تدوین الگوی توانمندسازی دانشجویان در کارآفرینی و کسب و کارهای ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گرگان، ایران

چکیده

امروزه جنبه‌های اقتصادی ورزشی در جهان بسیار گسترش یافته است و علاقة سرمایه‌گذاران زیادی را راه‌اندزای کسب‌وکار در این بخش برانگیخته است. هدف از پژوهش حاضر نیز ارائه الگوی توانمندسازی دانشجویان در کارآفرینی در کسب و کارهای ورزشی است. این پژوهش کیفی با روش نظریه بنیانی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان حوزه مدیریت ورزشی، مدیریت آموزشی و اساتید کارآفرینی آگاه به موضوع پژوهش بود. با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی و تکنیک اشباع نظری 12 مصاحبه انجام شد. در مرحله کمی، 150 گویه در قالب شش مولفه اصلی توسط 384 نفر از کارآفرینان، اساتید، دانشجویان و همچنین مدیران کسب و کارهای ورزشی کشور موردِ ارزیابی قرار گرفتند. اطلاعات مستخرج از مصاحبه‌ها به شیوه کدگذاری چندمرحله‌ای تحلیل شد. یافته‌ها در چارچوب الگوی پارادایمی تدوین شد. شرایط علی شامل عوامل فردی (شامل انگیزشی، دانش و اگاهی و مهارت‌های روان‌شناختی)، سیستم آموزشی، عوامل سازمانی، عوامل مالی و نقش دولت، شرایط زمینه‌ای شامل موارد مرتبط با قوانین، امکانات، منابع انسانی، سازمان‌های متولی، برنامه‌های آموزشی و ارتباطات، شرایط مداخله‌گر شامل دو گروه تسهیل‌کننده (دانشجویان، علمی/تکنولوژی، امکانات و زیرساخت‌ها و نمونه‌های موفق) و مخرب (حمایتی، عملکرد آموزشی، مالی، مدیریتی و قانونی)، راهبردها شامل راهبردهای آموزشی، مدیریتی، قانونی/حقوقی و پیامدها نیز شامل شغلی، توسعه صنعت ورزش، کیفیت آموزش، مالی و انگیزشی بودند. در بخش کمی نیز مشخص گردید که همه مؤلفه‌ی اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Formulating a model of empowering students in entrepreneurship and sports businesses

نویسندگان [English]

  • Yaser Hozhabr
  • Zeinolabedin Fallah
  • Mohammadali Noudehi
  • Taher Bahlekeh
Department of Physical Education, Islamic Azad University, Gorgan Branch, Gorgan, Iran
چکیده [English]

Today, the economic aspects of sports have expanded a lot in the world, and many investors are interested in starting a business in this sector. This research aimed to present a model of empowering students in entrepreneurship in sports businesses. This qualitative research was conducted with the grounded theory method. The target population in the qualitative section included experts in the field of sports management, educational management and entrepreneurship professors who are aware of the research topic. Using the snowball sampling method and the theoretical saturation technique, 12 interviews were conducted. In the quantitative stage, 150 items in the form of six main components were evaluated by 384 entrepreneurs, professors, students and also managers of sports businesses. The information extracted from the interviews was analyzed in a multi-step coding method. The findings were compiled in the framework of the paradigm model. Causal conditions including individual factors (including motivation, knowledge and awareness and psychological skills), educational system, organizational factors, financial factors and the role of the government, background conditions including those related to laws, facilities, human resources, organization custodians, educational and communication programs, intervening conditions including two facilitating groups (students, science/technology, facilities and infrastructures and successful examples) and destructive (supportive, educational performance, financial, managerial and legal), the strategies included educational, managerial, legal/legal strategies, and the consequences included employment, development of the sports industry, quality of education, financial and motivational. In the quantitative part, it was also determined that all the main components of the research have a suitable fit.

کلیدواژه‌ها [English]

  • sports entrepreneurship
  • sports business
  • sports management
  • sports development
  • grounded theory
ابراهیمی دینانی. ا. 1396. شناسایی و رتبه­بندی عوامل موثر بر کارآفرینی ورزشی در شهرداری تهران با رویکرد  .DEMAEL پایان­نامه کارشناسی‌ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی - مدیریت ورزشی ـ مدیریت اماکن و تأسیسات ورزشی. استاد راهنما: مریم مختاری دینانی، استاد مشاور: عباس رضایی پندری.  دانشگاه الزهرا (س). تهران.
بهاری دلیوند، م.، صاحبی­پور، پ.، و جمال عشینی، ل. 1398. تحلیل عوامل موثر بر کارآفرینی دانشجویان در استان گیلان. کنفرانس بین­المللی مدیریت، حسابداری، اقتصاد و بانکداری در هزاره سوم، تهران.
رمضانی­نژاد.، ر.، برومند، م. ر.، برومند، م. ر.، احمدی، ف. 1397. اکوسیستم کارآفرینی: رویکردی جدید برای توسعه کارآفرینی در ورزش. پژوهش­های معاصر در مدیریت ورزشی، 8 (16): 29-40.
زارعی محمودآبادی، م.، کریمی، ن.، صفری، م. 1398. شناسایی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی در
دانشجویان دانشگاه­ها و رتبه­بندی با استفاده از رویکرد تصمیم­گیری چندمعیاره. چهارمین کنفرانس بین­المللی مدیریت صنعتی، یزد.
سماعی، ل.، اشرف گنجویی، ف.، آزادفدا، ش.، پورسلطانی زرندی، ح. 1400. پیش‌بینی توانمندسازی کارکنان زن وزارت ورزش و جوانان ایران بر اساس سقف شیشه‌ای و عدالت سازمانی، فصلنامه علوم ورزش، 12 (40): 11-30.
صادقی، ح.، هنری، ح.، مندعلی­زاده، ز. 1393. بررسی عوامل رفتاری مؤثر بر توسعة کارآفرینی در ورزش کشور. مدیریت ورزشی، 6 (4): 671-681.
فراهانی، ا.، صغری­نژاد، م.، فراهانی، ز. 1389. تحلیل عوامل بازدارنده رفتاری و انسانی در اشتغال و کارآفرینی ورزش ایران. نشریه: مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 6 (1): 11-21.
نجیب­زاده، ع.، بوستانی، ح. ر.، درخشیده، ح. 1395. تاثیر رهبری اخلاقی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان با توجه به نقش میانجی عدالت ادراک شده کارکنان
(مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه اصفهان). خط‌مشی‌گذاری عمومی در مدیریت (رسالت مدیریت دولتی)، 7 (21): 27-42.
الیاسی، م.، محمدی، م.، جعفری، ه.، کرمی، پ. 1397. بررسی تجربیات جهانی شرکت‌های استارت آپ در حوزه ورزش و سلامت جسمانی. تهران، نشر دانش‌بنیان فناوری، 94 صفحه.
Alhamad, B. 2021. Enhancing Employability through Student Empowerment in the Light of Economical Challenges. Asian ESP Journal, 17(4): 33-45.‏
Amalia, R. T., and von Korflesch, H. F. 2021. Entrepreneurship education in Indonesian higher education: mapping literature from the Country’s perspective. Entrepreneurship Education, 4(3): 291-333.‏
Ansari, P., Khoo, S., and Ismail, M. N. 2020. Designing and developing a sport entrepreneurship course: An educational design-based study. Entrepreneurship Education, 3(4): 411-432.‏
Awang-Hashim, R., Lim, H. E., Yatim, B., Tengku Ariffin, T. F., Zubairi, A. M., and Yon, H. 2015. Estimating a prediction model for the early identification of low employability graduates in Malaysia. The Singapore Economic Review, 60(04): 1550027.
Bahreyni, N., Karimian, J., Mostahfezian, M., and ToghiyanyKHorasgani, A. 2013. Relation between decision of student entrepreneurship and dimensional improvement of trend thought patterns in physical science students of Islamic Azad University. Research in sport management, 1 (5): 188–192.
Baldassarri, S. and Saavala, T. 2006. Entrepreneurship – educating the next generation of entrepreneurs. Enterprise Europe, 22: 16–20.
Ball, S., 2005. The importance of entrepreneurship to hospitality, leisure, sport and tourism. Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Network, 1 (1): 1–14.
Bienkowska, D., Klofsten, M., and Rasmussen, E. 2016. PhD Students in the Entrepreneurial University: perceived support for academic entrepreneurship. European Journal of Education, 51(1): 56–72.
Borgese, A. 2007a. Are sports entrepreneurs born or made? The Sport Supplement, 15(2). http://thesportdigest.com/archive/article/are-sports-entrepreneurs-born-or-made.
Borgese, A. 2007b. Standards in sports entrepreneurship education. Doctoral Dissertation, United States Sports Academy (USSA).
Borgese, A. 2010. Educating sports entrepreneurs: matching theory to practice. The Sport Journal, 13(3): 18-27.
Boubker, O., Arroud, M., and Ouajdouni, A. 2021. Entrepreneurship education versus management students’ entrepreneurial intentions. A PLS-SEM approach. The International Journal of Management Education, 19(1): 100450.‏
Campanella, F., Della Peruta, M. R., and Del Giudice, M. 2013. The role of sociocultural background on the characteristics and the financing of youth entrepreneurship. An exploratory study of university graduates in Italy. Journal of the Knowledge Economy, 4(3): 244–259.
Clevenger, M. R., Crews, M. I., Cochran, S. L., Underdahl, L., Leach, R. G., Perlman, J. R., ... and Udomsak, D. P. 2022. Entreprenology of formal and informal education, co-curricular and extra-curricular programming, vocational and technical entrepreneuring, and learning from failure to support and empower entrepreneurs. In Entrepreneurial Communities and Ecosystems (pp. 143-192). Routledge.‏
Collins, J., Smith, D., and Hannon, P. 2006. Discovering entrepreneurship: an exploration of a tripartite approach to developing entrepreneurial capacities. Journal of European Industrial Training, 30 (3): 188–205.
Corbin, J. M., and Strauss, A. 1990. Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative sociology, 13(1): 3-21.‏
Fayolle, A. 2013. Personal views on the future of entrepreneurship education. Entrepreneurship and Regional Development, 25(7–8): 692–701.
Fayolle, A. and Gailly, B. 2015. The impact of entrepreneurship education on entrepreneurial attitudes and intention: hysteresis and persistence. Journal of small business management, 53 (1): 75–93.
Fayolle, A., Gailly, B., and Lassas-Clerc, N. 2006. Assessing the impact of entrepreneurship education programmes: a new methodology. Journal of European industrial training, 30 (9): 701–720.
Gazlastik, r.C., Judson, Get, and Heffner, J. A. 2012. Psychological empowerment and organizational relationship with the human resource management function. Journal of Applied Behavioral Science, 35 (3): 56-69.
Gibb, A. 2005. Towards the entrepreneurial university. Entrepreneurship education as a lever for change, NCGE policy paper series, 15. Retrieved fromhttp://ncee.org.uk/wp-content /uploads/2014/06/towards_the_entrepreneurial_university.pdf
Hair, J.F. 2009. Multivariate Data Analysis: A Global Perspective. 7th ed. Upper Saddle River: Prentice Hall, 2009. Print.
Hassan, Z., Lashari, M. K., and Basit, A. 2021. Cultivating entrepreneurial culture among students in Malaysia. Entrepreneurial Business and Economics Review, 9(1): 119-135.‏
Hati, S. W., Hidayat, R., Gunawan, H., and Irianto, D. 2021. The Entrepreneurship Development Program with the PALS Approach to Create Entrepreneurs at State Polytechnic of Batam, Indonesia. In Ninth International Conference on Entrepreneurship and Business Management (ICEBM 2020) (pp. 386-392). Atlantis Press.‏
Herrmann, K., Hannon, P., Cox, J., Ternouth, P., and Crowley, T. 2008. Developing entrepreneurial graduates: putting entrepreneurship at the centre of higher education. London: NESTA London.
Huang, C.H., and Hou, T.C.T. 2019. Innovation, research and development, and firm profitability in Taiwan: Causality and determinants. International Review of Economics & Finance, 59: 385-394.‏
Humphreys, B. R., and Maxcy, J. 2007. The role of sport economics in the sport management curriculum. Sport Management Review, 10(2): 177–189.
Jones, P., and Jones, A. 2014. Attitudes of sports development and sports management undergraduate students towards entrepreneurship: a university perspective towards best practice. Education Training, 56(8/9): 716–732.
Kakouris, A. 2015. Entrepreneurship pedagogies in lifelong learning: emergence of criticality? Learning Culture and Social Interaction, 6: 87–97.
Kang, S., Kim, H., and Kang, S. 2015. Virtual private network for wellness sports information. Multimedia Tools and Applications, 74(16): 6497–6507.
Kolyperas, D., Maglaras, G., and Sparks, L. 2019. Sport fans’ roles in value co-creation. European Sport Management Quarterly, 19(2): 201–220.
Linan, F., and Chen, Y. W. 2009. Development and cross-cultural application of a specific instrument to measure entrepreneurial intentions. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3): 593–617.
Minten, S., & Forsyth, J. 2014. The careers of sports graduates: implications for employability strategies in higher education sports courses. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 15: 94–102.
Muscio, A., & Ramaciotti, L. 2019. How does academia influence Ph. D. entrepreneurship? New insights on the Entrepreneurial University. Technovation, 82: 16-24.
Nová, J. 2015. Developing the entrepreneurial competencies of sport management students. ProcediaSocial and Behavioral Sciences, 174: 3916–3924.
Omri, A. 2018. Entrepreneurship, sectoral outputs and environmental improvement: international evidence. Technological Forecasting and Social Change, 128: 46–55.
Oosterbeek, H., van Praag, M., and Ijsselstein, A. 2010. The impact of entrepreneurship education on entrepreneurship skills and motivation. European Economic Review, 54(3): 442-454.
Othman, N. and Nasrudin, N. 2016. Entrepreneurship education programs in Malaysian polytechnics. Education + Training, 58(7/8): 882-898.
Pellegrini, M. M., Rialti, R., Marzi, G., and Caputo, A. 2020. Sport entrepreneurship: A synthesis of existing literature and future perspectives. International Entrepreneurship and Management Journal, 16(3): 795-826.‏
Peña, I., Guerrero, M., and González-Pernía, J.L. 2014. Global Entrepreneurship Monitor. Informe GEM España 2014. Santander: Editorial de la Universidad de Cantabria.
Pihie, Z.A.L., and Bagheri, A. 2013. Self-efficacy and entrepreneurial intention: the mediation effect of self-regulation. Vocations and Learning, 6(3): 385–401.
Rae, D., Penaluna, A., and Dhaliwal, H. 2011. Higher education and graduate enterprise in the new era should every student learn enterprise skills?. Manchester: Higher Education Careers Service Unit.
Reis, A.C., Vieira, M.C., and de Sousa-Mast, F. R. 2016. Sport for development” in developing countries: the case of the Vilas Olímpicas do Rio de Janeiro. Sport Management Review, 19(2): 107–119.
Ribeiro, A.T.V.B., Ferragi, C.A., Trivinho-Strixino, F., and Cardoso, A.C.F. 2021. Entrepreneurship education going remote: A response to Covid-19 restrictions. Journal of Entrepreneurship Education, 24(1): 1-8.‏
Río-Rama, M.D.L., Álvarez-García, J., Rueda-Armengot, C., and Peris-Ortiz, M. 2017. Entrepreneuship by students in toursim degree program. A cross-cultura analysis. In: M. Perís-Ortíz, J. Alonso, J.M. Merigó-Lindahl, et al., Eds. Entrepreneurial universities. Washington: Springer, 47–63.
Si, S., Ahlstrom, D., Wei, J., and Cullen, J. 2019. Business, entrepreneurship and innovation toward poverty reduction. London: Routledge.
Silva, P., Lopes, B., Costa, M., Melo, A. I., Dias, G.P., and Brito, E. 2018. The million-dollar question: can internships boost employment? Studies in Higher Education, 43(1): 2–21.
Tsitskari, E., Goudas, M., Tsalouchou, E., and Michalopoulou, M. 2017. Employers’ expectations of the employability skills needed in the sport and recreation environment. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 20: 1–9.
Wang, C., Mundorf, N., and Salzarulo-McGuigan, A. 2022. Entrepreneurship education enhances entrepreneurial creativity: The mediating role of entrepreneurial inspiration.  The International Journal of Management Education, 20(2): 100570.‏