فرصت های کسب و کار حاصل از گردشگری کشاورزی (مورد پژوهی: شهرستان جهرم)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه هنر اصفهان

2 دانشکده گردشگری مجتمع آموزش عالی بم

چکیده

گردشگری کشاورزی بخشی از گردشگری روستایی است که خدمات مختلف تفریحی و گردشگری را ارائه می‌دهد. در واقع گردشگری کشاورزی، هر کسب و کار انجام شده توسط یک کشاورز برای لذت یا آموزش مردم، به منظور ترویج محصولات مزرعه و تولید درآمد مزرعه اضافی را شامل می شود. پژوهش حاضر بر آن است که ضمن بررسی مفاهیم کسب و کار گردشگری کشاورزی؛ به بررسی فرصت‌های کسب و کار حاصل از آن بپردازد. این پژوهش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است و داده ها توسط یک فرم مصاحبه جمع آوری گردیده است. به منظور تحلیل پرسشنامه باز‌ (فرم مصاحبه) از روش تجزیه و تحلیل کیفی (کدگذاری باز و محوری) استفاده شده است و برای نمایش نتایج از نرم افزار اکسل بهره برده شده است. پیشینه تحقیق و نظرخواهی از خبرگان (مسئولان، متخصصان و کارشناسان کشاورزی و گردشگری)، نتایج کد گذاری نشان می‌دهد که شهرستان جهرم پتانسیل بالایی برای رونق گردشگری کشاورزی دارد. همچنین کسب و کارهای خانگی، مهم‌ترین کسب و کار حاصل از گردشگری کشاورزی در شهرستان جهرم هستند و در میان سازماندهی جشنواره‌ها و رویدادها برای جذب گردشگر جشنواره خرما و فرآورده‌های آن در شهرستان جهرم بیشترین اولویت را به خود اختصاص داده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Business potentials from Agritourism (Case Study: Jahrom city)

چکیده [English]

Abstract
Agritourism is a part of rural tourism that offers various recreational and tourism services.
Actually agritourism includes business conducted by farmers for the enjoyment of visitors or
public training toward promoting the products of the farm and to generate additional farm
income. The present study aims at identifying the concepts of business agritourism and
investigating businesses opportunities in this regards. Applied method was used for this
qualitative case study method. The data was gathered through a structured interview form (open
questionnaire) interviewing the experts. It is noteworthy that the samples of this research are
experts of the areas (authorities and experts in agriculture and tourism). The data was analyzed
using qualitative case study method (open and axial coding). Excel software was used to display
the results. Lastly, literature reviews and the results of the coding method indicated that the
potencial of Jahrom for promoting agritourism categorized into 3 groups: natural geography,
human resources and agricultural potential. Also it is indicated that Jahrom has high potentials
for promoting agritourism. Moreover, among identified businesses (rural business, home-based
business, family business, small and medium-sized enterprises, small sized enterprises, cultural
business and educational business), home-based business (small business that operates from the
business owner's home office) are the most important business resulting from agritourism and
among the agritourism activities organizing festivals and events especially festival of date and
its products has the highest priority in Jahrom city.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Rural tourism
  • Agritourism
  • Business
  • Agriculture business
1. اطهری، ع. 1391 . زیبا شهر فارس (بررسی جاذبههای گردشگری طبیعی و تاریخی شهرستان جهرم). انتشارات
بونیز. جهرم.
2. امیری، ص.، احسانیفر، ت.، نادری، ن.، رستمی، ف. 1395 . ارائه یک مدل مفهومی به منظور بررسی تأثیر
.1-16 :(1) گردشگری کشاورزی بر توسعه کارآفرینی روستایی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 3
3. بدری، ع.، رضوانی، م.ر.، حیدری، ز. 1392 . مشارکت اجتماع محلی در برنامهریزی گردشگری کشاورزی (مطالعه
. 66-43 :(4) موردی: نواحی روستایی بخش مرکزی شهرستان تنکابن). مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری، 2
4. بذرافشان، م. 1393 . واکاوی دیدگاهها و اثرات توسعه گردشگری روستایی. اولین همایش توریسم و گردشگری
سبز در ایران، همدان.
5. ترک چورن، ط. 1393 . تأثیر گردشگری کشاورزی بر اقتصاد محلی و کارآفرینی (منطقه مورد مطالعه: دهستان کترا
شهرستان تنکابن). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه هنر اصفهان. گروه مدیریت جهانگردی.
95 ، آدرس /10/ 6. جهاد کشاورزی شهرستان جهرم. 1395 . سایت جهاد کشاورزی شهرستان جهرم. تاریخ بازدید 10
./http://jahrom-fajo.ir : سایت
7. حقیقت قهفرخی، ف. 1393 . ارزیابی آثار اقتصادی یک رویداد خاص گردشگری بر جامعه میزبان (مطالعه موردی:
جشن سده در یزد). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه هنر اصفهان. گروه مدیریت جهانگردی.
8. حیدریساربان، و. 1391 . تحلیل موانع مؤثر بر توسعه گردشگری سردابه، شهرستان اردبیل. فصلنامه جغرافیا و
.81-68 :(1) مطالعات محیطی، 1
9. دستمالچی، آ. 1393 . گردشگری کشاورزی و نقش آن در پایداری شهری. اولین همایش ملی توریسم و گردشگری
سبز در ایران، همدان.
10 . سامانی قطبآبادی، س. 1395 . شناسایی ظرفیتهای گردشگری کشاورزی در استان فارس (شهرستان جهرم).
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه هنر اصفهان. گروه مدیریت جهانگردی.
11 . گلابی، ا.م.، خدادادحسینی، ح.، رضوانی، م.، یداللهی، ج. 1389 . بررسی اهمیت نقش شخص کارآفرین در
.33 -16 : بازاریابی کسب و کارهای خانگی. ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی، 127
12.Adam, K.L. 2004. Entertainment farming and agri-tourism. Business Management Guide
from http://attra. ncat. org/attra-pub/entertainment. Html, 1-20.
13.Bernardo, D., Valentin, L., and Leatherman, J. 2004. Agritourism: if we build it, will they
come. In Risk and Profit Conference, Manhattan, KS, 19-20.
14.Bondoc, I. 2009. Finding Fun in Food Farming Characteristics of US Agritourism Industry.
Dissertation, University of Florida.
15.Evans, N., and Ibery, B. 1992. Farm-based Accommodation and the Restructuring of
Agriculture: Evidence from Three English Counties. J. Rural Studies, 8(1): 85-96.
16.Getz, D. 1997. Event management and event tourism. New York: Cognizant Communication
Corporation.
17.Getz, D. 2008. Event tourism: Definition, evolution, and research. Tourism management,
29(3): 403-428.
18.Goeller, D.J. 2006. Agritourism: Family Style. Cornhusker Economics, 1-4.
19.Hatley, L. 2009. The nature of agritourism in the Buffalo City Municipality. Dissertation,
Cape Penisula University of Technology. Business.
20.Hernández-Mogollón, J.M., Folgado-Fernandez, J.A., and Duarte, P.A.O. 2014. Event
tourism analysis and state of the art. European Journal of Tourism, Hospitality and
Recreation, 5(2): 83-102.
21.Hsu, C.C. 2005. Identification of intangible resources essential to agri-tourism enterprises in
Taiwan: A Delphi study. Dissertation, The Ohio State University.
22.Jenkins, R.G. 2014. Agriculture and Tourism Development: The Case of St. Kitts.
Dissertation, University of Waterloo.
23.Mohd Said, H., Chui Yee, C., and Mei Fung., O. 2012. A swot analysis on agrotourism
destination: A case on rural development in a small town Sekinchan, Selangor, Malaysia.
International Journal of Business and Management Studies, 1(2): 29–43.
24.Nickerson, N.P., Black, R.J., and McCool, S.F. 2001. Agritourism: Motivations behind
farm/ranch business diversification. Journal of Travel research, 40(1): 19-26.
25.Parkar, P. 2015. Developing agritourism in Ratnagiri district of Konkan (Maharashtra):
issues and challenges. Online International Interdisciplinary Research Journal, 5(2): 145-
152.
26.Petroman, I., and Petroman, C. 2010. Agritourism and its forms. In Scientific Conference
“Durable agriculture-present and perspectives”, Iaşi, 53(2): 367-369.
27.Pittman, H.M. 2006. Planting the seeds for a new industry in Arkansas: Agritourism. A
National Agricultural Law Center Research Publication, 8-9.
28.Roman, M. 2015. Agritourism farms owners’ competence in running their economic
activities. Polish Journal of Management Studies, 11(1): 136-146.
29.Tew, C., and Barbieri, C. 2012. The perceived benefits of agritourism: The provider’s
perspective. Tourism Management, 33(1): 215-224.
30.Yeh, J. 2015. Agritourism Guidebook: Hawai ‘i County. College of Tropical Agriculture and
Human Resources, University of Hawai ‘i at Manoa, 1-65.
31.Yeoman, I. 2004. Festival and events management: An international arts and culture
perspective. Routledge.