شناسایی و اولویت‌بندی فرصت‌های کارآفرینی در بخش کشاورزی (مورد مطالعه: شهرستان گلباف از توابع استان کرمان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

2 موسسه آموزش و ترویج کشاورزی - سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

3 دانش آموخته کارشناس ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

چکیده

امروزه از کارآفرینی به‌عنوان عاملی برای محرومیت‌زدایی و کاهش فقر یاد می‌شود. بنابراین استفاده از ظرفیت‌های هر منطقه برای کارآفرینی می‌تواند گره‌گشای این مشکلات باشد. از آنجا که شناسایی فرصت‌‌ها به عنوان رکن اصلی کارآفرینی قلمداد می ‌شوداز آنجا که شناسایی فرصت‌‌ها به عنوان رکن اصلی کارآفرینی قلمداد می ‌شود، شناسایی فرصت‌های کارآفرینی در مناطق مختلف، گامی بنیادی در جهت توسعه کارآفرینی و به تبع آن بهبود کیفیت زندگی مردم آن منطقه است. هدف این پژوهش شناسایی فرصت‌های کارآفرینی کشاورزی در بخش گلباف، از توابع شهرستان کرمان بود. نوع روش این تحقیق، کیفی بوده و با استفاده از روش نمونه‌گیری هدف‌مند، 17 نفر از خبرگان و کارآفرینان حوزه کشاورزی انتخاب شدند. با تحلیل اطلاعات، از طریق تحلیل محتوای کیفی، 25 فرصت کارآفرینی در 4 حوزه مختلف تولید، فرآوری، تجارت و زیرساخت در بخش کشاورزی شهرستان گلباف شناسایی و اولویت‌بندی شدند. اولویت‌بندی فرصت‌های کارآفرینی کشاورزی شهرستان گلباف نشان داد که بسته‌بندی و فرآوری گیاهان دارویی، راه اندازی کارگاه اسانس گیری ترخون و احداث کارگاه بسته‌بندی و فرآوری خرما بالاترین اولویت‌ها در زمینه فرصت‌های کارآفرینی شهرستان گلباف بودند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identification of agricultural entrepreneurship opportunities (case study: the Golbaf county, Kerman province)

نویسندگان [English]

  • Gholam Hossein Hosseininia 1
  • Shahram Moghaddas Farimani 2
  • Milad Jalalvand 3
1 Associate Professor, Department of new business, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Assistant Prof.of Institution of Agricultural Education and Extension, Agriculture Jihad, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
3 MSc. Graduated. Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
  1. اخلی، م.، دیده خانی، ح.، شریف زاده، م. ش.، حسینی، س. م. 1397. الگوی مفهومی تشخیص فرصت کارآفرینان نوپای فناور دانشگاهی کشاورزی، پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، (45)10: 157-139.
  2. افتخاری، ر. رکن الدین ع.، سجاسی قیداری، ح.، صادقلو، ط. 1387. سنجش پایداری روستایی با استفاده از الگوی راهبردی مطالعه موردی: روستاهای شهرستان خدابنده. برنامه ریزی و آمایش فضا، 15(1): 104-85.
  3. افتخاری، ر. ع.، طاهرخانی، م.،  سجاسی قیداری، ح. 1389. تحلیل ابعاد و عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی کشاورزی مناطق روستایی: مطالعه موردی روستاهای شهرستان خدابنده. روستا و توسعه، 3(12): 72-43.
  4. بخشی، م. ر.، فلکی، م.، سیاهی، ر. 1396. بررسی فرصت­ها و زمینه­های کارآفرینی کشاورزی در مناطق روستایی شهرستان فردوس، اولین همایش ملی فرصت های نوین تولید و اشتغال بخش کشاورزی در شرق کشور (در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی)، بیرجند، دانشگاه بیرجند.
  5. حسینی­نیا، غ.، یعقوبی فرانی، ا.، ثالثی، م. 1395. فرصت‌های کارآفرینی در بخش تولیدات دامی استان کرمانشاه. کارآفرینی در کشاورزی. 3(1): 136-121.
  6. خوش مرام، م.، زرافشانی، ک.، علی بیگی، ا.، میرک زاده، ع. ا. 1396. ارائه مدل مفهومی تشخیص فرصت­های کارآفرینانه کشاورزی. کارآفرینی در کشاورزی. 1(4): 122-105.
  7. رضوانی، م. و نجارزاده، م. 1388. بررسی و تحلیل زمینه­های کارآفرینی روستاییان در فرایند توسعه­ی نواحی روستایی مطالعه موردی: دهستان براآن جنوبی (شهرستان اصفهان). توسعه کارآفرینی، 1(2): 182-161.
  8. سلیمان­پور، م.، حسینی، م. 1385. بررسی مقایسه­ای دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد پیرامون توسعه کارآفرینی در آموزش عالی کشاورزی (مطالعه موردی استان تهران). پژوهش­های ترویج و آموزش کشاورزی، 2(6): 13-1.
  9. عنبری، م. 1387. تحلیل مسایل و کاستی­های پژوهش­های نوین در جامعه­شناسی توسعه روستایی ایران، فصلنامه روستا و توسعه، 11(1): 33-1.

10. کریمی، س. 1394. کارآفرینی گردش­گری کشاورزی، راهبردی نوین برای توسعه پایدار روستایی. کارآفرینی در کشاورزی، 1(4): 90-69.

  1. Acharya, S.S. 2007. Agribusiness in India: Some facts and emerging issues. Agricultural Economics Research Review, 20.
  2. Alhorr, H.S., Moore, G.C.B., and Payne, T. 2008. The Impact of Economic Integration on Cross- Border Venture Capital Investments: Evidence From the European Union, Entrepreneurship Theory and Practice, 897-917.
  3. Arroyo, C.G., Barbieri, C., and Rich, S. R. 2013. Defining agritourism: A comparative study of stakeholders' perceptions in Missouri and North Carolina. Tourism Management, 37: 39-47.‏
  4. Fennell, D.A., and Weaver, D.B. 1997. Vacation farms and ecotourism in Saskatchewan, Canada. Journal of Rural Studies, 13(4): 467-475.‏
  5. Hayton, J., Chandler, G.N., and DeTienne, D.R. 2011. Entrepreneurial opportunity identification and new firm development processes: a comparison of family and non-family new ventures. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 13(1): 12-31.‏
  6. Karimi, S., Chizari, M., Biemans, H.J., and Mulder, M. 2010. Entrepreneurship education in Iranian higher education: The current state and challenges. European Journal of Scientific Research, 48(1): 35-50.‏
  7. McElwee, G. 2006. The enterprising farmer: a review of entrepreneurship in agriculture. Royal agricultural society of England journal, 167: 66-75.‏
  8. Murphy, P.J., Liao, J., and Welsch, H. P. 2006. A conceptual history of entrepreneurial thought. Journal of management history, 12(1): 12-35.‏
  9. Petrin, T., and Gannon, A. 1997. Rural development through entrepreneurship. Rome: FAO.
  10. Rais, M., Acharya, S., and Sharma, N. 2014. Food processing industry in India: S&T capability, skills and employment opportunities. Journal of Rural Development, 32(4): 451-478.‏
  11. Rauch, A., Wiklund, J., Lumpkin, G.T., and Frese, M. 2009. Entrepreneurial orientation and business performance: An assessment of past research and suggestions for the future. Entrepreneurship theory and Practice, 33(3): 761-787.‏
  12. Stam, E. 2015. Entrepreneurial ecosystems and regional policy: a sympathetic critique. European Planning Studies, 23(9): 1759-1769.‏
  13. Tersoo, P. 2014. Agribusiness as a veritable tool for rural development in Nigeria. International Letters of Social and Humanistic Sciences, (14): 26-36.‏
  14. Thurik, R., and Reynolds, P. 2005. Nascent entrepreneurship and the level of economic development. Small Business Economics, 24(3): 293-309.‏
  15. Wolter, D. 2008. Ghana: Seizing New Agribusiness Opportunities. Retrieved October, 24: 2012.‏