توسعه کارآفرینی سازمانی در تعاونی‌ها

نوع مقاله : علمی-مروری

نویسندگان

1 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا همدان

2 کارشناس ‌ارشد توسعه روستایی، دانشگاه بوعلی سینا همدان،

3 دانشجوی دکتری توسعه کشاورزی، دانشگاه رازی کرمانشاه

چکیده

توسعه کارآفرینی در شرکت­های تعاونی راهی برای نوسازی و پویایی آن‌ها است.توسعه کارآفرینی در تعاونی­ها و تبدیل آن‌ها به تعاونی­های کارآفرین، می‌تواند به احیا و بازسازی تعاونی‌های موجودکمک کرده و ابزاری برای توسعه و بهبود کسب و کار، افزایش درآمد و سود­آوری، پیشگامی در ایجاد و توسعه محصولات، خدمات و فرآیند­های جدید و نهایتاً ارتقاء نقش‌آفرینی آن‌ها در برنامه‌های کلان اقتصادی به‌شمار آید. از این‌رو تلاش برای زمینه‌سازی در جهت توسعه کارآفرینی در تعاونی‌ها یکی از اولویت‌های برنامه‌های توسعه بخش تعاون به‌حساب می‌آید. بر همین اساس در این مقاله، به تبیین ویژگی­های شرکت­های تعاونی کارآفرین و ارائه راهکارهایی به‌منظور توسعه کارآفرینی در سطوح مختلف شرکت­های تعاونی موجود از طریق اصلاح و بازسازی مؤلفه‌­های ساختاری و مدیریتی، فرهنگ سازمانی، ویژگی­های فردی و ... پرداخته شده است. این مقاله، توصیفی بوده و اطلاعات مورد‌نیاز آن از طریق بررسی و تحلیل ادبیات نظری و پیشینه پژوهشی موضوع مورد‌نظر به شیوه مطالعات کتابخانه­­ای گردآوری شده است. در این نوشتار پس از بررسی و تبیین ویژگی­های تعاونی­های کارآفرین، با مروری بر عوامل تأثیرگذار بر فرایند کارآفرینی در شرکت­های تعاونی، راهکارهای عملیاتی مناسبی برای شکل‌گیری و توسعه کارآفرینی در شرکت‌های تعاونی ارائه شده است.از جمله این راهکار‌هامی‌توان به اصلاح ساختار نهادی شرکت‌های تعاونی، فرهنگ‌سازی در راستای توسعهکارآفرینی، آشناسازی اعضاء و ارکان تعاونی‌ها با مقوله کارآفرینی در تعاونی وتبیین راهکارهای انگیزشی برای توسعه کارآفرینی در تعاونی‌ها، اشاره کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Developing of Organizational Entrepreneurship in Cooperatives

چکیده [English]

Developing of Entrepreneurship in Cooperatives is a way for repairing and
dynamic in these organizations. Changing to entrepreneur cooperative Can be
reconstructed them as a tools for development of ventures, increase revenue and
profits by developed of production, supply new services and processes and finally
enhance their affect ness on macroeconomic programs. Hence an effort to promote
entrepreneurship in the cooperatives is considered as a priority programs for
developing cooperative sector. So the main purpose of this study was to
determining entrepreneur cooperative characteristics and purpose strategies for
developing entrepreneurship in cooperatives by reform and restructuring structural
and management, organizational culture and personal characteristics. In this
descriptive paper information gathered by the theoretical literature and library
studies. After determining influencing factors on entrepreneurial process in
enterprise cooperative, operational solutions are presented for the formation and
developing entrepreneurship in the cooperatives. Some strategies instance:
institutional reform cooperatives, improve the entrepreneurship culture, awareness
personals to entrepreneurship in the cooperatives, and explain the cooperative
motivational strategies for developing entrepreneurship in cooperatives.