Investigating the relationship between university brand and career orientation of students

Authors

1 M.Sc. Student of Agricultural Extension, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Iran

2 Faculty member of Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources

Abstract

Due to the emergence of challenges of traditional employment patterns, including the global demand for professional work, the higher education sector is facing increasing demand for more efficient transfer of graduates from training to work. Accordingly, this study was conducted with the aim of evaluating the relationship between the university brand and the constructive career orientation of students of Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources. The method of this research is descriptive-correlational survey. A total of 120 final year students were selected as a sample using Krejcie and Morgan table and random sampling method. The research data collection tool was a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was determined with the opinion of expert professors. The reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha test of 0.96. Findings showed that most of the respondents, ie 66.1% described the university brand as a medium and weak brand and 48.6% were in a good position in terms of constructive job orientation. Also, there is a significant relationship between students' constructive career orientation and their perception of the university brand at the level of 0.01, so the credibility of the university and students' mental image of its brand can have an important effect on students' constructive career orientation.

Keywords


  1. آزاد، ن.، فاطمی فر، الف.،و قائم مقامی تبریزی، خ. 1397. شناسایی اجزای DNA برند در آموزش عالی (مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی). مدیریت کسب و کار، 10 (37): 7- 33.
  2. اخلاصی، ا.، و گیاه چین، م. 1392. ارائه یک مدل برای اندازه گیری ارزش ویژة برند در حوزة خدمات؛ آزمون و پیاده سازی در یک دانشگاه مجازی. تحقیقات بازاریابی نوین، 2 (9): 189-204.
  3. اسماعیلی، ا.، و انصاری، ا. 1393. بررسی تاثیر ارزش ویژه برند بر رفتار خرید مشتریان. تحقیقات بازاریابی نوین، 4 (۷): 62- 44.
  4. آقایی، م.، و محمودی، ح. 1395. بررسی رابطه بین رضایت مشتری، وفاداری مشتری و ارزش ویژه برند. پژوهش­های مدیریت، 88 : 88- 66.
  5. بهاری، ز. 1391.برند. ماهنامه استاندارد، 228: 12-17.
  6. زمانی، ا.، پوراتشی، م. 1397. بررسی انگیزه پیشرفت دانشجویان بر اساس عوامل تبیین‌کننده کیفیت آموزش عالی.مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 16 (33): 96- 75.
  7. تجری، م.، و صاحبی، س. 1396. تبیین جایگاه شخصیت برند دانشگاه بر ترجیحات دانشجویان دانشگاه مازندران. نامه آموزش عالی، 10(39): 61-86.
  8. جاویدنیا، ک.، و جاویدنیا، م. 1392. عوامل موثر بر گرایش زنان به مهارت آموزی در بخش مشاغل خانگی (مطالعه موردی در شهرستان گرمسار). پژوهش در نظام های آموزشی، 6 (17): 145- 168.
  9. حسینی، ع.، و رمضانی، س. 1389. بررسی تاثیر تصویر ذهنی برند بر وفاداری کارکنان. مجله مدیریت توسعه و تحول، 5: 69-75.
  10. حسینی، م. ح.، و فرهادی نهاد، ر. 1391. شناسایی مقیاس­های سنجش تصویر ذهنی از برند در دانشگاه پیام نور. اندازه­گیری تربیتی، 3 (8): 109-132.
  11. حسینی، م. ح.، و فرهادی نهاد، ر. 1392. بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد ارزش ویژه برند در آموزش عالی. نشریه مدیریت فردا، 12(35): 65-80.
  12. حسینی، ح.، احمدی نژاد، مصطفی.، و قادری، ن. 1393. بررسی تأثیر تصویر ذهنی دانشگاه بر رفتار دانشجویان موردکاوی؛ دانشگاه پیام نور تهران. آموزش عالی ایران، 5 (1): 61-39.
  13. حجازی، ی.، غلامی، ح.، حسینی، م.، و رضوانفر، ا. 1397. نقش سرمایۀ اجتماعی در اشتغال‏­­پذیری دانشجویان رشته‏­های کشاورزی: مورد مطالعه؛ پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 49 (3): 545-558.
  14. حیدری، ع.، خانلری، ع.، و مهدوی، ش. 1396. اندازه‌گیری ارزش ویژة برند دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی (مطالعة موردی: دانشکده‌های مدیریت شهر تهران).تحقیقات بازاریابی نوین، 7 (3): 141-158.
  15. رشیدی، ح.، و رحمانی، ز.1392. برند و تأثیر آن بر وفاداری مشتری.بررسی مسائل و سیاست­های اقتصادی، 13 (9): 65-80.
  16. عزیزی، ع.، محمدی، ر. و احمدی، ح. 1395. بررسی رابطه بین ارزش ویژه برند با همخوانی شخصیت برند و مشتری. چشم­انداز مدیریت بازرگانی، 5 (1): 79- 57.
  17. علم بیگی، ا.، امیری، ر.، و صاحبدل، س. 1395. نقش مهارت­های اشتغال در انگیزه تحصیلی دانشجویان کشاورزی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره). پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 8 (37): 62- 49.
  18. غلامی، ح. ا.، علم­بیگی، الف.، و پوراتشی، م. 1398. تأثیر فعالیت‌های فوق برنامه بر اشتغال‌پذیری دانشجویان رشته‌های کشاورزی. کارآفرینی در کشاورزی، 6 (1): 100- 83.
  19. موحدی، ر.، اکبری، ر. یعقوبی فرانی، ا. 1389. راهکارهای بهبود وضعیت اشتغال دانش‌آموختگـان رشـته­هـای کشـاورزی (مطالعـه مـوردی دانشـگاه بوعلی سینا همدان). پژوهش‌هـای تـرویج، 3 (4): 98- 85.
  20. میرزایی، م.، و موسی خانی، م. 1397. بررسی عوامل موثز بر ارزش ویژه برند دانشگاه (مورد مطالعه : دانشگاه آزاد اسلامی قزوین). مدیریت توسعه و تحول، 35: 13-24.
  21. Aaker, D.A., and Equity, M.B. 1991. Capitalizing on the Value of a Brand Name. New York, 28 (1): 35-37.‏
  22. Bennett, R., & Ali-Choudhury, R. 2009. Prospective students' perceptions of university brands: An empirical study. Journal of Marketing for Higher Education, 19 (1): 85-107.
  23. Brunzel, D.L. 2007. Universities sell their brands. Journal of Product & Brand Management, 16(2): 152-153.
  24. Corbin, J., and Strauss, A. 2008. Basics of Qualitative Research (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  25. Dennis, C., Papagiannidis, S., Alamanos, E., amd Bourlakis, M. 2016. The role of brand attachment strength in higher education. Journal of Business Research, 69 (8): 3049-3057.‏
  26. De Vos, A., and Soens, N. 2008. Protean attitude and career success: The mediating role of self-management. Journal of Vocational behavior, 73 (3): 449-456.‏
  27. DiRenzo, M.S., and Greenhaus, J.H. 2011. Job search and voluntary turnover in a boundaryless world: A control theory perspective. Academy of Management Review, 36 (3): 567-589.
  28. DiRenzo, M.S., Greenhaus, J.H., and Weer, C.H. 2015. Relationship between protean career orientation and work–life balance: A resource perspective. Journal of Organizational Behavior, 32 (1):44-64.
  29. Foroudi, P., Yu, Q., Gupta, S., and Foroudi, M.M. 2019. Enhancing university brand image and reputation through customer value co-creation behaviour. Technological Forecasting and Social Change, 138: 218-227.‏
  30. Keller, K.L. 1993. Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity. Journal of Marketing, 57 (1): 1-22.‏
  31. Ng, I. C., and Forbes, J. 2009. Education as service: The understanding of university experience through the service logic. Journal of Marketing for higher Education, 19(1): 38-64.‏
  32. Nurmi, J.E. 1993. Adolescent development in an age-graded context: The role of personal beliefs, goals, and strategies in the tackling of developmental tasks and standards. International Journal of Behavioral Development, 16 (2): 169-189.‏
  33. Norizan, B.R., and Siti-Rohaida M.Z. Protean career orientation and career goal development: Do they predict engineer’s psychological well-being?, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 172, 270-277.
  34. Pinar, M., Trapp, P., Girard, T., and Boyt, T.E. 2014. University brand equity: An empirical investigation of its dimensions. Journal of Educational Management, 28(6), 616-634.
  35. Pop, N.A., and Todea, S. 2018. The perception of a university’s brand within the recruitment pool for future students (Case survey for the economic higher education). In Proceedings of the International Conference on Business Excellence, 12 (1): 782-792.
  36. Pouratashi, M., and Zamani, A. 2019. University and graduates employability. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 9 (3): 290-304.
  37. Suryadi, B., Sawitri, D.R., and Hanifa, F. 2018. Career orientation of senior secondary school students. In SHS Web of Conferences, EDP Sciences.‏