بین‌المللی‌سازی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و چالش‌های کسب‌وکارهای روستایی

نوع مقاله : علمی-مروری

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

2 دکترای تخصصی

چکیده

ویژگی‌های کسب‌وکارهای روستایی، به خاطر تأثیری که در رشد و ایجاد تنوع در فعالیت‌های اقتصادی می‌گذارد، روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. در این میان رویکردهای جدیدی برای توسعه اقتصاد روستایی و جوامع روستایی شناسایی‌شده است. یکی از این رویکردها، شناسایی فرصت‌های ملی و بین‌المللی است که منجر به رشد و توسعه کسب‌وکارهای روستایی شده است. یکی از ضروریات کشورهای درحال‌توسعه، حرکت شرکت‌های کوچک و متوسط به سمت بین‌المللی‌شدن می‌باشد، چراکه فشار رقابتی در حال افزایش و از طرفی کمک‌های مالی مستقیم و پشتیبانی از طرف دولت‌ها کاهش‌یافته است. حرکت از بازار ملی به بازار بین‌المللی یک تصمیم بسیار مهم برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که با پایه مالی کم و تمرکزی محلی و حوزه جغرافیایی محدودی هستند، محسوب می‌شود. با در نظر گرفتن اهمیت موضوع، هدف اصلی این مقاله بررسی موانع و چالش‌های بین‌المللی‌سازی کسب‌وکارهای روستایی است. بر اساس نتایج پژوهش‌ها مشخص شد که بین‌المللی‌سازی کسب‌وکارهای روستایی با موانع و چالش‌های متعددی مواجه می‌باشند که می‌توان آن‌ها را به دودسته مشکلات کلان و خرد تقسیم کرد. فاکتورهای محیط نهادی، چالش انتخاب حالت ورود، موانع مرتبط با زبان و فرهنگ، موانع مرتبط با گواهی سلامت و استانداردسازی از مشکلات کلان که خارج از کنترل شرکت هستند و اغلب به‌عنوان مشکلات برون‌زا طبقه‌بندی می‌شوند. قابلیت‌های سازمان داخلی و منابع انسانی مانند چالش سرمایه‌های انسانی و مدیریت، بازاریابی صادرات، دانش و ناسازگاری شبکه، فنّاوری و چالش‌های سرمایه اجتماعی از مشکلات خرد که قابل‌کنترل هستند محسوب می‌شوند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Challenges and barriers of the internationalization of rural SMEs

نویسندگان [English]

  • Laleh Ezzati 1
  • Morteza Akbari 2
1 PhD student, Department of Entrepreneurship, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
2 Associate Professor, University of Tehran, Tehran, Iran
  1. امینی، ع. و فتاحی، ح. (1397). طراحی الگوی بین‌المللی‌سازی بنگاه‌های کوچک و متوسط در شرکت‌های دانش‌بنیان مبتنی بر نانو. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 10 (3): 602-583

    1. سلامی، ر. و صادقی، م. (1388). طراحی فرآیندی برای بین‌المللی‌سازی صنعت حمل‌ونقل دریایی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد انتقال فناوری: مطالعه موردی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، 15: 172-194
    2. صنوبری، ش.، جمالی، ا. اکبری، م. (1396). شاخص‌های جامع موثر بر بین‌المللی‌‌شدن شرکت‌های کوچک و متوسط. اولین همایش بین‌المللی و سومین همایش ملی پژوهش‌های مدیریت و علوم انسانی. 13 اردیبهشت. دانشگاه تهران
    3. عالی، ص. و تورچیان، ع. (1397). بررسی مهارت‌های صادراتی شرکت‌ها در فرایند بین‌المللی‌شدن. مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 1(3): 59-78
    4. ناصحی فر، و.، سعادت، م. و عباسی، ز. (1389). شناسایی توانمندی‌های منطقه‌ای بنگاه‌های کو چک و متوسط (مطالعه موردی استان‌های منتخب). بررسی‌های بازرگانی، 6 (14): 60-72
      1.  Acs, Z.J., Morck, R., Shaver, J.M., and Yeung, B. 1997. The internationalisation of small and medium-sized enterprises: A policy perspective. journal of Small Business Economics, 9(1): 7-20.
      2. Akbari, M., Danesh, M., Dolatshah, P., and Khosravani, A. 2019. Moderating international Environment Hostility between International Corporate Entrepreneurship and Halal Food Industry. J. Agr. Sci. Tech, 21(3): 1–16.
      3. Alayo, M., Maseda, A., Iturralde, T. and Arzubiaga, U. 2019. Internationalization and entrepreneurial orientation of family SMEs : The in fl uence of the family character. International Business Review, 28: 48–59. DOI: 10.1016/j.ibusrev.2018.06.003.
      4. Anderson, E., Gatignon, H. 1986. Modes of foreign entry: a transaction cost analysis and propositions, J. Int. Bus. Stud, 17 (3):1–26.
      5. Anderson, J.C., Hakansson, H. and Johanson, J. 1994. Dyadic business relationships within a business network context. Journal of Marketing, 58(4): 1–15.
      6. Aparicio, S., Urbano, D. and Gómez, D. 2016. The role of innovative entrepreneurship within Colombian business cycle scenarios : A system dynamics approach, Futures. Elsevier Ltd, 2015. DOI: 10.1016/j.futures. 2016.02.004.
      7. Arteaga-Ortiz, J. and Fernández-Ortiz, R. 2010. Why don’t we use the same export barrier measurement scale? An empirical analysis in small and medium-sized enterprises. Journal of Small Business Management, 48)3): 395-420.
      8. Bagchi-Sen, S. 1999. The small and medium exporters’ problems: An empirical analysis of Canadian manufacturers. Regional Studies, 33)3): 231–245.
      9. Bagheri, M., Mitchelmore, S., Bamiatzi, V. and Nikolopoulos, K. 2019. Internationalization Orientation in SMEs: The Mediating Role of Technological Innovation. Journal of International Management, 25)1):121–139.
      10. Baron, R.A. 2003. Human resource management and entrepreneurship: Some reciprocal benefits of closer links. Human Resource Management Review, 13(2): 253–256.
      11. Baykal, N.A. and Gunes, E. 2004. Effectiveness of SMEs in Turkish economy and agricultural industry sector. International Journal of Management and Enterprise Developmen, 1(4): 359-374.
      12. Beamish, P.W. and Calof, J. 1989. International business education: A corporate view. Journal of International Business Studies, 20: 553-564.
      13. Bosworth, G . 2012. Characterising rural business – tales from the paperman. Journal of Rural studies, 28)4): 499-506.
      14. Boswortha, G. and Turner, R. 2018. Interrogating the meaning of a rural business through a rural capitals framework. Journal of Rural Studies journal. Elsevier, 60: 1-10.
      15. Brouthers, L., Nakos, G. and Hadjimarcou, J. 2009. Key Factors for Successful Export          Performance for Small Firms. Journal of International Marketing, 17)3): 21-38.
      16. Cahen, F.R., Lahiri, S. and Borini, F.M. 2016. Managerial perceptions of barriers to internationalization: An examination of Brazil’s new technology-based firms. Journal of Business Research, 96(6): 1973–1979.
      17. Cardoza, G., Fornes, G., Farber, V., Duarte, R.G. and Gutierrez, J.R. 2015. Barriers and public policies affecting the international expansion of Latin American SMEs: Evidence from Brazil, Colombia, and Peru. Journal of Business Research, 69)6): 2030-2039.
      18. Cardoza, G. and Fornes, G. 2011. The internationalisation of SMEs from China: The case of Ningxia Hui autonomous region. Asia Pacific Journal of Management, 28(4): 737–759.
      19. Coviello, N.E. and McAuley, A. 1999. Internationalization and the smaller firm: a review of contemporary empirical research. Management International Review, 39(3): 223-256.
      20. Dubios, A. 2016. Transnationalising entrepreneurship in a peripheral region – the translocation embeddedness paradign. Jounal of Rural Studies, 46: 1–11.
      21. Elg, U., Ghauri, P.N. and Schaumann, J. 2015. Internationalization through socio- political relationships: MNEs in India. Long Range Planning, 48(5): 334-345.
      22. Ellis, P. 2011. Social ties and international entrepreneurship: Opportunities and constraints affecting firm internationalization. Journal of International Business. Journal of International Business, 42(1): 99–127.
      23. Eschker, E., Gold, G., Lane, M.D., Eschker, E., Gold, G. and Lane, M.D. 2017. Rural entrepreneurs: what are the best indicators of their success?. Journal of Small Business and Enterprise Development, 24(2): 278-296. DOI: 10.1108/JSBED-07-2016-0112.
      24. Eslava, M., Haltiwanger, J., Kugler, A. and Kugler, M. 2004. The effects ofstructural reforms on productivity and profitability enhancing reallocation: evidence from Colombia. Journal of Development Economics, 75(2): 333–371.
      25. Etemad, H. 1999. Globalization and the small and medium-sized enterprises: search for potent strategies. Global Outlook  formerly Business and Contemporary World , 11(3): 85-104.
      26. Fink, M., Lang, R. and Harms, R. 2013. Local responses to global technological change – contrasting restructuring practices in two rural communities in Austria. Technol. Forecast. Soc. Change, 80: 243–252. Available at: http://dx.doi.org/10.1016/j.techfore.2011.10. 001.
      27. Gao, G.Y., Murray, J. Y., Kotabe, M., and Lu, J. 2010. A strategy tripod perspective on export behaviors: Evidence from domestic and foreign firms based in an emerging economy. Journal of International Business Studies, 41(3): 377-396.
      28. Hill, C.W., Kim, W. C. 1986. Searching for a dynamic theory of multinational enterprise: a transaction cost model. J .Strateg. Manage, 9: 93-104.
      29. Jain, S. C . 1989 . Standardization of international marketing strategy: Some research hypotheses. The Journal of Marketing, 53(1): 79-79.
      30. Kaynak, E., Ghauri, P. N. and Olofsson-Bredenlöw, T. 1987. Export behavior of small swedish firms. Journal of Small Business Management, 52(2): 26-32.
      31. Kedia, B.L. and Chhokar, J.S. 1986. An empirical investigation of export promotion programs. Columbia. Journal of World Business, 21(2): 13-20.
      32. Keeble, D. 1993. Small firm creation, innovation and growth and the urban-rural shift’’, in Curran, J. and Storey, D.J . Eds , Small Firms in Urban and Rural Locations, Routledge. London.
      33. Keng, K. and Jiuan, T. 1989. Differences between small and medium exporting and non-exporting firms: Nature or nurture. International Marketing Review, 6(4): 27-43.
      34. Korsgard, S., Muller, S. and Tenvig, H. 2015 . Rural entrepreneurship or entreneurship in the rural – betwwn place and space. Journal of Entrepreneurial behavior research, 21(1): 5-26.
      35. Krapl, A. A. 2015. Corporate international diversification and risk. International Review of Financial Analysis, 37: 1-13. doi: 10.1016/j.irfa.2014.11.005.
      36. Lall, S. 1991. Marketing barriers facing developing country manufactured exporters: A conceptual note. Journal of Development Studies, 27(4): 137-150.
      37. Lange, T., Ottens, M. and Taylor, A. 2000. SMEs and barriers to skills development: A Scottish perspective. Journal of European Industrial Training, 24(1): 5-11.
      38. Lekhanya, L. M . 2014. The Significance of Emerging Technologies in Promoting Internationalization of Rural SMEs in South Africa. Mediterranean Journal of Social Scince, 5(20): 2717–2725. doi: 10.5901/mjss.2014.v5n20p2717.
      39. Lekhanya, L. M. 2014. The Significance of Emerging Technologies in Promoting Internationalization of Rural SMEs in South Africa. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5 (20): 2717–2725. doi: 10.5901/mjss.2014.v5n20p2717.
      40. Ling-Yee, L. and Ogunmokun, G. O. 2001. Effect of export financing resources and supply-chain skills on export competitive advantages: Implications for superior export performance. Journal of World Business, 36(3): 260–279.
      41. Malmberg, A., Malmberg, B. and Lundequist, P. 2000. Agglomeration and Firm Performance: Economies of Scale, Localisation, and Urbanisation among Swedish Export Firms’, Environment and Planning A: Economy and Space, 32(2): 305-321.
      42. Manolova, T. S., Manev, I. M. and Gyoshev, B. S. 2010. In good company: The role of personal and inter-firm networks for new-venture internationalization in a transition economy. Journal of World Business, 54(3): 257–265.
      43. Moyes, D., Ferri, P., Henderson, F. and Whittam, G. 2015. The stairway to Heaven? The effective use of social capital in new venture creation foe a rural business. Journal of Rural Studies, 39: 11–21.
      44. North, D. and  Smallbone, D. 2006. Developing entrepreneurship and enterprise in Europes’s peripheral rural areas: some issues facing policy-makers. Europe of planning studies, 14(1): 41–60.
      45. North, D. and Smallbone, D. 2000. innovativeness and growth of rural SMEs during th 1990s. Regional Studies, 34(2): 145–157.
      46. North, D. and Smallbonet, D. 1996. Small Business Development in Remote Rural Areas : the Example of Mature Manufacturing Firms in Northern England. Journal o]Rural Studies, 12(2): 151–167.
      47. Olander, H., Hurmelinna-Laukkanen, P. and Mähönen, J. 2009. What’s small size got to do with it? Protection of intellectual assets in SMEs. International Journal of Innovation Management, 13 (3): 349–370.
      48. Parr, J. B. 2002. Agglomeration economies: ambiguities and confusion. Environment and Planning A, 34(4): 717–731.
      49. Patterson, H. and Anderson, D. 2003. What is really different about rural and urban firms ? Some evidence from Northern Ireland. Journal of Rural Studies, 19: 477–490. doi: 10.1016/S0743-0167 03 00027-5.
      50. Penrose, E. T. 1959. The theory of the growth of the firm.. Oxford: B Blackwell. Philp, N. E . 1998 . The export propensity of the very small enterprise  VSE. Interna- tional Small Business Journal, 16(4): 79–93.
      51. Phillipson, J., Tiwasing, P., Gorton, M., Maioli, S., Newbery, R. and Turner, R. 2018. Shining a spotlight on small rural businesses : How does their performance compare with urban ?. Journal of Rural Studies. Elsevier, 68: 230–239. doi: 10.1016/j.jrurstud.2018.09.017.
      52. POrter, M. J. 1980 . Competitive strategy: Techniques for analysing industries and competitors. New York: Free Press.
      53. Raynard, P. and Forstater, M. 2002 . Implications for Small and Medium Enteprises in Developing Countries. Vienna, Austria: UNIDO. Available at: https://www.unido.org/.
      54. Rialp, A. and Rialp, J. 2001. Conceptual Frameworks on SMEs’ Internationalization: Past, Present, and Future Trends of Research. Advances in International Marketing, 11(1): 49-78.
      55. Rodrik, D . 2014. When ideas trump interests: preferences, worldviews, and policy innovations. Journal of Economic Perspectives, 28(1): 189–208.
      56. Salemink, K., Strijker, D. and Bosworth, G. 2015. Rural Development in the Digital Age: a systematic literature review on unequal ICT availability, adoption, and use in rural areas. Jounal of Rural Studies, 54: 360–371.
      57. Skudiene, V., Auruskeviciene, V. and Sukeviciute, L. 2015. Internationalization model revisited : e-marketing approach. Procedia - Social and Behavioral Science 21(3): 918–924. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.11.505.
      58. Stathopolou, A., Psaltopoulo, D. and Skuras, D. 2004. Rural entrepreneurship in Europe: a research framework and agenda. International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 10(6): 404–425.
      59. Sun, Y. and Wang, H. 2005. Does Internet access matter for rural industry? A case study of Jiangsu, China. Journal of Rural Studies, 21(2): 247–258.
      60. Taylor, P. 2013. The effect of entrepreneurial orientatation on the internationalization of SMEs in developing countries . African Journal of Business Management, 7(19): 1927–1937.
      61. Theodosiou, M. and Leonidou, L. C. 2003. Standardization versus adaptation of international marketing strategy: An integrative assessment of the empirical research. International Business Review. doi: 10.1016/S0969-5931 02 00094-X.
      62. Ughetto, E . 2008. Does internal finance matter for R&D? New evidence from a panel of Italian firms. Cambridge Journal of Economics, 32(6): 907–925.
      63. Urbano, D. and Guerrero, M. 2013. Entrepreneurial universities socioeconomic impacts of academic entrepreneurship in a European region. Economic Development Quarterly, 27(1): 40-55.
      64. Westhead, P., Ucbasaran, D. and Binks, M. 2006. Internationalization strategies selected by established rural and urban SMEs. Journal of Small Business and Enterprise Development, 11(1): 8–22. doi: 10.1108/14626000410519065.
      65. Yang, Y. S., Leone, R. P. and Alden, D. L. 1992. A market expansion ability approach to identify potential exporters. The Journal of Marketing, 56(1): 84–96.
      66. Yener, M., Doğruoğlu, B. and Ergun, S. 2014. Challenges of Internationalization for SMEs and Overcoming these Challenges: A Case Study from Turkey. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 150: 2–11. doi: 10.1016/j.sbspro.2014.09.002.
      67. Yeniyurt, S. and Townsend, J. 2003. Does Culture Explain Acceptance of New products in A Country? : An Empirical Investigation. International Marketing Review, 20(4): 377–396.
      68. Zain, M. and Ng, S. 2006. The impacts of network relationships on SMEs’ internationalization process. Thunderbird International Business Review, 48(2): 183–205.