"طراحی الگوی کارآفرینی سازمانی مبتنی بر زنجیره ارزش در شرکت تعاونی‌های تولیدی روستایی استان گلستان " ( مورد مطالعه : شرکت تعاونی‌های تولیدی مرغداران گوشتی استان گلستان )

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.

2 دانشجوی دکتری، رشته کارآفرینی، گرایش سازمانی، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.

3 گروه تحصیلات تکمیلی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.

4 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی کارآفرینی سازمانی مبتنی بر زنجیره ارزش کارآفرینانه در شرکت تعاونی های تولیدی روستایی استان گلستان(مورد مطالعه: شرکت تعاونی های تولیدی مرغداران گوشتی استان گلستان) انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و با توجه به اینکه روش گردآوری اطلاعات در آن میدانی می باشد، می توان آن را از نوع تحقیقات توصیفی-اکتشافی نیز به شمار آورد. جامعه آماری در بخش کمی شامل اعضای تعاونی های فعال مرغداری استان گلستان می باشد و همچنین در بخش کیفی شامل مطلعان کلیدی و کارشناسان اداره کل تعاون استان گلستان و کارشناسان اداره امور دام و اداره ترویج جهاد کشاورزی استان گلستان و اساتید راهنمای این پژوهش می باشند. ﺗﻌﺪاد ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری از ﻃﺮﯾﻖ ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 214 ﻧﻔﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﮔﺮدﯾﺪ ﮐﻪ ﺟﻬﺖ ﮐﺎﻫﺶ ﺧﻄﺎ و اﻓﺰاﯾﺶ دﻗﺖ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ را ﺑﻪ 220 ﻧﻔﺮ ارﺗﻘﺎء داده شد. برای جمع آوری داده ها از روش میدانی که بصورت مصاحبه نیمه ساختاری و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ از ﻧﺮم اﻓﺰارﻫﺎی SPSS20 و SmartPLS استفاده گشت. نتایج نشان داد که فعالیت‌های اولیه و فعالیت‌های پشتیبان به عنوان عوامل موثر بر وضعیت تعاونی‌ها و کارآفرینی می‌باشند. به گونه‌ای که ضریب مسیر مربوط به فعالیت‌های اولیه بر وضعیت تعاونی ها و کارآفرینی درآن برابر با 404/0 می‌باشد که مقدار این ضریب مسیر با توجه به مقدار T-Value برابر 106/5 معنادار می باشد. همچنین به ترتیب بیشترین اهمیت مربوط به عوامل اقتصادی عمومی و عوامل محیطی بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing an Organizational Entrepreneurship Model Based on Entrepreneurial Value Chain in Rural Production Cooperatives of Golestan Province" (Case study of Golestan Province Poultry Farmers Production Cooperatives)

نویسندگان [English]

  • Fereydoon Azma 1
  • Mehdi Rahmadol 2
  • Seyed mohammad Reza Hosseini 3
  • Ali Reza Esfandiari Moghaddam 4
1 Department of Management, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
2 PhD student in Entrepreneurship, Organizational Orientation, Department of Management, Aliabad
3 Department of Graduate Studies, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
4 Department of Information Science and Knowledge, Hamadan Branch, Islamic Azad University, Hamadan, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of designing an organizational
entrepreneurship model based on the entrepreneurial value chain in the rural production
cooperatives of Golestan province. For this purpose, the Broiler Poultry Production
Cooperatives Company in Golestan province was selected as one of the leading cooperatives for
the study. The general approach of the present study has been based on a mixed research
method with the dominance of a quantitative method. The target population in the quantitative
section includes members of active poultry cooperatives in Golestan province and in the
qualitative section includes key informants and experts of the General Cooperative Office of
Golestan Province and experts of the Livestock Affairs and Agricultural Jihad Extension Office
of Golestan Province and university professors. The sample size was calculated 214 through
Cochran's formula, which was increased to 220 to reduce the error. Semi-structured interview
and researcher-made questionnaire were used to collect data. SPSS20 and SmartPLS software
were used to analyze the data. The results showed that initial activities and support activities as
key components of the value chain of cooperatives explain 54% of the changes in the dependent
variable, ie the status of organizational entrepreneurship in cooperatives. Among the factors
related to initial activities, after-sales service, inbound logistics, outbound logistics, marketing
and sales and operations were more important, respectively. In the field of support activities,
technology development and human resource management have been more important. Finally,
general economic factors and environmental factors were identified as important components in
measuring the development of organizational entrepreneurship of cooperatives.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Entrepreneurship
  • Entrepreneurial Value Chain
  • Cooperative
  • Cooperative Company
  1. احمدپور داریانی، م.، نیک بین، ح. و کریمی، آ. 1390. عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای فنی و مهندسی کشاورزی استان زنجان.  تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران‌، 42 (4): 546-535.
  2. ﺑﯿﺮاﻧﻮﻧﺪ، ج.، ﭘﻮرﺳﻌﯿﺪ، ع.ر. و ﻏﻼﻣﺮﺿﺎﯾﯽ، س. 1391. ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺗﻌﺎوﻧﯽﻫﺎی ﺗﻮﻟﯿﺪی. ﭘﺎﯾﺎن ﻧﺎﻣﻪ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ، ترویج و آموزش کشاورزی، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ واﺣﺪ اﯾﻼم.
  3. پورآتشی، م. 1387. شناخت شناسی تعاون و کارآفرینی. مجله تعاون، 202: 201: 5-15
  4. ﺗﻮﮐﻠﯽﻣﻘﺪم، ر.، آﯾﺎﻧﯽ، س. و ﻋﻤﻮزاده، ح. 1387. ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻮاﻣﻞ اﺛـﺮ ﺑﺨﺶ در آﻣﻮزش ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ و راﻫﮕﺬر از ﻣﻮاﻧﻊ. ﻣﺎﻫﻨﺎﻣﻪ ﮐﺎر و ﺟﺎﻣﻌﻪ، 102: 20-27.
  5. ﺣﺴﯿﻦﭘــﻮر، د. و زارﻋﯽوش، ف. 1389. اﻟﮕـﻮی ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﻄــﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی: اداره ﮐــﻞ ﺗﻌﺎون اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان. ﺗﻌﺎون، 21 (4): 171-194.
  6. دﻫﻘﺎن، ر.، ﻃـﺎﻟﺒﯽ، ک. و ﻋﺮﺑﯿــﻮن، ا. 1391. ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﭘﯿﺮاﻣﻮن ﻋﻮاﻣﻞ ﻣـﻮﺛﺮ ﺑﺮﻧﻮآوری و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎی ﻋﻠـﻮم ﭘـﺰﺷﮑﯽ ﮐﺸﻮر. ﻣﺠﻠﻪ داﻧﺸﮑﺪه ﭘﯿﺮاﭘﺰﺷﮑﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠـﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺗﻬﺮان، 6 (1): 22-33.
  7. دﻫﻘﺎﻧﯽ، س. 1381. روﯾﮑـﺮدی ﺑﺮ ﺷﺮﮐﺖﻫـﺎی ﺗﻌﺎوﻧﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪ روﺳﺘﺎﯾﯽ. ﻣﺠﻠﻪ ﺟﻬﺎد، 22 (253): 18-24.
  8. رﺑﯿﻌﯽ، ع. و ﻧﻈﺮﯾﺎن، ز. 1392. ﺑـﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮﺑﺮ ﻣﻮاﻧﻊ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ. ﻧﺸﺮﯾﻪی ﺻﻨﻌﺖ ﻻﺳﺘﯿﮏ اﯾﺮان، 71: 38-47.
  9. رﺿـﺎﯾﯽ، ر. و ﺣﺴﯿﻨﯽ، س. م. 1392. ﻃـﺮاﺣﯽ ﻣﺪل ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺗﻮﺳﻌﻪی ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺳﺎزﻣـﺎﻧﯽ در ﺗﻌﺎوﻧﯽ‌ﻫـﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ روﺳﺘﺎﯾﯽ اﺳﺘـﺎن زﻧﺠﺎن. ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ، 6 (4): 74-57
  10. رﺿﺎﯾﯽ، م. و ﻣﺒﯿﻨﯽدﻫﮑﺮدی، ع. 1385. اﯾﺮان آﯾﻨﺪه در اﻓﻖ ﭼﺸﻢاﻧﺪاز. ﭼﺎپ اول، اﻧﺘﺸﺎرات وزارت ﻓﺮﻫﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﯽ، ﺗﻬﺮان.

11. ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺪﯾـﺮﯾﺖ و ﺑﺮﻧــﺎﻣﻪ‌رﯾﺰی ﮐﺸـﻮر. 1384. ﺳﯿﺎﺳﺖﻫــﺎی ﮐــﻠﯽ اﺻﻞ 44 ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان. ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺪﯾـﺮﯾﺖ و ﺑﺮﻧـﺎﻣﻪ‌رﯾﺰی ﮐﺸﻮر، ﺗﻬﺮان.

  1. ﺷﻌﺒﺎنﭘـﻮر، غ.ر. 1386. ﺑﺨﺶ ﺗﻌﺎون اﯾﺮان اﺷﺘﻐﺎل و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روﯾﺶ 13: 19.

13. ﻃﺎﻟﺐﭘﻮر، م.، ﻣﻌﺮﻓﺘﯽ، ا. و ﻏﻼﻣﯿﺎن، ج. 1388. اراﺋﻪ ﻣﺪل رﮔﺮﺳﯿـﻮﻧﯽ ﺟﻮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﮐــﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ داﻧﺸﮑﺪهﻫﺎی ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ اﯾــﺮان. ﭘــﮋوﻫﺶ در ﻋﻠﻮم ورزﺷﯽ، 22: 91- 116.

14. غیور باغبانی، س.م.، پورنگ، ع. و توسلی، ع. 1398. شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: آموزش و پرورش خراسان رضوی). فصلنامه تعلیم و تربیت، 36 (3): 29-52.‎

15. ﮐﺎﻇﻤﯽ، م.ر.؛ ﻗﺎﺳﻤﯽ، ح. و رﺳﺘﻢﺑﺨﺶ، م.ر. 1390. ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﻮاﻧﻊ رﻓﺘــﺎری ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﺳــﺎزﻣﺎن ﺗﺮﺑﯿﺖﺑﺪﻧﯽ (وزارت ورزش ﮐﺸــﻮر). ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ورزﺷﯽ و ﻋﻠﻮم ﺣﺮﮐﺘﯽ، ﺳﺎل 1 (2): 89-100

16. ﮐﺎﻇﻤﯽﻣﯿﺎﻧﻮردی، ف. و اﻣﯿــﺪی ﻧﺠﻒآﺑﺎدی، م. 1392. ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺗــﻮﺳﻌــﻪ ﮐــﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ در ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺎوره­ای اﺳﺘــﺎن ﻣﺎزﻧﺪران از دﯾﺪﮔﺎه اﻋﻀﺎء. ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﺗﺮوﯾﺞ و آﻣــﻮزش ﮐﺸﺎورزی، 6 (1): 59-70.

  1. ﮐﺮﺑــﺎﺳﯽ، ع. ر. و ﮔﺮﮔﺎﻧﯽ، ج. 1393. واﮐﺎوی ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﻌﺎوﻧﯽﻫﺎی ﻟﺒﻨﯽ در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن آق قلا. ﻣﺠﻠﻪ ﺗﻌﺎون و ﮐﺸﺎورزی، 3 (12): 98-112.

18. ﮐﺮﯾﻤﯽ، آ. و ﺟــﻮﻫﺮی، ه. 1392. ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﺎزدارﻧﺪه ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ از دﯾﺪﮔــﺎه داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺗﺤﺼﯿﻼت ﺗﮑﻤﯿــﻠﯽ (ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: داﻧﺸﮑﺪه­ﻫــﺎی ﮐﺸﺎورزی اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان. ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ، 6 (4): 151-167.

  1. ﻟﻄﯿﻔﯿـﺎن، ا. 1386. ﺳﻨﺠﺶ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ وﮐﺎراﯾﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﺗﻌﺎوﻧﯽ اﺳﺘﺎن ﺧﺮاﺳﺎن رﺿﻮی ﺑﻪ روش تحلیل پوششی داده ها. تعاون 192: 44-37.
  2. ﻣﻮﻣﻨﯽ ﻫﻼﻟــﯽ، ه. و ﻣﻮذن، ز. 1394. ﻣﺮوری ﺑﺮ ﻣﻮاﻧﻊ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ در ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزی. ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ در ﮐﺸﺎورزی. 2 (1): 111-124.

21. ﻣﻬﺮﺟﺮدی، م.، رﺿﺎﯾﯽ، م.، ﻋﺮﺑﯿﻮن، ا. و اﮐﺒﺮی، س. م. ر. 1389. ﮐــﺎرآﻓــﺮﯾﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ (ﻣﺪﯾﺮان ﻧﺴﻞ ﺳﻮم)، ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ، راﻫﺒﺮدﻫـﺎ و ﻣﺪلﻫﺎ. ﻣﺠﻠﻪ اﺑﺘﮑﺎر وﺧﻼﻗﯿﺖ در ﻋﻠﻮم، 1 (1): 75-84.

22. نورا، ع. 1399. بررسی تأثیر کارآفرینی سازمانی و استراتژیک شرکت­های لبنی خراسان رضوی بر میزان گرایش آنها به بین­المللی شدن. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 4 (39): 60-41.

  1. Alvarez, C., Urbano, D., Coduras, A., and Ruiz-Navarro, J. 2011. Environmental conditions & Entrepreneurial activity: a regional comparison in Spain. Journal of Small & Enterprise Development, 18(1), 120-140.
  2. Antoncic, B., and Hisrich, R.D. 2001. Intrapreneurship: Construct refinement and cross-cultural validation. Journal of business venturing, 16(5), 495-527.
  3. Belousova, O., Gailly, B., and Basso, O.2010. A conceptual model of corporate entrepreneurial behavior (Interactive paper). Frontiers of Entrepreneurship Research, 30(17), 1-14.‏
  4. Bruynis, C.L., Goldsmith, P.D., Hahn, D.E., and Taylor, W.J. 2000. Key success factors for emerging agricultural marketing cooperatives. Journal of Cooperatives, 16 (1142-2016-92757), 14-24.‏
  5. Covin, J.G., and Miles, M.P. 1999. Corporate entrepreneurship and the pursuit of competitive advantage. Entrepreneurship theory and practice, 23(3), 47-63.
  6. Habbershon, T.G., and Pistrui, J. 2002. Enterprising families' domain: Family‐influenced ownership groups in pursuit of transgenerational wealth. Family Business Review, 15(3), 223-237.‏
  7. Heinonen, J., and Korvela, K. 2003. How about measuring intrapreneurship. In 33rd EISB Conference, 10-12 September. Milan, Italy. ‏
  8. Kellermanns, F.W., and Eddleston, K.A. 2006. Corporate entrepreneurship in family firms: A family perspective. Entrepreneurship theory and practice, 30(6), 809-830. ‏
  9. Kuratko, D., and Hodgets, R.M. 2001. Entrepreneurship: A Contemporary approach. New York. USA: Harecourt college publishers.
  10. Kuratko, D.F., Ireland, R.D., Covin, J.G., and Hornsby, J.S. 2005. A model of middle–level managers’ entrepreneurial
    behavior. Entrepreneurship theory and practice, 29(6), 699-716.
  11. Morris, M.H., Webb, J.W., and Franklin, R.J. 2011. Understanding the manifestation of entrepreneurial orientation in the nonprofit context. Entrepreneurship theory and practice, 35(5), 947-971.
  12. Ratner, C. 2015. Neoliberal Co-optation of Leading Co-op Organizations, and a Socialist Counter - Politics of Cooperation. Monthly Review, 66(9), 18-28.‏
  13. Saiz-Alvarez, J.M. 2020. Entrepreneurship: Concept and Theoretical Framework. In Encyclopedia of Organizational Knowledge, Administration, and Technology (pp. 1394-1412). IGI Global.
  14. Scheepers, M.J., Hough, J., and Bloom, J.Z. 2008. Nurturing the corporate entrepreneurship capability. Southern African Business Review, 12(3), 50-75.
  15. Zahra, S.A. 2005. Entrepreneurial risk taking in family firms. Family business review, 18(1), 23-40.
  16. Zahra, S.A., Hayton, J.C., and Salvato, C. 2004. Entrepreneurship in family vs. non–family firms: A resource–based analysis of the effect of organizational culture. Entrepreneurship theory and Practice, 28(4), 363-381.