An exploration of the alignment of the curriculum planning system of Iranian agricultural Vocational Schools with entrepreneurship education

Authors

1 Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agricultural Engineering, Khuzestan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Ahvaz, Iran.

2 Departmen of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agricultural Engineering Khuzestan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Ahvaz, Iran.

3 Departmen of Entrepreneurship and Rural Development, Faculty of Literature and Humanities Sciences, Ilam University, Ilam, Iran.

10.22069/jead.2023.21791.1759

Abstract

This study was conducted with the aim of investigating the alignment of the curriculum planning system of agricultural vocational schools with entrepreneurship education, using a mixed exploratory method (qualitative and quantitative). In the qualitative part of the research, first by reviewing the theoretical literature, the effective factors on the planning system of agricultural vocational schools were identified. Then, to determine the obstacles of entrepreneurship education, a group of experts (n=8) was invited to hold a meeting in the style of a focus group. Questionnaires were included in three rounds using the Delphi method to ask the opinions of experts (n=30) who were experts in the fields of agriculture, management and planning. After receiving the first round of Delphi questionnaires, experts' opinions were checked. The cases whose dispersion coefficient was 0.5 and less, in addition to the new cases proposed by the experts, were put to the opinion poll in the second round of Delphi, and the results of the second round were analyzed in the same way as the first round, and the experts were asked for their opinion again in the third round was presented. Finally, in the third round, the final model including 12 components and 148 sub-components was obtained. The results of the three Delphi steps show that the components of content, art students and teaching methods rank first to third, respectively, which need to be considered in order to align curriculum with entrepreneurship education.

Keywords

Main Subjects


اجاقی، ص.، رضایی، ب.، نادری، ن، جعفری، ح. 1395. ارائه­ الگوی مفهومی مولفه­های خرد و کلان نظام آموزش کارآفرینی. کارآفرینی در کشاورزی، 3(4): 39-54.
اخبار، ا. 1399. هنرستان کشاورزی و توابع درآمد و تولید. رشد آموزش فنی­و­حرفه­ای کار­دانش، 11(3): 10-15.
آذرنژاد، ک. 1396. تاثیر مولفه­های صلاحیت حرفه­ای بر بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان­های کشاورزی شمال غرب کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه زنجان.
آراستی، ز.، حیدری، ه.، مبارکی، م. ۱۳۹۳. ارزیابی اثربخشـی روش آمـوزش کـارآفرینی سخنران مهمان، توسعه کارآفرینی، 25: 389-406.
اسکندری، آ.، زارع، ا.، شریف‌زاده، م. 1394. کیفیت تدریس و نیازهای آموزشی هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی استان فارس. فصل‌نامه پژوهش آموزش مدیریت کشاورزی، 35: 94-106.
بردبار، ب.، و موسوی، ن. 1390. به کارگیری کارآفرینی در کشاورزی: موانع و راهکارهای پیشرو، کنفرانس ملی کارآفرینی، تعاون، جهاد اقتصادی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نایین، ص: 32-40.
حاجی‌ میررحیمی، د.، و حسینی، م. 1381. استراتژی تحقق قابلیت­های حرفه­ای و تأمین نیازهای آموزشی و حرفه­ای آموزشگران موسسات آموزش عالی کشاورزان ایران. علوم کشاورزی، 9(1): 125-145.
خسروی­پور، ب.، مرادنژادی، ه.، غریب، ج. 1401. آموزش و ترویج کارآفرینی در هنرستان­های کشاورزی، همایش بین المللی کارآفرینی با شعار توسعه استعداد کارآفرینی: راهی به سوی تحول. https://civilica.com/doc/1504492
رضایی، ب.، نادری، ن.، صفری بابازیدی، م. 1399. شناسایی موانع آموزش کارآفرینی در مدارس کرمانشاه. مدیریت مدرسه  8(3): 51-66.
سرمالک، س. 1398. فنآوری آموزشی در مدارس. نخبگان علوم و مهندسی، 4(6): 164-168.
شکاری، ع.، محمدی خشویی، ز.، محمدی، ب. 1396. تاثیر استفاده از فناوری­های نوین آموزشی برکیفیت فعالیت­های آموزشی دبیران. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 14(25): 74-83.
صفا،. ل. رضائی،. ر. آذرنژاد، ک. 1398. تأثیر ابعاد توانمندی روان­شناختی بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان­های کشاورزی. فصلنامه ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 15(1): 41-57.
علیخانی دادوکلایی، م.، و اصغرنژاد، ل. 1393. اهمیّت و ضرورت توجه به کارآفرینی در برنامه‌های آموزش کشاورزی. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 1(2): 1-14.
عمادی، س.، و شیری، گ. 1399. شناسایی ابعاد اخلاق در فناوری آموزشی. اخلاق در علوم و فناوری، 15(3): 92-100.
فاطمی اصل، آیات. 1397. نقش کارآفرینی در توسعه بخش کشاورزی، همایش تولید ملی و اشتغال پایدار، چالش ها و راهکارها، بروجرد. https://civilica.com/doc/766628
مرادی، م.، عمانی، ا. 1397. شناسایی موانع و راهبردهای بهبود نظام آموزشی هنرستان های کشاورزی استان خوزستان (از دیدگاه هنرجویان و هنرآموزان). فصلنامه پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، 11(4): 9-20.
ملکی، ح. 1390. برنامه ریزی درسی، انتشارت: پیام اندیشه.  مشهد.
منفرد، ن. 1386. بررسی عوامل مؤثر بر اجرای موفقیت‌آمیز عملیات کارورزی دانش‌آموزان کشاورزی. فصلنامه آموزش و سازندگی، 4: 3-11.
موحدمحمدی، ح.، علیرضایی، م.، شعبانعلی­فمی، ح.، و پورآتشی، م. 1393. بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش‌های متوسطه کشاورزی، مطالعه موردی: مرکز آموزش کشاورزی حاجی‌آباد هرمزگان. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه‌ی کشاورزی ایران. 45(1): 105-114.
موحدی، ر.، سلیمی نژادیان، ع.، اسدی، ح.، و یعقوبی فرانی، ا. 1392. آسیب‌شناسی ابعاد آموزشی هنرستان‌های کشاورزی استان‌های همدان و کردستان. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 4(4): 45-65.
هوشمندان مقدم فرد، ز.، و رضوانفر، ا. 1394. عوامل مؤثر بر روحیه کارآفرینی هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی استان زنجان. پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، 8(3): 11-26.
Barari, M. 2023. Mixed Methods Research Definition, Guide and Examples. gstatgroup. Retrieved October 4, 2023.
Blessing, A. O. and Dafe, E. 2014. Entrepreneurship education and small- scale business development among students of College of Education, Warri, Delta State, Nigeria, Merit Research Journal of Education and Review (ISSN: 2350-2282) Vol. 2(9): 185-193.
Dau Gaspar,O. (2011). The Teachers Creative Attitudes ,an Influence Factor of The Student’s Creative Attitudes. International Conference on The Future of Education, Florence,Italy.
DeCoux Hampton M. 2012. Constructivism applied to psychiatric-mental health nursing: An alternative to supplement traditional clinical education. International journal of mental health nursing. 21 (1): 60-68.
Khurshid, F. 2014. Factors affecting highereducation students’success. Asia Pacific Journal of Education, Arts and Sciences, 5(1): 39-47.
Loughnan, K. 2013. How to introduce enterprise into your school's curriculum. https://www.theguardian.com/teacher-network/teacher.
 Luczkiw, E. 2008. Entrepreneurship Education in an Age of Chaos, omplexity and Disruptive Change. OECD Education and Skills, 18: 65-93.
Mansoori S, Karami M, Abedini Baltork M. 2013. Barrasiye karborde raveshe tadrise mobtani bar rouykarde sazande geraei dar amouzeshe ali. Journal of Curriculum Research. 2 (2): 101-118.
Mesilla, v. 2015. Teacher Readiness and Information and Communication Technology Use in Classrooms: A South African Case Study.
Neck, H, M., Greene, P, G. 2011. Entrepreneurship Education: Known Worlds and New Frontiers. Journal of Small Business Management, 49 (1): 55–70.
Rauch, A., and Hulsink, W. 2015. Putting entrepreneurship education where the intention to act lies: An investigation into the impact of entrepreneurship education on entrepreneurial behavior. Academy of Management Learning and Education, 14(2): 187-204. URL: http://www.amar.org.ir