الگوسازی مفهومی تأثیر مؤلفه‌های آموزش کارآفرینی بر نگرش هنرجویان به کسب و کار در هنرستان‌های کاردانش

نوع مقاله : علمی-مروری

نویسندگان

1 استادیار و مدیر آموزشی گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه رازی کرمانشاه

2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه رازی کرمانشاه

3 استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه رازی کرمانشاه

4 استادیار گروه آمار، دانشگاه رازی کرمانشاه

چکیده

      امروزه کارآفرینی به‌عنوان یک دانش میان‌رشته‌ای شناخته شده و پیامدهای باارزش آن زمانی آشکار می‌گردد که از سنین پایین آغاز شود. از آنجا که میان کارآفرینی و مهارت‌آموزی رابطه تنگاتنگی وجود دارد، هدف این پژوهش الگوسازی مفهومی تأثیر مؤلفه‌های آموزش کارآفرینی بر نگرش هنرجویان به کسب و کار در هنرستان‌های کاردانش است. مؤلفه‌های آموزش کارآفرینی شامل متغیرهای «ویژگی‌های شخصیتی هنرجویان»، «ویژگی‌های مربیان»، «فضا و تجهیزات آموزشی»، «سبک رهبری تحولی»، «مشاوره تحصیلی و شغلی»، «محتوای آموزش»، «شیوه‌های آموزش» و «الگوهای تربیتی هنرجویان در خانواده» هستند. در این مطالعه از رویکرد توصیفی استفاده شده و اطلاعات موردنیاز آن از طریق مطالعه و تحلیل دقیق ادبیات نظری و پیشینه داخلی و خارجی، با استفاده از روش کتابخانه‌ای گردآوری شده است. در این نوشتار پس از تشریح مفاهیم «مؤلفه‌های آموزش کارآفرینی» و «نگرش به کسب‌ و کار» به بررسی تجارب، مدل‌ها و الگوهای موجود در این حیطه پرداخته شده و درنهایت الگوی مفهومی پژوهش ارائه گردیده است. همچنین استفاده از مربیان کارآفرین و متخصص، بهره‌گیری از شیوه‌های آموزش ترکیبی و خلاقانه، استفاده از مشاوران مخصوص کارآفرینی، بهبود فضای نوآوری در هنرستان‌ها و غیره، به‌عنوان تعدادی از راهکارهای بهبود مؤلفه‌های آموزش کارآفرینی در هنرستان‌های کاردانش بیان شده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Creation Conceptual Model for the Impact of Entrepreneurship Education Components on Trainees’ Attitude towards Business in Kar-Danesh Conservatories

چکیده [English]

Abstract1
Today entrepreneurship as an interdisciplinary science is known, and its
valuable consequences when appear that begins from the early age. Given that
there is a close relationship between training and entrepreneurship, the aim of this
study is to create conceptual model for the impact of entrepreneurship education
components on trainees’ attitude towards business in Kar-Danesh conservatories.
Components of entrepreneurship education included: “personal characteristics of
trainees”,” trainers’ features”, “space and equipment training”, “transformational
leadership”, “academic and career counseling”, “educational content”, “teaching
methods”, and “educational patterns in trainees’ families”. In this study used the
descriptive approach, and the required information through detailed study and
analysis of literature and domestic and foreign history by using the library's method
collected. In this paper, after describing the concepts of “entrepreneurship
education components” and “attitude towards business” are discussed about the
experiences, models and patterns in this domain, and finally conceptual model is
presented. Also, using an entrepreneur and expert trainers, using of combinatory
and innovative teaching methods, using of consultants for entrepreneurship,
improve the environment for innovation in conservatories and etc., as a number of
strategies to improve entrepreneurship education components in Kar-Danesh
conservatories have been expressed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Entrepreneurship Education
  • Attitude towards Business
  • Kar-Danesh
  • Skill
  • Trainee