شناسایی فرصت‌ های کسب و کارهای خدماتی بخش کشاورزی (مورد مطالعه: تعاونی‌های روستایی استان ایلام)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس‌ارشد توسعه روستایی، گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

2 دانشیار و عضو هیات‌علمی ، گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

3 استادیار و عضو هیات‌علمی ، گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی فرصت‌های‌‌ کسب و کارهای خدماتی بخش کشاورزی برای تعاونی‌های روستایی استان ایلام انجام شد. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش‌شناسی در زمره پژوهش‌های کیفی قرار می‌گیرد. در این پژوهش از روش دلفی بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل؛ کارکنان شاغل در سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام و شهرستان‌ها، کارکنان شاغل در مدیریت تعاون روستایی استان و شهرستان‌ها، مدیر عامل و هیأت مدیره اتحادیه و شرکت تعاونی‌های روستایی، هیأت مدیره خبرگان کشاورزی و نظام صنفی‌ کشاورزی استان ایلام بودند. در کل 110 نفر به عنوان اشخاص خبره و با تجربه، با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب گردیدند. ابزار اصلی مطالعه، مصاحبه و پرسشنامه نیمه‌ساختارمند و ساختارمند می‌باشد که در سه دور طراحی شد و مورد استفاده قرار گرفت. در این پژوهش برای تجزیه‌وتحلیل مراحل دلفی از شاخص‌های آماری میانگین، انحراف معیار و ضریب تغییرات جهت تعیین میزان اتفاق‌نظر شرکت‌کنندگان با استفاده از نرم‌‌افزار SPSS بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که مواردی همچون؛ ایجاد بازارهای نهاده‌های دامی و کشاورزی، جمع‌آوری و بسته‌بندی روغن دامی منطقه، ایجاد فروشگاه روستا بازار (عرضه مستقیم محصولات کشاورزی با همکاری شرکت-های تعاونی روستایی) و ایجاد فروشگاه تخصصی ابزارآلات کشاورزی و نهاده‌ها از جمله فرصت‌هایی هستند که در تمام شهرستان‌های مورد مطالعه وجود دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying Opportunities of Agricultural Service Businesses (Case Study: Rural Cooperatives of Ilam Province)

نویسندگان [English]

  • Sanaz Heydari 1
  • Homayoon Moradnezhadi 2
  • Samireh Saymohammadi 3
1 Ilam university
2 Associate Prof., Department of entrepreneurship and rural development, , Ilam, I.R. Iran.
3 Ilam university
چکیده [English]

The aim of this study was to identify the opportunities of agricultural production businesses in the rural cooperatives of Ilam province. This study is applied in terms of purpose and qualitative research in terms of research method. In this study, the Delphi method was used. The target population of this study includes; employees working in the Agricultural Jihad Organization of Ilam province and cities, employees working in the management of rural cooperatives of the province and cities, CEO and board of directors of the union and rural cooperatives, board of agricultural experts and the trade union system of Ilam province. A total of 110 people were selected as experts using purposive sampling method. The main tools of the study are interviews and semi-structured and structured questionnaires that were designed in three rounds. To analyze the Delphi stages, the statistical indices of mean, standard deviation and coefficient of variation were used to determine the degree of consensus of the participants using SPSS software. The results showed that cases such as; creating markets for livestock and agricultural inputs, collecting and packaging livestock oil in the region, establishing a village store (direct supply of agricultural products in cooperation with rural cooperatives) and establishing a specialized store for agricultural tools and inputs are some of the opportunities are available in all counties.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Opportunity Identification
  • Service Business
  • Agriculture
  • Rural Cooperatives
  • Ilam Province
  1. امامی، ا.، حسینی‌نیا، غ. ح.، و یعقوبی‌فرانی، ا. 1397. نقش تعاونی‌ها در تقویت ویژگی‌های کارآفرینانه و توانمندی فرصت‌شناسی زنان روستایی در استان کرمانشاه. فصلنامه تعاون و کشاورزی، 7 (27): 60-29.
  2. بارانی، ش.، و علی‌بیگی، ا.ح. 1392. تحلیل رابطه عناصر سرمایه فکری با رفتارهای کارآفرینان در شناسایی فرصت‌های کسب و کار خلاق (کاربرد مدل‌سازی معادله ساختاری). مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3 (2): 103-128.
  3. جهانی، ج. 1390. بررسی عملکرد شرکت‌های تعاونی روستایی در توسعه اجتماعی و اقتصادی روستاهای استان همدان. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد مهندسی کشاورزی توسعه روستایی، دانشگاه زنجان.
  4. حسینی، و. 1394. شناسایی و اولویت­بندی فرصت‌های کارآفرینی در استان همدان (مطالعه موردی: باغداری). پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد مدیریت کارآفرینی گرایش کسب وکار جدید، دانشگاه خوارزمی.
  5. خدامرادپور، م.، زنگنه، م.، و رمضانی، ف. 1398. تشخیص فرصت کارآفرینی، زمینه‌ساز اشتغال پایدار. دو ماهنامه علمی- تخصصی مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 4(2): 22-13.
  6. خوش‌مرام، م. 1395. طراحی الگوی تشخیص فرصت‌های کارآفرینی در بین کارآفرینان بخش کشاورزی استان کرمانشاه. رساله دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی.
  7. رجبی، س.، پاپ زن، ع.، اعظمی، ا.، و سلیمانی، ع. 1391. بررسی صلاحیت‌ها و مهارت‌های مورد نیاز آموزشگران هنرستان‌های کشاورزی با بهره‌گیری از روش دلفی (مطالعه موردی: در استان کرمانشاه). پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 9 (8): 158-146.
  8. رضایی، ر. 1393. بررسی نقش و جایگاه کارآفرینی در توسعه تعاونی‌های روستایی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 1 (1): 85-102.
  9. صالحی‌کاخکی، م.، جهانی، م.، و قنبرزاده، هـ. 1398. شناسایی و اولویت‌بندی شاخص‌های موثر بر ایجاد فرصت‌های کارآفرینی روستایی در ایران. مجله پژوهش و برنامه­ریزی روستایی، 8 (4): 90-69.
  10. صی محمدی، ف.، مهدی‌زاده، ح.، و صی محمدی، س. 1399. امکان‌سنجی تشکیل تعاونی تولید مبتنی بر کشاورزی سبز میان زنان روستایی استان ایلام. فصلنامه علمی- پژوهشی تعاون، 34: 118-93.
  11. عادل رستخیز، س.ا.، مبینی‌دهکردی، ع.، و یدالهی‌فارسی، ج. 1397. معرفی مدلی برای ارزشیابی فرصت‌های کارآفرینی با رویکرد فازی. فصلنامه پژوهش‌های مدیریت در ایران، 23 (1): 97-75.
  12. کریمی، س. 1395. بررسی تاثیر عوامل فردی و محیطی بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینی (نقش تعدیلی محیط‌کارآفرینی). مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 2 (47): 520-511.
  13. نخعی، غ.، سبحانی، ع.، مستقیمی، م.، و حسینی، س.م. 1397. تبیین شاخص‌ها و الگوی کارآفرینی سازمانی در شرکت‌های تعاونی روستایی. تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 11 (4): 196-171.
  14. یعقوبی، ج.، و نجفلو، پ. 1396. شناسایی راهکارهای توسعه کارآفرینی سازمانی در تعاونی‌های کشاورزی (مطالعه موردی شهرستان ابهر). نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 4 (1): 93-75.
  15. Campos, H.M., Rubio, A.M., Atondo, G.H., and Chorres, Y.M.P. 2015. Relationship between Creativity, Personality and Entrepreneurship: An Exploratory Study. International Business Research, 8(8): 59-71.
  16. Urban, B. 2018. Effectuation and opportunity recognition in the renewable energy sector in South Africa: focus on environmental dynamism and hostility, Journal of Developmental Entrepreneurship, 23(2): 1 -17
  17. Yan, J., and Yan, L. 2017. Collective entrepreneurship, environmental uncertainty and small business performance: A contingent examination. The Journal of Entrepreneurship, 26(1): 1-26.