شناسایی چالش های اساسی برندسازی محصولات کشاورزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

چکیده

موضوع برندسازی یکی از اصول موفقیت بلندمدت در بازار است. محصولات کشاورزی برای برندسازی با چالشهای زیادی روبرو هستند و هدف اصلی این پژوهش شناسایی چالشهای اساسی برندسازی محصولات کشاورزی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی است. رویکرد مورد استفاده در این پژوهش کیفی بوده و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل تم انجام شده است. مشارکتکنندگان پژوهش شامل خبرگان برند و برندسازی در دانشگاه و نیز در بخش محصولات کشاورزی و فعالات حوزه محصولات غذایی بود. ابزار گرداوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته بوده است و در مجموع پس از انجام 16 مصاحبه اشباع نظری حاصل گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل تم و با نرمافزار کیفی Atlas.ti انجام شد. تجزیه و تحلیل دادههای کیفی بیانگر 185 کد باز، 71 کد محوری و 8 کد انتخابی بود. نتایج پژوهش نشان داد که چالشهای اساسی برندسازی محصولات کشاورزی در ایران شامل چالش در حوزه شرکت ها و سازمان های مرتبط، چالش های حوزه بازار، چالش های حوزه خدمات جانبی، چالش های حوزه کشاورز، چالش های حوزه مصرف کننده، چالش های مرتبط با حمایت های دولتی، چالش های مرتبط با ذات محصولات کشاورزی و ضعف ساختاری در دولت است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the basic challenges of agricultural products branding

نویسنده [English]

  • ghasem zarei
Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, university of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Branding is one of the principles of long-term success in the market. Agricultural products face many challenges for branding, and the main goal of this research is to identify the basic challenges of branding agricultural products. The current research is practical in terms of purpose. The approach used in this research is qualitative and data analysis is done using theme analysis. The participants of the research included brand and branding experts in the university as well as in the field of agricultural products and activities in the field of food products. The data collection tool in this research was a semi-structured interview, and theoretical saturation was achieved after conducting 16 interviews. Data analysis was done using theme analysis and Atlas.ti qualitative software. Qualitative data analysis showed 185 open codes, 71 central codes and 8 selective codes. The results of the research showed that the basic challenges of branding agricultural products in Iran include challenges in the field of companies and related organizations, challenges in the market field, challenges in the field of ancillary services, challenges in the field of farmers, challenges in the field of consumers, and related challenges. With government support, the challenges are related to the nature of agricultural products and structural weakness in the government.

کلیدواژه‌ها [English]

  • branding
  • agricultural products
  • branding challenges
  • theme analysis