بررسی تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط

نوع مقاله : علمی-مروری

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه زنجان، 2دانشیار، گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان

2 2دانشیار، گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان

3 استادیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان

چکیده

در محیط کسب و کار پویای امروزی، کسب و کارها برای ماندن در صحنه رقابت و برای حفظ مزیت رقابتی خود در بین رقباء باید درک عمیقی بر روی عملکرد خود داشته باشند. نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که عوامل زیادی بر روی بهبود و تقویت عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط تأثیرگذار هستند که در این میان، بسیاری از محققان و صاحبنظران تاکید ویژه‌ای بر روی قابلیت‌های بازاریابی داشته و آن را یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده بقاء کسب و کارها در نظر می‌گیرند. با توجه به اهمیت موضوع، هدف اصلی این مقاله که مبتنی بر مرور وسیع ادبیات نظری و تجربی مرتبط و منابع کتابخانه‌ای می‌باشد، بررسی مفهوم و ابعاد قابلیت‌های بازاریابی و تأثیر آن بر عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط بود. بر اساس نتایج تحقیق مشخص شد که قابلیت‌های بازاریابی به منزله یک مکانیسم کلیدی در کسب و کارها به شمار می‌رود که با شناسایی منابع محسوس و نامحسوس، تشخیص و بهره‌برداری از فرصت‌های جدید در بازار و گردآوری اطلاعات و نیازهای مرتبط با مشتریان و در نتیجه برقراری ارتباط مؤثرتر با آنان، نقش مهمی را در افزایش سطح عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط ایفا می‌نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying the Effect of Marketing Capabilities on Performance of Small and Medium Enterprises

چکیده [English]

Abstract
In today's dynamic business environment, businesses must have a deep
understanding on their performance for staying in competition and sustaining their
competitive advantage. The results of various research indicate that many factors
are effective on strengthening of SMEs’ performance, meanwhile, many scholars
and experts have a special emphasis on the marketing capabilities and regard it as
one of the most important determinants of businesses survival. Given the
importance of the issue, the main objective of this article which is based on an
extensive review of theoretical and empirical literature and library resources, was
to study of the concept and dimensions of marketing capabilities and its effect on
SMEs’ performance. The results showed that marketing capabilities as a key
mechanism in the business play a considerable role in increasing SMEs’
performance through identifying tangible and intangible resources, diagnosis and
exploitation of the new opportunities in the market, collect information related to
customers’ needs and consequently communicate more effectively with them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keyword: Marketing capabilities
  • Small and medium enterprises
  • Performance