عامل های درون سازمانی موثر بر توسعه کارآفرینی دانشگاهی در پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله تحلیلی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکتری دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران

چکیده

این پژوهش به شناسایی عامل‌های درون سازمانی مؤثر بر توسعه کارآفرینی دانشگاهی می‌پردازد. پژوهش حاضر در دو مرحله‌ کیفی و کمّی انجام شده است، برای نمونه‌گیری در مرحله‌ کیفی از روش نمونه‌گیری گلوله برفی استفاده شد. به‌این ترتیب که شش عضو هیأت علمی و ده دانشجو مورد مصاحبه قرار گرفتند تا اشباع نظری ایجاد شد. در بخش کمّی پژوهش از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. پرسش‌نامه پژوهش برپایه مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان طراحی شده است. برای تأیید روایی آن از نظر خبرگان و تحلیل عاملی تأییدی و برای بررسی پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ (78/0=α) استفاده شد. نمونه آماری 200 دانشجوی تحصیلات تکمیلی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران بود که با استفاده از نمونه‌گیری هدف‌دار انتخاب شدند و پرسش‌‌نامه بین آن‌ها توزیع شد. از میان این شمار 148 پرسش‌نامه تکمیل شده مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. یافته­های پژوهش نشان دادند کارآفرینان پردیس کشاورزی با مشکلات و موانع تجاری، فیزیکی و مالی روبرو می‌باشند. همچنین عواملی مانند همکاری دانشگاه با صنعت، منابع انسانی و شهرت و موقعیت دانشگاه برای توسعه کارآفرینی در این پردیس در درجه دوم اهمیت قراردارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Internal Factors Affecting the Development of Academic Entrepreneurship at College of Agriculture of Tehran University

چکیده [English]

Abstract1
This study aimed to identify factors affecting the development of academic
entrepreneurship. Qualitative and quantitative research method was applied in two
steps. In qualitative phase snowball sampling was used. Thus, six faculty members
and ten students were interviewed until theoretical saturation was established. In
the quantitative study, purposive sampling was used. Research questionnaire was
designed based on the literature review and interviews with experts. The experts’
results and confirmatory factor analysis were used to confirm validity of the
questionnaire. To assess the reliability coefficient, Cronbach’s α (α= 0.78) was
used. Purposeful sampling was applied to collect data from 200 students at the
Agriculture College of Tehran University. From them, 148 questionnaires were
collected and evaluated. Research findings indicated that commercial, physical and
financial resources were the most important factors in academic entrepreneurship.
Factors such as university-industry collaboration, human resources, reputation and
position of university have the second importance stance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Academic entrepreneurship
  • Intra- organizational factors
  • Agriculture