ارائه و اعتبارسنجی الگویی برای پرورش منتور کارآفرینی در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

2 گروه توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 گروه مدیریت آموزشی، پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

آموزش کارآفرینی می تواند به بهبود توانایی فرد برای نوآوری، ایجاد کسب و کار و ایجاد شغل کمک کند. بنابراین داشتن یک منتور برای رسیدن به موفقیت یک کارآفرین از ضروریات است. در همین راستا تحقیق حاضر با هدف ارائه و اعتبارسنجی الگویی برای پرورش منتور کارآفرینی در ایران انجام شد. جامعه آماری پژوهش منتورهای کارآفرینی در ایران بوده که با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامه محقق‌ساخت بود که روایی آن با استفاده از نظرات تخصصی اساتید و مرشدان خبرۀ کارآفرینی انجام شد. میزان پایایی آن نیز از طریق محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. پس از جمع‌آوری و دسته‌بندی داده‌ها، از روش آمار توصیفی و استنباطی در محیط نرم‌افزار SPSS20 و همچنین برای استخراج مدل معادلات ساختاری از نرم‌افزار Smart PLS3 استفاده گردید. نتایج به دست آمده از روابط مؤلفه‌های مدل منتور کارآفرینی نشان داد قوی-ترین رابطه مربوط به «پشتیبانی خانواده- ویژگی‌های شخصیتی» با ضریب مسیر 832/0 و ضعیف‌ترین آن مربوط به «فعالیت‌های ترویجی- دانش بازار» با ضریب مسیر 130/0 بود. یافته‌ها حاکی از آن است دو عامل دانش منتوری و شایستگی منتوری در سطح 99 درصد اطمینان تأثیر مثبت و معنی‌داری بر پرورش منتورکارآفرینی داشته است. با توجه به نتایج به کارآفرینان کم‌تجربه پیشنهاد می‌شود ارتباط مستمر با منتورهای ارشد و بهره‌گیری از تجارب آن‌ها در زمینۀ راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار و ایجاد شبکه‌ای قوی، به توانمندی و دانش منتوری حرفه‌ای دست یابند تا بتوان از این طریق منتور‌پروری در جهت احیاء مرشدیت در کسب‌وکارها فراهم شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting and validating a model for Develop entrepreneurial mentors in Iran

نویسندگان [English]

  • Mostafa Eslambolchi 1
  • Mohammad Azizi 2
  • Seyed Rasuol Hosseini, 3
1 Department of entrepreneurship, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
2 Department of Entrepreneurship Development, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran.Tehran. Iran
3 Department of Educational Management, Shahid Chamran Campus, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Entrepreneurship training can help improve a person's ability to innovate, create a business, and create a job. Therefore, having a mentor is essential to achieve the success of an entrepreneur. In this regard, the present research was conducted with the aim of presenting and validating a model for fostering entrepreneurial mentors in Iran. The statistical population of the research is entrepreneurial mentors in Iran, 384 people were selected as the sample size using Cochran's formula. The measuring instrument was a researcher-made questionnaire, the validity of which was carried out using the expert opinions of entrepreneurship expert professors and mentors. Its reliability was also calculated by calculating Cronbach's alpha coefficient. After collecting and categorizing the data, the descriptive and inferential statistics method was used in the SPSS20 software environment and also to extract the structural equation model from the Smart PLS3 software. The results obtained from the relationships between the components of the entrepreneurial mentor model showed that the strongest relationship is related to "family support - personality traits" with a path coefficient of 0.832 and the weakest one is related to "promotional activities - market knowledge" with a path coefficient of 0.130. The findings indicate that the two factors of mentoring knowledge and mentoring competence have a positive and significant effect on the development of entrepreneurial mentors at the 99% confidence level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Education
  • Communication
  • Mentoring