" برازش مدل توسعه کارآفرینی با رویکرد اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی" (مورد مطالعه: اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان گلستان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تحصیلات تکمیلی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی،علی آباد کتول، ایران.

2 دانشجوی دکتری، رشته کارآفرینی، گرایش توسعه، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.

3 گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی،علی آباد کتول، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف برازش مدل توسعه کارآفرینی با رویکرد اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی (مورد مطالعه: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گلستان) انجام شد. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و از منظر هدف، کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات نیز به صورت میدانی و کتابخانه ای بوده و روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. جامعه آماری در بخش کمی شامل دانش‌آموختگان دانشگاهی می باشد و همچنین در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی خبره در زمینه مدیریت کارآفرینی و مدیران خبره حوزه اشتغال و کارآفرینی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان گلستان می باشند. ﺗﻌﺪاد ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری از ﻃﺮﯾﻖ ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 248 ﻧﻔﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﮔﺮدﯾﺪ ﮐﻪ ﺟﻬﺖ ﮐﺎﻫﺶ ﺧﻄﺎ و اﻓﺰاﯾﺶ دﻗﺖ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﻪ 250 ﻧﻔﺮ ارﺗﻘﺎء داده شد. برای جمع آوری داده ها از روش میدانی که بصورت مصاحبه نیمه ساختاری و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ از تکنیک حداقل مربعات جرئی و ﻧﺮم اﻓﺰار SmartPLS استفاده گشت. نظام یکپارچه آموزشی کارآفرینانه، رهبری کارآفرینانه، توسعه کارآفرینی، چشم انداز کارآفرینانه دانشگاه، اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان، استقرار فرهنگ کارآفرینانه، زیرساخت‌‌های دانشگاهی، ویژگی‌ کارآفرینانه فردی دانش‌آموختگان، و پژوهش‌های نوآورانه به عنوان مولفه های اصلی در این پژوهش شناخته شده اند. جهت اعتبارسنجی مولفه ها از روش دلفی و ﺑﺮای سنجش رواﯾﯽ، مقدار آماره تی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد متغییرهای پژوهش بر توسعه کارآفرینی تاثیر مثبت و معناداری دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

“Fitting the entrepreneurship development model with Graduate Employment Recruitment Approach”(Case Study: Golestan Technical and Vocational Training Office)

نویسندگان [English]

  • Seyed Mohammad Reza Hosseini 1
  • Ali Abbasnezhad 2
  • Parviz Saeeidi 3
  • Mahmood Reza Mostaghimi 3
1 Assistant Professor of Department of Graduate Studies, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
2 PhD student in Entrepreneurship, Entrepreneurship Development Orientation, Department of Management, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
3 Assistant Professor Department of Management, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to fit the entrepreneurship development model with the
employment approach of university graduates. The method of the present research is
descriptive-survey and applied from the perspective of the purpose. The method of data
collection is field and library method. Sampling method is simple random sampling. The target
population in the quantitative section that has been done to validate and present the initial
research model includes university graduates and also in the qualitative section, which is to
achieve research categories includes expert university professors in the field of entrepreneurship < br />management and expert managers in the field of employment and entrepreneurship in Golestan
Province. The samples were calculated through Cochran's formula to 248 people, which was
increased to 250 to reduce the error and increase the accuracy of the sample size. To collect
data, the field method was used as a semi-structured interview and a researcher-made
questionnaire. To validate the components, the Delphi method in order to validity assessment,
the value of t-statistic was used. The least squares method and SmartPLS software were used to
analyze the data. The results showed that the components such as integrated entrepreneurial
education system, entrepreneurial leadership, entrepreneurship development, university
entrepreneurial perspective, graduate employability, establishment of entrepreneurial culture,
academic infrastructure, graduate individual entrepreneurial characteristics, and innovative
research have a positive and significant effect on entrepreneurship development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Entrepreneurship Development
  • Graduates
  • Employment1
  1. احمدپور، ا.، قاسمی، ح. و لاکیی، م. 1394. عامل‌های موثر بر توسعه‌ مهارت‌های کارآفـــرینـی دانشجویــان آموزشکده‌های کشاورزی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 32: 40-26.
  2. انصاری، م. و فکوری، ب. 1393. موانع محیطی گرایش دانشجویان و دانش‌آموختگان به کارآفرینی، پژوهش و برنـامه­ریزی در آمـــوزش عالی، 72: 141-117.
  3. اولادیان، م. سیف نراقی، م. نادری، ع. و شریعتمداری، ع. 1389. بررسی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی از دیدگاه دانش آموختگان و مدیران کار آفرینی به منظور فراهم آوردن الگو مناسب برنامه درسی دوره کارشناسی علوم تربیتی. اندیشه­های تازه در علوم تربیتی، 5 (2): 103-81.
  4. جاویدنیا، ک. 1392. بررسی موانع ورود مهارت آموختگان فنی حرفه‌ای به عرصه کارآفرینی و اشتغال پایدار. همایش بین­المللی مهارت­آموزی و اشتغال: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای. جلد 5. ص173-183.
  5. حجازی، ر.، و حسینی‌مقدم، م. 1392. ارزیابی تأثیر آموزش کارآفرینی بر کیفیت زندگی با در نظر گرفتن خلاقیت شغلی. ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، 165: 70-77
  6. زالی، م.، مدهوشی، م. و کردنائیج، ا. 1386. ارزیابی مشخصه‌های کارآفرینی دانشجویان مورد مطالعه: دانشگاه مازندران. فصلنامه مدرس علوم انسانی، ویژه‌نامه مدیریت، 11 (55): 113-81.
  7. زاهدی مازندرانی، م. 1383. ضرورت‌های کارکردی توسعه اشتغال در بخش کشاورزی. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 13 (49): 68-41.
  8. صالحی، ص. 1384. تحول آموزش فنی و حرفه‌ای و مکانیزم نوسازی، مجموعه مقالات دومین همایش نقش آموزش‌های-فنی و حرفه­ای در تحولات اقتصادی و اجتماعی، مازندران، جلد اول. ساری.
  9. صبوحی، ف. 1380. بررسی و تحلیل علل بیکاری دانش‌آموختگان آموزش عالی. سمینار ارایه نتایج طرح سنجی نیروی انسانی متخصص. موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی. تهران.
  10. صنعت­خواه، ع. 1393. نیازسنجی بازار کار و رابطه آن با اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها؛ مورد شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.

11. علیمحمدی سیابانی، م.، صنوبر، ن. و جاوید معین، ف. 1392. بررسی رابطه بین آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و نگرش کارآفرینانه در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای. همایش بین­المللی مهارت­آموزی و اشتغال: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای. جلد 5. ص76-88

12. فراهانی، ا.، قاسمی، ح. و محمدی، ن. 1392. تبیین معادله ساختاری عوامل موثر بر کارآفرینی دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی رشته تربیت بدنی دانشگاه پیام نور. پژوهش در ورزش دانشگاهی، 8: 106-89.

  1. Akpomi, M.E. 2008. Developing Entrepreneurship Education Programme (EEP) for HigherEducation Institutions (HEIs) in Nigeria. Post-doctoral research project, University of Reading, UK.
  2. Ekpe, I., Razak, R.C., Ismail, M., and Abdullah, Z. 2015. Entrepreneurial Skill Acquisition and Youth’s Self-Employment in Malaysia: How Far?. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(4), 150-165.‏‏
  3. Howard, S. 2004. Developing entrepreneurial potential in youth: The effects of entrepreneurial education and venture creation. University of South Florida Report, 3-17.‏
  4. Hu, J., Liu, H., Chen, Y., and Qin, J. (2018). Strategic planning and the stratification of Chinese higher education institutions. International Journal of Educational Development, 63, 36-43.