Effect of social capital on organizational entrepreneurship of the agriculture jihad organization in Kermanshah township

Authors

1 Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Razi University, Kermanshah, Iran

2 Student of Agricultural Extension and Education, Razi University

Abstract

Social capital is one of the important organizational capabilities and assets that can contribute to generate new ideas and develop entrepreneurial activities in organizations and to make sustainable organizational advantage for them. The main purpose of this descriptive- correlative research was to study the effect of social capital on organizational entrepreneurship of the Agriculture Jihad Organization in Kermanshah Township. The statistical population of the study consisted of experts of the Agriculture Jihad Organization in Kermanshah Township (N=200). According to the Krejcie and Morgan table, a sample size of 132 was selected using a stratified random sampling method. In order to collect study data, two standard questionnaires including social capital scale (Nahapiet & Goshal, 1998) and organizational entrepreneurship (Scipers, Hogg and Bloom, 2008) were used that the average variance index (AVE) and Composite Reliability (CR) and Cronbach's alpha coefficient were used to determine the construct validity and reliability of questionnaires, respectively. The collected data were analyzed by structural equation standardization technique through AMOS software. Based on the findings, social capital had a positive and significant effect on organizational entrepreneurship in the Agricultural Jihad Organization of Kermanshah. Thus, cognitive, relational and structural capitals have a significant effect on organizational entrepreneurship, respectively, and explain 63 percent of the variance changes it.

Keywords


. احمدی، س.ع.ا، نظری زاده، ا.ع.، سپهوند، ر.، و نظری پور، ا.ه. (1392). بررسی رابطه سرمایه روانشناسی و کارآفرینی سازمانی در میان کارکنان پلیس فرودگاه‎های کشور .فصلنامه دانش انتظامی، 15(4): 78-60.
2. اسدی، ن.، و مرادی، آ. (1392). بررسی رابطة بین سرمایة اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان. نشریة مدیریت و فیزیولوژی ورزشی شمالی ، 1(2): 40-29.
3.احمدپور داریانی، م. (1378).  کارآفرینی: تعاریف ،نظریات والگوها، پردیس 57.
4.آشنا، م.، و منوریان، ع. (1385). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی وکارآفرینی درون­سازمانی، فرهنگ و مدیریت، 14: 150-123.
5. امیرخانی، ط.، و پورعزت، ع. (1387). تأملی بر امکان توسعه سرمایه اجتماعی در پرتو عدالت  سازمانی درسازمان‎های دولتی، مجله مدیریت دولتی، 19:32-1.  
6. بادسار، م.، رضایی، ر.،  و درینی، ر.( 1394). بررسی اثر ابعاد سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی در شرکت‎های خدمات مشاوره. نشریه علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 11: 158-149.  
7. تسلیمی، م.ر.، منوریان، ع.، و آشنا، م. (1385). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی. فرهنگ و مدیریت، 4(14): 56-27.
8. جهانگیری، ع.، و مبارکی، م.ح. (1388). ارائه چارچوب ادراکی مناسب از کارآفرینی در بخش دولتی. توسعه و کارآفرینی، 3(1): 45-36.
9.حسین پور، د.، و آذر، م. (1390). بررسی رابطه سرمایه فکری و اجتماعی با عملکرد سازمانی از نظر مدیران و کارکنان. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 3(7):29-19.
10. خیراندیش، م.، و جمشیدی، ح. (1395). تأثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی با میانجی­گری انگیزه شغلی. نشریه مدیریت سرمایه اجتماعی، 3(1): 58-48.
11.رضایی، ر.، و درینی، ر. (1392). بررسی نقش مؤلفه های سرمایة اجتماعی در کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی (مورد مطالعه: شهرستان زاهدان). نشریة مدیریت دولتی، 3: 62-43.
12. علمی، ز.، شارع­پور، م.، و حسینی، ا.ح. (1384). سرمایه اجتماعی و چگونگی تأثیر بر اقتصاد. مجله تحقیقات اقتصادی، 71: 295-239.
13. قلی­پور، ر.، مدهوشی، م.، و جعفریان، و. (1387). تحلیل رابطه و تأثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی در گروه صنعتی سدید). فرهنگ مدیریت، 17: 127-112.
14.مرادی، م.، زالی، ع.، و پرنیان، ر. (1394). تأثیر سرمایه اجتماعی بر قصد کارآفرینانه (مطالعه موردی: دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده مهندی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران). توسعه کارآفرینی، 8(1): 19-1.
15. هومن، ح. ع. (1384). مدل‏یابی معادلات ساختاریابی. انتشارات سمت: تهران.
16.Andersen, S., and Dag Vidar. H. 2013. Knowledge development and transfer in a mindful project-organization. International Journal of Managing Projects in Business, 6(2): 236-250.
17.Antoncic, B., and Hisrich, R. 2003. Intrapreneurship: Construct refinement and cross- cultural validation. Journal of Business Venturing, 16 (1): 495- 527.
18.Greene, J.P. 2001. Social and cultural capital in Colonial Britis America: a case study, in otberg, Patterns of Social Capital: Stability and Change in Historical Perspective. Cambridge: Cambridge University Press
19.Kent, C., Lorraine, P., and Anderson, A. R. 2014. Social capital, social entrepreneurship and entrepreneurship education. Social Entrepreneurship, Special Issue IJEE, 2(1): 45-56.
20.Nahapiet, J., and Ghoshal, S. 1998. Social capital, Intellectual capita and organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2): 242-260.
21.Nan-Chen, C., Lun-Chung, T., Wei-Ming, O., and Kai-Ti, C. 2007. The relationship among social capital, entrepreneurial orientation, organizational resources and entrepreneurial performance for new ventures. Contemporary Management Research, 3 (3): 213- 232.
22.Scheepers, M., Hough, J., and Bloom, J. 2008. Nurturing the corporate entrepreneurship capability. Journal of Southern African Business Review, 12 (3): 50- 75.
23.Westerlund, M.,  and Svahn, S. 2008. A relationship value perspective of social capital in networks of software SMEs. Industrial Marketing Management, 37(5): 492-501.