شناسایی شاخص‌ها و مؤلفه‌های توسعه مسئولیت اجتماعی شرکتی بر اساس مولفه‌های مزیت رقابتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت ، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.

چکیده

هدف از این پژوهش شناسایی مؤلفه‌ها و شاخص‌های توسعه مسئولیت اجتماعی شرکتی براساس مولفه‌های مزیت رقابتی است که با تمرکز بر کارکردها و وظایف محوله به اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی اجرا شده است. این تحقیق در دو مرحله انجام شده است. مرحله اول با کاربرد تکنیک دلفی فازی با هدف شناسایی شاخص‌های مسئولیت اجتماعی انجام شد. در این مرحله نمونه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران عالی اتاق‌های بازرگانی به تعداد 30 نفر بودند که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. در مرحله دوم رویکرد کمی جهت غربال و تایید مقوله‌های شناسایی شده، استفاده شد. نمونه آماری در این قسمت شامل کارشناسان اتاق‌های بازرگانی به تعداد 357 نفر تعیین شد و به روش تصادفی خوشه‌ای در بین استان‌های مختلف انتخاب شدند. یافته‌های این مطالعه نشان‌دهنده چهار بعد در قالب 12 مؤلفه و 46 شاخص برای مسئولیت اجتماعی شرکتی اتاق‌های بازرگانی بود. بعد زیست محیطی دارای چهار مؤلفه «پایداری»، «کارآمدی»، «شهرهای سبز» و «زیرساخت کارآمد»، بعد اخلاقی، دارای دو مؤلفه «پاسخگویی به ذینفعان» و «عدالت اجتماعی»، بعد اقتصادی دارای چهار مؤلفه «اقتصاد کارآفرین»، «اقتصاد رقابتی»، « اقتصاد تولید کننده» و «اقتصاد کارآمد» و بعد قانونی نیز دارای دو مؤلفه «رعایت الزامات در اسناد بالادستی» و «ایفای تعهدات نسبت به تمامی ذینفعان» می‌باشند. لذا پیشنهاد می‌گردد تا تمهیداتی بر اساس دانش و نوآوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی جهت ارتقای مسئولیت اجتماعی شرکتی براساس مولفه‌های مزیت رقابتی اتاق‌های بازرگانی بین الملل صورت پذیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the Indicators and Components of the Development of Corporate Social Responsibility Based on the Components of Competitive Advantage

نویسندگان [English]

  • Saeid Eshtiaghi
  • Behzad Shahrabi
  • Fereidoun Azma
Department of Entrepreneurship Management . Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this research is to identify the components and indicators of the development of corporate social responsibility based on the components of competitive advantage, which has been implemented by focusing on the functions and duties assigned to international commerce chambers. This research has been done in two stages. The first stage was carried out using the fuzzy Delphi technique with the aim of identifying social responsibility indicators. At this stage, the statistical sample consisted of 30 academic experts and high managers of commerce chambers who were selected in a targeted manner. In the second stage, a quantitative approach was used to screen and confirm the identified categories. In this part, the statistical sample included 357 experts of commerce chambers and they were selected by random cluster method among different provinces. The findings of this study showed four dimensions in the form of 12 components and 46 indicators for the corporate social responsibility of commerce chambers. The environmental dimension has four components: "sustainability", "efficiency", "green cities" and "efficient infrastructure", the ethical dimension has two components: "responsiveness to stakeholders" and "social justice", the economic dimension has four components: "entrepreneurial economy". "competitive economy", "producer economy" and "efficient economy" and the legal dimension also have two components: "complying with requirements in upstream documents" and "fulfilling obligations to all stakeholders". Therefore, it is suggested to take measures based on knowledge and communication and information innovations to promote corporate social responsibility based on the components of the competitive advantage of international commerce chambers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corporate Social Responsibility
  • Competitive Advantage
  • Chamber of Commerce
  • Sustainability