ارائه مدل فرآیندی بومی جهت توسعه کسب و کارهای خانگی در استان کرمانشاه

نوع مقاله : مقاله تحلیلی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی

2 دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاه

چکیده

کسب و کارهای خانگی یکی از مهم‌ترین بخش‌های کسب و کار هستند که در سال‌های اخیر، مراجع سیاست‌گذاری در کشورهای مختلف به صورت‌های گوناگون از آن حمایت می‌کنند. در کشور ما نیز در موقعیت خطیر کنونی، پرداختن به موضوع کسب و کارهای خانگی، یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت حیاتی است. اهمیت این مساله به ویژه در استان کرمانشاه که از آمار بیکاری بالایی برخوردار است، دو چندان می‌باشد. از این‌رو پژوهش حاضر با هدف توسعه کسب و کارهای خانگی در استان کرمانشاه، از طریق بررسی اسناد بالادستی کشوری و استانی، منابع کتابخانه‌ای و مصاحبه عمیق نیمه‌ ساختارمند با 12 نفر از خبرگان و کارشناسان این حوزه، یک مدل فرآیندی شش مرحله‌ای را در قالب الگویی بدیع و مبتنی بر نیازهای بازار و محیط کسب و کار ارائه کرده است. در این پژوهش کاربردی، با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا، داده‌های گردآوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و در نهایت میان کدهای مستخرج، ارتباطی شفاف و منطقی برقرار گردید که به تایید جامعه مورد مطالعه نیز رسید. در نهایت نتایج به صورت یک مدل فرایندی بومی ترسیم شد. نتایج این مطالعه می‌تواند مورد استفاده سیاستگذاران، پژوهشگران، سرمایه‌گذاران و برنامه‌ریزان اقتصادی و اجتماعی کشور قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Providing Native Process Model for Development Home Based Business in Kermanshah Provinc

چکیده [English]

Abstract
Home based businesses are one of the most important business sectors that policy advocates
in various countries support from that recent years. In our country, in the present-day situation,
dealing with home based businesses is not a choice, but a necessity. The importance of this
issue, especially in Kermanshah province, which has high unemployment rates, is double.
Therefore, the present study aims to development of home based businesses in Kermanshah
province, with reviewing national and provincial upstream documentation, library resources and
deep semi-structured interview with 12 experts this area, presents a six-stage process model in
the form of an innovative model based on the needs of the market and the business environment.
In this applied research, using qualitative approach and content analysis method, the collected
data were analyzed. Finally, there was established a clear and logical communication among the
codes that was confirmed by the community studied. Finally, the results were drawn up as a
native process model. The results of this study can be used by policy makers, investors, and
social and economic planners.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Entrepreneurship
  • Home Based Business
  • Localization
  • Process Model
  • Kermansha
  1. الوانی، م. (1388). سرنوشت کار در آینده؛ مدیریت عمومی. چاپ سی و ششم. تهران: نشر نی.
  2. برخورداری، ف. 1389. چالش‌ها و راهکارهای توسعه کسب و کارهای خانگی. ماهنامه بازار کار، 11 (593): 6-6.
  3. پژوهشکده علوم اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی. 1394. اعتبارسنجی و آسیب‌شناسی طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی. موسسه کار و تأمین اجتماعی.
  4. پیشگاهی‌فرد، ز.، ام‌البنی، پ. 1389. آینده‌پژوهی وضعیت اشتغال زنان در منطقه خاورمیانه با تاکید بر جایگاه ایران. پژوهش زنان. 7 (3): 89-106.
  5. تقی‌بیگی، م.، آگهی، ح.، میرک‌زاده، ع. الف. 1393. بررسی موانع و راهکارهای مناسب توسعه مشاغل خانگی روستایی شهرستان اسلام‌‌آباد غرب. پژوهش‌های روستایی. 5 (2): 283-310.
  6. خنیفر، ح.، احمدی آزرم، ه.، زمانی‌فر، م. 1389. کارآفرینی خانگی: انگیزه‌ها و نقش عوامل جمعیت‌شناختی بر آن. توسعه کارآفرینی. 3 (9): 181-203.
  7. رضایی، ر.، نجفی، ب. 1394. موانع راه‌اندازی و گسترش کسب و کارهای خانگی در مناطق روستایی شهرستان ارومیه. توسعه کارآفرینی. 8 (3): 433-451.
  8. رودگرنژاد، ف.، کیاکجوری، ک. 1389. چالش‌ها و موانع توسعه کسب و کارهای خانگی. اولین همایش ملی توسعه مشاغل خانگی، چالش‌ها و راهکارها. تهران. 135-143.
  9. زالی، م.ر.، رضوی، م. 1387. پژوهشی در زمینه موانع توسعه کارآفرینی در ایران. تهران: انتشارات دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران.

10. سعدی، ح.، حیدری، ف. 1392. تعاونی‌های کسب و کار خانگی در استان همدان (چالش‌ها و راهکارها). توسعه کارآفرینی. 6 (1): 87-104.

11. سند آمایش استان کرمانشاه. 1395. راهبردهای توسعه استان کرمانشاه. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.

12. عباسلو، م.، سبزه‌ای، ف. 1390. بررسی مدل‌های دوره عمر در کسب و کارهای کوچک و متوسط. ماهنامه تدبیر. 22 (230): 34-49.

13. مرکز آمار ایران. 1396. سالنامه آماری کشور؛ استان کرمانشاه.

14. موالی‌زاده، م. 1389. طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، بستر توسعه اشتغال. مجموعه مقالات اولین همایش ملی توسعه مشاغل خانگی، چالش‌ها و راهکارها. تهران. 171-180.

15. مهر، م. 1389. مشاغل خانگی: مزایا و چالش‌ها. ماهنامه کار و جامعه. 118: 104-104.

16. میرمحمدی، س. 1388. کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک. دوماهنامه جنگ صنعت و فناوری. 109: 11-11.

17. هچ، م.ج. (1385). تئوری سازمان، (مدرن نمادین تفسیری و پست مدرن). ترجمه حسن دانایی فرد. تهران: نشر افکار.

18. یعقوبی فرانی، الف، جلیلیان، س. 1394. اثرات اقتصادی و اجتماعی مشاخل خانگی زنان روستایی در شهرستان اسلام‌آباد غرب. اقتصاد فضا و توسعه روستایی. 2 (12): 93-113.

  1. CENBR. 1998. Increase in At-Home Workers Reverses EarlierTrend, U.S. Department of Commerce Economics and Statistics Administration, from: www.census.gov/main/
  2. Finmark, T., 2006. Home Based Entrepreneurs. From: www.finmark.org.za
  3. Fong A., Ching, C.S., Yip, K., Chan, J., 2001. Working in home: A Guidebook for Working Womenand Homemakers. Corpcom Services Sdn. Bhd Publication: Singapore.
  4. Galloway, L. Kapasi, I., 2014. Rural home-based businesses and their contribution to rural lives: An exploratory study. Research Report, Heriot-Watt University, Edinburgh.
  5. Horgan, M., 2001. Policy, Regulations and Approaches to Homebased Business in the Eastern Metropolitan Region. Perth Area Consultative Committee. Pert.
  6. Holmes, S., Smith, S.H., Cane, G. 1997. Gender issues in home based business operation and training: an Australian overview. Women in Management Review. 12 (2): 68–73.
  7. Kalantaridis, C., Bika, Z. 2011. Entrepreneurial origin and the configuration of innovation in rural areas: the case of Cumbria. North West England. Environment and Planning. 43 (4): 866-884.
  8. Ming-Yen, W., Chong, S. 2008. Improving women entrepreneurship in SMEs in Malaysia: Policy recommendation. Journal of Communication of the IBIMA. 2: 31-38.
  9. Musket G., Mike, W., 2005. Home-Based Business: An Economic Development Alternative. Oklahoma Cooperative Extension Fact Sheets. From: http://osufacts.okstate.edu.
  10. Ozkan, S. Erdogan, Z., 2008. The change that handicrafts of turkey have GoneThrough. The social science. 3: 41-44.
  11. Pratt, J. H., 2000. Home-based Business: The Hidden Economy. Report for the United States Small Business Administration. Dallas. TX.
  12. Roberts, L.P. 1998. Home-Based Entrepreneurs, None-home based Entrepreneurs and White-collar, on-management Workers. Dissertation submitted to the faculty of graduate studies in partial fulfillment of the requirements for doctor of philosophy. Faculty of management. Calgary. Alberta.
  13. Rosnafisah, S., Site Salvia, M.S.H., and Mohd Sharifuddin, A. 2009. The e-Business Potential for Home-Based Businesses in Malaysia: A Qualitative Study. International Journal of Cyber Society and Education. 2 (1): 21-36.
  14. Simeon N.S., and Goldmark, L. 2009. Small Firm Growth in DevelopingCountries. World Development. 37(9): 51-65.
  15. Tipple, G. 2006. Employment and work conditions in home based enterprises in four developing countries: do they constitute ‘decent work’? Employment and society. 20(1): 167–179.
  16. Walker, E., and Webster, B. 2004. Gender issues in home based businesses. Women in Management Review. 4 (19): 404-412.
  17. Walker E., Wang, C., and Redmond, J. 2008. Women and work-life balance: is home-based business ownership the solution? Equal Opportunities International. 27 (3): 258-27