پیش‌بینی خودکارآمدی کارآفرینی از طریق تحمل ابهام با واسطه‌گری چابکی سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

چکیده

مطالعه حاضر با هدف پیش‌بینی خودکارآمدی کارآفرینی از طریق تحمل ابهام و چابکی سازمانی در دانشگاه فرهنگیان استان فارس انجام‌ شده است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش جزء پژوهش‌های توصیفی_ همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان فارس بود (270N= ) که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد 155 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد تعدیل‌یافته استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو بخش آمار توصیفی (شامل آزمون‌های میانگین، مد و میانه) و آمار استنباطی (شامل مدل‌سازی معادلات ساختاری) با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS16 و Amos24 انجام پذیرفت. یافته‌ها نشان دادند که فرضیه‌های پژوهش مورد تائید قرار گرفتند و مدل پژوهش نیز از برازش مناسبی برخوردار بود. در یک جمع‌بندی بر اساس نتایج اگر سازمان‌های آموزشی چابک از جمله دانشگاه فرهنگیان به دنبال توسعه رفتارهای کارآفرینانه در بین کارکنان خود می‌باشند ابتدا باید باورهای کارآفرینانه کارکنان خود را ارتقا دهند که این مهم نیازمند ایجاد جو و محیطی با سطح پیچیدگی بالا در سطح سازمان آموزشی است لذا این سازمان‌ها باید شرایطی را فراهم نمایند که میزان پذیرش عدم قطعیت و ریسک‌پذیری را در بین کارکنان خود ارتقاء دهند. این پژوهش پیشنهادهای کاربردی را برای توسعه رفتارهای کارآفرینانه در سازمان‌های آموزشی چابک به همراه دارد تا از این طریق بتوانند میزان سازگاری خود را با تغییرات محیطی با سرعت بیشتری ارتقا دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Predicting Entrepreneurial Self-Efficacy Through Ambiguity Tolerance with the Mediation of Organizational Agility (The case of Employees of Farhangian University of Fars province)

نویسندگان [English]

  • Saeedeh Nikfarjam
  • Nader Naderi
  • Ehsan Khosravi
Department of Management and Entrepreneurship, Faculty of Economics and Entrepreneurship, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of predicting entrepreneurial self-efficacy through uncertainty tolerance and organizational agility in Farhangian University of Fars Province. In terms of purpose, this research was applied, and in terms of method, it was part of descriptive-correlational research. The statistical population of the research included all employees of Farhangian University of Fars province (N=270). 155 people were selected as a sample using the stratified random sampling method and using the Karjesi and Morgan table. In the present study, a modified standard questionnaire was used to collect data. Data analysis was done in two sections: descriptive statistics (including tests, mean, mode and median) and inferential statistics (including structural equation modeling) using SPSS16 and Amos24 software. The findings showed that the research hypotheses were confirmed and the research model had a good fit. In a summary based on the results, it can be stated that if agile educational organizations, including Farhangian University, seek to develop entrepreneurial behaviors among their employees, they must first promote the entrepreneurial beliefs of their employees, which requires creating an atmosphere and environment with a high level of complexity in The level of the organization is educational, so these organizations should create conditions that promote the acceptance of uncertainty and risk-taking among their employees. This research brings practical suggestions for the development of entrepreneurial behaviors in agile educational organizations so that they can improve their adaptability to environmental changes more quickly.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Development of Entrepreneurial Behaviors
  • Entrepreneurial Educational Organizations
  • Organizational Adaptation