Analyzing the effect of enterprise model components on the success of enterprises in the agricultural sector of Cherdavel Township

Authors

1 Department of Entrepreneurship and Rural Development, , Faculty of Literature& Humanities Sciences, Ilam University, Ilam, Iran.

2 MSc. Graduated of Entrepreneurship,,, Ilam University.ilam,,Iran.

Abstract

This research was conducted with the aim of analyzing the effect of enterprise model components on the success of enterprises in the agricultural sector of Cherdavel Township in Ilam province. The methodology of this research is descriptive and among the descriptive methods, the correlation method has been used. The statistical population was 361 agricultural enterprisees managers, and the sample size was estimated to be 186 enterprisees using Cochran's formula, which were selected and studied using a simple random sampling method. The data collection tool was a structured researcher's questionnaire that was developed by examining the background of the research. The validity of the questionnaire was confirmed by using the opinions of five university professors and five people involved in agricultural businesses, and its reliability was confirmed using Cronbach's alpha (0.83). The dependent variable of the research was business success and the independent variables were the components of the business model derived from the model of Strovaldera (2013). Multiple regression analysis showed that the three variables of income streams, deliverable values and target customers explained 51.2% of the changes in the dependent variable of enterprise success. It is suggested; In order to increase the success rate of their enterprises, managers should seek to find innovative values and new offers for their customers and try to make their enterprises values more distinct from other common values in the market that are offered to customers by other similar enterprises

Keywords


استروالدر، ا، پینیور. 1393. بوم طراحی مدل کسب‌وکار. ترجمه غلامرضا توکلی، بابک وطن‌دوست، حسام‌الدین ساروقی، بهامین توفیقی. انتشارات آریانا، تهران: 1393.
ایزدی، ب.، رضایی مقدم، ک. و اسداله­پور، ع. 1395. سازه‌های مؤثر و موانع تحقق توسعه کارآفرینی در مشاغل خانگی بخش کشاورزی در مناطق روستایی شیراز. علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 12(1): 39-51.
باباخانی، ا. و واحدی، م. 1396. بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی در میزان موفقیت تعاونی‌های شیلات استان ایلام. فصلنامه تعاون و کشاورزی (تعاون)، 6(22): 79-53.
بغدادی، م.، محمدی، م.، الیاسی، م. و رادفر، ر. 1400. شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه مدل کسب‌وکار استارتاپ‌ها همگام با مراحل بلوغ یک استارتاپ. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 9(4): 11-43.
حسینی­نیا، غمقدس فریمانی، ش. و رحیمی مشکین، ف. 1395. تبیین مؤلفه‌های کسب‌وکار کشاورزی شهری: مورد مطالعه بام سبز شهری. نشریه علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 12(1): 101-85.
خسروی، م.، نصیری، م. و سعیدی، پ. 1400. طراحی الگوی موفقیت کسب‌وکارهای نوپای کشاورزی با رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، ۸ (۱۶): 44-53.
خوشنودی­فر، ز.، سوختانلو، م. و ملک­محمدی، ا. 1389. تأثیر عملکرد بانک کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی در میزان موفقیت کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کارآفرین در بخش کشاورزی. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 18(4): 160-139.
رضایی، ر.، منگلی، ن. و صفا، ل. 1396. اثر میانجی بازاریابی کارآفرینانه در رابطه بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد کسب‌وکارهای گلخانه‌ای در شهرستان جیرفت. علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 13(1): 195-210.
شریف­زاده، ا.، عربیون، ا. و شریفی، م. 1396. بررسی موانع توسعه کسب وکارهای کشاورزی در استان گلستان. روستا و توسعه، 13(4): 129-160.
شفیع‌زاده، ر.، عباس‌نژاد، ط. و غفوریان، م. 1398. شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر موفقیت توسعه محصول جدید با استفاده از رویکرد پویایی‌شناسی سیستم. فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی، 17(52): 57-39.
شمسی، م. و نورمحمدی، ح. 1397. ارائه مدلی برای سنجش و ارزیابی عملکرد علم و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگــاه علوم و فناوری مطالعات ایران (ایرانداک)، 34(2): 534-517.
غفاری، ح. و رازینی، ا. 1396. شناسایی و رتبه‌بندی عوامل راهبردی مؤثر در موفقیت بنگاه‌های کوچک و زودبازده شهر صنعتی کاوه با رویکرد کارت امتیازی متوازن از دیدگاه مدیران. فصلنامه رشد فناوری، 13(50): 69-63.
قادرمرزی، ح.، جمشیدی، ع.ر.، جمینی، د. و نظری سرمازه، ح (1394). شناسایی موانع توسعه کارآفرینی زنان روستایی (مطالعه موردی: دهستان شلیل شهرستان اردل. فصلنامه برنامه‌ریزی منطقه‌ای، 5(17)، 118-103.
کلابی، ا، م.، یداللهی فارسی، ج. و عزیزی، م. 1400. شناسایی و اولویت‌بندی عوامل کلیدی موفقیت مدل کسب‌وکار. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 14(54): 84-61.
کمالی سید بیگلو، م، و تقی‌زاده، ر. 1396. شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر موفقیت بنگاه‌های کوچک و متوسط با استفاده از فرایند تحلیل شبکه‌ای فازی مطالعه موردی: بنگاه‌های مستقر در نواحی و شهرک‌های صنعتی شهرستان ارومیه. فصلنامه مجلس و راهبرد، 24(91): 318-291.
گودرزی، م.، قاضی نوری، س. س.، رادفر، ر. و کبریایی‌زاده، ع. 1400. تحلیل مدل کسب‌وکار هشت شرکت بخش زیست­دارو در ایران. مدیریت نوآوری، 10(1): 75-100.
مرادنژادی، ه. 1398. تدوین سند علم و فناوری استان ایلام، گزارش طرح پژوهشی، دانشگاه ایلام.
مقصودی، ط. 1396. شناسایی عوامل مؤثر بر پایداری کسب‌وکارهای خرد در بخش کشاورزی استان خوزستان. پژوهش­های ترویج و آموزش کشاورزی، 10(2)، 11-20.
ملاشاهی، غ.، ظریفیـان، ش. و پـیش بهـار، ا. 1394. تعیـین میـزان موفقیـت بنگـاه‌هـای اقتصـادی زودبـازده بخـش کشـاورزی در روسـتاهای شهرسـتان زابـل. اقتصـاد کشاورزی و توسعه، 23(91): 49-73.
ورمزیاری، ح.، و ایمانی، ب. 1396. تحلیل تاب‌آوری کسب‌وکارهای روستایی در شهرستان ملکان. توسعه کارآفرینی، 10(1): 200-181.
یعقوبی، ج. و قاسمی، ج. 1388. بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت کارآفرینان بخش کشاورزی و راهکارهای حمایت از آن‌ها (مطالعات موردی استان زنجان). مجله تعاون،20(203-202): 97-85.
Abdollahi, H., Ahmadi, A., Mardanshahi, M. M. 2018. Factors Affecting Business Model Innovation in Agricultural Knowledge-Based Companies in Mazandaran Province. Entrepreneurship in Agriculture, 5 (1): 77-91.
Afuah, A., Tucci, C. 2009. Internet Business Models and Strategies. McGraw-Hill, New York.
Agahi, H., and Karami, S. 2012. A study of factors effecting social capital management and its impact on success of production cooperatives. Annals of Biological Research, 3(8): 4179-4188.
Fisher, R., Maritz, A., and Lobo, A. 2014. Evaluating entrepreneurs’ perception of success: Development of a measurement scale. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 20(5): 478-492.
Fried, H.O., and Tauer, L.W. 2015. An entrepreneur performance index. Journal of Productivity Analysis, 44(1): 69-77.
Jakubiak, M., and Chrapowicki, P. 2018. SMEs and Determinants of Their Internationalization in Poland, Germany and Denmark. Problemy Zarządzania, 16(73): 126-142.
Kastalli, I. V., and van Looy, B. 2014. Servitization: Disentangling the impact of service business model innovation on manufacturing firm performance. Journal of Operations Management. 41(4): 169-180.
Khaledi, K., Kazemi, S., Shahmoradi fard, M. 2019. Explaining the Actual Position of Agriculture in the National Economy with Focusing on Value Added of Agribusiness. Agricultural Economics and Development, 26(104): 239-268.
Lambert S. 2008. A Conceptual Framework for Business Model Research. 21st Bled eConference eCollaboration on Overcoming Boundaries through Multi-Channel Interaction June 2008, Bled, Slovenia, 2008: 227-289.
Lorestani, S., Moradnezhadi, H. 2019. Factors Effecting on Success of Agricultural Cooperative Enterprise in Islamabad Township. Co-Operation and Agriculture, 8(31): 73-93.
Shafer S. M, Smith H. J, Linder J. 2010. The power of business models. Business Horizons 2010, 48: 199-207.
Sukhari, A. and De Villiers, C. 2019. The Influence of Integrated Reporting on Business Model and Strategy Disclosures, Australian Accounting Review, 29(4): 708-725.
Staniewski, M. W., and Awruk, K. 2019. Entrepreneurial success and achievement motivation–A preliminary report on a validation study of the questionnaire of entrepreneurial success. Journal of Business Research, 110(1): 433-440.
Steinhöfel, E, Kohl, H and Orth, R. 2016. Business Model Innovation: A Comparative Analysis. 11th European Conference on Innovation and Entrepreneurship. Proceedings; 15-16, Jyväskylä, Finland.
Teece D. J. 2010. Business models, business strategy and innovation. Long Range Planning, 43: 172-194.
Yadollahi, J., Aghajani, H. and Aghajani, A. 2012. Internal factors affecting the performance of SMEs and provide an effective model. Journal of Management, 6(14): 12-28.
 Zott, C., and Amit, R. H. 2008. The Fit between Product Market Strategy and Business Model: Implications for Firm Performance. Strategic Management Journal, 29 (1): 1-26.