واکاوی زنجیره ارزش کارآفرینانه در کسب و کارهای بوم گردی با رویکرد کسب‌وکارهای نوپای فناورانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.

2 گروه اقتصاد، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران،

3 گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه گلستان، گلستان، ایران.

چکیده

کسب‌وکارهای نوپای فناورانه (استارت‌آپ‌های فناورانه) در حوزه‌ی، گردشگری گونه جدیدی از شرکت‌های تازه تأسیس یا کارآفرین می‌باشند که برپایه دانش و فناوری نوین تلاش دارند تا به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری جهت رسیدن به رشد و پایداری یاری رسانند. این پژوهش با هدف واکاوی زنجیره ارزش کارآفرینانه در حوزه بوم‌گردی با رویکرد توسعه کسب‌وکارهای نوپای فناورانه انجام شد. در این پژوهش به شناسایی مولفه‌ها (ابعادِ توسعه‌ی زیرساخت‌های کسب‌وکارهای نوپای فناورانه‌ی در حوزه بوم‌گردی) و گزاره‌های پژوهش (مضامین گزاره‌ایِ کارکردهای زنجیره ارزش کارآفرینانه در این حوزه) با مشارکت 15 نفر از متخصصان دانشگاهی حوزه کارآفرینی و گردشگری اقدام شد. در مرحله کمی، مولفه‌ها و گزاره‌های شناسایی شده در قالب پرسشنامه‌های ماتریسی توسط 18 نفر از مطلعان کلیدی (مدیران و بنیانگذاران کسب‌وکارهای نوپای فناورانه در سطح استان گلستان) موردِ رتبه‌بندی تفسیری قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد گزاره‌ی کارکردِ منابع انسانی به عنوان تأثیرگذارترین مضامینِ کارکردهای زنجیره ارزش کارآفرینانه در گردشگری می‌باشد که باعث توسعه‌ی ظرفیت اقتصادی به عنوان مولفه‌ی کسب‌وکارهای نوپای فناورانه در حوزه بوم‌گردی می‎شود. این نتیجه نشان می‌دهد با توجه به تأثیرگذارترین گزاره‌ی زنجیره ارزش کارآفرینانه در گردشگری یعنی، کارکردِ منابع انسانی، محتمل‌ترین بُعدِ قابل توسعه‌ی زیرساختیِ کسب‌وکارهای نوپای فناورانه در حوزه بوم‌گردی، ظرفیتِ اقتصادی می‎باشد. به عبارت دیگر، با توسعه منابع انسانی در کسب‌وکارهای نوپای فناورانه در حوزه بوم‌گردی می‌توان به توسعه و بهره‌برداری از قابلیت‌های اقتصادی در زنجیره ارزش این کسب‌وکارها (نظیر اشتغال‌زایی، درآمدطایی، رشد کسب‌وکار، سرمایه‌گذاری،‌ توسعه نمانام و دارایی‌ها، غیره) دست یافت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of Entrepreneurial Value Chain in Ecotourism Enterprises: Technological Startups Development Approach

نویسندگان [English]

  • Ali Momeni 1
  • Seyyed Mohammadreza Hosseini 2
  • Mahmoudreza Cheraghali 3
1 PhD Student in Entrepreneurship, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
2 Assistant Professor of Economics, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
3 Assistant Professor of Golestan University, Gorgan, Iran.
چکیده [English]

Technological start-ups in the field of tourism are a new type of newly established companies or firms that try to help entrepreneurs and investors in the field of tourism achieve growth and sustainability based on new knowledge and technology. This research was conducted with the aim of analyzing the entrepreneurial value chain in ecotourism enterprises with the approach to technological startup. In this research, the components (dimensions of the development of technological startup infrastructures in the field of ecotourism) and research propositions (propositional topics of entrepreneurial value chain functions in this field) were identified with the participation of 15 experts in the field of entrepreneurship and tourism. In the quantitative phase, the identified components and propositions in the form of matrix questionnaires were interpreted by 18 key informants by interpretive ranking process. The results showed that the proposition of human resource function as the most effective theme of entrepreneurial value chain functions in ecotourism, which leads to the development of economic capacity as a main component of technological startups of ecotourism. This result shows that under the most influential proposition of the entrepreneurial value chain in tourism, explicitly, the functioning of human resources, the most probable scalable dimension of the infrastructure of technological startups in the area of ecotourism is economic capacity. In other words, with the development of human resources in technological startups in the field of ecotourism, it is possible to develop and exploit economic capabilities in the value chain of these enterprises .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial value chain
  • Technological startups
  • Eco-Resorts Enterprises
  • Interpretive ranking process
احمدامینی، ز.، امانی تهران، م.، و سقزچی، م. الف. 1389. شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی با رویکرد زنجیره ارزش. فصلنامه توسعه فناوری صنعتی، 8(14): 35-48.
اکبری، م و هاشم‌زاده، ژ. 1395. عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران عرب شهرستان کلاردشت. فصلنامه میراث و گردشگری، 1(2): 77-57.
آقاجانی افروزی، ع. الف.، و علیزاده، م. 1396. شناسایی فرصت‌های کارآفرینانه در گردشگری روستایی. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، ۴ (۷) :۵۷-۶۵.
پاداش، ح.، خداپناه، ب.، و ابراهیم‌زاده، م. 1396. تاثیر محیط نهادی بر اقتصاد دانش‌بنیان. پژوهشنامه اقتصادی، 17(64): 171-198.
جعفری، الف. ح. 1397. استارتاپ­ها، شرکت­های دانش بنیان و کسب و کارهای نوین در صنعت گردشگری. ماهنامه جاده‌های سبز، 153: :42-36.
حسینی نیا، غ.، و علی‌آبادی، و. 1398. آسیب‏شناسی زنجیره ارزش کارآفرینی در کسب‏وکارهای روستایی (مطالعه موردی تعاونی‏های روستایی استان کرمانشاه. فصلنامه تعاون و کشاورزی، 8(31): 1-25.
حقیقت، س. 1390. بررسی اثرات زنجیره ارزش جهانی بر ارتقاء خوشه‌های محلی. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت مشاغل دانش بنیان، دانشگاه مازندران، بابلسر.
خان احمدلو، ر.، معزز، ه.، محمدی، م.، یزدانی، ح.، و زارعی متین، ح. 1399. فراترکیب عوامل موثر بر شکل گیری و توسعه اکوسیستم نوآوری مبتنی بر دانشگاه. مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی، 3(3): 97-130.
رحمان سرشت، ح.، دهدشتی شاهرخ، ز.، خاشعی، و.، و دوست محمدیان، ش. 1398. طراحی مدل تاب­آوری استارتاپ­های مبتنی بر فاوا با رویکرد آمیخته. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 4(12): 621-640.
شریف‌زاده، م. ش.، عبدالله زاده، غ. 1399. زیست‌بوم نوآفرینی کشاورزی در استان گلستان. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، ۱۶(۱): ۱-۲۲.
شکری زاده، ح.، و عشقان ملک، م. 1397. مدیریت زنجیره تامین سبز در صنعت گردشگری. پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع، یزد.
شهبازی، ف.، و حجاریان، م. 1398. اولویت­بندی عومل موثر در توسعه گردشگری طبق نظر ذینفعان (مطالعه موردی: شهرستان فومن). نخستین همایش ملی علوم، صنایع دریایی و توسعه پایدار سواحل مکران، چابهار.
شهرابی، ب.، اشرفی، م.، و عباسی، الف. 1398. مدل یابی عوامل تأثیرگذار بر تأمین مالی استارت آپ‌ها (کسب‌وکارهای نوپا) با تکنیک دیمتل. راهبرد مدیریت مالی، 7(2): 61-89.
شهرکی، ش.، گرگین، س.، شریف‌زاده، م.، عبداله‌زاده، غ.، کشیری، ح.، و شهرکی، م. 1398. تحلیل زنجیره ارزش کسب و کارهای شیلاتی با نگرش کارآفرینی - مطالعه موردی ‌تعاونی‌های صیادی پره استان گلستان. کارآفرینی در کشاورزی، 6(4): 1-16.
عبداله‌زاده، غ.، صالحی، خ.، شریف‌زاده، م.ش.، خواجه‌شاهکوهی، ع. (1394). بررسی تأثیر گردشگری بر معیشت پایدار روستایی در استان گلستان. برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، ۴ (۱۵)۱۴۸-۱۶۹.
لطیفیان، م.، شریف زاده، م.، عبداله­زاده، غ.، و ملاحسینی، الف. 1399. بررسی کیفیت خدمات و تمایل به استفاده مجدد در کسب‌وکارهای محلی: مورد اقامتگاه‌های بوم گردی در استان گلستان. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، ۷ (۱۳) :۲۴-۳۴
مرادنژادی، ه.، شریف‌زاده، م.ش.، واحدی، م.، مهدی‌زاده، ح. 1398. تدوین و کاربست چارچوبی برای ارزیابی زیست بوم کسب‌وکارهای نوپای مبتنی بر فاوا در استان ایلام. توسعه کارآفرینی، ۱۲(۳): ۴۰۱-۴۲۰.
میر، م.، حسینی مقدم، م.، و مختاری، ز. 1394. دستیابی به مزیت رقابتی از طریق زنجیره ارزش صنعت گردشگری. سومین کنفرانس بین‌المللی حسابداری و مدیریت، تهران.
ندافی، ر.، و احمدوند، م. 1396. شناسایی و اولویت‌بندی پیشران‌های توسعۀ کسب و کارهای نوپا (استارت آپ‌ها) با استفاده از روش‌‌شناسی کیو. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 10(3): 517-534.
نعمتی، ن.، نعمتی، د.، و یاوری فر، پ. 1397. بررسی زمینه های فعالیت کسب وکارهای نوپا (استارتاپ) در حوزه گردشگری سلامت. اولین همایش علمی و پژوهشی ملی با عنوان نقش صنعت گردشگری به ویژه گردشگری سلامت در اشتغال سالم و توسعه پایدار، کرج.
Abdollahzadeh, Gh., and Sharifzadeh, A. 2012. Rural resident’s perceptions toward tourism development: A study from Iran. International Journal of Tourism Research, 16(2): 126-136
Arteaga Estrella, Y.M., Espinoza Toalombo, R.A.,  Zuñiga Santillán, X.L. , Espinoza Solís, E.J, Villegas Yagual, F.E. and Campos Rocafuerte, H.F. 2018. Tourism start-ups; an alternative for the development of sustainable tourism in Milagro city: Plant nurseries, an entrepreneurial opportunity. Revista Espacios, 39: 18.
Baglioni, E., Campling, L., and Hanlon, G. 2020. Global value chains as entrepreneurial capture: Insights from management theory. Review of International Political Economy, 27(4): 903-925.‏
Benjamin, S., and Dillette, A.K. 2021. Black Travel Movement: Systemic racism informing tourism. Annals of Tourism Research, 88: 103169.
Bosma, N., van Praag, M., and Thurik, R.  2004. The Value of Human and Social Capital Investments for the Business Performance of Startups. Small Business Economics 23, 227–236.
Colombo, M.G., and Grilli, L., 2010. On growth drivers of high-tech start-ups: exploring the role of founders’ human capital and venture capital. J. Bus. Ventur. 25, 610–626.
del Vecchio, P.Malandugno, C.Passiante, G., and Sakka, G. 2022. Circular economy business model for smart tourism: the case of Ecobnb. EuroMed Journal of Business, 17 (1): 88-104.
Deng, F., and Wang, F. 2020. Misoperation monitoring and early warning during startup and shutdown of petrochemical units, Journal of Loss Prevention in the Process Industries, 67(2): 93-118.
Dijkstra, H., van Beukering, P. and Brouwer, R. 2021. In the business of dirty oceans: Overview of startups and entrepreneurs managing marine plastic. Marine Pollution Bulletin, 162: 111880.
Dutta, S., Lanvin, B., León, L.R., and Wunsch-Vincent, S. (eds) 2021. Global Innovation Index 2021. Geneva: World Intellectual Property Organization.
Elmo, G., Arcese, G., Marco, V., Poponi, S., and Pacchera, F. 2020. Sustainability in Tourism as an Innovation Driver: An Analysis of Family Business Reality. Sustainability, 12 (5): 61-49.
Gackstatter, S., Kotzemir, M. and Meissner, D. 2014. Building an innovation-driven economy the case of BRIC and GCC countries, Foresight, 16(4): 293-308.
 Ganotakis, P. 2012. Founders’ human capital and the performance of UK new technology based firms. Small Business Economics, 39 (2): 495–515.
Gössling, S. 1999. Ecotourism: means to safeguard biodiversity and ecosystem functions?. Ecological Economics, 29(1): 303-320.
Gruchmann, T., Topp, M. and Seeler, S. 2022. Sustainable supply chain management in tourism: a systematic literature review. In Supply Chain Forum: An International Journal, (pp. 1-18). Taylor & Francis.
Kiwala, Y., Olivier, J.,  and Kintu, I. 2021. Entrepreneurial competence and supply chain value creation in local procurement. Development Southern Africa, 38(3): 423-436.
Kordalska, A., and Olczyk, M. 2021. New patterns in the position of  CEE countries in global value chains: functional specialisation approach. Oeconomia Copernicana, 12: 35-52.
Kuckertz, A., Berger, E.S.C., and Brändle, L. 2020.  Entrepreneurship and the sustainable bioeconomy transformation. Environmental Innovation and Societal Transitions, 37: 332-344.
 Lambooy, T., and Levashova, Y. 2011. Opportunities and challenges for private sector entrepreneurship and investment in biodiversity, ecosystem services and nature conservation. International Journal of Biodiversity Science, Ecosystem Services & Management, 7 (4): 301-318.
Maaravi, Y., Heller, B., Amar, S., and Stav, H. 2020. Training techniques for entrepreneurial value creation. Entrepreneurship Education, 3(2): 215-238.‏
Mitchell, J. 2012. Value chain approaches to assessing the impact of tourism on low-income households in developing countries. Journal of Sustainable Tourism, 20 (3): 457-475. 
Nofsinger, J.R., and Wang, W. 2011. Determinants of start-up firm external financing worldwide. Journal of Banking & Finance, 35(9): 2282-2294.‏
O’Brien, E., Cooney, M.T. and Blenker, P. 2019. Expanding university entrepreneurial ecosystems to under-represented communities, Journal of Entrepreneurship and Public Policy, 8(3): 384-407.
Presenza, A., Abbate, T.  Meleddu, M., and Sheehan, L. 2019. Start-up entrepreneurs’ personality traits. An exploratory analysis of Italian tourism industry. Current Issues in Tourism, 23: 1-19.
Szpilko, D. 2017. Tourism Supply Chain–Overview of Selected Literature. Procedia Engineering, 182: 687-693.
Tripathi, N., Ovivo, M., Liukkunen, K., and Markkula, J. 2019. Startup ecosystem effect on minimum viable product development in software startups, Information and Software Technology, 114(2): 77-91.
Yılmaz, Y. and Bititci, U.S. 2006. Performance measurement in tourism: a value chain model. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18(4): 341-349.