شناسایی موانع توسعۀ کارآفرینی گردشگری: مطالعه موردی شهرستان مرودشت

نوع مقاله: مقاله تحلیلی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری- دانشگاه رازی

2 استادیار، گروه روانشناسی،واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت ، ایران

3 دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی

4 دانشجوی دکتری، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی

چکیده

توسعة مطلوب صنعت گردشگری و به دنبال آن ترویج کارآفرینی گردشگری، مستلزم آگاهی و شناخت کافی از موانع و مشکلات موجود در این حوزه می‌باشد. بی‌شک ناآگاهی مدیران، برنامه‌ریزان و سیاستگذاران از موانع و مشکلات موجود در این بخش، یکی از عمده‌ترین دلایل عدم توسعۀ کارآفرینی گردشگری در شهرستان مرودشت بوده است. در همین راستا، پژوهش حاضر تلاشی در جهت شناسایی موانع توسعۀ ترویج کارآفرینی گردشگری در شهرستان مرودشت است. بنابراین، مطالعه حاضر ضمن بهره‌گیری از پارادایم کیفی، برای انتخاب نمونه‌های مورد مطالعه ابتدا از روش نمونه‌گیری هدفمند و در ادامه از روش نمونه‌گیری شبکه‌ای بهره گرفت. در نهایت، پس از انجام هفت مصاحبه با صاحبنظران، متخصصان و فعالان حوزۀ کارآفرینی و گردشگری در شهرستان مورد مطالعه، اشباع داده حاصل گردید. تحلیل محتوای داده‌های حاصل از مصاحبه‌های عمیق انفرادی با نمونه‌های برگزیده در محیط نرم‌افزار NVivo8 انجام شد. نتایج نشان داد که اصلی‌ترین موانع پیش‌روی توسعۀ کارآفرینی گردشگری در شهرستان مرودشت عبارتند از: موانع سیاسی- دولتی، زیرساختی، تبلیغی- ترویجی، ارزشی- فرهنگی، طبیعی و آموزشی. نتایج این مطالعه، می‌تواند دستاوردهایی برای سیاستگذاران حوزۀ گردشگری شهرستان مرودشت و همچنین علاقمندان به سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها