Investigating the dimensions and components of the agricultural research commercialization ecosystem

Authors

1 Department of Technology Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Department of Industrial Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran

3 Department of Industrial Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

Abstract

Global crises have turned the development of the national economy into a fundamental problem. One of the ways to achieve economic development is to improve the commercialization mechanisms of scientific research. By looking at the performance of agricultural researches in the past years, it can be seen that, contrary to the existing capabilities in technology development, many of them have failed in the commercialization of technology. The purpose of this research was to design a model for the commercialization of research findings of agricultural research institutes in the form of a strategic model. The current research is a part of descriptive-survey research in terms of practical purpose and in terms of implementation method, and in terms of qualitative data collection. The statistical population of this research was the academic faculty members of the country's agricultural and commercial research institutes in the field of commercialization. Sampling was followed by the snowball method until theoretical saturation, which included a total of 16 experts. In this research, a semi-structured interview was used as a data collection tool and an approach based on database theory and ATLAS.ti 8 software was used. According to the research findings in the qualitative part, 212 codes were identified in the form of 24 categories, which were placed in the form of causal conditions, background conditions, intervening factors, strategies and consequences. The findings of the research showed that management, laws and regulations, foresight and infrastructure development are the most important factors in the commercialization of research projects.

Keywords

Main Subjects


اسدی، ن.، فتاحی، م.، و تقوایی، م. (1400). ارائه مدل تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌بنیان کشاورزی در راستای ارتقای توانمندی‌های فناورانه شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری. مجله راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 8 (16): 113-124.
انصاری، م. ت.، و سنجابی، م.ر. (1392). تحلیل چالش‌های تجاری‌سازی تحقیقات از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشکده‌های کشاورزی ایران، تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 44 (4): 555-568.
پورعابدی، م.ر. (1395). طراحی مدل چیره‌دستی در سازمان‌های فناورانه بر مبنای نظریه‌سازی داده بنیاد (مطالعه مورد: جهاد دانشگاهی). مجله مدیریت دولتی، 8 (33): 33-54.
پورعزت، ع. ا.، قلی پور، آ.، و ندیرخانلو، س. (1389). تبیین موانع کارآفرینی دانشگاهی و تجاری‌سـازی دانـش در دانشـگاه تهـران. فصلنامه سیاست علم و فناوری، 2 (4): 65-75.

پورنقی، ر.، و حجازی، ا.ا. (1398). بررسی عوامل مؤثر بر تجاری‌سازی دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. فصلنامه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 34 (3): 1023-1050.

ترک، ل.، و شریعت، ر. (1392). فرایند مناسب برای تجاری‌سازی ایده‌های برخاسته از آموزش‌های کارآفرینی. ماهنامه اجتمـاعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، 164: 1-22.
حاجی‌میررحیمی. س.د. (1401). راهکارهای استقرار و نهادینه‌سازی نظام تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه کشاورزی مورد مطالعه: مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی وزارت جهادکشاورزی. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 9 (17): 1-14.
حاجی‌میررحیمی، س. د.، مخبردزفولی، ع.، و تیموری، م. (1398). بررسی و تعیین عوامل و راهبردهای استقرار و نهادینه‌سازی نظام تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه. مورد مطالعه: مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 15 (1): 189-213.
حسینیان‌پویا، ه.، قاضی‌نوری، س.س.، و گودرزی، م. (1394). شناسایی عوامل مؤثر بر استراتژی تجاری سازی فناوری با استفاده از روش فراترکیب. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری.3 (1): 63-97.
خدرویسی، ح.، رنگریز، ح.، صلواتی، ع.، و سلطان‌پناه، هـ. (1398). شناسایی و بررسی مدل عملکرد سازمانی تحول‌آفرین، فصلنامه مدیریت نوآوری در سازمان‌های دفاعی، 2 (3): 143- 166.
خسروی‌پور، ب.، و خسروی‌پور، ا. (1400). چالش‌های تجاری‌سازی یافته‌های تحقیقات کشاورزی. جغرافیا و روابط انسانی، 4 (2): 41-57.
خسروی‌پور، ب.، نصرتی، س.، و یعقوبی، ج. (1397). شناسایی موانع پیش روی تجاری‌سازی تحقیقات در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با استفاده از نظریه بنیادی. فصلنامه پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، 11 (11): 1-20.
دانایی‌فرد، ح.، و امامی، م. (1386). استراتژی‌های پژوهش کیفی: تأملی بر نظریه‌پردازی داده‌ بنیاد. فصلنامه اندیشـه مـدیریت، 1(2): 69 -97.
سیدحمزه‌نژاد، ح.، نادری، ن.، و دل‌انگیزان، س. (1400). ارائه چارچوب اندازه‌گیری سازه بازارپذیری به عنوان عاملی مهم از زیست بوم تجاری‌سازی نانوفناوری. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 13 (26): 53-73.
شاه‌آبادی، ا.، سهرابی‌وفا، ح.، و سلمانی، ی. (١٣٩4). تأثیر انباشت سرمایه تحقیق و توسعه و سرمایه فیزیکی بر رشد اقتصادی: شواهدی از کشورهای ایران، ترکیه و مالزی. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش‌های رشد و توسعه اقتصادی، ٦ (23): 75-88.
شریف‌زاده، ا.، عبداله‌زاده، غ.، و شریفی، م. (1393). آسیب‌شناسی مدیریت تحقیقات و توسعه فناوری کشاورزی در چارچوب نظام نوآوری کشاورزی، نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی، 28 (1): 71-82 .
شریفی، م.، رضوانفر، ا.، حسینی، س.م.، و موحدمحمدی، س.ح. (1394). الگو سازی مفهومی تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 2 (1):93- 107.            
شریفی، م.، رضوانفر، ا.، حسینی، س.م.، و موحدمحمدی، س.ح. (1396). طراحی الگوی فرآیندی تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزی. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 48 (2):271-285.
شریفی، م.، رضوانفر، ا.، حسینی، س. م.، و موحدمحمدی، س.ح. (1398). شناسایی و اولویت‌بندی سازوکارهای بدیل تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزی. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 50 (1): 189-200.
طیبی، س.ا.ح. (1395). نگرش راهبردی بر عوامل مؤثر بر تجاری‌سازی و ورود به بازار در ایران، مبتنی بر رویکرد فراترکیب. فصلنامه رهیافت، 26 (63): 36-20. 
عباسی اسفنجانی، ح.، و فروزنده دهکــردی. ل. (1393). شناسایی و تبیین عوامل تعیین کننده در تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی. سیاست علم و فناوری، 6 (4): 33-46.
مقیمی، س.ف. (1399). واکاوی پدیده آفلوانزا و ذهنیت کـارآفرینی گریـزی در میـان فرزنـدان کارآفرینـان (بـا استفاده از نظریه داده بنیاد). فصلنامه توسعه کارآفرینی، 13 (4): 581-600.
مقیمی، س.، م. صدیق‌زاده.، جعفرزاده‌کوچکی، ا.، و نظری، ع. (1389). تأثیر عوامل محیطی بر تجاری‌سازی ایده‌ها و نتایج تحقیقات. مطالعات مدیریت راهبردی، 1 (2): 113-126.
موسایی، ا.، صدرایی، س.، و بندریان، ر. (1387). مدل فناوری تجاری‌سازی دانش فنی محصولات شیمیایی. فصلنامه تخصصی پارک‌ها و مراکز رشد، 4 (16): 8-18.
نریمانی، ا. ر.، واعظی، ر.، الوانی، س. م.، و قربانی‌زاده، ج. (1396). شناسایی الزامات تسهیل‌گر درون سازمانی در تجاری‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی، فصلنامه مطالعات بین رشته‌ای دانش راهبردی،7 (28): 133-158.
نوروزی، ت.، دل‌انگیزان، س.، و رضایی، ب. (1395). طراحی مدل تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی دانشگاهی. توسعه کارآفرینی، 9 (3): 553-572.
یاوری، غ.، و عزیزی، و. (1399). تحلیل موانع و چالش‎های عدم دستیابی به اهداف برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بخش کشاورزی. مجله پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، 13 (2): ۱6-21.
یحیایی، م.، و حسن‌زاده، ع. (1397). ارائه مدل تجاری‌سازی فناوری در شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه ICT. فصلنامـه علمی پژوهشی دانش سرمایه‌گـذاری، 7 (26): 63-81.
Alibekova, G., Tleppayev, A., Medeni, T.D., & Ruzanov, R. (2019). Determinants of Technology Commercialization Ecosystem for Universities in Kazakhstan. Journal of Asian Finance, Economics and Business, 6(4): 271-279.
Bakhtiar, A., Aslani, A., & Hosseini, S.M. (2020). Challenges of diffusion and commercialization of bioenergy in developing countries. Renewable Eenergy, 145: 1780-1798.
Belitski, M., Aginskaja, A., & Marozau, R. (2019). Commercializing university research in transition economies: Technology transfer offices or direct industrial funding? Research Policy, 48(3): 601-615.
Bowen, F.E., Rostami, M., & Steel, P.) 2010). Timing is everything: A meta-analysis of the relationships between organizational performance and innovation. Journal of Business Research, 63(11): 1179-1185.
Carletto, C., Corral, P., & Guelfi, A. (2017). Agricultural commercialization and nutrition revisited: Empirical evidence from three African countries. Food Policy, 67: 106-118.
Cheah, S., & Ho, Y.P. (2021). Commercialization performance of outbound open innovation projects in public research organizations: The roles of innovation potential and organizational capabilities. Industrial Marketing Management, 94: 229-241.
Chen, M., Shelton, A., & Ye, G.Y. (2011). Insect-resistant genetically modified rice in China: from research to commercialization. Annual Review of Entomology, 56: 81-101.
commercialization: implication for Korean Government-sponsored SMEs. Asian Journal of Technology Innovation, 21(1): 72-85.
Eckhardt, J.T., & Ciuchta, M.P. (2018). Open innovation, information, and entrepreneurship within platform ecosystems, zation within advanced manufacturing: value stream mapping as a tool for efficient learning. Procedia CIRP, 60: 374-379.
Entezari, Y. (2015). Building Knowledge- Based Entrepreneurship Ecosystems: Case of Iran. World Conference on Technology, Innovation and Entrepreneurship. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 195: 1206 – 1215.
Farmani, F. (2013). Identification of effective factors on Knowledge commercialization: a case study of mashhad city universities. International Research Journal of Applied and Basic Sciences, 14(7): 1072-1079.
Fini, R., Rasmussen, E., Siegel, D., & Wiklund, J. (2018). Rethinking the commercialization of public science: From entrepreneurial outcomes to societal impacts. Academy of Management Perspectives, 32(1): 4-20.
Gbadegeshin, S.A. (2019). The Commercialization Process of High Technologies. Ph.D. Thesis, the University of Turku, Turku, Finland, 128pp.
George, G., Howard-Grenville, J., Joshi, A., & Tihanyi, L. (2016). Understanding and tackling societal grand challenges through management research. Academy of Management Journal, 59(6):1880-1895.
Good, M., Knockaert, M., Soppe, B., & Wright, M. (2019). The technology transfer ecosystem in academia. An organizational design perspective. Technovation, 82: 35-50.
Guba, E.G., & Lincoln, Y.S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of Qualitative Research, 2(163-194): 105-113.
Hajimirrahimi, S.D., & Valadan, M. (2020). Factors Influencing the Establishment and Development of a Commercialization System of Research Findings and Determining the Knowledge of Those Involved in the Agricultural Sector of Iran. International Journal of Agricultural Management and Development, 10(2): 113-133.
Heinecke, S. 2018. On the route towards renewal? The Polish Academy of Sciences in post-socialist context. Science and Public Policy, 45(2): 246-256.
Hosseini, J., & Esmaeeli, S. (2010). To determine the challenges in commercialization of nanotechnology in agricultural sector of Iran. Journal of Biological Sciences, 5(6): 448- 451.
Isenberg, D.J. 2010. How to start an entrepreneurial revolution, Harvard BusinessReview, 88(6):40-50.
Ismail, N., Mohd Nor, M.J., & Sidek, S. (2015). A Framework for a Successful Research Products Commercialisation: A Case of Malaysian Academic Researchers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195: 283-292.
Jha, S. K. 2018. Entrepreneurial ecosystem in India: Taking stock and looking ahead. IIMB Management Review, 30(2): 179-188.‏

Kenzhaliyev, O.B., Ilmaliyev, Z.h.B., Triyono, B.M., Minghat, A.D., Arpentieva, M.R., & Kassymova, G.K. (2020). Commercialization of Research and Development Results as the Economy Growth Factor of the Republic of Kazakhstan. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(7):18-28.

Lin, J. H., & Wang, M. Y. (2015). Complementary assets, appropriability, and patent commercialization: Market sensing capability as a moderator. Asia Pacific Management Review, 20(3): 141-147.
Linderhof, V., Janssen, V., & Achterbosch, T. (2019). Does Agricultural Commercialization Affect Food Security: The Case of Crop-Producing Households in the Regions of Post-Reform Vietnam. Sustainability, 11(1263): 15-33.
Lipinski, J., Minutolo, M.C., & Crothers, L.M. (2008). The Complex Relationship Driving Technology Transfer: The Potential Opportunities Missed by Universities. Journal of Behavioral and Applied Management, 9(2):112-133.
Natsheh, A., Gbadegeshin, S.A., Rimpilainen, A., Immaovic-Tokalic, I., & Zambrano, A. (2015). Identifying the challenges in commericializing high technology: A case study of quantum key distribution technology. Technology Innovation Management Review, 5(1): 26-36.
Nelson, A.J. 2016. How to share “a really good secret”: Managing sharing/secrecy tensions around scientific knowledge disclosure. Organization Science, 27(2): 265-285.
Perkmann, M., Tartari, V., McKelvey, M., Autio, E., Broström, A., D’Este, P., & Krabel, S. (2013). Academic engagement and commercialisation: A review of the literature on university–industry relations. Research policy, 42(2): 423-442
Portuguez Castro, M., Ross Scheede, C., & Gómez Zermeño, M.G. (2019). The Impact of Higher Education on Entrepreneurship and the Innovation Ecosystem: A Case Study in Mexico. Sustainability, 11(20): 5597-5614.
Samuelt, M. 2014. Status and Prospects of IP Regime in India: Implications for Agricultural Education. Journal of Intellectual Property Rights, 19: 189-201.
Strauss, A., & Corbin, J. (2008). Basic of Qualitative Research: Techniques and Procedures for developing Grounded Theory. Third Edition, Los Angeles: stage publication.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research techniques. Sage Publications.
technology in the Netherlands: A best worst method approach. Journal of Cleaner Production, 166: 32-39.
Toole, A.A., & Czarnitzki, D. (2007). Biomedical academic entrepreneurship through the SBIR. Journal of Economic Behavior and Organization, 63:16-38.
Upadhyayula, V.K., Gadhamshetty, V., Shanmugam, K., Souihi, N. & Tysklind, M. (2018). Advancing game changing academic research concepts to commercialization: A Life Cycle Assessment (LCA) based sustainability framework for making informed decisions in Technology Valley of Death (TVD). Resources, Conservation and Recycling, 133: 404-416.
Van de Kaa, G., Kamp, L., & Rezaei, J. (2017). Selection of biomass thermochemical conversion technology in the Netherlands: A best worst method approach. Journal of Cleaner Production, 166: 32-39.
Wang, Y-ch., Phillips, F., & Yang, Ch. (2021). Bridging innovation and commercialization to create value: An open innovation study. Journal of Business Research, 123: 255–266.
Zhao, F. 2004. Commercialization of research: a case study of Australian universities, Higher Education Research and Development, 23(2): 223-23.