepreneurial behavior is one of the most important topics in entrepreneurship that depends on several factors. Personal and personality traits can be considered as important predictors of women's entrepreneurial behavior. In this regard, the present study was conducted to investigate the relationship between personal and personality dimensions of women members of rural cooperatives with their entrepreneurial behavior in Mazandaran province. The statistical population in this study consists of 1396 members of 11 active rural women's cooperatives, of which 302 were selected as a sample size based on the Krejcie-Morgan table. The researcher-made questionnaire was the main assessment tool in the present study, the validity was based on the opinions of university professors and its reliability was obtained by calculating the Cronbach's alpha coefficient. Findings showed that personality traits have a positive and significant relationship with the dimensions of entrepreneurial behavior. In other words, personality traits had a strong and significant positive relationship with entrepreneurial behavior In the other hand, the findings indicated that foresight, creativity, and the level of self-employment interest of personality traits had the strongest positive and significant relationship with the entrepreneurial behavior of women. The results also showed that there was a positive and significant relationship between the monthly income variable with the entrepreneurial behavior of women. Improving and promoting personality traits can be considered as a basis for creating opportunities to strengthen women's entrepreneurial behavior and create employment in cooperatives.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Women
  • Rural Cooperatives
  • Personality Traits
  • Entrepreneurial Behavior
  1. آرامون، هـ.، میرغفوری، ح. و زارع احمدآبادی، ح. 1390. تأثیر عوامل درونی و بیرونی بر بروز رفتارهای کارآفرینانه زنان. فصلنامه زن و فرهنگ، 2(8): 22-9.
  2. احمدی، س.ع.ا، نظری زاده، ا.ع. سپهوند، ر. و نظری‌پور، ا.ه. 1392. بررسی رابطه سرمایه روانشناسی و کارآفرینی سازمانی در میان کارکنان پلیس فرودگاه­های کشور. دانش انتظامی، 15(4): 78-60.
  3. ابوالقاسمی، ع.، عباسی، م. نریمانی، م. و قمری، ح. 1388. بررسی نقش برخی از متغیرهای شخصیتی به عنوان پیش­بین­های موفقیت و شکست مدیران در کارآفرینی. دستاوردهای روان­شناختی، 4(2): 152-129.
  4. جهانبانی بشاره، م.، مقصودی، ت. و سلمانزاده توتونچی، س. 1390. بررسی تحلیلی راهبردهای توسعه کارآفرینی در تعاونی­های کشاورزی. مجموعه چکیده مقالات اولین کنفرانس بین­المللی ظرفیت­های بخش تعاون در توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی: کیش.
  5. چیذری، م.، عباسی، ع.، و رحمانیان کوشککی، م. 1392. ارتباط بین دریافت حمایت سازمانی و هوش هیجانی با رفتار کارآفرینی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 44(1): 65-55.
  6. حدادیان، ع.، و قربانی، م. 1394. تبیین ابعاد شخصیت بر رفتار شبکه­سازی. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 24(79): 144-119.
  7. رستمعلی­زاده، و.، و علی جمعه­زاده، پ. 1397. بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت زنان کارآفرین شهر تهران. فصلنامه توسعه اجتماعی، 12(3): 172-147.
  8. ریاضی، ز. 1396. بررسی رابطه ویژگی­های شخصیتی زنان کارآفرین و توسعه­ی کارآفرینی و اشتغال­زایی پایدار (مورد مطالعه: زنان شهر شیراز). کنفرانس ملی پژوهش­های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی: کازرون.
  9. شاهرکنی، س.ح. 1384. ویژگی­های کارآفرین. مجله تدبیر، 16(160): 83-82.
  10. شریف­زاده، م.، و زمانی، غ. 1385. روحیه کارآفرینی در دانشجویان کشاورزی: مطالعه موردی دانشگاه شیراز. مجله علوم کشاورزی ایران، 37(1): 115-107.

11. فیض، د. 1388. بررسی تأثیر جنسیت بر ویژگی­های شخصیتی کارآفرینانه دانشجویان: بررسی دانشگاه سمنان. مجله مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، 7(2): 44-25.

12. قنادی­نژاد، ف.، و بیگدلی، ز. 1396. بررسی ویژگی­های شخصیتی کارآفرینی و راهکارهای توسعۀ آنها از نظر دانشجویان علم اطلاعات و دانش­شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. فصلنامه کتابداری و اطلاع­رسانی، 20(2): 185-160.

13. کریمی، س. 1398. نقش میانجی انطباق­پذیری مسیر شغلی و خودکارآمدی کارآفرینانه در رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و قصد کارآفرینانه. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 1(15): 126-111.

14. مالکی، ن.، همایی، ر.، و نوری، م. 1392. ارزیابی و مقایسه­ی ویژگی­های شخصیتی کارآفرینانه مدیران زن با رویکرد جهانی شدن در پارادایم فرهنگ شناختی اسلامی. فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 4(12): 92-57.

15. محمدی، ح.ر.، احمدی، ع.، و امین شایان جهرمی، ش. 1390. بررسی رابطه­ی ویژگی­های شخصیتی با تمایل به کارآفرینی. فصلنامه جامعه­شناسی زنان، 2(1): 120-99.

  1. ممیز، آ.، قاسمی، س.ع.، و قاسمی، س.ف. 1392. بررسی عوامل مؤثر در توسعه کارآفرینی زنان. فصلنامه تخصصی پارک­ها و مراکز رشد، 9(35): 22-15.

17. مندعلی­زاده، ز.، و احسانی، م. 1392. شناسایی موانع محیطی و فردی زنان کارآفرین در ورزش و ارائۀ راهکارهای پیشنهادی. مجله رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 1(3): 41-33.

18. میرترابی، م.ا.، و حجازی، ی. 1390. بررسی تأثیر ویژگی­های فردی و خانوادگی زنان روستایی بر انگیزه مشارکت آن­ها در فعالیت­های کشاورزی. دومین همایش ملی توسعه پایدار روستایی: همدان.

  1. یعقوبی­فرانی، ا.، سلیمانی، ع.، و موحدی، ر. 1393. تحلیل عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان روستایی. مجله مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، 12(4): 42-7.
    1. Barr, A. 2000. Social capital and technical information flows in the ghanaian manufacturing sector. Oxford Economic Papers, 52: 539-559.
    2. Brandstätter, H. 2011. Personality aspects of entrepreneurship: a look at five meta-analyses. Personality and individual differences, 51(3): 222-230.‏
    3. Carree, M., Van Stel, A., Thurik, R., and Wennekers, S. 2002. Economic development and business ownership: an analysis using data of 23 OECD countries in the period 1976–1996. Small business economics, 19(3): 271-290.‏
    4. Dinc, M.S., and Hadzic, M. 2018. The mediating impact of personality traits on entrepreneurial intention of women in Northern Montenegro. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 33(3): 400-416.
    5. El-Namaki, M.S.S. 1988. Encouraging entrepreneurs in developing countries. Long range planning, 21(4): 98-106.‏
    6. Fillis, I., and Rentschler, R. 2010. The role of creativity in entrepreneurship. Journal of Enterprising Culture, 18(01): 49-81.
    7. Forter, L.M. 2006. Entrepreneurs and their social network: motivation, expectations and outcomes. PhD Dissertation, 28: 1557-1575.
    8. Kerr, S.P.., Kerr, W., and Xu, T. 2018. Personality traits of entrepreneurs: a review of recent literature. Foundations and Trends in Entrepreneurship, 14(3): 279-356.
    9. Lober, D. J. 1998. Pollution prevention as corporate entrepreneurship. Journal of organizational change management.‏ 11(1): 26-37.
    10. Maden, C. 2015. A gendered lens on entrepreneurship: women entrepreneurship in Turkey. Gender in Management: An International Journal, 30(4): 312-331.
    11. Nelson, D.L., and Quick, J.C. 2006. Organizational behavior; foundations, realities & challenges. United States of America: Thomson-South- Western.
    12. Nwankwo, B.E., Kanu, G.C., Marire, M.I., Balogun, S.K., and Uhiara, A.C. 2012. Gender-role orientation and self-efficacy as correlates of entrepreneurial intention. European Journal of Business and Social Sciences, 1(6): 9-26.
    13. Obschonka, M., and Stuetzer, M. 2017. Integrating psychological approaches to entrepreneurship: the Entrepreneurial Personality System (EPS). Small Business Economics, 49(1): 203-231.
    14. Shane, S., and Venkataraman, S. 2000. The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of management review, 25(1): 217-226.‏
    15. Raman, K., Anantharaman, R.N., and Ramanathan, S. 2013. Environmental, personality and motivational factors: a comparison study between women entrepreneurs and women non entrepreneurs in Malaysia. International Journal of Business and Management, 8(13): 15-23. ‏
    16. Rey-Martí, A., Ribeiro-Soriano, D., and Sánchez-García, J.L. 2016. Giving back to society: Job creation through social entrepreneurship. Journal of Business Research, 69(6): 2067-2072.
    17. Van Stel, A., Carree, M., and Thurik, R. (2005). The effect of entrepreneurial activity on national economic growth. Small Business Economics, 24(3): 311-321.
    18. Zhao, H., Seibert, S.E., and Lumpkin, G.T. 2010. The relationship of personality to entrepreneurial intentions and performance: a meta-analytic review. Journal of Management, 36(2): 381-404.
    19. Zisser, M.R., Johnson, S.L., Freeman, M.A., and Staudenmaier, P.J. 2019. The relationship between entrepreneurial intent, gender and personality. Gender in Management: An International Journal, 34(8): 665-684.