نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساری
2 اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان- اداره ترویج و مشارکت های مردمی
3 دانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Women's entrepreneurial activities play an important role in the economic growth and development of society. Entrepreneurial behavior is one of the most important topics in entrepreneurship that depends on several factors. Personal and personality traits can be considered as important predictors of women's entrepreneurial behavior. In this regard, the present study was conducted to investigate the relationship between personal and personality dimensions of women members of rural cooperatives with their entrepreneurial behavior in Mazandaran province. The statistical population in this study consists of 1396 members of 11 active rural women's cooperatives, of which 302 were selected as a sample size based on the Krejcie-Morgan table. The researcher-made questionnaire was the main assessment tool in the present study, the validity was based on the opinions of university professors and its reliability was obtained by calculating the Cronbach's alpha coefficient. Findings showed that personality traits have a positive and significant relationship with the dimensions of entrepreneurial behavior. In other words, personality traits had a strong and significant positive relationship with entrepreneurial behavior In the other hand, the findings indicated that foresight, creativity, and the level of self-employment interest of personality traits had the strongest positive and significant relationship with the entrepreneurial behavior of women. The results also showed that there was a positive and significant relationship between the monthly income variable with the entrepreneurial behavior of women. Improving and promoting personality traits can be considered as a basis for creating opportunities to strengthen women's entrepreneurial behavior and create employment in cooperatives.
کلیدواژهها [English]
11. فیض، د. 1388. بررسی تأثیر جنسیت بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه دانشجویان: بررسی دانشگاه سمنان. مجله مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، 7(2): 44-25.
12. قنادینژاد، ف.، و بیگدلی، ز. 1396. بررسی ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی و راهکارهای توسعۀ آنها از نظر دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 20(2): 185-160.
13. کریمی، س. 1398. نقش میانجی انطباقپذیری مسیر شغلی و خودکارآمدی کارآفرینانه در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و قصد کارآفرینانه. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 1(15): 126-111.
14. مالکی، ن.، همایی، ر.، و نوری، م. 1392. ارزیابی و مقایسهی ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه مدیران زن با رویکرد جهانی شدن در پارادایم فرهنگ شناختی اسلامی. فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 4(12): 92-57.
15. محمدی، ح.ر.، احمدی، ع.، و امین شایان جهرمی، ش. 1390. بررسی رابطهی ویژگیهای شخصیتی با تمایل به کارآفرینی. فصلنامه جامعهشناسی زنان، 2(1): 120-99.
17. مندعلیزاده، ز.، و احسانی، م. 1392. شناسایی موانع محیطی و فردی زنان کارآفرین در ورزش و ارائۀ راهکارهای پیشنهادی. مجله رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 1(3): 41-33.
18. میرترابی، م.ا.، و حجازی، ی. 1390. بررسی تأثیر ویژگیهای فردی و خانوادگی زنان روستایی بر انگیزه مشارکت آنها در فعالیتهای کشاورزی. دومین همایش ملی توسعه پایدار روستایی: همدان.