ارائه مدل مفهومی تشخیص فرصتهای کارآفرینانه کشاورزی

نوع مقاله : علمی-مروری

نویسندگان

دانشگاه رازی

چکیده

کشاورزی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور، از پتانسیل بالایی برای اشتغال خیل عظیم جمعیت بیکار کشور برخوردار است. متأسفانه علی‌رغم وجود پتانسیل‌های موجود در این بخش، عدم وجود قابلیت تشخیص فرصت در بسیاری از افراد، موجب شده که نه تنها نرخ بیکاری در کشور افزایش یابد بلکه سهم بخش کشاورزی نیز از اشتغال روز به روز در حال کاهش باشد. در این راستا، تشخیص فرصت، یکی از جنبه‌های کلیدی فرآیند کارآفرینی به شمار می‌رود که در سال-های اخیر در مطالعات کارآفرینی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بررسی‌ها حاکی از آن است که توانایی افراد برای تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه در بخش کشاورزی تحت تأثیر عوامل مختلفی است. لذا، به منظور غلبه بر چالش موجود، ارائه مدل تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه کشاورزی به عنوان نخستین گام در جهت ارتقای قابلیت مذکور در افراد ضرورت می‌یابد. در این راستا، مطالعۀ مروری تحلیلی حاضر با هدف ارائه مدل مفهومی تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه کشاورزی انجام شد. ادبیات موجود در این خصوص حاکی از آن بود که عوامل مختلفی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه کشاورزی تأثیر می‌گذارند که از آن جمله می‌توان به سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی، مهارت‌های اجتماعی، هوشیاری کارآفرینانه، عوامل محیطی، جستجوی مستمر فرصت‌ها و ویژگی‌های روانشناختی اشاره نمود. نتایج این مطالعه می‌تواند دستاوردهایی برای سیاستگذاران و برنامه‌ریزان بخش کشاورزی کشور و همچنین طراحان دوره‌های آموزش کارآفرینی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Conceptual Model for Agricultural Entrepreneurship Opportunities Recognition

چکیده [English]

Abstract1
Agriculture has a great potential in Iran's economy as well as significant number of
unemployed status of the country. Although agriculture proved to have high potential in
countries' economy, lack of opportunity recognition abilities among individuals has failed
to identify opportunities in agricultural sector which in turn led to increased unemployment
and decreased share of agriculture in employment. Opportunity recognition has long been
accepted as a key aspect of the entrepreneurial process. Entrepreneurial opportunities –
understood as positive and favorable circumstances leading to entrepreneurial action – play
a central role in the entrepreneurship literature. Opportunity recognition is a dynamic
process. In the last three decades, research studies investigating how individuals recognize
entrepreneurial opportunities have advanced rapidly and have become a key topic in the
modern entrepreneurship literature. The ability of an entrepreneur to recognize opportunity
in agricultural sector is affected and restricted by several factors. Therefore, this review
analytical study attempts to overcome this challenge by presenting a conceptual framework
to enhance agricultural entrepreneurial opportunity recognition among individuals. Review
of related literature showed that direct and indirect factors influence agricultural
entrepreneurial opportunity recognition. These factors are: human capital, social capital,
social skills, entrepreneurial alertness, environmental factors, constant opportunity seeking,
and psychological characteristics. The result of this study has implications for agricultural
policy-makers as well as entrepreneurial education curriculum.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Opportunity Recognition
  • Entrepreneurship
  • Agribussiness
  • Employment