بازاریابی اینترنتی و خدمات کشاورزی تحت وب، گامی برای کارآفرینی در بخش کشاورزی

نوع مقاله : علمی-مروری

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی‌ارشد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

2 دانشیار و عضو هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

3 استاد گروه آبادانی روستاها، پارک علمی- تحقیقاتی دانشگاه شهید بهشتی

4 استادیار و عضو هیأت علمی گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان

چکیده

امروزه به­کارگیری اینترنت و وب در تمامی حوزه­ها از اهمیّت ویژه­ای برخوردار بوده و فعالیّت آن گسترش قابل توجهی داشته است. بخش کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نیست و نقش اینترنت در توسعه کشاورزی امری بدیهی است و کارکردهای ویژه­ای نیز دارد. از جمله کارکردهای اینترنت در کشاورزی می­توان به توسعه اقتصادی مولدان کشاورزی؛ کمک به‌عمران اجتماعی؛ گسترش شبکه­های رسانه­ای جدید؛ حذف واسطه­ها و کاهش مستقیم قیمت­ها؛ اجتماع مجازی و هماهنگی کشاورزان و فعالان این بخش؛ و از همه مهم‌تر ارائه اطلاعات سریع، دقیق و به موقع به کشاورزان اشاره نمود. نتایج بررسی­ها نشان داد در سطح جهان وب­سایت­های بسیاری در زمینه کشاورزی به‌صورت دولتی و خصوصی فعالیّت می­کنند. بسیاری از این وب‌سایت­ها دولتی بوده و به ارائه اطلاعات و خدمات دولتی به کشاورزان و فعالان این بخش می­پردازند. توسعه پورتال­های کشاورزی برای اجتماع مجازی فعالان کشاورزی؛ درآمدزایی از طریق تبلیغات و ایجاد زمینه برای تشکیل شرکت­های مجازی جهت ارائه خدمات مختلف می­تواند برای فارغ­التحصیلان کشاورزی و مدیران وب­سایت­ها ایجاد کارآفرینی و کسب ­و ­کار نماید. یافته­های حاصل از مرور منابع بیانگر آن است که علی­رغم گستره زیاد فعالیّت­های اینترنتی و قابلیت­های متعدد در به­کارگیری خدمات تحت ­وب، تاکنون در ایران اقدامات خاصی در این زمینه انجام نشده است. بنابراین از جمله پیشنهادهای این پژوهش، ارائه خدمات تحت وب توسط دستگاه­های دولتی و مؤسسات خصوصی بخش کشاورزی به­منظور ارائه خدمات با کیفیت­تر و نیز ارتقای سطح خدمت­رسانی به کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی می­باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Internet Marketing and Agricultural Web-Services;step to entrepreneurship in agriculture

چکیده [English]

Abstract1
Today, using the Internet and the Web is important in all areas of its activities
have expanded considerably. Agriculture is no exception, and the role of the
Internet in agricultural development is obvious and has special functions. Among
the functions of the Internet in agriculture can be Economically productive
agricultural development; Contribute to social development; Expansion of new
media; Eliminating middlemen and reducing direct costs; Virtual community and
coordination of farmers and activists; And most importantly Data provided quick,
accurate and timely farmers mentioned. The results showed that globally many
websites on agriculture to public and private acts. However, many state and
government to provide information and services to farmers and activists engage in
this sector. Electronic markets created by the private sector in agriculture and
related supply chain that has been done. Development of agricultural portal for
virtual community agricultural activities; Findings from a review of the literature
suggests that, despite the large range of internet activities and the deployment of
multiple Web services, since in certain actions have been taken in this regard.
Therefore, the recommendations of this study is to provide Web services by public
and private institutions in the agricultural sector to provide more quality services
and enhancing services to Farmers and agriculture are.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Agricultural services
  • Electronic markets
  • Entrepreneurship
  • The internet
  • Web services