مدل تشخیص فرصت های کارآفرینانه در بخش کشاورزی

نوع مقاله : علمی-مروری

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز

2 استادیار دانشگاه شیراز

چکیده

امروزه مشکلاتی از قبیل بیکاری جمعیت جوان و سطح پایین رشد اقتصادی در بسیاری از کشورها، اهمیت سرمایه‌گذاری و به‌ویژه تحقیق در حیطه کارآفرینی را نمایان‌ می‌سازد. تحقیق در زمینه تشخیص فرصت به عنوان اولین گام فرآیند کارآفرینی، از اهمیت زیادی برخوردار است. فقدان منابع مالی، سیاست‌های حمایتی ناکافی و زیرساخت‌های ناکافی، شناسایی فرصت‌های کارآفرینانه در بخش کشاورزی را مشکل می‌سازد. هدف از این مقاله مروری، ارائه مدلی برای تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه در بخش کشاورزی بود. برای توسعه این مدل، تحقیق‌های قبلی در ارتباط با تعیین‌ کننده‌های تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه مورد مطالعه قرار گرفتند، و همچنین محدودیت‌های این تحقیقات نیز مد نظر قرار گرفتند. در مدل نهایی ارائه شده در این مقاله، ویژگی‌های شخصیتی (خلاقیت، خودکارآمدی و رقابت‌پذیری)، ویژگی‌های دموگرافیک (سن، تحصیلات و تجربه)، شبکه اجتماعی، دانش، و محیط نهادی (نهادهای شناختی، نهادهای هنجاری و نهادهای تنظیمی) به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه در بخش کشاورزی تاثیرگذارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A model for entrepreneurial opportunities recognition in agriculture sector

چکیده [English]

Abstract
Nowadays, problems of unemployment among youth population and low level
of economic growth, shows the importance of investment and particularly research
in the field of entrepreneurship. Research on entrepreneurial opportunities
recognition, as the first step in entrepreneurship process, is of particular
importance. Lack of financial resources, inadequate supportive polices and
inadequate infrastructures, make it difficult to recognize entrepreneurial
opportunities in agriculture sector. This review paper aimed to develop a model for
entrepreneurial opportunities recognition in agriculture sector. To develop the
model, previous studies on the determinants of entrepreneurial opportunities
recognition were investigated, and previous research limitations were considered.
In the final model presented in the current paper, personality traits (creativity, self-
efficacy and competitiveness), demographic characteristics (age, education and
experience), social network, knowledge, and institutional environment (cognitive
institutions, normative institutions and regulative institutions) directly or indirectly
influence entrepreneurial opportunities recognition in agriculture sector.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Entrepreneurial opportunities recognition
  • Agricultural entrepreneurship
  • Agribusiness