ایده‌های کسب و کار و اهمیّت آن در آموزش فنی و حرفه‌ای

نوع مقاله : علمی-مروری

نویسنده

کارشناس ‌‌ارشد توسعه روستایی و مربی اداره کل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان

چکیده

شواهد متعددی بیانگر آن است هر چند تعداد زیادی ایده‌های نو در ذهن افراد شکل می‌گیرند اما تعداد اندکی به مرحله عملیاتی رسیده‌اند و از طریق تبدیل به کسب و کار، محصول و یا خدمت مشخصی را ارائه کرده‌اند که این امر نشانگر پیچیدگی فرآیند عملیاتی­سازی ایده است. توسعه ایده‌پردازی و عملیاتی کردن ایده‌های جدید کسب و کار در بین کارآموزان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور می‌تواند نقشی اثرگذار در افزایش بهره­وری و درآمد در کسب و کارهای جدید داشته باشد. بر همین اساس،‌ مطالعه حاضر به بررسی اهمیّت و ضرورت ایده‌پردازی و تولید ایده­های جدید کسب و کار در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌پردازد. روش این پژوهش نیز بررسی اسنادی می‌باشد که از طریق بررسی منابع مرتبط با ایده‌های سازمانی، ایده‌های کسب و کار، خلاقیت و نوآوری در کسب و کار،‌ سعی شده تا نحوه شکل‌گیری و عملیاتی شدن ایده‌های کسب و کار مورد بررسی قرار گیرد. این مقاله ابتدا به بررسی تعاریف و مفاهیم ایده‌های کسب و کار می‌پردازد، نحوه شکل‌گیری آن‌ها و عوامل مؤثر بر شکل‌گیری و توسعه آن از سایر مباحث مطرح در این مقاله است. سپس اهمیّت توجه به ایده‌های کارآفرینانه در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد. نحوه شناخت ایده‌های کسب و کار و منابع تولید آن‌ها و همچنین اهمیّت نیازسنجی در مورد ایده‌های کسب و کار کارآموزان نیز از مباحث مقاله است. در انتها نیز راهکارهایی برای توجه بیشتر به ایده‌های کسب و کار کارآموزان، ارائه آموزش‌ها بر مبنای ایده‌های کسب و کار آن‌ها جهت بهبود اثربخشی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Business Ideas and its Importance in Technical and Vocational Trainings

چکیده [English]

Abstract2
Several evidence indicate that even though a lot of new ideas generate in the
minds of individuals, but few have reached the operational stage by start-up new
enterprise, product or service that indicate the complexity of idea operational
process. Development of ideation and operating of new ideas in trainees of Iranian
Technical and Vocational Training Organization can play effective role in
increasing productivity and income in new business. Therefore, this study
examines the importance and necessity of ideation and new idea generation in
technical and vocational training. Research method is document study relevant to
organizational ideas, business ideas, creativity and innovation in business to
explore how new idea generate and operate. This paper first discusses the
definition and concepts of business idea, formation and factor affecting the
generation and development of new idea are the other issues raised in this article.
Then the necessity of consideration entrepreneurial idea in technical and vocational
training is explored. Understanding how identifies business ideas and its origin,
and the importance of need assessment of business ideas will be discussed. Finally,
some suggestion for more considering the ideas of trainees, formulation training
based on business idea to improve the effectiveness of technical and vocational
training is provided

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Business Ideas
  • Technical and Vocational Training
  • Creativity
  • Innovation
  • Entrepreneurship