Designing a Model of Factors Affecting the Success of Branding for Manufactured Products in Kermanshah Province

Document Type : Complete scientific research article

Author

Razi University

Abstract

Branding is a set of measures to create a popular and lasting mentality of products in the mind of the consumers. Therefore, the aim of the current research was to design a model of factors affecting the success of branding for manufactured produced in Kermanshah province, which was carried out using the grounded theory research method. Strauss and Corbin's approach was used for data coding. Data collection was done through semi-structured interviews with the help of judgmental and snowball sampling methods, with 31 industrial company managers, university professors, government officials and private sector experts in Kermanshah province. Intreviews continued until theoretical data saturation was achieved. Three methods of triangulation, asking questions in several ways and using expert and diverse interviewers were used to verify the validity of the interviews, and to know the reliability, the recoding method and "intra-topic agreement percentage" were used, which was calculated as 90.73%. In the research model, 2918 open codes, 301 concepts and 60 subcategories were identified. The results showed that the success model of the branding of manufactured products in Kermanshah province is affected by various factors that can be classified into causal, intervening, and contextual conditions, and by implementing the proposed strategies, various consequences can be planned for it. At the end, suggestions were presented separately for each area to improve the branding situation in Kermanshah province, including the formation of an organization in charge of branding in the country to provide financial and nonfinancial support to eligible businesses.

Keywords

Main Subjects


احمدی باغنی، ف.؛ محمدی‌فر، ی. و اعظمی، م. (1398). بررسی تأثیر برندسازی بر توسعه صادرات محصولات خاص استان کرمانشاه. چهارمین کنفرانس ملی در مدیریت،حسابداری و اقتصاد با تاکید بر بازاریابی منطقه ای و جهانی. ایران. تهران. دانشگاه شهیدبهشتی.
احمدیان، ف. (1400). «برندسازی» مغفول‌مانده گردشگری کرمانشاه! خبرگزاری ایسنا. قابل دسترسی در:
https://www.isna.ir/news/1400042820133/
اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه (1400). گزارش توانمندی‌های استان کرمانشاه. قابل دسترسی در:
https://ksh.mimt.gov.ir/fa/file_manager/480655/
باقلی، ط.؛ محمدیان، م.؛ ناصحی‌فر، و. و صحت، س. (1398). آسیب‌شناسی برندسازی در صنعت دارویی ایران. چشم انداز مدیریت بازرگانی، 18 (37)، 139-158.
بیابانگرد، الف. (1382). روش‌های تحقیق در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر.
حسین‌پور، م. و حشمتی، الف. (1400). واکاوی موانع و چالش‌های برندسازی شهری در ایران و ارائه راهکارهای مناسب (موردمطالعه: شهر کرمانشاه). فصلنامه مدیریت برند، 8 (28)، 131-168.
خادمی، الف. (1394). بررسی وضعیت برندسازی در محصولات صادراتی و ارائه راهکارهای اجرایی توسعه آن در صنایع غذایی کشور. تهران: وزارت جهاد کشاورزی. موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی.
دانایی‌فرد، ح.؛ الوانی، س. م. و آذر، ع. (1391). روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت؛ رویکردی جامع. تهران: انتشارات صفار- اشرافی.
زارعی، ق.؛ موحد، س. م. ر. و عبادی ثانی، س. (1402). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر برندسازی شخصی مدیران شرکت‌های تجاری در شبکه‌های اجتماعی، فصلنامه مدیریت برند، 1 (10)، 258-213.
صادقی، م.؛ فتاحی، م. و تقوایی یزدی، م. (1402). ارائه مدل برندسازی شخصی در توسعه کارآفرینی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 10 (1)، 184-165.
کاظمی، ف. و بافندکار، الف. (1396). تبیین عوامل موثر در برند سازی شهری بر اساس مدل پیشنهادی مارتینز و همکاران: مطالعه موردی شیراز. فصلنامه مدیریت برند، 4 (9)، 173-190.
کریمیان، ل.؛ امیرشاهی، م. الف.؛ حیدرزاده، ک. و غفاری، ف. (1398). طراحی مدل برندسازی در شرکت‌های بیمه بازرگانی ایران با استفاده از رویکرد پژوهش ترکیبی، دوفصلنامه مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 6 (1)، 245-265.
مرکز آمار ایران (1402). مقایسه نرخ بیکاری استان کرمانشاه از 1388 تا 1402. منتشر شده در پایگاه خبری وزارت کشور. قابل دسترسی در:
https://www.moi.ir/news/231903/
واحدی، ح. (1397). مدلسازی عوامل موثر بر موفقیت برند محصولات کسبوکارهای دانش‌بنیان صنعتی، شاهد تجربی واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان. استاد راهنما: دکتر حسنعلی آقاجانی، استاد مشاور: دکتر عبدالحمید صفایی قادیکلایی. پایان‌نامه دکتری، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران.
ولی‌زاده، الف.؛ ذاکرحقیقی، ک. و کلهرنیا، ب. (1399). قابلیت‌های توسعه کلان‌شهرها در برندسازی شهری، موردمطالعه: کلان‌شهر کرمانشاه. هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم جغرافیا، معماری و شهرسازی ایران، تهران.
Anholt, S. (2007). Competitive identity: The new brand management for nations, cities, and regions. Journal of Brand Management, 14 (6), 474-475.
Asseraf, Y. & Shoham, A. (2017). Destination branding: The role of consumer affinity. Journal of Destination Marketing and Management, 6 (4), 375-384.
Corbin, J., & Strauss, A. (2014). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. SAGE publications.
Cui, C. C., Rad, M., & Hogg, M. K. (2018). Brand addiction: Exploring the concept and its definition through an experiential lens. Journal of Business Research, 87, 118-127.
Dalman, M. D. & Puranam, K. (2017). Consumer evaluation of ingredient branding strategy. Management Research Review, 40 (7), 768-782.
Dubois, D., Jung, S. & Ordabayeva, N. (2021). The psychology of luxury consumption. Current Opinion in Psychology, 39, 82–87.
Dubbelink, S. I., Herrando, C., & Constantinides, E. (2021). Social Media Marketing as a Branding Strategy in Extraordinary Times: Lessons from the COVID-19 Pandemic. Sustainability, 13 (18):10310.
Faschan, M., Chailan, C. & Huaman-Ramirez, R. (2020). Emerging adults’ luxury fashion brand value perceptions: A cross-cultural comparison between Germany and China. Journal of Global Fashion Marketing, 11 (3), 207–231.
Guenther, M., & Guenther, P. (2019). The value of branding for B2B service firms-The shareholders' perspective. Industrial Marketing Management, 78 (1), 88-101.
Ko, E., Costello, J. P. & Taylor, C. R. (2019). What is a luxury brand? A new definition and review of the literature. Journal of Business Research, 99 (3), 405–413.
Kotler, P. & Keller, K. L. (2012), Marketing Management, New Jersey: Prentice Hall.
Larrick, B., Kretser, A. & McKillop, K. (2022). Update on A Partnership for Public Health: USDA Global Branded Food Products Database, Journal of Food Composition and Analysis, 105, 104250.
Liu, Y., Kou, Y., Guan, Z., Hu, J., & Pu, B. (2020). Exploring hotel brand attachment: The mediating role of sentimental value. Journal of Retailing and Consumer Services, 55, 102143.
Merrilees, B., Miller, D. & Shao, W. (2016). Mall brand meaning: an experiential branding perspective. Journal of Product and Brand Management, 25 (3), 262-273.
Miller, K. W., & Mills, M. K. (2012). Contributing clarity by examining brand luxury in the fashion market. Journal of Business Research, 65 (10), 1471-1479.
Mir Bernal, P., Pecot, F., Hudson, B., & De Barnier, V. (2023). Inducing omni‑temporality: product heritage appropriation in corporate heritage brand construction. Journal of Brand Management, 5 (9), 1-13.
Moon, H. & Sprott, D. E. (2016). Ingredient branding for a luxury brand: The role of brand and product fit. Journal of Business Research, 69 (12), 5768-5774.
Petravičiūtė, K., Seinauskiene, B., Rūtelionė, A., & Krukowski, K. (2021). Linking Luxury Brand Perceived Value, Brand Attachment, and Purchase Intention: The Role of Consumer Vanity. Sustainability, 13 (12), 6912.
Sharda, N. & Bhat, A. (2019). Role of consumer vanity and the mediating effect of brand consciousness in luxury consumption. Journal of Product and Brand Management, 28 (7), 800–811.
Thai, N. V., Vuong, D. H., Ha, N. T. T., Thinh, N. Q., Kim, M. H. & Quy, N. L. D. (2020). Exploring brand loyalty toward traditional confectioneries in an emerging market. Journal of Entrepreneurship and Sustainability, 8 (1), 60–72.
Wang, L. & Ding, Y. (2017). An exemption for strong brands: the influence of brand cmmunity rejection on brand evaluation. European Journal of Marketing, 51 (5/6), 1029-1048.