طراحی الگوی رشد کسب‌وکارهای نوپا مبتنی بر شبکه‌سازی کارآفرینانه (مورد مطالعه: خوشه کسب‌وکار عسل در استان اردبیل)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه کارآفرینی ،واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آبادکتول ، ایران

2 گروه مدیریت،دانشکده علوم انسانی،آزاد شهر، دانشگاه گنبد کاووس ، گنبد کاووس ، ایران

3 گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی،آزاد شهر، دانشگاه گنبد کاووس ، گنبد کاووس ، ایران

4 گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

چکیده

امروزه توسعه خوشه‌های کسب‌و‌کار جایگاه مهمی در سیاست‌های اقتصادی بسیاری از کشورهای در حال توسعه ایفا می‌کند. این پژوهش با هدف طراحی الگوی رشد کسب‌وکارهای نوپا از طریق شبکه‌سازی کارآفرینانه انجام شد. مورد مطالعه، خوشه کسب‌وکار عسل در استان اردبیل بود. این پژوهش کیفی با روش نظریه بنیانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق، دست‌اندرکاران خوشه کسب‌وکار مورد مطالعه، شامل کارآفرینان و تولیدکنندگان، بازایابان و صادرکنندگان عسل در استان اردبیل بود. نمونه‌گیری به صورت هدفمند صورت گرفت و جمع‌آوری اطلاعات از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند انجام شد. اطلاعات مستخرج از مصاحبه‌ها به شیوه کدگذاری چندمرحله‌ای تحلیل شد. یافته‌ها در چارچوب الگوی پارادایمی تدوین شد. اینها شامل شرایط علی (نوآوری در محصول، تبلیغات و بازاریابی، آموزش و ترویج، ویژگی منطقه و رضایت مشتری)، شرایط واسطه‌‌ای (تامین و تسهیل مالی، برنامه‌ریزی و تدوین راهبرد‌ها، توسعه و تعامل نهاد‌های پشتیبان، ایجاد بازار داخلی و خارجی و برگزاری رویدادها و جشنواره‌‌ها)، شرایط زمینه‌ای (ارتباطات و تعاملات سازنده تولید کنندگان، زیرساخت‌ها و توانمندسازی نیروی انسانی، بهره‌برداری از مزیت رقابت‌پذیری، نظارت مبتنی بر استاندارد و تامین منابع)، راهبردها ( تنوع‌افزایی و بسته‌بندی، توزیع و بازاریابی، هم‌افزایی صنفی تولیدکنندگان، دسترسی به خدمات و فناوری جدید) و پیامدها (توسعه شبکه‌های کسب‌وکار عسل، توسعه و ترویج پرورش زنبور عسل، انتقال دانش و فناوری جدید، افزایش انگیزه و انسجام در خوشه کسب‌وکار.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Growth Pattern for Start-up Businesses Based on Entrepreneurial Networking (Case Study: Honey Business Cluster in Ardabil Province)

نویسندگان [English]

  • Azadeh zirak 1
  • hadi sanaiepour 2
  • abdolghani rastegar 3
  • mohammadbagher gorji 4
1 Department of Entrepreneurship, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabadektol, Iran
2 Department of Management, Faculty of Humanities, Azadshahr, Gonbad Kavous University, Gonbad Kavous, Iran
3 Department of Management, Faculty of Humanities, Azadshahr, Gonbad Kavous University, Gonbad Kavous, Iran
4 Management Department, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
چکیده [English]

Today, the development of business clusters plays an important role in the economic policies of many developing countries. The aim of this study was to design a growth model for start-up businesses through entrepreneurial networking. The study was the honey business cluster in Ardabil province. This qualitative research was conducted by grounded theory method. The target population of the study was the entrepreneurs of the studied business cluster, including entrepreneurs and producers, retailers and exporters of honey in Ardabil province. Purposeful sampling was performed and data collection was done through semi-structured interviews. The information extracted from the interviews was analyzed by multi-stage coding method. The findings were developed within the framework of a paradigm model. These include causal conditions (product innovation, advertising and marketing, education and promotion, area characteristic and customer satisfaction), intermediate conditions (financing and facilitation, planning and formulation of strategies, development and interaction of supported institutions, creation of domestic and foreign markets and holding events and festivals), background conditions (constructive communication and interaction of producers, infrastructure and human resource empowerment, exploiting competitive advantage, standard-based monitoring and sourcing), strategies (diversification and packaging, distribution and marketing, producers' union expansion, access to new services and technology) and consequences (development of honey business networks, development and promotion of beekeeping, transfer of new knowledge and technology, increase motivation and coherence in the business cluster .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Start-up business
  • Honey business cluster
  • Entrepreneurial networking
  • Paradigm model
بهراد، م . 1393. شناسایی تاثیر استفاده از شبکه اجتماعی مجازی بر بازاریابی کارآفرینانه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
تاری، غ.، پر حلم، ح . 1399. مدل ساختاری عوامل موثر بر بقاء و رشد استارت آپ­ها در ایران. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 12 (23): 29-41.
خاشعی، و.، اسدی، ر. 1398. طراحی مدل کنترل راهبردی در استارت آپ های اینترنتی. نشریه مطالعات راهبردی مدیریت، 10 (37) 44-61.
رحمان نیا، م.، فکور ثقیه، ا. 1397. دلایل شکست کسب­وکارهای کارآفرین و نوپا و ارائه راه­کارها برای توسعه کارآفرینی. نخستین کنفرانس بین­المللی مدیریت و کارآفرینی. مرکز همایش­های توسعه ایران.
رضوانی، م. 1393. نگاشت مفهومی سرمایه اجتماعی در بازاریابی بنگاه های کارآفرین: صنایع غذایی. پژوهش های مدیریت منابع انسانی، 2(1): 90-67.
سخدری، ک. 1394. قابلیت شبکه­سازی و عملکرد کارآفرینانه سازمانی: تبیین نقش گرایش­های راهبردی سازمانی (مورد مطالعه: شرکت-های ارائه کننده تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی به بخش معدن صنایع معدنی ایران). توسعه کارآفرینی، 8(1): 174-159.
سلیمانی، ع.، یعقوبی فرانی، ا.، کریمی، س. 1400. طراحی مدل توسعه کارآفرینی پایدار درکسب‏و‏کارهای نواحی روستایی همدان. فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 10 (2): 25-41.
سیف الهی، ن. 1397. بررسی اثر ابعاد مدیریت دانش بر زنجیره ارزش در صنعت زنبورداری (مورد مطالعه: در استان اردبیل). تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 49 (4): 797-804.
شریف‌زاده م. ش.، عبدالله‌زاده، غ.، جیوار، ر.، دیوسالار، ا. ۱۳۹۷. نقش خوشه‌های صنعتی کشاورزی در توسعه کسب وکار روستایی استان مازندران. اقتصاد فضا و توسعه روستایی، ۷ (۲۴): ۲۴۷-۲۲۷.
یزدانی، م.، شریف­زاده، م. ش.، عبداله­زاده، غ.، محبوبی، م. ر. 1399. موردکاوی تطبیقی مدیریت زنجیره عرضه کارآفرینانه در شرکت­های تعاونی تولید روستایی و سهامی زراعی استان خراسان شمالی. تعاون و کشاورزی، 9 (34): 205-171.
شریف‌زاده، م. ش.، و عبدالله‌زاده، غ.). زیست‌بوم نوآفرینی کشاورزی در استان گلستان. علوم ترویج و آموزش کشاورزی، ۱۶(۱):۱-۲۲.
عباسی، ل.، شریف‌زاده، م. ش.، عبدالله زاده، غ.، محبوبی، م. ر. 1397. نوآوری جمعی در زنجیره ارزش در تعاونی‌های تولید کشاورزی. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی،  ۵(۴): ۴۳-۷۰.
فتح‌الله‌زاده، ز.1393. شناسایی تأثیر ابعاد بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد نوآورانۀ فعالیت‌های بازاریابی شرکت­های کوچک و متوسط، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه تهران، دانشکده کارآفرینی.
فراستخواه، م. ۱۳۹۵. روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تاکید بر نظریه برپایه. نشر آگاه. تهران.
کرمی، ا.کرمی، ه.، یونس پور، ز. 1397. تأثیر گرایش کار آفرینی بر عملکرد صادراتی شرکت­های کوچک و متوسط، نشریه مدیریت کسب‏و‏کارهای بین المللی، 1 (3): 51-69.
نادری، ن.، یوسفی، ز.، رضایی، ب. 1395. پدیدارشناسی موانع ایجاد و راه­اندازی استارت­آپ­های کشاورزی، نشریه راهبردهای کارآفرینی، 3 (5): 16-34.
ناصربخت، ج. 1382. ارائه یک مدل توسعه یافته ارزیابی خوشه صنعتی با توجه به نوآوری در بنگاه­های کوچک و متوسط. اولین کنفرانس مدیریت تکنولوژی. مرکز همایش­های توسعه ایران.
قدس علوی، آ.، دیده­خانی، ح.، شریف­زاده، م. ش. 1398. ارایه مدل مفهومی زنجیره تامین کارآفرینانه با تاکید بر فناوری در صنایع لبنی - رویکرد دلفی. اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 50 (4): 803-817.
Aarikka-Stenroos, L., Sandberg, B., and Lehtimäki, T. 2019. Networks for the commercialization of innovations: A review of how divergent network actors contribute. Industrial Marketing Management, 43(3): 365-381.
Anderson, J.C., Håkansson, H., and Johanson, J. 1994. Dyadic Business Relationships within a Business Network Context. The Journal of Marketing, 6 (3): 1-15.
Battistella, C., De Toni, A.F., and Pessot, E. 2017. Open accelerators for start-ups success: a case study. European Journal of Innovation Management, 20(1): 80-111.
Blank, S. 2014. Why Companies are Not Startups: Blog. Available online: http://steveblank.com/2104/13/14/why-companies-are-not-startups/ [Accessed 2 April 2015].
Caseiro, N., and Coelho, A. 2019. The influence of Business Intelligence capacity, network learning and innovativeness on startups performance. Journal of Innovation & Knowledge, 4(3): 139-145.‏
Cavallo, A., Ghezzi, A., Dell’era, C. and Pellizzoni, E. 2019. Fostering Digital Entrepreneurship from startup to scaleup: The role of Venture Capital funds and Angel Groups. Technological Forecasting and Social Change, 145: 24-35.
De Maeseneir, W., and Claeys, T. 2012. SMEs, foreign direct investment and financial constraints: The case of Belgium International Business Review, 21(3): 408-424.
Felzensztein, C., and Gimmon, E. 2009. Social Networks and Marketing Cooperation in Entrepreneurial Clusters: An International Comparative Study. Journal of International Entrepreneurship, 7(4): 281-291.
Felzensztein, C., and Gimmon, E. 2008. Industrial Cluster and Social Networking for enhancing inter-firm cooperation: The case of natural resources-based industries in Chile. Journal of Business Market Management, 2(4): 187-202.
Fernholz, S., and Markovic, S. 2015. Corporate Brand Building in Start-Ups through Equity-Based Crowdfunding, A Case Study of Virtuous Spirits. Department of Business Administration. Lund University.
Franco, M., de Fatima Santos, M., Ramalho, I. and Nunes, C. 2014. An Exploratory Study of Entrepreneur. Journal of Small Business and Enterprise Development, 21(2): 265-283.
Gilmore, A., Carson, D., and Rocks, S. 2006. Networking in SMEs: Evaluating its contribution to marketing activity. International Business Review, 15(3): 278-293.
Groenewegen, G., and Langen, F. 2012. Critical Success Factors of the Survival of Start-Ups with a Radical Innovation. Journal of Applied Economics and Business Research, 2(3): 155-171.
Hong, S., Serfes, K., and Thiele, V. 2020. Competition in the venture capital market and the success of startup companies: Theory and evidence. Journal of Economics & Management Strategy, 29(4): 741-791.‏
Hyytinen, A., Pajarinen, M. and Rouvinen, P. 2015. Does innovativeness reduce startup survival rates? Journal of Business Venturing, 30: 564-581.
Johansson, P., and Strindemark, E. 2017. Branding startegies of Swedish technology startups: A multiple case study. OECD publication.
Jones, R., and Rowley, J. 2011. Entrepreneurial Marketing in Small Businesses: A Conceptual Exploration, International Small Business Journal, 29(1): 25-36.
Karaev, A., Koh, S.C.L., and Szamosi, L.T. 2007. The cluster approach and EME competitiveness: a review. Journal of Manufacturing Technolagy Management, 18(7): 818-835.
McGrath, H., Medlin, C.J., and O’Toole, T. 2019. A process-based model of network capability development by a start-up firm. Industrial Marketing Management, 80: 214-227.
Moeller, K. 2010. Partner Selection, Partner Behavior, and Business Network Performance: An Empirical Study on German Business Networks. Journal of Accounting and Organizational Change, 6(1): 27- 51.
Mouzas, S. 2006. Marketing Action in Networks. European Journal of Marketing, 40(11/12): 1271-1291.
Najafi-Tavani, S., Najafi-Tavani, Z., Naudé, P., Oghazi, P. and Zeynaloo, E. 2018. How collaborative innovation networks affect new product performance: Product jnnovation capability, process Innovation capability, and absorptive capacity. Industrial Marketing Management,73: 193-205.
Nelson, R.E. 2001. On the Shape of Verbal Networks in Organizations. Organization Studies, 22(5): 797- 823.
Öberg, C. 2020. The role of business networks for innovation. Journal of Innovation & Knowledge, 4(2): 124-128.
Parkhe, A., Wasserman, S. and Ralston, D.A. 2006. New Frontiers in Network Theory Development. Academy of Management Review, 31(3): 560- 568.
Rabellotti, R. 1995. Is there an "industrial district model"? Footwear districts in Italy. Rome.
Resnick, S., Cheng, R., Brindley, C., and Foster, C.  2011. Aligning Teaching and Practice: a Study of SME Marketing, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 13(1), 37- 46.
Rocks, S., Gilmore, A., and Carson, D. 2005. Developing Strategic Marketing Through the Use of Marketing Networks. Journal of Strategic Marketing, 13(2): 81-92.
Stam, E. and Wennberg, K. 2009. The roles of R&D in new firm growth. Small Business Economics, 33(1): 77- 89.
Stejskal, J., and Hajek, P. 2012. Competitive advantage analysis: a novel method for industrial clusters identification. Journal of Business Economics and Management, 13(2): 344-365.
Struss, A., and Corbin, J. 1990. Basic of Qualitative research, California. Sage Publication.
Tripathi, N., Seppänen, P., Boominathan, G., Oivo, M. and Liukkunen, K. 2020. Insights into startup ecosystems through exploration of multi-vocal literature. Information and Software Technology, 105: 56- 77.
Tsolakis, N. 2015. Entrepreneurial Prospects in Loyalty Marketing: Real-world Grocery Retailers’ Market Survey and Conceptual Case Study. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 17(5): 3 -11.
Udimal, T.B., Liu, E., and Lou, M. 2021. Network reliance and entrepreneurial performance, the role of external networking behaviour and entrepreneurial orientation: the case of rural farmer-entrepreneurs. Innovation & Management Review, 18 (3): 308-330.