بررسی تأثیر نظام ارزشی اخلاق‌‌گرا بر دانشگاه کارآفرین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزش عالی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.

2 گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاداسلامی، ساری، ایران.

چکیده

نظام ارزشی به‌عنوان محوری‌ترین اعتقاد فرد تلقی می‌شود که راه‌ها، هدف‌ها و رفتارهای وی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین تأثیر نظام ارزشی اخلاق‌گرا بر دانشگاه کارآفرین به‌منظور ارائه مدل در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان گلستان می‌باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی بوده که با رویکردی آمیخته انجام شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی به تعداد ده نفر می‌باشد که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب گردیدند. نمونه آماری در بخش کمی شامل 241 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان گلستان بوده که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. داده‌ها پژوهش از مطالعه کتابخانه‌ای و روش میدانی جمع‌آوری شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق‌ساخته نظام ارزشی اخلاق‌گرا و پرسشنامه دانشگاه کارآفرین گیب بود. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تأیید خبرگان دانشگاهی در رشته‌های مدیریت، روانشناسی و برنامه‌ریزی آموزشی رسید و پایایی آن‌ها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه نظام ارزشی اخلاق‌گرا 92/0 و دانشگاه کارآفرین 93/0 محاسبه شد. نتایج نشان داد بین نظام ارزشی اخلاق‌‌گرا با دانشگاه کارآفرین براساس ضرایب مسیر بارعاملی (660/0) و همچنین مقدار t-value محاسبه شده (134/19) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و مدل ارائه شده دارای برازش مناسب می‌باشد. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد می‌شود مدیریت دانشگاه به ارزش‌های اخلاقی به عنوان یک مزیت رقابتی در سازمان توجه ویژه‌ای نموده و کارکنان را به رعایت نظم و اصول اخلاقی در سازمان تشویق نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of ethical value system on entrepreneurial university

نویسندگان [English]

  • Mahdi Salehinia 1
  • Maryam Taghvaee Yazdi 2
1 PhD student in Higher Education Management, Sari Branch, Islamic Azad, Sari, Iran
2 Department of educational management, Sari Branch, Islamic Azad, Sari, Iran.
چکیده [English]

Value system is considered as the most central belief of a person that influences his ways, goals and behaviors. This study aimed to determine the effect of ethical value system on entrepreneurial university in order to present a model in Islamic Azad universities of Golestan province. The present study is applied in terms of purpose and descriptive survey method that has been done with a mixed approach. The statistical population in the qualitative section includes ten university experts selected by purposeful sampling. The statistical sample in the quantitative section included 241 faculty members of Islamic Azad universities in Golestan province selected by simple random sampling. Research data were collected from library study and field method. The research instruments were a researcher-made questionnaire made by the Ethical Value System and the questionnaire of Gibb Entrepreneurial University. The face and content validity of the instruments were confirmed by academic experts in the fields of management, psychology and educational planning and their reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient for the ethical value system questionnaire 0.92 and the entrepreneurial university 0.93. The results showed that there is a positive and significant relationship between the ethical value system and the entrepreneurial university based on the coefficients of the load factor (0.660) and the calculated t-value (19.134) and the proposed model has a suitable fit. According to the research results, it is suggested that the officials of the entrepreneurial university pay more attention to the ethical value system in order to better advance their goals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Value System
  • Ethical Value System
  • Entrepreneurial University
  1. امین‌نیری، م. 1396. اصلاح ساختار، پیش‌نیاز تحول در دانشگاه. سلسله نشست‌های باز مهندسی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مرکز مطالعات راهبردی و نظارت و ارزیابی دانشگاه امیرکبیر. 75-79.
  2. اندام، ر.، کریمی، ز. و منتظری، ا. 1397. بررسی ارتباط بین اخلاق کار و تعهد سازمانی داوطلبان رویدادی. پژوهش‌های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، 10 (3): 85-97.
  3. بختیاری­فر، آ. 1396. بررسی جامعه‌شناختی تأثیر طبقه اقتصادی و اجتماعی بر نظام ارزشی زنان شهر اصفهان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، 11 (3): 206-177.
  4. ترکمان، ط. و نوروزی، ع. ر. 1396. بررسی وضعیت شاخص‌های دانشگاه کارآفرین بر مبنای مدل گیب 2012 در دانشگاه تهران. رهیافت، 27 (65): 131-148.
  5. حق‌خواه، د.، موسی‌خانی، م.، معمارزاده، غ. ر. و کاظمی، ا. 1396. طراحی الگوی ارزش‌های رقابتی اخلاقی برای مدیران نظام اداری ایران. اخلاق در علوم و فناوری، 12 (1): 48-41.
  6. خدایاری زرنق، ر.، عباسی، م.، عرب‌لو، ج.، مبصــری، خ.، تورانی، س. واسماعیلی، ا. 1392. بررسی وضعیت ارزش‌های اخلاقی در بیمارستان: یک مطالعه پیمایشی در بیمارستان‌های آموزشی-درمانی شهر تهران در سال 1392. اخلاق زیستی، 3 (10): 87-107.
  7. رشیدی، م. م.، سلطانی، ا. و سعیدی، ب. 1396. تبیین روابط میان ابعاد اخلاق کاری، پیشینه فردی باورهای اخلاق کاری و رفتار کاری کارکنان (مطالعه موردی: سازمان‌های خدمات‌رسان استان کرمان. فصلنامه امداد و نجات، 9 (2): 113-130.‏
  8. زیرک، م.، نظری، ا.، شادپیروز، ع. و احمدیــان یزدی، م. 1397. رابطه بین مدیریت استعداد و نظام ارزشی مدیران مقطع ابتدایی. نشریه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 12 (ویژه‌نامه): 969-984.
  9. صادقی، ف.، مهارتی، ی. و خوراکیان، ع. 1397. بررسـی عوامل تأثیرگذار بر آمادگی دانشگاه‌هــا برای تبدیل شدن به دانشگاهی با ویژگی‌های کارآفرینــانـه (مورد مطالعـه: دانشگاه فردوسی مشهد). فصلنامه رشد و فناوری، 14 (55): 53-43.
  10. صالحی ساداتی، ز.، فیاضی، م. و پریشان، ف. 1398. نقش ارزش‌های اخلاقی در رشد معنویت سازمانی و پیامدهای رفتاری کارکنان. اخلاق در علوم و فناوری، 14 (1): 85-95.
  11. قربانی، م.، امیری مقدم، م.، و زارعیان، ح. 1398. شناسایی و تدوین الگوی ارزش‌های اخلاقی در ورزش ایران. پژوهش در ورزش تربیتی، 7 (17): 277-304.
  12. موحدی، ر. و سپه‌پناه، م. 1395. بـررسی مـدل دانشـگاه کارآفرین در مراکـز آمـوزش عـالی کشـاورزی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی. 3(4):17-37.
  13. نادری، ن. و سیفی رسولیان، ب. 1397. دانشگاه کارآفرین و نقش آن در پیشبرد و تحقق اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم. کارآفرینی در کشاورزی، 5 (3): 19-30.
  14. نیازآذری، ک.، اسماعیلی‌شاد، ب. و ربیعی، م. 1391. سیاست‌گذاری و فرایند خط‌مشی عمومی در نظام آموزشی. انتشارات مهرالنبی. تهران.
  15. ولیخانی، م.، سعادت­فر، ح. و رحیمی، ع. و. 1392. شناسایی ارزش­های کارکنان بر اساس نظریه سیستم ارزشی آلپورت (مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد). مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، 15 (6): 158-150.
  16. یـداللهی فارسـی، ج. زالـی، م. و بـاقری‌فـرد، م. 1390. شناسایی عوامل موثر بر توسعه کـارآفرینی دانشـگاهی (مطالعه مـوردی: دانشـگاه جـامع علمـی-کـاربردی). سیاست علم و فناوری، شماره 1(4)، 32-17.
  17. Gibb, A. 2012. Exploring the Synergistic Potential in Entrepreneurial University Development: Towards the Building of a Strategic Framework. Annals of Innovation & Entrepreneurship, 3(1): 1–21.
  18. Hurley, A.E. 1999. Incorporating feminist theories into sociological theories of entrepreneurship. Women in Management Review, 14(2): 54-
  19. Poulton, C., Gerwel Proches, C. N., and Sibanda, R. 2017. The Impact of Value Systems on the Development of Effective Leadership. International Business Management, 11(8): 1629-1636.
  20. Salahudin, S.N., Baharuddin, S.S., Abdullah, M.S., and Osman, A. 2016. The Effect of Islamic Work Ethics on Organizational Commitment. Procedia Economics and Finance, 35: 582 – 590.
  21. Smakotina, N.L., and Kornienko, O.Y. 2016. System of education and value orientations of youth. SHS Web of Conferences, 29: 1-5.
  22. Stoeber, J., and Yang, H. 2016. Moral perfectionism and moral values, virtues, and judgments: Further investigations. Personality and Individual Differences, 88: 6-11.
  23. Tripathi, S.P. 2014. Impact of work ethics on organizational commitment andemployee satisfaction hdfc bank Indore, India. Global Journal for research analysis, 3(5): 1-4.