کاربرد روش فراترکیب و دلفی در شناسایی مؤلفه ها و پیامدهای کارآفرینی دیجیتال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مهندسی صنایع، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران

2 گروه مهندسی صنایع، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران

3 دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران

4 گروه مدیریت، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران

چکیده

با توجه به رشد کارآفرینی دیجیتال و همچنین عدم مطالعه نظام‌مند درباره مؤلفه‌های آن و کمبود تئوری موجود، شناسایی مؤلفه‌های آن از اهمیت بالایی برخوردار است، اما پژوهشی که مؤلفه‌های کارآفرینی دیجیتال را مورد مطالعه قرار داده باشد، در کشور ما کمتر ارائه شده است. بنابراین هدف این پژوهش با توجه به نو بودن موضوع کارآفرینی دیجیتال در ایران، ارائه مؤلفه‌ها و پیامدهای کارآفرینی دیجیتال می‌باشد. به این منظور این پژوهش در دو فاز صورت گرفته است. فاز اول با استفاده از روش کیفی فراترکیب به شناسایی مؤلفه‌های کارآفرینی دیجیتال پرداخت و در فاز دوم مؤلفه‌های شناسایی شده با نظر 13 نفر از خبرگان با روش دلفی نهایی شد. خبرگان از اعضای اساتید گروه کارآفرینی دانشگاه آزاد علی‌آباد‌کتول، کارآفرینان و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شده است و به صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده‌اند. در نهایت با برآیند دو فاز و سنجش پایایی مؤلفه‌های به دست آمده با نظر خبرگان و استفاده از شاخص کاپا شش مؤلفه کسب و کار دیجیتال، مهارت‌های دیجیتال، شرایط مالی، نوآوری، ریسک و فرهنگ کارآفرینانه به همراه پیامدهای کارآفرینی دیجیتال شناسایی گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که کارآفرینی دیجیتال منجر به امکان کار تمام وقت و همکاری از راه دور، افزایش سرعت و دقت، کاهش هزینه‌ها، ایجاد ارزش، بهبود عملکرد، رشد سهم بازار و غیره می‌گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Application of meta-synthesis and Delphi techniques in identifying the components and consequences of digital entrepreneurship

نویسندگان [English]

  • Hosein Dideh Khani 1
  • Rohollah Alizadeh 2
  • Mohammad Sharif Sharif Zadeh 3
  • Rohollah Samiee 4
1 Department of Industrial Engineering, Aliabad Katol Branch, Islamic Azad university, Ali Abadktol, Iran
2 Department of Entrepreneurship, Ali Abad Katoul Branch, Islamic Azad University, Ali Abad Katoul, Iran
3 Faculty of Agricultural Management, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan, Iran
4 Department of management, Aliabad Katol Branch, Islamic Azad university, Ali Abadktol, Iran
چکیده [English]

Due to development of digital entrepreneurship, lack of systematic study on its components, and existing theoretical gaps in this area, it is important to identify the components of digital entrepreneurship. Little research has been conducted on the components of digital entrepreneurship in Iran. Due to the novelty of digital entrepreneurship in Iran, the present study was conducted to identify the components and impacts of digital entrepreneurship. For this purpose, the present study is conducted in two phases. The first phase is performed to identify components of digital entrepreneurship using the meta-synthesis technique. In the second phase, the identified components of digital entrepreneurship are finalized according to 13 experts' opinions using the Delphi technique. The experts are composed of members of the Entrepreneurship Department of Aliabad-Katoul Azad University, entrepreneurs and managers of knowledge-based companies. They were selected using a purposeful sampling method. Finally, six components of digital business, digital skills, financial condition, innovation, risk and entrepreneurial culture, and impacts of digital entrepreneurship were identified using results of two phases and measuring the reliability of the components obtained by experts and using the Cohen's kappa coefficient. The results of present study showed that digital entrepreneurship led to full-time working and remote cooperation, increased speed and accuracy, reduced costs, value-creation, improved performance, increased market share, etc.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Identifying Components
  • Digital Entrepreneurship
  • Meta-synthesis
  • Delphi
  1. اسلانی، م.، لطفعلیان، ف.، شفیعی­پور، و. و زارعی، م. 1390. کارآفرینی الکترونیکی دیجیتالی موتور توسعه اقتصاد دانش‌محور. کنفرانس ملی فناوری اطلاعات و جهاد اقتصادی، کازرون، 1209-1200.
  2. ایمانی، ع.، حسینی­فر، ا. و مبارکی، م. 1396. تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر کارآفرینی دیجیتالی در شرکت‌های دانش‌بنیان.مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 6 (22): 22-1.
  3. تواضعی فر، ا.، شیهکی تاش، م. و کشاورز، س. 1398. شناسایی پیشران‏‎های مؤثر بر کارآفرینی دیجیتال در کسب و کارهای کوچک و متوسط با رویکرد فراترکیب. سیاست نامه علم و فناوری، 9 (3): 72-61.
  4. زینتی، ز. و جلالی، م. 1394. کارآفرینی دیجیتال با رویکرد کسب ‌و کار اینترنتی. همایش پژوهش­های مدیریت، تهران، 21-1.
  5. سعیدیان، ف.، ترابی­فرخ، م.، مرادی، پ.، شمالی، س. و خرم باقری، م. 1393. شناسایی عوامل تأثیرگذار بر کارآفرینی­دیجیتالی در شرکت کوچک و متوسط. کنفرانس سالانه کارآفرینی و نوآوری استراتژیک، تهران، 10-1.
  6. کشاورز، س.، تقوا، م. و کرد، ح. 1398. شناسایی پیشران­های موفقیت کارآفرینی دیجیتال با رویکرد فراترکیب. مدیریت توسعه فناوری، 7 (3): 179-142.
  7. محمدزاده، ع. و شیدفر، م. 1393. نقش فناوری اطلاعات در ایجاد کارآفرینی و مزیت رقابتی. همایش ملی کارآفرینی و رقابت‌پذیری، ساری، 11-1.
  8. میرپارسا، س. 1392. شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در ایجاد و توسعه اثربخش کارآفرینی دیجیتال. همایش ملی دانشگاه کارآفرین، صنعت دانش محور، دانشگاه مازندران، بابلسر، 15-1.
  9. Autio, E., Nambisan, S., Thomas, L.D., and Wright, M. 2018. Digital affordances, spatial affordances, and the genesis of entrepreneurial ecosystems. Strategic Entrepreneurship Journal, 12(1): 72-95.
  10. Bogdanowicz, M. 2015. Digital Entrepreneurship Barriers and Drivers. JRC Technical Reports, European Union.
  11. Davidson, E., and Vaast, E. 2010. Digital entrepreneurship and its sociomaterial enactment. In 2010 43rd Hawaii International Conference on System Sciences (pp. 1-10). IEEE.
  12. Finfgeld‐Connett, D. 2006. Meta ‐synthesis of presence in nursing.  Journal of advanced nursing, 55(6): 708-714.
  13. Kamalian, A.R., Yaghoubi, N., and Moloudi, J. 2016. Providing functional Model for Developing Digital Entrepreneurship. International Journal of Business and Development Studies, 8(1): 97-116.
  14. Li, W., Du, W., and Yin, J. 2017. Digital entrepreneurship ecosystem as a new form of organizing: the case of Zhongguancun. Frontiers of Business Research in China, 11(1) :
  15. Ngoasong, M.Z. 2018. Digital entrepreneurship in a resource-scarce context: A focus on entrepreneurial digital competencies. Journal of small business and Enterprise Development, 25(3): 1-36.
  16. Mahmood, A., and Yu, C.M. 2005. E-entrepreneurship in knowledge economy: Implications for the Asia-Pacific economies. The Business Review, Cambridge, 4(1): 153-160.
  17. Pergelova, A., Manolova, T., Simeonova‐Ganeva, R., and Yordanova, D. 2019. Democratizing entrepreneurship? Digital technologies and the internationalization of female‐led SMEs. Journal of Small Business Management, 57(1) :14-39.
  18. Purnomo, A., Susanti, T., Sari, A.K., Firdaus, M., and Dewi, R. 2020. A Study of Digital Entrepreneurship through Bibliometric Visualizing from 1993 to 2019. In 2020 International Conference on Information Management and Technology (ICIMTech) (pp. 911-915). IEEE.
  19. Ratten V. 2018. Social entrepreneurship through digital communication in farming. Word Journal of Entrepreneurship, Management link to this
  20. Richter, C., Kraus, S., and Syrjä, P. 2015. The shareconomy as a precursor for digital entrepreneurship business models. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 25(1) :18-35.
  21. Sandelowski, M., and Barroso, J. 2006. Handbook for synthesizing qualitative research. Springer Publishing Company.
  22. Sussan, F., and Acs, Z.J. 2017. The digital entrepreneurial ecosystem. Small Business Economics, 49(1): 55-73.
  23. Thompson, N.A. 2020. Book Review: Betsy Campbell Practice Theory in Action: Empirical Studies of Interaction in Innovation and Entrepreneurship.
  24. Tumbas, S., Berente, N., and Brocke, J.V. 2018. Digital innovation and institutional entrepreneurship: Chief Digital Officer perspectives of their emerging role. Journal of Information Technology, 33(3): 188-202.
  25. Van Horne, C., Dutot, V., and Zhang, Y. 2016. Young entrepreneurs and the digital space: Case studies from the UAE. International Journal of Business and Management Studies, 5(02) :293-300.
  26. Yaghoubi Farani, A., Karimi, S., and Motaghed, M. 2017. The role of entrepreneurial knowledge as a competence in shaping Iranian students’ career intentions to start a new digital business. European Journal of Training and Development, 41(1) :83-100.
  27. Yaghoubi, N.M., Salehi, M., Eftekharian, A., and Samipourgiri, E. 2012. Identification of the effective structural factors on creating and developing digital entrepreneurship in agricultural sector. African Journal of Agricultural Research, 7 (6) :1047-1053.
  28. Zaheer, H. 2020. Digital Entrepreneurship (Doctoral dissertation, Macquarie University).
  29. Zhao, F., and Collier, A. 2016. Digital entrepreneurship: Research and practice. In 9th Annual conference of the EuroMed academy of business (pp. 2173-2182).