Analysis of social capital status among women entrepreneurs in rural microcredit funds

Authors

1 MSc of Agricultural Extension and Education, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Razi University, Kermanshah, Iran

2 Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Razi University, Kermanshah, Iran

3 Ph.D. Department of Entrepreneurship and Rural Development, Faculty of Agriculture, IIam University, IIam, Iran

Abstract

Abstract:
Social capital has become increasingly important in recent decades due to its benefits to various companies and organizations. In this regard, the present study was conducted to analyze the situation of social capital among women entrepreneurs, members of rural micro-credit funds in Kermanshah. The statistical population of this study was 626, all rural women entrepreneurs who are the members of micro-credit funds in Kermanshah. The sample size was determined as 201 by using the table of Bartlett et al. (2001) and selected by stratified random sampling method with proportional assignment for the study. For data collection, the standard Nahapit and Ghoshal (1998) questionnaire was used in the form of three dimensions of structural, relational and cognitive. This questionnaire had 21 items that were modified according to the field of study. SPSS software was used to analyze the collected data. The results showed that more than half of rural women members of rural micro-credit funds in Kermanshah were in the good level in all three dimensions of social capital. From this finding, it can be inferred that the situation of social capital in the studied society is at a relatively good level. However, in relation to these three dimensions, the cognitive dimension was in a weaker position compared to the other two dimensions.

Keywords


. احمدپور، ا.، عبدی ترکمانی، م.، و سلطانی، ش. 1393. عوامل مؤثر بر موفقیت صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی شهرستان قائمشهر. فصلنامه تعاون و کشاورزی، 3(12): 45-23.
2.پرنیان، ل.، و صغری، ه. 1393. سنجش میزان سرمایه اجتماعی و ابعاد آن در بین زنان روستاهای شهر شیراز. همایش ملی زن و توسعه پایدار روستایی، دوره اول.
3. توسلی، ‌غ.، و موسوی، ‌م. 1384. مفهوم سرمایه در نظریات کلاسیک و جدید با تأکید بر نظریه های سرمایه اجتماعی. مطالعات جامعه شناختی، 26(11): 32-1.‎
4. چلبی، م.، و مبارکی، م. 1384. تحلیل رابطه سرمایه اجتماعی و جرم در سطوح خرد و کلان. مجله جامعه‌شناسی ایران، 6(2): 44-3.
5. حدادی، س. 1381. نقش تشکل­های غیردولتی در طراحی نظام بهینه اعتباری برای زنان روستایی. مجموعه مقالات همایش اعتبارات خرد و زنان روستایی. دفتر امور زنان روستایی. تهران. ص 204-185.
6. حیاتی، د.، و احمدی، ش. 1392. سازه‌های مؤثر بر پایگاه طبقاتی زنان روستایی خانوارهای کشاورز: مورد مطالعه شهرستان روانسر استان کرمانشاه. مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان، 11(3): 132-103.‎
7. حیدری ساربان، و.، باختر، س.، و طالعی حور، و. 1395. ارزیابی و تأثیر مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی بر توانمندسازی زنان روستایی. فصلنامه علمی پژوهشی زن و جامعه، 7(4): 49-27.
8. رستمی، ف.، محمدی، م.، علی آبادی، و.، و کریمیان، ن. 1392. وضعیت سرمایه اجتماعی در بین زنان روستایی سرپرست خانوار. فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، 13(51): 24-7.
9. رضایی، ر.، و زارعی، ش. 1393. بررسی دیدگاه زنان روستایی درباره تأثیر مؤلفه­های سرمایه اجتماعی بر توانمندسازی آنان. فصلنامه زن در توسعه و سیاست، 2(2): 304-287.
10. زرافشانی، ک.، رستمی، ف.، خوش­مرام، م.، و شیری، ن. 1393. نقدی بر ساختار صندوق­های اعتبارات خرد در خوداشتغالی زنان روستایی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 1(3)، 129-121.
11. زرافشانی، ک.، علی­بیگی، ا.،  و فقیری، م. 1391. رتبه‌بندی صندوق­های اعتبارات خرد بر اساس توانمندسازی زنان روستایی استان کرمانشاه. زن در توسعه و سیاست، 10(1): 124-105.‎
12. سوری، ع. 1393. سرمایه اجتماعی و رشد در ایران.‎ فصلنامه پژوهش­ها و سیاست­های اقتصادی، 22(69): 64-49.
13. شعبانعلی­فمی، ح. 1383. رهیافت­ها و فنون مشارکت در ترویج روستایی. چاپ اول. تهران: انتشارات مؤسسه توسعه روستایی ایران.
14. شیانی، م.، و موسوی، م. 1390. تحلیل وضعیت سرمایه اجتماعی در شهر کرمان. رفاه‌اجتماعی، 11(41): 122-93.‎
15. شیانی، م. 1395. تحلیل وضعیت سرمایه اجتماعی در شهر کرمان. فصلنامه رفاه اجتماعی، 11(41): 122-93.
16. طالب­پور، م.، اسماعیل­زاده قندهاری، م.، کشتی­دار، م.، و هراتی، م. 1397. تحلیل رگرسیونی رابطه مؤلفه‌های مدیریت دانش با ابعاد سرمایه اجتماعی در دبیران تربیت‌بدنی خراسان رضوی. مدیریت ورزشی، 10(4): 754-739.
17. عباسی، ع.، باسامی، ا.، و کابلی، ن. 1392. بررسی تمایل شهروندان به مشارکت در فعالیت های حفاظت و توسعه فضای سبز شهر تهران. نشریه محیط زیست طبیعی مجله منابع طبیعی، (4) 66: 410-399.
18. فیض، د. 1388. بررسی تأثیر جنسیت بر ویژگی­های شخصـیتی کارآفرینانـه دانشـجویان: بررسی دانشگاه سمنان. مطالعات اجتماعی- روانشناختی زنان، 7(2): 44-25.
19. قربانی، م.، عوض پور، ل.، و راسخی، س. 1395. تحلیل سرمایه اجتماعی شبکه زنان روستایی در راستای توانمندسازی جوامع محلی و منطقه مورد مطالعه: روستای برزیجان، شهرستان محلات، استان مرکزی. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، (2)5: 294-273.
20. کرمی، ش.، آگهی، ح.،  و پاپ­زن، ع. 1388. ارزشیابی طرح آموزش، حمایت و سازمان­دهی زنان روستایی استان کرمانشاه به منظور تولید قارچ دکمه­ای. فصلنامه روستا و توسعه، 12(2): 153-127.
21. کرمی، ش. 1390. نظرسنجی زنان روستایی پیرامون اثر توسعه مشاغل جدید کشاورزی بـر توسعة پایدار روستایی. مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی دانشجویی کارآفرینی کشور، تهران.
22. منصور­آبادی، ا.، و کرمی، ع. 1385. پیامد­های توسعه بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زنان روستایی: مطالعه موردی در استان فارس. مجله علوم اجتماعی و انسانی، 24(2) 128-107.
23. موحدی، ر.، و یعقوبی فرانی، ا. 1393. تحلیل عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان روستایی. مطالعات اجتماعی روان­شناختی زنان، 12(4): 42-7.
24. میرترابی، م.،  و حجـازی، ی. 1390. بررسـی تـأثیر ویژگـی­هـای فـردی و خانوادگی زنان روستایی بر انگیزه مشـارکت آنهـا در فعالیـت­هـای کشـاورزی. مجموعـه مقالات دومین همایش ملی توسعة پایدار روستایی، همدان: دانشگاه بوعلی سـینا، 15 و 16 تیر.
25. میرزایی، خ.، سپه­پناه، م.، و موحدی، ر. 1396. عوامل مؤثر بر سرمایه اجتماعی زنان در نظام­های چندکشتی و رعیتی. مدیریت سرمایه اجتماعی، 4(1): 114-95.‎
26. نصراللهی، ز.، بامری، س.، و هاشمی، م. 1392. نقش و جایگاه نظام تأمین مالی خرد در برنامه­های فقرزدایی کشور. نخستین کنفرانس مدیریت پولی و بانکی، تهران.
27. نعیمی، ا.، رضائی، ر.، و موسوی­پور، س. 1397. تحلیل رابطه بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی روستاییان استان خوزستان با تأکید بر نقش میانجی گردشگری. مدیریت سرمایه اجتماعی، 5(4): 552- 523.
28. وفایی، ا.، و ترکارانی، م. 1393. بررسی تأثیر نوع و میزان فعالیت زنان روستایی بر سطح حقوق اقتصادی-اجتماعی آن‌ها. مطالعات اجتماعی روان­شناختی زنان، 12(4): 148-119.
29.Adle, P.S., and Kwon, S.W. 2002. Social Capital: Prospects for a New Concept. Academy of management review, 27(1): 17-40.‏
30. Bourdieu. P. 1983. The Forms of Capital, In: John G. Richardson (ed). Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. NewYork: Greenwood Press, 241-258.
31.Casieri. A., Nazzaro. C., and Roselli. L. 2010. Trust building and social capital as development policy tools in rural areas. An empirical analysis: the case of the LAG CDNISAT. New Medit, 9(1): 24-30.‏
32.Coleman. J. 1988. Social Capital in the Creation of Human Capital. American Journal of Sociology 94 (Supplement): 95-120.
33.Do, S., and Acs, Z.J. 2010. Innovation and Social Capital: a Cross-Country Investigation. Industry and Innovation, 17(3): 241-262.
34.Expósito-Langa, M., and Molina-Morales. F.X. 2010. How Relational Dimensions Affect Knowledge Redundancy in Industrial Clusters. European planning studies, 18(12): 1975-1992.
35.Fasoranti. M.M. 2010. The Influence of Micro-Credit on Poverty Alleviation Among Rural Dwellers: A Case Study of Akoko North West Local Government Area of Ondo State. African Journal of Business Management, 4(8): 1438-1446.‏
36.Florin, J., Lubatkin, M. and Schulze, W. 2003. A Social Capital Model of High-Growth Ventures. Academy of Management Journal, 46(3): 374-384
37.Iturrioz,. C., Aragón, C. and Narvaiza, L. 2015. How to Foster Shared Innovation Within SMEs' Networks: Social Capital and the Role of Intermediaries. European Management Journal, 33(2): 104-115.
38.Kaasa. A. 2009. Effects of Different Dimensions of Social Capital on Innovative Activity: Evidence from Europe at the Regional Level. Technovation, 29(3): 218-233.
39.Koka, B.R, and Prescott, J.E. 2002. Strategic Alliance as Social Capital: A Multidimentional View. Strategic Management Journal, 23: 795-816.
40. Kwon, S.W., and Arenius, P. 2010. Nations of Entrepreneurs: A Social Capital Perspective. Journal of Business Venturing, 25(3): 315-330.
41.Mitra, S., and Kundn, A. 2012. Assessing Empowerment through Generation of Social Capital. Journal of Business and social Research, 6: 72-84.
42.Meeus, M.T., Oerlemans, L.A., and Hage, J. 2001. Patterns of Interactive Learning in a High-Tech Region. Organization studies, 22(1): 145-172.
43.Myeong. S., and Seo, H. 2016. Which Type of Social Capital Matters for Building Trust in Government? Looking for a New Type of Social Capital in the Governance Era. Sustainability, 8(4): 322.‏
44.Nahapiet, J., and Ghoshal, S. (1998). Social Capital Intellectual Capital and the Organizational Advantage. Academy of management review, 23(2): 242-66.
45.Nisser, A.H.I., and Ayedh, A.M.A. 2017. Microfinance and Women’s Empowerment in Egypt. International Journal of Business and Economic Affairs, 2(1): 52-58.‏
46.Norwood, C. 2015. Women's Empowerment and Microcredit: A Case Study From Rural Ghana. Journal of international studies and development, 4, 1.‏
47.Olajide, O.E. 2016. Social Capital Factors as Predictors of Rural Development in Nigeria. British Journal of Arts and Social Sciences, 21(2): 153-171.
48.Putnam, R. 2000. Bowling Alone. N. Y. Simon and Schuster.
49.Rasoulof. J. 2002. Rural Women and Microcredit. Self-Reliance. Conference proceeding of microcredit Rural Women. Vol. 1. Tehran: Ministry of Agriculture Jihad. Bureau of Rural Women.
49. Rodrigo-Alarcón. J., García-Villaverde. P. M., Ruiz-Ortega. M.J., and Parra-Requena. G. 2017. From Social Capital to Entrepreneurial Orientation: The Mediating Role of Dynamic Capabilities. European Management Journal, 36(2): 195-209.‏
50.Schuster, B.S., Falck, O., and Heblich, S. 2010. Social Capital Access and Entrepreneurship. Journal of Economic Behavior and Organization, 76: 821-833.
51.Shane. S. 2000. Prior Knowledge and the Discovery of Entrepreneurial Opportunities. Organization science, 11(4): 448-469.
52.Tang. J. 2010. How Entrepreneurs Discover Opportunities in China: An Institutional View. Asia Pacific Journal of Management, 27(3): 461-479.
53.Teilmann. K. 2012. Measuring Social Capital Accumulation in Rural Development. Journal of Rural Studies. 28(4): 458-465.
54.Wirtz. J., Tambyah. S.K., and Mattila. A. 2010. Organizational Learning from Customer Feedback Received by Service Employees: A Social Capital Perspective. J Service Manage, 21(3): 363-87. Doi: 10.1108/09564231011050814.