تأثیر شفقت خود بر قصد کارآفرینانۀ دانشجویان دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه گنبد کاووس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی آزادشهر، دانشگاه گنبد کاووس

2 گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گنبد کاووس

چکیده

قصد کارآفرینانه یکی از عوامل موثر بر بروز رخدادهای کارآفرینانه است و بررسی عوامل مؤثر بر آن، می‌تواند پیش‌بینی دقیق‌تری از احتمال وقوع فعالیت‌های کارآفرینانه فراهم کند. هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی تأثیر شفقت خود بر قصد کارآفرینانه است. برای این منظور، رابطه شفقت خود و ابعاد آن شامل مهربانی با خود (قضاوت خود)، مشترکات انسانی (انزوا) و به‌هوشمندی (فزون‌همانندسازی)، با قصد کارآفرینانه بررسی شد. جامعة آماری، دانشجویان دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه گنبد کاووس در سطوح مختلف تحصیلی بوده و حجم نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، 180 نفر تعیین شد و برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. ارزیابی قصد کارآفرینانه و شفقت خود با استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد لینان و همکاران (2011) و نف (2003) استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها با استفاده از نظر خبرگان و پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از ضریب پایایی آلفا کرونباخ 83/0 ارزیابی شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین متغیرهای مهربانی با خود، مشترکات انسانی و به‌هوشمندی با قصد کارآفرینانه، رابطه مثبت معنادار و بین متغیرهای قضاوت خود، انزوا و فزون-همانندسازی با قصد کارآفرینانه رابطه منفی معناداری وجود دارد. در نهایت شفقت خود می‌تواند به کارآفرینان در ایجاد عزم و اراده برای راه‌اندازی کسب‌وکار و بازیابی توان افراد برای مواجهه با مشکلات کسب‌وکارهای جدید موثر باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation the effect of self-compassion on entrepreneurial intention among students of agricultural sciences and natural resources, Gonbad Kavous University

نویسندگان [English]

  • Hadi Sanaeepour 1
  • Mehdi Ghezelsoflo 2
1 Assistant Professor, Department of Management, Gonbad Kavous University
2 Assistant Professor, Department of Psycology, Gonbad Kavous University
  1. آراستی، ز.، سعیدبنادکی، س. و ایمانی­پور، ز. 1390. نقش آموزش درس "مبانی کارآفرینی" در قصد کارآفرینی دانشجویان رشته­های غیر مدیریت (مطالعه موردی: دانشکده­های هنر و ادبیات و علوم­انسانی دانشگاه تهران). توسعه کارآفرینی، 4(14): 124-107.

    1. انجدانی، ا.، قربانی، ن.، فراهانی، ح.، حاتمی، ج. 1389. نقش تعدیل­کنندگی شفقت برخود، خودشناسی انسجامی، حرمت خود و به­هوشیاری در تنظیم هیجانات منفی ناشی از تجربه وقایع ناخوشایند. پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته روان­شناسی عمومی، دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
    2. اوتادی، م. و صفری، س. 1398. بررسی تاثیر ویژگی­های شخصیتی و رفتاری در تبیین قصد کارآفرینانۀ دانشجویان. فصلنامه توسعه کارآفرینی. 12(4): 520-500.
    3. باقرصاد، و، زالی، م، رضوی، م. و سعید بنادکی، س. 1392. تأثیر آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینی دانشجویان رشته های فنی وحرفه ای، توسعه کارآفرینی، 6(4): 36-21.
    4. پوروایی، ع.، محبوبی، م. و شریف­زاده، م. 1397. تاثیر آموزش­های رسمی کارآفرینی بر قصد کارآفرینی دانشجویان. فصلنامه کارآفرینی در کشاورزی، 5(4): 42-27.
    5. رضایی، م. 1395. تاثیر هوش هیجانی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک. فصلنامه کارآفرینی در کشاورزی. 3(4): 87-71.
    6. ضیاء، ب. و وقارموسوی، م. 1394. بررسی تأثیر آموزش­های رسمی کارآفرینی بر شکل­گیری قصد کارآفرینانه، توسعه کارآفرینی، 9(1): 111-95.
    7. کردنائیج، ا.، شاه­طهماسبی، ا. و کریمی، م. 1393. بررسی تأثیر مؤلفه­های زمینه­ای بر قصد کارآفرینانه در دانشجویان کشور با تأکید بر قومیت دانشجویان. توسعه کارآفرینی، 7(3): 528-509.
    8. مرادی، م.، زالی، م. و پرنیان، ر. 1394. تأثیر سرمایه اجتماعی بر قصد کارآفرینانه (مطالعة موردی: دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدة مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران)، توسعه کارآفرینی، 8(1): 19-1.

    10. مومنی، ف.، شهیدی، ش.، موتابی، ف.، حیدری، م. 1392. ویژگی­های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس خودشفقت ورزی. روان­شناسی معاصر، 8(2): 27-40.

    1. Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), pp 179-211.
    2. Autio, E. and Acs, Z. (2010). Intellectual property rights and the formation of entrepreneurial growth aspirations, Strategic Entrepreneurship, 4(3): 234– 251.
    3. Bird, B. (1988). Implementing entrepreneurial ideas: the case for intention. Academy of Management Review, 13, 442–453.
    4. Boyd, N.G. and Vozikis, G.S. (1994). The influence of self-efficacy on the development of entrepreneurial intentions and actions, Entrepreneurship Theory and Practice, 18: 64-77.
    5. Conner, M. and Armitage, C.J. (1998). Extending the Theory of Planned Behavior: A Review and Avenues for Further Research. Journal of Applied Social Psychology, 28: 1429-1464.
    6. Davidsson, P. (1995). Determinants of entrepreneurial intentions, Paper presented at the annual meeting of the Rent IX Workshop, Piacenza, Italy.
    7. Engel1, Y. Noordijk, S. Spoelder, A. and van Gelderen, M. (2019). Self-Compassion When Coping With Venture Obstacles: Loving-Kindness Meditation and Entrepreneurial Fear of Failure. Entrepreneurship Theory and Practice. 00(0): 1-27
    8. Engle, R.L. (2012). Entrepreneurial intent A twelve-country evaluation of Ajzen’s model of planned behavior, International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 16(1): 35- 57.
    9. George, J.M. and Jones, G.R. (2001). Towards a process model of individual change in organizations. Human Relations, 54: 419-44.
    10. Ghorbani, N., Watson, P.J., Chen, Z., and Norballa, F. (2012). Self-compassion in Iranian Muslims: Relationships with integrative self-knowledge, mental health, and religious orientation. International Journal for the Psychology of Religion, 22(2): 106-118.
    11. Hammad, A. (2003). Knowledge levels and their transformation: towards the integration of knowledge creation and individual learning. Journal of Management Studies, 40: 1997-2021.
    12. Heydari, M. Xiaohu, Z. and Wang, S. (2019). Entrepreneurship activities effect on emotions and Behavior. 2nd Intrenational Conference on Management Industrial Engeniering, Economic and Accounting.
    13. GEM (2012). Global Entrepreneurship Monitor 2011 Executive Report, Babson College, Babson Park, MA, USA/ LBS, London, UK.
    14. Karimi, S., Biemans, H.J.A., Lans, T., Chizari, M., and Mulder, M. (2014). Effects of role models and gender on students’ entrepreneurial intentions. European Journal of Training and Development, 38(8): 694-727.
    15. Kautonen, T., van Gelderen, M., and Fink, M. (2015). Robustness of the Theory of Planned Behavior in Predicting Entrepreneurial Intentions and Actions. Entrepreneurship Theory and Practice, 39(3): 655-674.
    16. Krueger, N.F., Reilly, M.D., Carsrud, A.L. (2000). “Competing Models of entrepreneurial Intentions”, Journal of Business Venturing, 15(5-6): 411-432.
    17. Linan, F., and Chen, Y. (2009). Development and Cross-Cultural Application of a Specific Instrument to Measure Entrepreneurial Intentions. Entrepreneurship Theory and Practice. 33(3): 593-617.
    18. Liñán, F. Rodríguez-Cohard, J.C. Rueda-Cantuche, José M. (2011), Factors affecting entrepreneurial intention levels: a role for education, International Entrepreneurship and Management Journal, 7(2): 195-218.
    19. Leary, M.R., Tate, E.B., Adams, C.E., Batts Allen, A., and Hancock, J. (2007). Self-compassion and reactions to unpleasant self-relevant events: the implications of treating oneself kindly. Journal of Personality and Social Psychology, 92(5): 887-904.
    20. Neff, K.D., Rude, S.S., and Kirkpatrick, K. (2007). An examination of self-compassion in relation to positive psychological functioning and personality traits. Journal of Research in Personality, 41: 908–916.
    21. Neff, K.D., Kirkpatrick, K.L., and Rude, S.S. (2007). Self-compassion and adaptive psychological functioning. Journal of Research in Personality, 41(1): 139-154.
    22. Neff, K. (2003A). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2(2): 85-101.
    23. Neff, K.D. (2003B). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2(3): 223-250.
    24. Neff, K.D., and Germer, C.K. (2013). A pilot study and randomized controlled trial of the Mindful self‐compassion program. Journal of clinical psychology, 69(1): 28-44.
    25. Neff, K.D. (2009). The role of self-compassion in development: A healthier way to relate to oneself. Human Development, 52(4): 211-214.
    26. Neff, K.D., Pisitsungkagarn, K., and Hsieh, Y.P. (2008). Self-compassion and self-construal in the United States, Thailand, and Taiwan. Journal of Cross-Cultural Psychology, 39(3): 267-285.
    27. Packham, G. et al. (2010). “Attitudes towards Entrepreneurship education: A comparative analysis”, Education & Training, 52(8-9): 568-586.
    28. Riyad, E., Amgad, B., Hassan, S. and Hatem, E. (2018). Integrating and Extending Competing Intention Models to Understand the Entrepreneurial Intention of Senior University Students. Education & Training.
    29. Shapero, A. (1982). Social dimensions of entrepreneurship, In: Kent C, Sexton D, Vesper K. (eds.), The Encyclopedia of Entrepreneurship, Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
    30. Shepherd, D.A. and Cardon, M.S. (2009). Negative Emotional Reactions to Project Failure and the Self-Compassion to Learn from the Experience. Journal of Management Studies. 46(6): 1-2-114.