تحلیل عوامل پیش‌برنده و بازدارنده توانمندسازی دانشجویان در کارآفرینی ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گرگان، ایران

2 استادیار دانشگاه آزاد گرگان

چکیده

به منظور راه‌اندازی کسب‌وکار در صنعت ورزش، لازم است که توانمندسازی دانشجویان تقویت شود. از طرفی، در مسیر توانمندسازی دانشجویان، موانع متعددی متعددی قرار دارند که در تحقیقات پیشین کمتر مورد توجه قرار نگرفته است. این تحقیق با تمرکز بر دانشجویان تربیت بدنی در پی شناسایی و تحلیل عوامل پیش‌برنده و بازدارنده توانمندسازی دانشجویان تربیت بدنی در کارآفرینی ورزشی است. این تحقیق در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول مبتنی بر انجام مصاحبه‌های کیفی، لیستی از عوامل مرتبط استخراج شد. مرحله دوم، مبتنی بر پیمایش پرسشنامه‌ای و با جمع‌آوری اطلاعات از 384 نفر دانشجویان تربیت بدنی، نسبت به ارزیابی لیست شناسایی شده در مرحله اول اقدام شد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که سه نوع عامل شامل، تسهیلات علمی و فن‌آوری، وجود دانشجویان باانگیزه و دسترسی به امکانات و زیرساخت‌ها به عنوان عوامل پیش‌برنده و چهار عامل شامل، ضعف نظام آموزشی، موانع مدیریتی و قانونی، محدودیت‌های مالی و ضعف حمایت‌های قانونی نیز به عنوان عوامل بازدارنده خلاصه شده است. نتایج این مدل بیانگر این بود که از مجموع کل درصد تبیین واریانس، 72/59 درصد مربوط به عوامل بازدارنده و 28/40 درصد مربوط به عوامل پیش‌برنده است. نتایج آزمون-های مقایسه‌ای نشان داد که عوامل پیش‌برنده بر حسب میزان علاقه به رشته تحصیلی، داشتن تخصص و مهارت و همچنین وضعیت اشتغال در بین دانشجویان تفاوت معنی‌داری دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing driving and inhibiting factors of empowering students in sports entrepreneurship

نویسندگان [English]

  • Yaser Hozhabr 1
  • Zeinolabedin Fallah 1
  • Mohammadali Noudehi 2
  • Taher Bahlekeh 1
1 Department of Physical Education, Islamic Azad University, Gorgan Branch, Gorgan, Iran
2 Assistant Professor of Gorgan Branch
چکیده [English]

In order to start a business in the sports industry, it is necessary to strengthen the empowerment of students. On the other hand, in the way of empowering students, there are many obstacles that have not been paid much attention in previous researches. This research, focusing on physical education students, seeks to identify and analyze the driving and inhibiting factors of empowering physical education students in sports entrepreneurship. This research was done in two stages. In the first stage, based on conducting qualitative interviews, a list of related factors was extracted. The second stage, based on a questionnaire survey and by collecting information from 384 physical education students, evaluated the list identified in the first stage. The results of the exploratory factor analysis showed that three types of factors include, scientific and technological facilities, the presence of motivated students and access to facilities and infrastructure as driving factors and four factors include, the weakness of the educational system, administrative and legal barriers, financial limitations and the weakness of legal support has been summarized as the inhibiting factors. The results of this model indicated that 59.72% of the total percentage of variance explanation is related to the inhibiting factors and 40.28% is related to the driving factors. The results of the comparative tests showed that there is a significant difference between the driving factors in terms of the degree of interest in the field of study, having expertise and skills, as well as the employment status among the students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports business
  • sports development
  • sports entrepreneurship
  • entrepreneurship education