شناسایی مشکلات زنان کارآفرین استان کرمانشاه

نوع مقاله : مقاله تحلیلی

نویسندگان

1 دانشگاه لرستان-دانشکده کشاورزی-گروه توسعه روستایی

2 دانشگاه رازی-دانشکده کشاورزی-گروه ترویج و توسعه روستایی

چکیده

افزایش قابل ملاحظه زنان شاغل واقعیت انکارناپذیر جامعه ایران است. با وجود این، تجربه اجتماعی حاکی از آن است که تعداد کمی از زنان شاغل کارآفرین هستند. برای ظهور فعالیت‌های کارآفرینانه وجود زمینه‌ها و شرایط‌ فرهنگی اجتماعی مناسب ضروری است. مطالعه مشکلات زنان کارآفرین به شناسایی محدودیت‌های موجود، اصلاح مسیر آتی و در نهایت افزایش کارآیی فردی و اجتماعی آنان کمک می‌کند. لذا، هدف این مقاله بررسی مشکلات و محدودیت‌هایی است که زنان کارآفرین در روند فعالیت کارآفرینانه خود با آن‌ها روبرو هستند. این مطالعه با بهره­گیری از پارادایم کیفی­و رویکرد گراندد تئوری انجام شد. جهت جمع‌آوری اطلاعات از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته و یادداشت‌برداری استفاده شد. مطالعه با نمونه‌گیری هدفمند شروع و در طی تکامل طبقات، با نمونه‌گیری نظری ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مقایسه‌ای به شیوه استراوس و کوربین استفاده شد. در تحقیق حاضر 15 نفراز زنان کارآفرین استان کرمانشاه که در سه بخش (صنعت، کشاورزی و خدمات) فعالیت می‌کردند، شرکت کردند. نتایج نشان داد که زنان کارآفرین با مشکلات و موانع مالی، بازاریابی، شخصیتی، خانوادگی، فرهنگی و علمی روبرو می‌باشند. عدم دسترسی به سرمایه، عدم اعتماد بانک­ها و سرمایه‌گذاران، عدم دسترسی به بازار، وجود واسطه‌ها و دلال‌ها، فقدان دانش حقوقی، دانش مالی و حسابداری، تضاد نقش‌ها، فشارهای روحی، وجود تبعیض‌ها، وجود فرهنگ مردسالاری در جامعه و ترس از شکست از جمله این مشکلات می‌باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

dentifying Challenges Faced by Women Entrepreneurs of Kermanshah Province

چکیده [English]

Abstract1
A significant increase of employed women is an undeniable fact of Iranian
society. Yet, social studies show that only limited number of employed women is
becoming entrepreneurs. Suitable socio-cultural context is essential for the
emergence of entrepreneurial activities. Study the problems of women
entrepreneurs contribute to identify existing constraints, the revision of the future
path and ultimately increase their personal and social efficiency.Therefore, the
purpose of this paper was to examine the problems and constraints faced by women
entrepreneurs in the process of their entrepreneurial activities. This study was
conducted by qualitative paradigm and grounded theory approach. Semi-structured
interviews and taking notes were used for data collection. Study started with
Purposeful sampling and during the evolution of classes, followed by theoretical
sampling. Data was analyzed using comparative analysis as suggested by Strauss
and Corbin. 15 women entrepreneurs participated in this study that working in
three sectors (industry, agriculture and services). The Results showed that women
entrepreneurs are faced with the financial, marketing, personality, family, cultural,
and scientific challenges. Lack of access to capital, distrust of banks and investors
to women, lack of access to the market, existence of midlemen and brokers, lack of
legal knowledge, knowledge of accounting and finance, conflict of roles, stress,
discrimination, the existence of patriarchy culture in society and fear of failure are
some of these problems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Entrepreneurship
  • Women entrepreneurs
  • Entrepreneurship obstacles
  • Grounded thoery