طراحی مدل کارآفرینی زنان روستایی در گردشگری کشاورزی با استفاده از رویکرد آمیخته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناس‌ارشد ، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام‌نور

چکیده

در حال حاضر زنان در روستا نقش کارآفرینی بارزی دارند و طراحی مدل کارآفرینی زنان روستایی در سیاست‌گذاری گردشگری کشاورزی اهمیت زیادی دارد. هدف پژوهش حاضر طراحی و تبیین مدل کارآفرینی زنان روستایی در گردشگری کشاورزی است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی-توسعه‌ای، از نظر ماهیت اکتشافی است. در بخش کیفی پژوهش، تیم مشارکت‌کننده شامل خبرگان دانشگاهی در حوزه گردشگری کشاورزی می‌باشد که به شیوه غیر تصادفی (هدفمند) و به تعداد 30 نفر انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمّی شامل زنان کارآفرین روستایی است که پرسشنامه به روش سرشماری بین آنان توزیع شد. در بخش کیفی، اطلاعات در قالب مدل مفهومی داده بنیاد تدوین شد، سپس در آزمون مدل، فرضیه‌های پژوهش با روش تحلیل مسیر و استفاده از نرم‌افزارهای SPSS25 و Amos مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که شرایط علی اثرگذار بر گردشگری کشاورزی شامل قصد اجرای کارآفرینی در گردشگری کشاورزی، خودکارآمدی ادراک‌ شده، فرصت و قابلیت ادراک ‌شده و رفتار برنامه‌ریزی ‌شده است. شرایط مداخله‌گر شامل افزایش آگاهی، حمایت مالی و آموزشی، ابتکار و تلاش صاحبان مزارع گردشگری و شرایط زمینه‌ای شامل بهبود محیط کارآفرینی در جوامع روستایی، افزایش دانش و مهارت و تسهیلات و مشارکت مقامات است. همچنین راهبردهای ارائه‌ شده شامل سرمایه‌گذاری، سازمان‌دهی و مدیریت و تحلیل نقاط قوت تعیین شد، کاهش آسیب‌های اجتماعی، به‌عنوان پیامدهای تأثیر قصد مجدد کارآفرینی زنان روستایی در گردشگری کشاورزی نیز مشخص شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Rural Women Entrepreneurship Model in Agricultural Tourism Using a Mixed Approach

نویسندگان [English]

  • Yazdan Shirmohammadi 1
  • Mohammad Amin Mavouni 2
1 Assistant Professor, Department of Business Management, Payame Noor University, Tehran, Iran. PO Box, , 19394-4697
2 Master of Business Administration, Payame Noor University
چکیده [English]

Currently, women in rural areas have a significant entrepreneurial role and designing a rural women entrepreneurship model is very important in agricultural tourism policy. The purpose of this study is to design and explain the entrepreneurial model of rural women in agricultural tourism. This research is exploratory in terms of applied-developmental purpose. In the qualitative part of the research, the participating team includes academic experts in the field of agricultural tourism who were selected in a non-random (purposeful) manner and 30 people were selected. The statistical population in the quantitative part includes rural women entrepreneurs among whom a questionnaire was distributed by census method. In the qualitative part, the information was compiled in the form of a conceptual data model of the foundation, and then in the model test, research hypotheses were analyzed by path analysis method using SPSS25 and Amos software. The results showed that the causal conditions affecting agricultural tourism include the intention to implement entrepreneurship in agricultural tourism, perceived self-efficacy, perceived opportunity and capability, and planned behavior. Intervention conditions include raising awareness, financial and educational support, initiative and efforts of tourism farm owners and contextual conditions include improving the entrepreneurial environment in rural communities, increasing knowledge and skills, and facilitating the participation of officials. Also, the proposed strategies including investment, organization and management and analysis of strengths were identified, and the reduction of social ills was identified as a consequence of the impact of the re-entrepreneurship intention of rural women on agricultural tourism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Agricultural Tourism
  • Rural Women Entrepreneurship
  • Rural
  1. افتخاری، ع، سجاسی قیداری، ح؛ و رضوی، ح. 1389. راهبرد توسـعه کـارآفرینی کشـاورزی در مناطق روستایی، مطالعه موردی: روستاهای شهرستان خدابنده. توسعه و روستا، (1) 29:3-13.
  2. امیری، ص. احسانی فر، ت. نادری، ن؛ و رستمی، ف. 1395. ارائه یک مدل مفهومی به‌منظور بررسی تأثیر گردشگری کشاورزی بر توسعه کارآفرینی روستایی. کارآفرینی در کشاورزی، 3(1): 1-15.
  3. پورمهدی، ع؛ محمد داوودی، ا؛ محمدخانی، ک. 1397. ارائه مدلی برای ارتقاء اخلاق پژوهشی در راستای تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی (مورد: دانشگاه‌های آزاداسلامی استان اردبیل) نشریه پژوهش در نظامهای آموزشی، ویژه‌نامه، دوره 12، 315-335.
  4. حاجی نژاد، ع. رحیمی، دانا؛ و تقی زاده، ز. تدوین برنامه استراتژیک توسعه گردشگری در مناطق نمونه، گردشگری روستایی مطالعه موردی روستای نمونه گردشگری هجیج در شهرستان پاوه، آمایش سرزمین، دوره 5 شماره 1، صص: 78-51.
  5. سجاسی قیداری، ح. محمودی، ح؛ و جعفری، ف. 1396. تحلیل مهارت‌های کارآفرینی زنان در مناطق روستایی (مورد مطالعه: روستاهای بخش مرکزی شهرستان فریمان)، پژوهش‌های روستایی، (2)8، 263-242.
  6. گلکارفرد، م. رضایی مقدم، ک؛ و فاطمی، م. 1398. واکاوی مقایسه‌ای زمینه‌های کارآفرینی زنان روستایی استان فارس، راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، (12): 35-47.
  7. موحدی، ر؛ و سلیمانیان بروجنی، ج. 1395. بررسی شیوه‌های آموزشی مؤثر در توسعه کارآفرینی زنان روستایی، راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، شماره 6. ص.33-24.
  8. Adema, W., Ali, N., Frey, V., Kim, H., Lunati, M., Piacentini, M., and Queisser, M. 2014. Enhancing Women’s Economic Empowerment through Entrepreneurship and Business Leadership in OECD Countries. Available at: oecd.org/gender (retrieved June 2020).
  9. Bosma, N., Hill, S., Ionescu-Somers, A., Kelley, D., Levie, J., and Tarnawa, A. 2020. Global Entrepreneurship Monitor GM: 2020 Global Report. Published by the Global Entrepreneurship Research Association, London Business School, Regents Park, London NW1 4SA, UK.
  10. Bosma, N., Hill, S., Ionescu-Somers, A., Kelley, D., Levie, J., & Tarnawa, A. (2021). Global Entrepreneurship Monitor GM: 2020 Global Report. Published by the Global Entrepreneurship Research Association, London Business School, Regents Park, London NW1 4SA, UK.
  11. Campon-Cerro, A., Hernadz-Mogollon and H.Alves. 2016 Sustainable improvement of Competitives in rural tourism destinations:The gest,for Tourist loyalty in spain. Journal of Destination Markting and management
  12. Chudy-Hyski, D.; Hyski, M. 2018. The role of tourism in multifunctional development of mountain rural areas. Infrastruct. Ecol. Rural Areas, 3, 611–621.
  13. Ciochină, L., Iordache, C. M., & Sirbu, A. 2016. Entrepreneurship in the Tourism and Hospitality Industry. Management Strategies Journal, 31(1): 264-275.
  14. Ciolac, R.; Adamov, T.; Iancu, T.; Popescu, G.; Lile, R.; Rujescu, C.; Marin, D. 2019. Agritourism - A Sustainable Development Factor for Improving the “Health” of Rural Settlements. Case Study Apuseni Mountains Area, Sustainability 11(5): 1467-1490.
  15. Claudia S.L. Dias, Ricardo Gouveia Rodrigues, João J. Ferreira, 2019.What's new in the research on agricultural entrepreneurship, Journal of Rural Studies, (65), 99-115,
  16. Dastourian, B., Kesim, H., K., Seyyed Amiri, N., & Moradi, S. 2017. Women Entrepreneurship: Effect of Social Capital, Innovation and Market Knowledge. AD-minister Nº: 115 – 130.
  17. DAY J., What is Sustainable Innovation? Available online: https://ideascale.com/what-is-sustainableinnovation,/(accessed on 29 August 2020)
  18. Dhahri, S., Slimani, S., & Omri, A. (2021). Behavioral entrepreneurship for achieving the sustainable development goals. Technological Forecasting and Social Change, 165, 120561.
  19. Esfandiar, K., Sharifi-Tehrani, M., Pratt, S., & Altinay, L. 2019. Understanding entrepreneurial intentions: A developed integrated structural model approach. Journal of Business Research, 94: 172-182.
  20. Güzel, Ö., Ehtiyar, R., & Ryan, C. 2021. The Success Factors of wine tourism entrepreneurship for rural area: A thematic biographical narrative analysis in Turkey. Journal of Rural Studies, 84, 230-239.
  21. Hüller, S., Heiny, J., & Leonhäuser, I. U. 2017. Linking agricultural food production and rural tourism in the Kazbegi district – A qualitative study. Annals of Agrarian Science, 15(1), 40-48.
  22. Kalupokuna, C. J. P. J. Kulathilaka & K. J. T. Perera, 2020. Entrepreneurship Development as a Rural Tourism Destination, Journal of Economics & Business, 1(2): 1-15
  23. Kawai, N. 2017. Institutional support and women’s entrepreneurial self-effi Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 11(3), 345-365.
  24. Kazumi, T., Kawai, N. (2017). Institutional support and women’s entrepreneurial self-effi Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 11(3), 345-365.
  25. Kumar, V. 2019. Entrepreneurs Skill-Digital View. Asian Journal of Multidimensional Research (AJMR), 8(2): 38-46.
  26. Lane, B., Kastenholz, E. 2018. Rural Tourism: New Concepts, New Research, New Practice, ‎Routledge, UK.
  27. Liñán, F., Santos, F. J., & Fernández, J. 2011. The influence of perceptions on potential entrepreneurs. Int Entrep Manag J, 7:373–390.
  28. LOREK P., 2018, Sustainable innovation as an important factor of firm development, Ekonomia i ´ Srodowisko, 1, pp.32-40
  29. Lun, Y., Jing, S., Moucheng, L., & Qingwen, M. (2021). Agricultural production under rural tourism on the Qinghai-Tibet Plateau: From the perspective of smallholder farmers. Land Use Policy, 103, 105329.
  30. Mbuqe, L. (2016). Exploring Entrepreneurial Intentions of MBA Students in Light of the Shapero Entrepreneurship Event Theory. Graduate Theses and Dissertation, University of Pretoria.
  31. Muthulakshmi, C., Gurudevi, A. 2019. A Study on Entrepreneurship Skill Development in Kovilpatti Town. Asian Journal of Multidimensional Research (AJMR), 8(2): 23-27.
  32. Özsungur, F. 2019. A research on women's entrepreneurship motivation: Sample of Adana Province. Women's Studies International Forum, 74, 114-126
  33. Pato, L., 2015. Rural Entrepreneurship and Innovation: Some Successful Women's European Regional Science Association
  34. Ribeiro., M. A., Adam., I., Kimbu., A. N., Afenyo-Agbe., E., Adeola., O., Figueroa-Domecq, C., & Jong, A. d. 2021. Women entrepreneurship orientation, networks and firm performance in the tourism industry in resource-scarce contexts. Tourism Management, 86, 104343.
  35. Serafimova, M., & Petrevska, B. 2018. Female Entrepreneurship in Tourism: A Strategic Management Perspective in Macedonia. Journal of Applied Economics and Business, 6(1): 21-32.
  36. Singh, R. Sh. 2016.Women Entrepreneurship in India: Opportunities and Challenges. International Journal of Development Studies (IJDS), VIII (I): 114-120.
  37. Webster., N. A. 2017. Rural-to-rural translocal practices: Thai women entrepreneurs in the Swedish countryside. Journal of Rural Studies, 56, 219-228.
  38. Yuan, P., Liu, Y., Ju, F & Li, X. 2017. A Study on Farmers’ Agriculture related Tourism Entrepreneurship Behavior. Procedia Computer Science, 122, 743-750