نظام بهینه تجاری‌سازی ایده‌ها و دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی

نوع مقاله : علمی-مروری

نویسندگان

1 دانشجوی دکتریگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس

2 استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه شیراز

چکیده

حدود یک دهه پیش، گرایش‌های نوین اقتصاد جهانی، بحث‌هایی، درباره ورود دانشگاه بهکارآفرینی و سرمایه‌داری دانشگاهی را مطرح نمودند به گونه‌ای که تجاری‌سازی ایده‌های نوین وسرمایه‌های فکری دانشگاهی به ضرورتی جدّی برای توسعه اقتصادی- اجتماعی و نیز مبادله عناصر فرهنگی میان جوامع تبدیل شد. تجاری‌سازی، فرآیند انتقال و کاربردی ساختن دانش و فناوری از مراکز تحقیقاتی به صنعت یا فعالیّت‌های جدید است. امروزه تجاری‌سازی دستاوردهای دانشگاهی از جایگاه ویژه‌ای در توسعه نظام‌های علمی، فنّی، اقتصادی و اجتماعی برخوردار است زیرا یافته‌های تحقیقاتی، تا هنگامی‌که در عرصه عمل به‌کار گرفته نشود و عواید آن‌ها نصیب جامعه نگردد، نمی‌تواند سبب رفاه عمومی، اشتغال‌زایی، توسعه عدالت و کاهش فقر گردد. در این شرایط، نهادهای آموزشی، تنها دارای نقش آموزش و پژوهش نیستند و انتظار می‌رود که نقش فعّال‌تری در توسعه اقتصادی و اجتماعی ملّی و ناحیه‌ای داشته باشند. بنابراین تلاش این پژوهش بر آن بوده است تا در راستای معرفی نظام بهینه تجاری‌سازی ایده‌های نوین دانشگاهی، با انجام مطالعات اسنادی و بهره‌گیری از روش توصیفی- تحلیلی به بررسی مهم‌ترین موانع و محدودیت‌های تجاری‌سازی ایده‌های نوین و نتایج پژوهش‌های دانشگاهی بپردازد. در پایان مقاله نیز پس از ارائه الگوی پیشنهادی، راهکارهایی برای بهبود نظام تجاری‌سازی ایده‌های نوین دانشگاهی پیشنهاد شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Optimizing Commercialization System of New Ideas and Research Outcomes; Entrepreneurial University Approach

چکیده [English]

Abstract
More than a decade; new global economic trends had set forth a discussion about the University Entrepreneurial and academic capitalism. So that, the commercialization of new ideas and university intellectual capital has become
severe necessity in socio-economic development and cultural exchanges between the communities. Commercialization is the process that knowledge and technology diffuses and apply to industry or new practices. Commercialization of agricultural research outputs has achieved the specific status in development of scientific, technical, economical and social systems because; until agricultural research outputs don’t take into practice and agricultural and rural communities don’t benefit from it; it also cannot cause welfare, employment, justice development and poverty reduction in these communities. In this situation, agricultural educational institutes don’t have only educational and research role and expect that play a most active role in national and regional socio-economical development. Thus, the present study attempted to introduce optimize commercialization system of new university ideas in agriculture and by help of archival research and descriptive- analytical methodology, had investigated the barriers and constraints forward to the commercialization of new ideas and agricultural research outcomes. At the end, proposed the strategies for improving the commercialization system of new ideas and research outcomes in Agriculture have been proposed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Commercialization
  • Entrepreneurship
  • Entrepreneurial University