Analysis of entrepreneurial thinking and career advancement of employees: The case of the Management of Agricultural Jihad in Kerman County

Authors

1 Department of Agricultural Extension and Education, School of Agriculture, Shiraz University. Shiraz, Iran

2 Department of Agricultural Extension and Education, School of Agriculture, Shiraz University, Shiraz, Iran.

10.22069/jead.2024.22061.1786

Abstract

The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between the entrepreneurial thinking of Kerman Agricultural Jihad Management employees and their attachment and career advancement. According to the number of 141 employees of this office, 101 people were included in the study using the table of Krejcie and Morgan (1970) and the simple random sampling method. In order to check the research model, the set of variables of innovation, risk-taking, invention, entrepreneurial motivation, entrepreneurial spirit, independence among the characteristics of entrepreneurial thinking were investigated with the mediation of job Involvement. Descriptive analysis of variables was done using SPSS and structural equation model was drawn with AMOS. The results showed that creativity and entrepreneurial spirit have the greatest impact on the career advancement of agricultural jihad management employees, on the other hand, with the impact of creativity and entrepreneurial spirit on job attachment, their career advancement level also increased. This effect increased even more with the mediation of job involvement. Therefore, the increase in entrepreneurial thinking will lead to the career advancement of Jihad Agriculture employees. It is suggested that in order to create entrepreneurial thinking among the employees of the management of agricultural jihad in Kerman city, in addition to in-service training, measures should be taken to regulate and participate employees in various programs based on entrepreneurial characteristics. In addition to practicing and repeating these features, it also leads to increase and provide training to others.

Keywords

Main Subjects


احمدی، ح. (1393). روانشناسی اجتماعی، انتشارات: دانشگاه شیراز، شیراز.
بادزبان، ف.، رضائی مقدم، ک.، و فاطمی، م. (1399الف). آموزش کارآفرینی و تاثیر آن بر عملکرد کسب و کارهای زنان روستایی. فصلنامه علمی پژوهشی کارافن، 17(3)، 94-79.
بادزبان، ف.، رضائی مقدم، ک.، و فاطمی، م. (1399ب). تحلیل میزان تاب آوری زنان کارآفرین روستایی با بهره­گیری از مقیاس کانر – دیویس. فصلنامه سیاست نامه علم و فناوری، 10(1)، 49-39.
رستمی، س.، انوشه، م.، درویشی سه تلانی، ف.، و کشاورز ترک، ع.ا. (1402). تدوین مدل پارادایمی توسعه کارآفرینی در حوزه انرژی­های تجدیدپذیر: کاربست رویکرد آینده – پژوهی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 10(3)، 151-143.
داعی­زاده اردکانی، ب. (1396). بررسی ارتباط بین انگیزه پیشرفت، خلاقیت و خودکارآمدی با کارآفرینی در دانشجویان پسر. مجموعه مقالات سومین کنفرانس بین­المللی مدیریت و کارآفرینی با تاکید بر شرایط اقتصاد مقاومتی، 24 بهمن ماه، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
رضایی، ف.، آزما، ف.، سمیعی، ر.ا.، شجاعی، س. (1402). تحلیلی بر کارآفرینی دانشگاهی قابلیت­محور در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان مبتنی بر تئوری داده­بنیاد. نشریه مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 3 (10)، 142-117.
 زندآذر، س.، رضائی­مقدم، ک.، و فاطمی، م. (1399). تحلیل اکتشافی مزایای استقرار شرکت­های دانش­بنیان در مراکز رشد پارک علم و فناوری استان فارس. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 10(3)، 60-36.
طالبی، ک.، سجادی، س.، و رسولیان، پ. (1395). شناسایی مختصات تفکر راهبردی کارآفرینانه. توسعه کارآفرینی، 9(4)، 652-633.
عدالتیان، ج.، عبدی بوسجین، س.، عبدی جمایران، ع.، و صابونی زیاراتی، س. (1396). بررسی نقش و جایگاه آموزش کارآفرینی در سازمان­ها. دوماه نامه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 2(8)، 79-67.
فدائی کیوانی، ر؛ و اشکور، ز. (1396). جایگاه آموزش در توسعه منابع انسانی سازمان­های عصر حاضر. دوماهنامه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 2(5)، 10-1.
فرهی، ع.، سلطانی، م.ر.، و نصرالهی، م. (1397). ارائه الگوی مسیر پیشرفت شغلی. فصلنامه پژوهش­های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 10(4)، 78-51.
قیصری، و.، طالبی، ک.، و ایمانی­پور، ن. (1394). نقش تفکر کارآفرینانه بر راهبردهای رشد در کسب و کارهای کوچک و متوسط. توسعه کارآفرینی، 8(2)، 214-195.
کرمی، ا.، فاطمی، م.، رضائی مقدم، ک.، و بادزبان، ف. (1399). مقایسه فعالیت­های بازاریابی زنان روستایی عضو صندوق کارآفرینی امید و شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه فعالت­های کشاورزی استان فارس. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 7(14)، 66-57.
کرمی، ش.، و آگهی، ح. (1394). تحلیلی بر رویکردها و مدل­های توسعه کارآفرینی، در توسعه کارآفرینی کشاورزی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 2 (2)، 103-81.
گلکارفرد، م.، رضائی­مقدم، ک.، و فاطمی، م. (1400). عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی زنان عضو صندوق­های حمایت از توسعه­ی فعالیت­های کشاورزی استان فارس. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 52-2(2)، 289-271.
معصومی، ا.، حیاتی، د.، و احمدی، ح. (1399). آسیب­شناسی توسعه روستایی از دیدگاه روانشناسی اجتماعی. فصلنامه راهبرد توسعه، 16(3)، 50-34.
معصومی، ا.، و رضائی مقدم، ک. (1400). عوامل موثر بر بهره­برداری از فرصت­های کارآفرینانه در بخش کشاورزی ایران. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 8(16)، 23-13.
منفرد، ن.، رضائی­مقدم، ک.، و آبخیز، ز. (1394). نگرش دانشجویان کشاورزی دانشگاه شیراز نسبت به ایجاد دانشکده کارآفرین. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 2(2)، 47-66.
نیک فرجام، س.، نادری، ن.، و خسروی، ا. (1402). پیش­بینی خودکاآمدی کارآفرینی از طریق تحمل ابهام با واسطه­گری چابکی سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان فارس). مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 10(4)، 106-126.
والییر (2019). تفکر کارآفرینانه (متفاوت فکر کنید). ترجمه: محمدرضا زالی و سینا تفضلی هرندی، (1402). انتشارات: دانشگاه تهران، تهران.
Adegbuyi, A., Oladele, P., Iyiola, O., Adegbuyi, O., Ogunnaike, O., Ibidunni, A., & Fadeyi, O. (2018). Assessing the influence of entrepreneurial orientation on small and medium enterprises ‘performance. International Journal of Entrepreneurship, 22(4), 178-184.
Barron, P., & Ali-Knight, J. (2017). Aspirations and progression of event management graduates: A study of career development. Journal of Hospitality and Tourism Management, 30, 29-38.
Bonn, I. (2005). Improving strategic thinking: a multilevel approach. Leadership & Organization Development Journal, 26(5), 336-354.‏
Fleischmann, F. (2018). What Is Entrepreneurial Thinking: Ten Theses and Provocations. Port of the Springer Fachmedien Wiesbaden book series (SRW), 53-39.
 Hosseini, M., & Eskandari, F. (2013). Investigating entrepreneurial orientation and firm performance in the Iranian agricultural context. Journal of Agricultural Science and Technology, 15(2), 203-213.
Khosravi, B., & Omari, h. (2016). The Explanation of influence of value-added strategic thinking on entrepreneurial value creation of employee school of medical sciences in east Azarbaijan providence. Global Conference New horizons in Humanities, Future Studies and Empowerment, Iran/Shiraz, Shiraz University, 28-30 January.
Krejcie, R.V. and Morgan, D.W. (1970) Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607-610.
Masoomi, E., & Rezaei-Moghaddam, K. (2021). Entrepreneurial opportunity recognition: an empirical study in Iranian agriculture sector. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 25(4-5), 303-325.‏
Pertusa-Ortega, E. M., Zaragoza-Sáez, P., & Claver-Cortés, E. (2010). Can formalization, complexity, and centralization influence knowledge performance?. Journal of Business Research, 63(3), 310-320.
Weru, J. W., Iravo, M. A., & Sakwa, M. (2013). The Relationship between training and development on performance of state owned corporations. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(9), 57.